Topic: Getuigenis Philippe Clerbois

De getuige die na de overval van Aalst in het Bos de le Houssière de verdachte handelingen rond een Golf heeft gezien (lichaam op de grond?), wil aan de beheerder van het franstalige forum antwoorden geven op vragen in een interview. Op het franstalige forum kan je hier eventuele vragen posten voor deze getuige.

Je kan ook je vragen aan mij doorgeven of op dit forum posten. Ik wil ze gerust vertalen en aan de beheerder van het franstalige forum doorgeven.

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Die getuige reed (vroeger althans) vaak door dat bos. Kan hij een algemene sfeerschepping geven van de activiteiten die destijds in het bos plaatsvonden: toerisme, jagers, stropers, ... Heeft hij nooit andere vreemde zaken gezien: eventueel jaren op voorhand?

3 (edited by Hestur 18-08-2011 20:48)

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

  1. Een precies, gedetailleerd relaas is altijd interessant.

  2. De klassieker, ik moet 'm vragen: waarom heeft men zo lang gewacht met de politie te contacteren?

  3. Weet de getuige of op de plek van het gebeuren destijds 's nachts af en toe autoverkeer passeerde? Kan de getuige nog zeggen waarom hij er precies passeerde?

  4. Hoe gedroegen de mannen zich t.o.v. de getuige. Leken ze verrast om een auto te zien, besteedden zij er weinig aandacht aan, of leken zij net op een auto te wachten?

  5. Had de man meteen door dat er iets heel vreemds aan de gang was, en zo ja, waarom precies?

4

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Ik sluit mij aan bij Hestur zijn tweede vraag, gewoon om de situatie even te begrijpen. Er worden 's avonds in het Delhaize-warenhuis van Aalst 15 mensen neergeschoten waarvan er 8 overlijden. Je ziet als groep mensen vier uur later in het Bos van Houssière (wisten ze toen al dat er sporen van de Bende waren gevonden?) een Volkswagen Golf met drie mannen waarvan één grote en een lijk. Waarom dan 18 jaar wachten om naar de politie te stappen?

Als dit uit angst was, waarom dan die angst? Gebeurde er wel meer rare zaken in het bos (zij woonden in de buurt?) Hebben zij misschien iemand herkend? Of kwam het door de bloedige overvallen van de Bende?

Ik heb ook nog een algemene vraag die niet echt aan hen gericht is: in hoever mag je als (kroon) getuige van een lopend onderzoek met pers of andere over de zaak praten? Wat kan/mag je zeggen en wat niet? Kan dit eventueel gebruikt worden in een proces (als dat er al zou komen)?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Ik heb al een uitgebreid antwoord ontvangen van de getuige op al jullie vragen. Laat mij even de tijd om alles correct te vertalen. Ik wil ervoor zorgen dat mijn vertaling exact dezelfde betekenis (gevoel) krijgt dan wat de getuige verteld heeft.

Dank voor uw geduld.

6

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Ik zie op de website van onze Franstalige collega's dat het interview beschikbaar is (in het Frans) » site.google.com

Iemand een vrije middag om het te vertalen?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

7

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Een opvallende passage uit het interview is dit:

"Nous revenions d'une soirée passée à la discothèque La Venerie de Thoricourt (Soignies) Nous sommes entrés dans le bois à la hauteur du café Torrine à Braine-le-Comte. Sur le parking de chez Torine, plusieurs Combi de gendarmerie étaient là. J’ai même fait la réflexion aux amis qui nous accompagnaient "Ca y est, on va encore se faire contrôler". Rien de tout cela les gendarmes nous ont regardés passer. Il faut savoir qu'à cette époque il était impossible de sortir dans la région sans se faire contrôler une à deux fois sur une soirée."

De plaats waar de getuige de Golf zagen en Torine is exact 2150 meter.

En hier zegt hij iets wat ik lange tijd dacht:

"Je ne crois pas que la personne était là pour nous saluer, je crois plutôt qu'ils attendaient une autre voiture et c'est nous qui sommes passé j'en suis toujours persuadé aujourd'hui, si nous nous étions arrêté je ne pourrais pas répondre à vos questions."

En wat zagen ze nu juist op de grond liggen:

"Pour ma part j'ai vu une masse sombre au sol à l'arrière de la voiture, je me concentrais plus sur les deux individus, mon ex-épouse ayant un champs de vision autre que le mieux, certifie qu'il y avait bien le corps d'un homme avec un long manteau et des cheveux noir, c'est pour cette raison qu'elle pensait à un accident."

Voor de man was het een donkere massa maar zijn ex-vrouw, die een beter zicht had, zag duidelijk een man met een lange mantel en donkere haren.

Veel meer natuurlijk in het artikel.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Ben wrote:

Iemand een vrije middag om het te vertalen?

Voilà de klus is geklaard maar alweer ten koste van mijn nachtrust. hmm

Vanwaar kwam u en in welke omstandigheden bent u tegenover de verdachten komen te staan? Waren zij volgens u al uit de wagen vóór uw aankomst, of, in tegendeel, konden zij zich in de wagen bevonden hebben en uit de wagen gestapt zijn omdat ze u hoorden aankomen? Kunt u een exacte beschrijving geven van de feiten waarvan u getuige bent geweest?
We kwamen terug van een avond die we doorgebracht hadden in de discotheek “La Venerie” van Thoricourt (Soignies). Wij zijn het bos ingereden ter hoogte van het café “Chez Torinne” in Braine-le Comte (’s-Gravenbrakel). Op de parking van “Chez Torinne” stonden meerdere rijkswachtcombi’s. Ik heb zelfs nog volgende opmerking gemaakt tegenover de vrienden die ons vergezelden: “Hopla, we gaan ons weer eens moeten laten controleren”. Maar niets van dit alles, de rijkswachters keken terwijl wij voorbijreden. Men moet weten dat het in die periode onmogelijk was om in de streek uit te gaan zonder zich op één avond één à twee keren te laten controleren.

De moordenaars bevonden zich op de kruising met de rue de la Fontaine aux Boeufs en de rue de la Chapelle au Foya , de auto in de richting van Hennuyère op exact 2150m van Torinne.

Hun voertuig stond geparkeerd met de voorkant richting Hennuyère, de achterklep stond open alsook de deur van de bestuurder. Ik bevond mij achter de stoel van de bestuurster en zag, in de schijn van de koplampen, een oudere man die zich lager in de rue de la Chapelle au Foya bevond met zijn armen omhoog alsof hij ons wou laten stoppen, en achter de deur van de auto een persoon van grote gestalte met uitgestrekte armen alsof wij niet mochten zien wat hij vasthield.

Ze waren uit de wagen en ik zat achter de bestuurster. Ik heb dus duidelijk (voor zover men “duidelijk” kan zeggen om 00u30) een persoon kunnen zien achter de open deur van de Golf alsook een oudere persoon die zich lager gelegen bevond in de rue de la Chapelle au Foya en die zijn armen omhoog hield alsof hij ons wou laten stoppen. De achterklep van de auto was open en op de grond heb ik een massa onderscheiden. Het is mijn vrouw, die naast mij zat, en die dus een ander oogpunt had, die deze massa als een lichaam, overleden of gewond, heeft geïdentificeerd. (zie laatste 30 uur)

https://sites.google.com/site/tueriesdubrabant/_/rsrc/1313922280992/interviews/interview-philippe-c/zone%20confort.JPG

Lees het hele interview op de website » Onderzoek

Ik zal verder trachten om de extra vragen waarop de getuige rechtstreeks op het forum heeft geantwoord ook hier te posten.

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Hier vind je de bijdrage van de getuige tijdens de Franstalige uitzending (vanaf 1:24). Vos zegt hierop dat ze op exact dezelfde plaats als de plaats waar de getuige de verdachte handelingen van de doders heeft gezien, de speurders afgeschoten munitie (9 mm) hebben gevonden (die men zeker niet gebruikt om te jagen) die mogelijks afkomstig zijn van de overval van Dekaise in Waver.

10 (edited by club_le-happy-few 26-08-2011 10:21)

Re: Getuigenis Philippe Clerbois

Dan blijft toch de vraag, waarom hebben ze die rijkswachters uit de montage van laatste 30 uur uitgeknipt? Kunnen het nep-rijkswachters geweest zijn? Op verschillende plaats toch wel louche zaken:

  • Sabotage rijkswachtvoertuigen in Aalst.

  • Eén van de slachtoffers die bij getuigenis bij rijkswacht Aalst, één van de daders lijkt te herkennen onder de "rijkswachters".

  • De rijkswacht die na overval inbreekt bij één van de slachtoffers, het huis doorzoekt, de honden afschiet van het slachtoffer.

  • De vele rijkswachters uit Aalst/Braine-Le-Comte die vragen betreffende gebeurtenissen negeren of ontwijken.

Waarschijnlijk wachtten ze op een "vervangwagen" in het bos. Toen de wagen doorreed ondanks hun stopteken: Waarom werden ze niet beschoten? Geen munitie, totaal radeloos, ... Hebben de getuigen aan normale snelheid blijven rijden, of zijn ze sneller gaan rijden aangezien ze het als "vreemd" beschouwden en niet op hun gemak waren.

Het is een enorm grote bos met kleine weggetjes. Kan me voorstellen dat veel mensen (ongewenste getuigen) bij het zien van dergelijke taferelen in paniek zouden slaan en aan volle snelheid wegrijden. Niet ver van Thoricourt (steenweg van die dancing) ligt er in een nabijgelegen bos al jaren een ontmantelde wagen (ik denk rood-bruin achtige kleur). Op het einde van een verharde weg, nabij ingang van het bos.

Het is een iets minder opvallende baan die ze kunnen genomen hebben op terugweg van Aalst naar Houssière. Je komt uit in Soignies (op de hoek waar nu het politiebureau is), wat vlak tegen Braine-Le-Comte ligt. Vlak voor het centrum. Iets verder aan het kruispunt naar links heb je de grote baan naar Braine-Le-Comte en Nijvel.