311

Re: Waver: 30 September

freelance1603 wrote:

Voor iemand die naar zijn eigen zeggen niets met de overval te maken had, was Bouhouche opvallend goed op de hoogte van de gebeurtenissen. De dag van de overval bij Dekaise waren Bouhouche en Beijer niet gaan werken: de ene was ziek, de andere had een dag vrij. 'Ik heb daar niets mee te maken', zei Bouhouche. ''Hoe zou ik die overval gepleegd kunnen hebben? Dekaise zou me toch dadelijk hebben herkend.'

Maar Dekaise mocht en kon niet praten ...

Re: Waver: 30 September

Zit volgens mij wel een kern van waarheid in. Gezien zijn professionalisme is en was Dekaise voor belanghebbenden in de wapenhandel te belangrijk om geliquideerd te worden. Verder verwijs ik naar de getuigenissen met betrekking tot de daders door rijkswachters Bernard Sartillot en Roland Campine:

Bernard Sartillot was een rijkswachter van de BOB van Waver. Na de overval op de wapenwinkel van Dekaise op 30 september 1982 zette hij geheel toevallig, samen met zijn collega Roland Campine, met een Renault 4 de achtervolging in achter de vluchtende Santana. Bij deze achtervolging geraakte Sartillot gewond. Vanaf 1988 zou Sartillot getuigen dat hij Juan Mendez en Madani Bouhouche herkend zou hebben als één van de inzittenden van de Santana.

"Mon témoignage date de 1988. Lorsque M. Mendez a été assassiné, sa photo a été montrée à la télévision. J'ai immédiatement réagi. On m'a demandé si j'avais changé d'avis. Ma réponse est non. Bien sûr, on ne peut jamais être sûr à 100% mais de toutes les photos montrées (en 20 ans), Mendez est celui dont la physionomie ressemble le plus."

“En cours de route Campine me dit reconnaître Bouhouche (petit au cheveux longs) à l'arrière de la Santana.” Bernard Sartillot ajoute ce détail, qui a son importance : "Quand mon collègue Campine citait Bouhouche avec des cheveux longs dans la nuque, il faut savoir qu'il le connaissait pour l'avoir croisé à la gendarmerie de Bruxelles. Nous étions gendarmes à Wavre, il était gendarme à Bruxelles. Il existait des contacts".

313

Re: Waver: 30 September

Bouhouche hoefde geen risico's te nemen zoals bij Wavre om wapens te stelen. Hij had volop mogelijkheden om zichzelf van wapens te voorzien. Aan de andere kant, mannen die het moeillijk gehad hebben in Maubeuge, hebben dwingend nood aan wapens om hun misdaden voort te zetten. En hetzelfde wapen werd gebruikt in Maubeuge en Wavre... zou Bouhouche een kruidenierswinkel aanvallen?

Aan de andere kant, sommige jongens die het hebben

314

Re: Waver: 30 September

Dekaise zou Bouhouche een 'tapette marocaine' genoemd hebben, dat is voor een cowboy als Bouhouche voldoende om helemaal door het lint te gaan en vergelding te zoeken, denk ik.

315

Re: Waver: 30 September

Tru Dat wrote:

Dekaise zou Bouhouche een 'tapette marocaine' genoemd hebben, dat is voor een cowboy als Bouhouche voldoende om helemaal door het lint te gaan en vergelding te zoeken, denk ik.

Dekaise sprak over een "tapette marocaine" maar heeft nooit gezegd dat het Bouhouche was en het werd nooit bevestigd. En ten slotte, Dekaise heeft de woorden "tapette marocaine"  gebruikt na de overval. Dus aan de politie en zeker niet toen de overvallers in zijn winkel waren. Dus zelf als het Bouhouche had geweest (en geen antwoord op mijn vraag: En hetzelfde wapen werd gebruikt in Maubeuge en Wavre... zou Bouhouche een kruidenierswinkel aanvallen?) zou hij de woorden "tapette marocaine  nooit gehoord hebben.

316

Re: Waver: 30 September

Maubeuge kan in een strategisch plan verwerkt geweest zijn. Ik vraag mij af hoe en door wie is de combonatie gemaakt van de bewijsstukken in de zakken van Ronquires? Die linken alles aan mekaar... Maar is dit wel zo?

317

Re: Waver: 30 September

Naar mijn mening, maar wellicht zijn er nog andere opties:

Door wie: door iemand die wilt dat je de bewijsstukken aan elkaar linkt en bijgevolg dus ook wilt dat je die zakken zal vinden. Of door iemand die totaal geen kennis heeft van dingen zoals onder andere ballistisch onderzoek want anders had die de bewijsstukken wel op een andere manier bewerkt/verwerkt of laten verdwijnen. Of door iemand die extreem slordig is die het hem niet kan schelen dat die gevonden kunnen worden.

Non semper ea sunt quae videntur

318

Re: Waver: 30 September

Dekaise had zéér goeie contacten bij de Rijkswacht. Hij leverde prijzen voor schietwedstrijden waaronder een revolver (of pistool).

319

Re: Waver: 30 September

Maubeuge was gewoon 2 of 3 mannen die een inbraak pleegden in een kruidenierswinkel. Meer moet je daar niet in zoeken hoor... Het vinden in Ronquières linken absoluut niets, die de politie, rijkswacht of commissie, al kenden. De wapens van '85 waren dezelfde als die van '83. Maar dat hadden de onderzoekers al gelinkt, vanaf Braine-Overijse. Dus heeft die vondst absoluut niets nieuws gebracht aan de zoek commissie. Behalve het geweer dat gestolen word in Dinant.

320

Re: Waver: 30 September

En de jas, de kogelvrije vesten, ...?