Re: Bruno Vandeuren

Zeer interessant info over de entourage rond Vandeuren. Maar misschien moet Ben de bijdragen over Louis Cappelen en Ghislain Hinderyckx (de Guy waarnaar Vandeuren verwees?) verplaatsen naar een aparte topic.

dim wrote:

Les deux incendies criminels qui en 1985 et en 1987 ont ravagé les locaux de l'imprimerie Le Scorpion à Strombeek-Bever et à Verviers [...] constaté de multiples carences dans la gestion de l'entreprise ainsi que diverses falsifications comptables. Des livres de comptes auraient également été mal tenus. Poursuivant leur enquête concernant les deux incendies, la police judiciaire a interpellé deux des trois personnes soupçonnées d'être à l'origine du double sinistre: Louis Cappelen et Francis R. Entendus par le magistrat la semaine dernière, ils sont tous deux passés aux aveux et ont été inculpés. Au cours de leur interrogatoire, les deux hommes ont expliqué avoir agi sur "commande". D'après eux, ce serait le patron de l'imprimerie qui leur aurait demandé de mettre le feu aux installations de la société. C'est ainsi qu'à Strombeek, les incendiaires auraient pénétré dans les locaux via une fenêtre laissée ouverte à leur intention. Ils ont encore précisé qu'une somme d'un million leur avait été promise pour ce «service». Ils parlent également d'un intermédiaire.

Een gage van één miljoen BEF voor de opdracht is niet min. Heeft deze patron nog zulke goedbetaalde 'opdrachten' gegeven.

dim wrote:

La voiture avait passé la nuit devant l'entrée du terrain clos où Louis Capellen, son épouse et son fils occupent une caravane résidentielle. De nombreux forains habitent, durant l'hiver, dans la rue de Vrière. Il y a de nombreuses années qu'y furent achetés les terrains abritant désormais, en saison basse, les attractions des foires de l'été.

De caravan en de loodsen staan er nog steeds » www.googlemaps.be

dim wrote:

Is het deze? (gezien het feit dat we over een forain spreken) "Louis Cappelen" alias "Louis Marteau"
static.skynetblogs.be

Het gaat om de linkse op de foto. Lijkt wat op Amory en op Dramaix.

72

Re: Bruno Vandeuren

Volgens mij, maar wie ben ik, hoort Beijer inderdaad thuis in de "middenlaag" samen met Bouhouche. Ik neig nog altijd naar een rol voor de Mossad in dit alles (en ik zie Beijer vooral in deze context). Vooral de piste van de Vietnamees wijst naar Beijer, maar er is natuurlijk ook een hoop "circumstantial evidence". Mogelijk ook de zaken Zwarts/Vernaillen waar naast Beijer/Bouhouche/Buslik mogelijk ook een rol was voor Baugniet? En dan komen we weer uit bij Van Deuren.

De sudisten vormen wat mij betreft inderdaad een interessante groep maar er is helaas weinig concreets behalve wat "Wolf" en Deprêtre gesteld hebben. Cruciaal is in dit verband het artikel over de maandag na Nijvel (zie ook La Cala) waar heel wat gebeurd is maar waar niemand het over heeft gehad al die tijd. Als ze ergens betrokken waren dan was het volgens mij maar voor enkele feiten (o.a. Nijvel? misschien Eigenbrakel?) en niet op hun eentje. Sowieso is een missing link met de rest van de verdachten uit het dossier nog altijd bijzonder vaag. Misschien via Luc B., misschien via Securitas, misschien via extreem-rechtse organisaties zoals MSN, misschien via Calmette en de karateclub, ... Maar te veel "misschiens". Dat krijg je met een cellenstructuur, dan wordt het moeilijk om de draad te volgen.

Daarom is het belangrijk dat we werken vanuit het weinig concrete dat ons ter beschikking staat: de zaak Dekaise en Van Deuren. En hopen dat de puzzelstukjes in elkaar vallen, maar dat zijn er veel:

  1. De mouvance Haemers

  2. De mouvance Farcy

  3. De sudisten

  4. De Borains

  5. De De Staerkes/Toumaniantz/...

  6. De Sûreté/Mossad/SDRA

  7. De Jonathan

  8. De Atlas-groep

  9. De mouvance Cryns/Nihoul/Frantsevitch

  10. Extreem-rechts (WNP, VMO? FdJ, MSN, ZOON, Groep G, ...)

  11. De think tanks (IESP, AESP, CEPIC, Cercle des Nations, ...)

Is alles relevant? Welnee, maar een deel van de oplossing staat hier wel tussen.

73

Re: Bruno Vandeuren

Kan er iemand bevestigen dat de vriendin van Vandeuren gewerkt heeft in een winkel van Delhaize? En zo ja, in welke winkel dat was?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

74

Re: Bruno Vandeuren

Goed. Vandeuren vertelt rond dat hij deelnam aan de overval op Dekaise. Hij zegt dit tegen drie personen: Bultot (betrouwbaar?), een sociaal medewerker (?) en zijn advocate (Maître Carine Couquelet). Valt het u op dat zijn advocaat Couquelet heet, niet Delhuvenne en ook geen andere mannelijke advocaat is (in het boek van Geens staat vermeld dat Delhuvenne aan de kant geschoven wordt voor een andere (mannelijke advocaat)?

Bij wie moet je dan navragen of Vandeuren er aan deelnam? Indien gevraagd kan ze drie antwoorden geven: nooit gezegd, beroepsgeheim of wel gezegd. In het laatste geval kan Vandeuren dader zijn of vooruitgeschovene. (Wanneer) werd Couquelet ontheven van haar taak? Als internet up-to-date is, dan is Couquelet nog steeds actief als advocate.

75

Re: Bruno Vandeuren

Eind 1988 - de Bende van Nijvel was toen al lang van de aardbol verdwenen - zat Bruno Vandeuren in de gevangenis van Lantin. Op 1 december mocht Vandeuren totaal onverwachts met penitentiair verlof. Hij had volgens zijn familie niet eens de helft van zijn straf uitgezeten en had er absoluut geen recht op, en zijn eigen advocate wist waaraan hij die gunst te danken had. "Bruno was een recidivist en mocht normaal pas vrij na twee derde van zijn straf, ten vroegste in 1990", schreef zijn nichtje 'Calimero' in 2008 op het internet [op het Franstalig forum]. "Hij nam geen contact op met ons." 

Iemand las dat, en reageerde. Een zekere Rocky had Bruno in de periode van zijn onverwachte vrijlating ontmoet. De BMW-dief was na zijn verlof niet teruggekeerd naar de gevangenis, maar ondergedoken bij criminele vrienden. Hij bereidde een slag voor, met onder meer Rocky. Hij had verteld dat hij dat verlof had gekregen omdat hij in de gevangenis zijn nieuwe vriend, Eric Lammers, een crimineel van extreemrechtse signatuur, had verklikt die een ontsnapping voorbereidde, zo beweerde Rocky.

Ik [Hilde Geens] hoorde van een speurder dat Bruno tijdens zijn onverwachte vrijlating een politieman benaderde van de stad Brussel in wie hij vertrouwen had. De voortvluchtige gangster wilde schoon schip maken en alles opbiechten, zei hij. Ze maakten een afspraak in een café aan de Genstesteenweg in Sint-Jans-Molenbeek. Vandeuren was gehaast. Hij herhaalde dat hij later het hele verhaal zou doen. De agent maakte proces-verbaal op.

Kort daarna, op woensdag voor Kerstmis 1988, werd juwelier Henri Deville overvallen in zijn zaak in Sint-Agatha-Berchem. Er werden voor een bedrag van acht miljoen frank (zowat 200.000 euro) juwelen geroofd. Drie daders, onder wie Rocky, werden de dagen erna opgepakt. Nummer vier was spoorloos. De vierde man was Bruno Vandeuren.

De dag voor Kerstmis werd het lijk gevonden van een man van ongeveer 1.80 meter in een park in Oostende niet ver van de Koninklijke Villa. Hij droeg witte basketbalschoenen en witte sokken en was afgemaakt met één kogel achter zijn linkeroor. Vlak bij zijn linkervoet lag een halfautomatisch FN 7.65mm-pistool. Later was er sprake van dat dit wapen opgebouwd was naar kaliber 9 mm. Het slachtoffer had geen identiteitspapieren bij zich.

Rond één uur diezelfde dag checkte de partner in crime van Madani Bouhouche, privé-detective Robert Beijer, een kennis van de Vietnamees die op de avond na de roofmoord bij Dekaise werd betrapt met Vandeuren in parkeergarage Beau Site, in in Zaventem. Beijer stond op geen enkele passagierslijst en de speurders vermoeden dat hij een charter boekte. Hij werd gezocht in verband met wapens, munitie en springstoffen, met de opmerking 'grondige controle' en 'metgezellen identificeren'. Zijn identiteit werd drie kwartier daarna opnieuw gecontroleerd in de luchthaven, maar bij een andere controlepost. Hij werd niet opgepakt.

Een paar dagen later kreeg de dode in het park van Oostende een naam: Bruno Vandeuren. De man die zijn betrokkenheid bij de zaak-Dekaise een paar keer toegegeven had, was voorgoed de mond gesnoerd. De liquidatie werd nooit opgehelderd. Jean V., de heler die hij in Oostende had opgezocht en bij wie volgens de kranten de buit in beslag werd genomen, samen met een jasje met bloedvlekken, werd kort voor kerstdag  opgemerkt in het gezelschap van Bruno en een man met lang haar. 

De heler werd verdacht. Jean V. was een jonge visser die vooral ging vissen in villa's en herhaaldelijk veroordeeld werd, en later een roepzaal annex brocante begonnen was aan de Steensedijk in Oostende. Niemand snapte waarom een Brusselse dief zo ver een heler was gaan zoeken, terwijl de concurrentie in de hoofdstad stevig was. De brocanteur zei dat hij Vandeuren niet kende en dat die bij hem terecht was gekomen via de beruchte Brusselse autosjoemelaar Willy D., een beer van een kerel, die op de achtergrond van vele onopgehelderde affaires van de jaren 80 te vinden was.

Een jaar na de moord op Vandeuren werd de brocanteur zelf beschoten. Hij overleefde de aanslag. "Wedden dat hij weinig elementen zal aanbrengen om het onderzoek vooruit te helpen?" schreef de reporter van Le Soir.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Bruno Vandeuren

Ik woon in Oostende en kan me die brocante nog vaag herinneren. De zaak heeft niet lang bestaan en ik kan me Jean V ook niet voor de geest halen. Wel was er in de jaren 80 aan de Steensedijk een dubieus café en er woonden ook zigeuners met een kwalijke reputatie in de buurt. Na een nacht uitgaan ben ik eind jaren 80 begin jaren 90 eens in dat cafe beland, het was een piepkleine zaak en ik weet nog dat ze er een geweer achter de toog bewaarden.

In de jaren 80 werden er o.a. in Oostende wapens gesmokkeld en het zou me niet verbazen wanneer er verbanden bestonden tussen het milieu in Oostende en dat in Brussel. Tinck kwam toch ook vaak naar Oostende?

77

Re: Bruno Vandeuren

Ben wrote:

Een zekere Rocky had Bruno in de periode van zijn onverwachte vrijlating ontmoet. De BMW-dief was na zijn verlof niet teruggekeerd naar de gevangenis, maar ondergedoken bij criminele vrienden. Hij bereidde een slag voor, met onder meer Rocky. Hij had verteld dat hij dat verlof had gekregen omdat hij in de gevangenis zijn nieuwe vriend, Eric Lammers, een crimineel van extreemrechtse signatuur, had verklikt die een ontsnapping voorbereidde, zo beweerde Rocky. [...] Kort daarna, op woensdag voor Kerstmis 1988, werd juwelier Henri Deville overvallen in zijn zaak in Sint-Agatha-Berchem. Er werden voor een bedrag van acht miljoen frank (zowat 200.000 euro) juwelen geroofd. Drie daders, onder wie Rocky, werden de dagen erna opgepakt. Nummer vier was spoorloos. De vierde man was Bruno Vandeuren.

Ik zou het even moeten controleren in het boek, maar staat er meer over de echte naam van die Rocky? (zoals je weet, ook een bijnaam voor Luc VkB, uit het milieu van De Pomp met Willy Van Cutsem, Vandeuren, ...; verder is er ook een Rocky in de zaak Van Hees en een klant van de Dolo met dezelfde naam). Maar ik denk niet dat Luc Vkb ooit werd opgepakt in de zaak Deville, of toch?

Re: Bruno Vandeuren

Zijn echte naam is Patrick Henderickx.

79

Re: Bruno Vandeuren

Ik vermoedde al zoiets maar ik wist niet (of was vergeten) dat hij ook Rocky werd genoemd.

Re: Bruno Vandeuren

Uit de Zeewacht (krant van Oostende en West Vlaanderen) 30 december 1988:

Wordt het raadsel van de bende van Nijvel opgelost?

Zaterdagmorgen troffen vroege wandelaars het lijk aan van een jongeman badend in een plas bloed. Uit onderzoek bleek dat de uit de Lantingevangenis ontslagen kerel afgemaakt was met één kogel die in de hals van het slachtoffer terechtgekomen was... Niemand had van de koele afrekening iets gehoord... Nochtans werd Oostendenaar Jean Vandenabeele door de gerechtelijke diensten opgepakt en naar de gevangenis van Brugge afgevoerd.

Getuigen hadden hem en het slachtoffer Bruno Vandeuren samen gezien en gebleken was dat het tweetal op zoek was naar een koper voor een partij juwelen ter waarde van 8 miljoen frank... Het is echter zeer de vraag of het afmaken van de 26 jarige jonge man te Oostende een alleenstaand feit is en of er geen duidelijke verbanden zijn met de destijds zo gevreesde Bende van Nijvel en de onopgeloste moord die op 2 juli van dit jaar te Veurne voltrokken werd.

Zo is er de beschuldiging van de in Paraguay ondergedoken ex- gevangenis directeur Jean Bultot die de in Oostende neergeschoten gangster steeds beschuldigd heeft van medeplichtigheid bij het leegroven van een wapenhandel te Waver.

Bij het artikel staat nog een foto van de verkoopzaal van Jean Vandenabeel aan de Steense Dijk te Oostende.