Re: Jachtgeweer kaliber 10

Over de getuigenis van David kort na de feiten - in zijn boek op blz. 80 - wordt melding gemaakt van een postzak, ergens zal deze getuigenis enkele weken na de feiten gebeurt zijn. Van de inhoud van de getuigenis vind ik niets terug, maar dit zal wel overeenstemmen met hoe hij de feiten beschrijft van Aalst in het begin van het boek waar hij het heeft over de dader met tweeloop.

Dat de daders David eerst beschieten met de bedoeling om hem als getuige te laten leven, klopt niet, het is een wonder dat David het gehaald heeft. Met een jachtgeweer op een kind schieten vanop minder dan een meter is om te doden. Het zal voor de daders een verrassing geweest zijn dat hij het overleefd heeft vermoed ik, dus zullen ze wel interesse gehad hebben naar zijn getuigenis, en dat dan juist de Faul ook in de zakken zit maakt het heel merkwaardig.

Ook het feit dat er weerstand was om de getuigenis van David af te nemen (hebben de speurders niet spontaan gedaan). Ook is zijn getuigenis in feite nooit echt serieus genomen. Plus dat men over de rijkswacht in Aalst heel veel vragen kan stellen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Jachtgeweer kaliber 10

In de éne hand hield de gangster de riotgun Franchi Spas en in de andere de (post)zak. Als hij met de riotgun wou schieten hoefde hij de (post)zak niet neer te zetten. Het feit dat de gangster dat wel heeft gedaan bewijst zo goed als zeker dat de gangster niet met de riotgun Franci Spas heeft gevuurd op David maar wel met een jachtgeweer met schuin afgezaagde loop (Faul?). Een kind kan zoiets echt niet uit zijn duim zuigen.

De grote Manitou ziet alles

53

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Enkele kleine bemerkingen nav wat ik lees:

  • David was op dat moment een zwaargewond en diep getraumatiseerd kind, al zijn directe vertrouwenspersonen waren plotsklaps weg. Ik kan daarom begrijpen dat men het niet verantwoord vond om hem direct manu militari te ondervragen, al was er duidelijk een algemeen belang in het geding.

  • Kinderen zijn bijzonder suggestief.

  • De woorden die hij heden gebruikt zullen niet de woorden zijn die hij toen gebruikte, omdat hij de kennis niet had. De kans dat een kind van die leeftijd spreekt over een afgezaagde loop is onbestaande.

  • De reus wilde David wel doden cfr kogelgaten in zijn muts ... Heup was in flarden geschoten. Waarom heup? Kon hij toch slecht mikken? Geweer te zwaar voor één hand?

  • Reden waarom de reus zich tot hem richtte: hij had gekeken, wat van hen niet mocht.

Ik vermoed dat de reus tevreden was na het verschijnen van veel bloed rond David en concludeerde dat hij het niet zou halen? Ze hadden immers sowieso de neiging om de slachtoffers niet direct dood te schieten maar nog te laten lijden (cfr. schieten naar de keel).

54

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Niet Simpel wrote:

Die jute postzak lijkt mij interessant. Zaten hier de drank en sigaretten in? Hebben de gangsters een jute postzak meegebracht of kwam deze van binnenuit.

Dat er een zak was die werd neergezet, staat vast, enkel het materiaal niet (David: jute postzak vs gerant: papieren zak). Zie » Postzak

Waarvoor die gebruikt werd, vraag ik me ook af. Toch een teken dat men iets mee wilde nemen.

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Kleur;

  1. David was op het moment dat de dader wel gewond maar nog niet zwaargewond.

  2. Waar haalt U het uit dat kinderen suggestief zijn? Ondervragers kunnen suggestieve vragen stellen maar een kind? Komaan jong.

  3. Ook al heeft David de "afgezaagde loop" anders verwoord, men zal hem toch wel begrepen hebben, peins ik. Zeker als het een uitleg over een schuin afgezaagde loop betreft. Men moet natuurlijk ook willen hé.

Voor wat betreft het opmerkingsvermogen en geheugen van een kind. Ik moet zowat 4 of 5 jaar geweest zijn, ik zat in elk geval nog in de kleuterklas. De juf reed met een VW kever en op een keer dat zij vertrok merkte ik op dat er iets uit het midden van de deurstijl kwam. Later bleek dat haar knipperlicht (pinker) te zijn geweest. Nu meer dan 50 jaar later herinner ik mij nog altijd. Als ik mij dergelijk onbenullig detail na 50 jaar nog altijd duidelijk voor de geest kan halen, waarom kan David zich de feiten dan niet herinneren? Omdat ze traumatisch waren. Nonsens, ik kan mij nog altijd feiten herinneren van voor mijn tiende, prettige, minder prettige en zelfs traumatische. En het zijn vooral de ongewone zaken die een mens zich herinnert m.a.w. de details in het leven.

De grote Manitou ziet alles

56

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Even antwoorden:

  1. Ik bedoel achteraf, wanneer de speurders de jongen moesten ondervragen.

  2. Kinderen zijn suggestibel bedoel ik, foutje! Heel gevoelig voor suggestie dus.

Re: Jachtgeweer kaliber 10

De getuigenis van David met de beschrijving van het jachtgeweer dateert van 20.11.1985 en kan je hier terugvinden » Forum Wat zei hij over het jachtgeweer?

'Hij had drie wapens bij zich, een mitraillete, een jachtgeweer tweeloop en een pistool. Het machinepistool hing aan zijn zijde ter hoogte van zijn broeksriem. Het is zo dat zijn jas enkel aan de hals gesloten was zodat het machinepistool duidelijk zichtbaar was. Het pistool stak in één van de binnenzakken van zijn vest, ik zag enkel de kolf. In zijn handen had hij een een jachtgeweer, een tweeloop met naast elkaar liggende lopen. Deze lopen waren afgezaagd, ik heb dat duidelijk gezien daar er geen mikorgaan te zien was. Het is me tevens opgevallen dat het wapen vooraan ruw was.'

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Dat is toch een heel exacte beschrijving van Faul een jaar voor ze die opvissen. Ook de beschrijving van de dader, los van de namen die eraan gekoppeld worden, is die toch ook heel belangrijk. De blauwe ogen het bruin haar het haar op het gezicht. Het was ook heel moedig van David om te blijven kijken naar de dader.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Laat ons stellen dat het de Faul was. Hoe is de dader aan dat wapen gekomen en/of werd het gebruik ervan hem aangepraat? En inderdaad, de "behaarde moedervlek" is heel belangrijk, zo lopen er niet veel rond.

De grote Manitou ziet alles

60

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Of dat in de jaren '80 al zo evident was weet ik niet, maar zoiets kan je wel laten weghalen. Ik zou me er dus niet blind op staren.