51

Re: Psychologisch profiel

In Knack van 27 oktober 2010 stond een interview met Danielle Zucker. Op het einde was er ook een vraagje over het Bende-onderzoek. Knack vroeg waar Zucker na drie jaar staat met haar onderzoek:

"Ik heb mijn missie volbracht. Ik kan de conclusies niet naar buiten brengen. Maar het werk is afgerond. Ik heb de eerste geweldgolf van de bende tussen 1982 en 1983 geanalyseerd. Ik heb drie rapporten en drie conclusies ingeleverd. Het is nu aan de onderzoekscel om te beslissen of ze deze richting gaan onderzoeken."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

52

Re: Psychologisch profiel

In het weekblad Knack van juni 2010 stond een artikel over seriemoordenaars.

Waarom verkrachten en moorden een hoop mannen zonder het minste spoor van een slecht geweten? De Amerikaanse neuroloog Kent Kiehl onderneemt een uniek veldonderzoek om de raadselachtige mentale conditie van psychopaten te verklaren.

Kent Kiehl was aanwezig op het proces van Brian Dugan om zich à decharge over de beklaagde uit te spreken. Kiehl had een MRI-scan genomen van de hersenen van Dugan. "Dugans hersenen zien er anders uit dan die van normale mensen", rapporteerde de wetenschapper in de getuigenbank. "Het zijn hersenen zoals we die bij psychopaten kennen."

Kiehl kreeg in 2005 van de gouverneur van New Mexico toestemming om veldonderzoek te doen. Kielh had 2,5 miljoen dollar verzameld en had voor dat geld bij Siemens een mobiele magneettresonantietomograaf (MRI) gekocht. Daarmee gaat de onderzoek systematisch alle gevangenissen van New Mexico af. Alleen vrijwilligers doen mee aan de omvangrijke proeven.

Zo'n 1.200 gevangen werden inmiddels (2010) door Kielh onderzocht en 300 onder hen werden als psychopaten geïdentificeerd. De intensieve gegevensverzameling leverde een volledig nieuw inzicht op: in de hersenen van de onderzochte gevangenen werd een deels aanzienlijke reductie vastgesteld van het limbische systeem, dat is de zone waarin gevoelens verwerkt worden. Blijkbaar is de grijze materie van het centrale zenuwstelsel bij psychopaten partieel regelrecht uitgedund.

Psychopaten reageren op bepaalde signaalprikkels navenant zwakker dan normale proefpersonen.

Terwijl ze in de buis van de tomograaf liggen, worden Kiehls vrijwilligers geconfronteerd met diverse beelden en begrippen: een vrouw die door een man met een mes wordt bedreigd, of de zin 'je hebt seks met je eigen moeder'. Normale mensen zijn door zulke drastische prikkels minstens kort gechoqueerd, wat af te leiden valt uit de zones van verhoogde hersendoorbloeding. Bij psychopaten daarentegen gebeurd er weinig.

Hervey Cleckley

In het begin van de jaren veertig verzamelde de Amerikaanse psychiater Hervey Cleckley de gegevens van patiënten die allemaal dezelfde verontrustende symptomen vertoonden. Ze gedroegen zich meedogenloos tegenover hun medemensen, niet zelden zelfs openlijk vijandig, zonder dat ze enig inzicht in hun wangedrag of zelfs maar spijt toonden. Zelfs tegenover verwanten of partners waren hun gevoelensuitingen opvallend oppervlakkig alsof ze de zinnen uit het hoofd hadden geleerd. Maar tegelijkertijd ontwikkelden ze een verbluffende charme.

Cleckleys zieken bleken regelmatig egomanen die enkel het eigen voordeel voor ogen hadden en daarvoor logen dat ze zwart zagen.

Gealarmeerd door het gebrek aan scrupules bij zijn patiënten deed Cleckley een bijna smekende oproep aan zijn collega's: "Kunnen we het erover eens zijn dat we dringend moeten uitzoeken wat er met deze mensen aan de hand is?"

Robert Hare

Decennia gingen voorbij voordat de Canadese psycholoog Robert Hare tot een eerste noemenswaardige doorbraak kwam. Als gerechtspsychiater had Hare observaties gedaan die in de lijn lagen van die van zijn collega Cleckley. Daaruit ontwikkelde hij op het eind van de jaren zeventig voor het eerst een instrument waarmee psychopaten min of meer betrouwbaar geïdenticifeerd kunnen worden. Zijn controlelijst is tot vandaag de voor dat doel meest verspreide methode in de Amerikaanse psychiatrie. Hare vermoedt dat gemiddeld een op de vier mannelijke gevangenen een psychopaat is. Maar ook elke stad wordt naar Hares schatting bevolkt door 1 à 2 procent psychopaten, die zowat de helt van alle zware misdaden begaan.

De hoogst bereikbare waarde op Hares psychopatenschaal ligt bij 40 punten, de drempel van de psychopathie bij 30. De doorsneeman scoort 4 punten. Brian Dugan behaalde 38. (Als sadist en pedofiel is hij zelfs voor een psychopaat een zwaar geval.)

Kiehl sprak, een videocamera bij de hand, in totaal vier uur met Dugan. "Hebt u spijt van wat u gedaan hebt?" vroeg hij hem. Waarop Dugan: "Ik weet wat iedereen van me wil horen. Ik kan u nu wel zeggen dat ik me slecht voel, maar ik voel er niets bij." De neuroloog bericht over ontstellende confrontaties: "Het was alsof zijn ogen compleet afgekoppeld waren van zijn hersenen. Hij had geen benul van de gevoelens van andere mensen. Hij weet niet eens wat het woord empathie hoegenaamd betekent." (Dugan heeft een IQ van 140 en geldt als een modelgevangene.)

Hij dreef tijdens zijn moorden op impulsen en lette niet op de gevolgen van zijn daden. Hij stevende enkel af op de bevrediging van zijn driften.

Robert Hare oordeelt dat psychopaten uit juridisch en psychiatrisch oogpunt geestelijk gezond zijn. Ze begrijpen de regels van de maatschappij en de gangbare betekenis van de begrippen "goed" en "fout". Bijgevolg kunnen ze voor hun daden ter verantwoording worden geroepen. Het is zoals kleurenblinden voor een rood licht. Ze herkennen de kleur niet maar ze zien dat het licht brandt. Nog volgens Robert Hare bestaat er geen therapie die effect heeft op psychopaten.

Vrouwen

Vooral mannen worden getroffen. Psychopathie komt bij vrouwen veel minder voor, stelde Kiehl vast. Terwijl experts ervan uitgaan dat 25 procent van de mannelijke gevangenen psychopathisch zijn, vond Kiehl in de vrouwengevangenis van Grants maar 10 procent.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

53

Re: Psychologisch profiel

De checklist van Hare vind je hier » mens-en-samenleving.infonu.nl

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

54 (edited by LEO 18-08-2011 21:11)

Re: Psychologisch profiel

Met alle respect voor Ben, maar ik denk dat we hiermee afdwalen van de essentie van dit forum. Seriemoordenaars opereren steeds alleen, nooit in groepsverband. Feiten aangehaald hierboven zullen wel op bepaalde gegevens berusten maar niet op moorden in groepsverband.

Waar wij mee te maken hebben is een killersteam. Mensen(?) die mekaar kennen en die weten wat vlees ze in de kuip hebben. Ook de betaling dient verdeelt te worden. De overvallers waren een op elkaar ingespeelde groep. Ondanks het feit dat er zich bij de bendeovervallers zulke persoon zou aanwezig zijn (wat me zou verbazen) bleef het teamwerk. Ze kwamen elkaar niet tegen op straat om zomaar een overval te plegen. Er is een organisatie en een planning aanwezig.

Als je het bekijkt uit oogpunt van de overvallers zelf gaan die niet optrekken met een psychopaat die alles naar de vaantjes kan helpen door zijn ondoordacht gedrag. Neem van mij gerust aan dat een overvalteam zoals de Bende van Nijvel niet gaat beginnen met een onbekende killer in hun ploeg. De risiko's zijn te groot, met name organisatie, vergaderen, afspraken wie wat doet, rijgedrag, vluchtwegen enz.

Nee, seriekillers laten bewust sporen na. Ze spelen een dodelijk spel. Willen gepakt worden. Van zoiets is geen sprake in onze materie.

55

Re: Psychologisch profiel

We dwalen hiermee in de verste verte niet af van de essentie van dit forum. Het is niet enkel belangrijk om te begrijpen hoe de feiten gebeurd zijn, maar het is ook belangrijk om te begrijpen hoe de daders dachten en handelden. Hoe kan iemand koelbloedig mensen (en dan vooral kinderen) vermoorden? Wat zijn de zaken die ervoor zorgen dat iemand (een individueel) een koelbloedige moordenaar wordt?

Daarom is het niet enkel belangrijk om naar andere voorbeelden te kijken van seriemoordenaars of groepen van personen die samen moorden plegen, maar ook om te kijken hoe een psychopaat nadenkt en voelt. Om even de getuigenis van David te gebruiken: hij spreekt over het feit dat de de man die hem beschoot eerst lachte en dan de trekker overhaalde. Dat wijst, volgens mij, op twee zaken: hij heeft plezier in wat hij doet en heeft een totaal gebrek aan empathie. Hij kan zich niet inleven in de angst van een kind, integendeel, hij geniet van zijn macht en toont dit ook.

Wijst dit op een psychopaat? Dat kan. Daarom is het belangrijk om de definitie van een psychopaat te begrijpen en te bestuderen. Ik weet dat u theorie uitgaat van een groep huurmoordenaar die aanslagen plegen. Het feit dat iemand, of sommige, van die groep psychopathische trekken heeft, ondermijnt uw theorie niet. Ik probeer in dit topic de discussie op een ander niveau te voeren.

LEO wrote:

Seriemoordenaars opereren steeds alleen, nooit in groepsverband.

Ik had het in de tekst ook niet over seriemoordenaars, ik had het over psychopaten. Brian Dugan was enkel een voorbeeld om alles wat beter te plaatsen. De bovenstaande tekst diende ook als een soort 'handleiding' voor hetgeen ik op het forum over Madani Bouhouche heb geschreven.

LEO wrote:

Nee, seriekillers laten bewust sporen na. Ze spelen een dodelijk spel. Willen gepakt worden.

Misschien is dit ook van toepassing op de Bende: zakken met wapens van beide periodes in het kanaal, halfverbrande papieren die wijze in een bepaalde richting, hoedjes die toevallig ergens achterblijven, ... De lijst is lang. Misschien sommige toevallig, andere zeker niet. Eveneens een dodelijk spel.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Psychologisch profiel

Dat de bende het niet zo nauw neemt met een mensenleven meer of minder is wel duidelijk. De "rush" van het beslissen over leven en dood is voor hun waarschijnlijk als een verslaving.

Misschien dat de daders (of 1 van ze) net als Patrick Haemers een flinke snuif cocaïne nemen voordat zij op "pad" gaan. Zoals eerder vermeld op het forum: "Geef Patrick een uzi in zijn handen en hij knalde er op los".

57

Re: Psychologisch profiel

Vos had toch toegegeven dat zijn reus-killer-oude-idee voor Aalst niet opging omdat daar de reus de meeste slachtoffers maakte? Het concept "psychopaat" is trouwens een leeg begrip waarvan iedereen kan maken wat hij wil. Door aan die foute en nutteloze thesis vast te houden  zal het dossier zéker verjaren. Dank u!

Nog wat filosofische kletspraat: "Psychopaten kunnen er niets aan doen, want het komt door hun hersenen, moreel gezien treft hen dus geen schuld. Maar wij, de gemeenschap die hen had moeten begeleiden, hebben het laten afweten. Dus: de Bende zijn de goeden, wij zijn de slechten." Dank u!

Hierdoor zal iedereen wel naar de hemel mogen, maar het helpt ons geen meter verder hé.

Re: Psychologisch profiel

Ik zag afgelopen week een paar documentaires over het Mongoolse Rijk en over het Romeinse Rijk, Ottomaanse Rijk, ... Wat daar allemaal aan martelingen en moorden zijn gepleegd! Op zeer grote schaal. De meeste van die daders worden nu geroemd als grote leiders uit de geschiedenis. Ik moest toen toch even denken aan wat een psychopaat ook alweer was. Misschien zijn de huidige psychopaten zo gek nog niet, maar vooral in de verkeerde tijd geboren.

59

Re: Psychologisch profiel

Charly wrote:

Het concept "psychopaat" is trouwens een leeg begrip waarvan iedereen kan maken wat hij wil.

En op welke wetenschappelijke studies onderbouwt u deze stelling? Het is natuurlijk eenvoudig om met een paar 'lege begrippen' deze discussie te beëindigen, maar het kost iets meer moeite om wat onderzoek te doen naar het begrip 'psychopaat'. De wereld is niet zwart/wit.

Als u zelfs de moeite had genomen om mijn vorige post volledig te lezen, had u zelfs dit niet gezegd:

"Psychopaten kunnen er niets aan doen, want het komt door hun hersenen, moreel gezien treft hen dus geen schuld. Maar wij, de gemeenschap die hen had moeten begeleiden, hebben het laten afweten. Dus : de Bende zijn de goeden, wij zijn de slechten."

Ik herhaal even: Robert Hare oordeelt dat psychopaten uit juridisch en psychiatrisch oogpunt geestelijk gezond zijn. Ze begrijpen de regels van de maatschappij en de gangbare betekenis van de begrippen "goed" en "fout". Bijgevolg kunnen ze voor hun daden ter verantwoording worden geroepen. Het is zoals kleurenblinden voor een rood licht. Ze herkennen de kleur niet maar ze zien dat het licht brandt. Nog volgens Robert Hare bestaat er geen therapie die effect heeft op psychopaten.

Ik probeer de discussie over psychopaten ook wat open te trekken door Madani Bouhouche erbij te betrekken (op niet wetenschappelijke basis). Forum » Madani Bouhouche

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

60

Re: Psychologisch profiel

Ik respecteer zeker de moeite die ge gedaan hebt om al het bovenstaande op te zoeken.

Maar, wat hebben Vos' profilers ons geholpen? Wat levert het op door te denken te weten dat iemand al dan niet een psychopaat is? Bij pedoseksuelen is  het nog duidelijk: die zitten aan kinderen. Maar gewoon zeggen: kinderen vermoorden zonder dat het je veel doet? Veel militairen hebben dat al gedaan. Zeg gewoon "kindermoordenaar/-doder". Er zijn trouwens perfect rationele redenen te bedenken om kinderen te vermoorden. Zelfs sentimentele: ze kunnen zeggen "we hebben hun ouders al vermoord en om het voor henzelf draaglijker te maken, schieten we ook op hen". Of: de kinderen zouden wraak kunnen nemen => we schieten ook op hen. Of: ik heb tien jaar in de bak gezeten, ik heb hierdoor geen kind kunnen krijgen en omdat ik hierdoor zo verbitterd ben, gun ik dat ook een ander niet. Of: abortus is nu toch gelegaliseerd (nog niet in 83-85! maar 't vond wel vaak plaats). En dan zijn er nog massa's ander. Pas op: ik ben hier allemaal tegen hé! Maar ik betwijfel of het in dit geval veel zin heeft om met het concept "psychopaat" af te komen in deze stand van het onderzoek.

De Bende zal met de laatste twee misschien gewoon de meest spectaculaire overvallen ooit gepleegd willen hebben. Maar waarom?  Wie zegt dat die mannen trouwens geen emoties hadden? Bouhouche was ook samen met een vrouw en had ook kinderen (zei hij toch in een interview). De persoon die op David schoot glimlachte toen hij mikte (= sadisme?). Toen een andere getuige de drie moordenaars na Aalst de oprit van een villa zag oprijden was er veel commotie in de wagen. Vos zei: de Killer is een psychopaat, de psychiater zei, het is zeker geen psychopaat. Over Clottemans zeiden verschillende psychiaters: psychopaat, maar een andere psychiater zei: borderliner en zeker geen psychopaat. Als het toch zo'n helder wetenschappelijk begrip is, waarom spreken ze elkaar dan tegen?

Ik constateer samen met u : iedereen zegt maar wat hij wil. Noorderling heeft gelijk: 't is gewoon een relatief begrip. Vandaag volksheld, omdat hij zijn eigen angsten overwonnen heeft, morgen psychopaat omdat hij überhaupt geen angsten meer heeft! 't Zou kunnen dat er op een gegeven moment wel een wetenschappelijke consensus over zou ontstaan, maar ik denk dat eigenlijk niet, omdat iedereen (ook elke crimineel) nog eens zijn eigen persoonlijkheid met peilloze diepten heeft. Net omdat de wereld niet zwart/wit is 't een niksbetekenend concept. Gebruikt misschien liever een omschrijving de volgende keer; zoals "zotte doders uit Waals-Brabant en Brussel (misschien) die misschien wel een in hun hoofde bestaande (maar niet in het bijzonder dezelfde) reden hebben om andere mensen te vermoorden"? Natuurlijk is "zot" een relatief en niksbetekenend concept.

Charly wrote:

Psychopaten kunnen er niets aan doen, want het komt door hun hersenen, moreel gezien treft hen dus geen schuld. Maar wij, de gemeenschap die hen had moeten begeleiden, hebben het laten afweten. Dus : de Bende zijn de goeden, wij zijn de slechten.

Pas op: ik hang die stelling niet aan he! Ik probeer dat wat in het belachelijke te trekken. Dat het aan hun hersenen ligt is een stelling van prof. Dick Swaab. Hij stond onlangs nog in de Humo. 't Zal nog even duren tot Swaab z'n theorieën onderuit gehaald zijn (als ze natuurlijk al onderuit gehaald worden). Persoonlijk denk ik natuurlijk ook wel dat die mannen schuldwaardig zijn. En inderdaad het klinkt zeer mooi om Vermassen "psychopaat" te horen roepen tegen mensen die anders te snel weer zouden vrijkomen, om de jury de ernst van de situatie duidelijk te maken. In dat geval van het onderzoek op het proces zelf net om die jury te beïnvloeden, komt dat concept van pas. Maar ook hier is het leeg. Vanzelfsprekend.       

Nu ik er aan denk (en natuurlijk ook om de discussie van dit topic af te brengen ;p ): wordt het niet eens tijd dat iemand de kinderen van Bouhouche en de dochter van Martial Lekeu interviewt? (Als zij zeggen dat hun vader psychopaat is, dan zal dat wel zo zijn zeker, als ze het ontkennen weten ze het zelf nog niet.) De sleutel zou best wel eens bij de volgende generatie kunnen liggen die in het reine wil komen met hun vaders daden.