1

Topic: Braine-le-Comte: 6 Februari 1982

Gedurende heel die periode [de feiten van de Bende van Nijvel in 1983] ben ik [René Haquin] in contact gebleven met militanten van Westland New Post. Ik heb bepaalde documenten kunnen inkijken, dikwijls nog voor het gerecht er inzage in had. De inhoud van die papieren was niet bepaald geruststellend.

Er was bijvoorbeeld een korte getypte nota over een 'moord op een Vietnamees'. Volgens de fiche was de moord begaan in 's Gravenbrakel (Braine-le-Comte) op 6 februari 1982, dat wil zeggen minder dan twee weken voor de dubbele moord van de Herderliedstraat. De fiche vermeldde verder: 'Dader: Didier D.; het slachtoffer werd gekeeld nadat D. een provocatie had opgezet.'

Ik nam contact op met het parket van Bergen om te weten te komen wat er juist gebeurd was. Er werd immers in geen enkele krant melding gemaakt van een moord die op 6 februari zou begaan zijn in de omstreken van 's Gravenbrakel. Ik ging ook mijn licht opsteken bij politie en rijkswacht.

Volgens de politie is alles begonnen met een superfuif georganiseerd door de leerlingen van het atheneum van 's Gravenbrakel. Een groep nozems was binnengekomen met de overduidelijke bedoeling herrie te schoppen. Ze hadden het vooral gemunt op een Vietnamees. Eerst sloegen ze hem met een glasscherf in het gezicht; daarna werden de messen bovengehaald.

De BOB van Zinnik deed de zaak af als een dronkenmansruzie die slecht afgelopen was. De Vietnamees die verbleef in een tehuis voor vreemde studenten, was zwaar gewond maar bracht het er levend af. Op het ogenblik woont hij niet meer in België. Er is geen gerechtelijke conclusie geweest; het dossier werd doorgegeven aan de jeugdrechtbank.

Bron: Operatie Staatsveiligheid | René Haquin

Het is me niet duidelijk waarom de WNP over deze "dronkenmansruzie" een fiche heeft opgesteld.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Braine-le-Comte: 6 Februari 1982

Doet sterk denken aan dit » Forum

3

Re: Braine-le-Comte: 6 Februari 1982

patrick111 wrote:

Doet sterk denken aan dit » Forum

Inderdaad, goed om die link hier te plaatsen.

In hetzelfde boek van René Haquin vind je als Bijlage J de getypte nota over deze 'moord':

Soirée FJ prévue fin du mois avril (inauguration local Mons)

Meutre vietnamien à Braine-le-Comte le samedi 6/2/82 vers 22h en la salle du royal.

Coupable: Didier [naam onleesbaar gemaakt], patron cafe Le Baccus. Il est ami d'un [de naam die hier staat is ook onleesbaar gemaakt]. Des jeunes de BLC auraient reconnu des ou un membre du FJ de Bruxelles et il y aurait eu des personnes de Mons présentes.

Le nommé [naam onleesbaar gemaakt] Didier s'est réclamé être de Forces Nouvelles à des jeunes avec qui il pre [?] été de faire une maison de jeunes. (fille du groupe: Fabienne [naam onleesbaar gemaakt])

La victime a été egorgée apres que [naam onleesbaar gemaakt] l'ai provoqué. L'affaire semblait être préparée de par la disposition  des acteurs et leur nombre.

Le groupe de viet. a été fossé sur le haut d'un escalier. Les personnes du "commando" se sont acharnés sur les victimes à terre en ont rattrappé un qui fuyait à moto.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Braine-le-Comte: 6 Februari 1982

Ben wrote:

Coupable: Didier [naam onleesbaar gemaakt], patron cafe Le Baccus. Il est ami d'un [de naam die hier staat is ook onleesbaar gemaakt]. Des jeunes de BLC auraient reconnu des ou un membre du FJ de Bruxelles et il y aurait eu des personnes de Mons présentes.

Vermoedelijk gaat het om het toenmalige café 'Le Bacchus' in Brussel. Dat café speelt ook een rol in de dubbele moord van de Herdersliedstraat. Zo hebben Barbier, Libert, Peche, … in het begin verklaard dat zij allen in dat café zaten en er carnaval aan het vieren waren op het moment dat de moorden in de Herdersliedstraat gepleegd werden. Na onderzoek bleek dat dit een vals alibi was. De opdracht voor het stellen van dit vals alibi kwam van Michel Libert. Hij had het bevel gegeven dat iedereen moest zeggen dat ze in dat café waren op het moment van de feiten. Het café 'Le Bacchus' was een Duits café gelegen in de Europese wijk in Brussel waar WNP'ers regelmatig over de vloer kwamen.