Re: Kester

witisgeengrijs, geloof ook mij maar dat Kester geen optie is! Die installaties is geen kinderspel noch kattenpis en werden en worden danig beveiligd! Neen, het leger staat er niet met tanks maar wees gerust dat er beveiligd wordt en dat een bende die daar komt aangestoven, een hangar binnen stormt of sluipt, daar enkele uren schuilt en intussen wat schietoefeningen doet en enkele auto's tuned echt niet onopgemerkt zal zijn en dat er snel ingegrepen wordt.

102

Re: Kester

luk paard, vergeet de overval op de kazerne in Vielsalm niet en ga eens na wie de betrokkenen en de uitvoerders waren! Wat indien de bemanning van depot Kester werd verwittigd door de rijkswachtstaf van een legale op handen zijnde undercover operatie en gevraagd werd een oogje dicht te knijpen?

103

Re: Kester

Ik heb zelf veel interesse in wat geschreven wordt over Kester aangezien ik deze locatie zeer goed ken. Meer dan de helft van de berichten op dit forum welke inhoudelijk informatie over Kester bevatten, zijn onjuist of deels onjuist of misleidend of combinatie. Ik wil ze gerust allemaal eens "quote"'n hier welke fout zijn, maar dan zal dat een extreem lang bericht worden waar ik meerdere dagen werk aan zou hebben.

Ik overloop de eerste 5 berichten in dit topic:

  • Post #1 (Ben): bevat foutieve informatie of incomplete informatie.

  • Post #3 (Kenza): bevat foutieve informatie of informatie die misleidend/incompleet is.

  • Post #4 (Kenza): bevat foutieve informatie.

  • op post #2 en post #5 heb ik gewoon geen opmerkingen omdat deze wel juist zijn.

3/5 van de eerste zijn dus al "niet volledig juist". Ik kan op elk bericht ook gaan markeren wat juist of fout of incompleet is, maar dan heb ik behoorlijk veel werk dus. Veel foutieve informatie is volgens mij ook gewoon overgenomen van ergens anders en daarom niet bewust foutief.

Ook op andere plaatsen op dit forum waar Kester ter sprake komt (praktisch altijd aangebracht door dezelfde personen), bevatten de posts foutieve en/of misleidende/incomplete gegevens. In het topic "Aalst: Vlucht" bijvoorbeeld wordt Kester ook enkele keren vernoemd met foutieve informatie.

kenza, zie mijn opmerkingen niet als afbreking of negativiteit tegenover jou. Het is een reactie op enkele dingen die jij als verklaring op dit forum schrijft waarbij ik niet akkoord ben dat dit voor waarheid aangenomen kan worden. Ik val jou als (cyber)persoon zeker niet aan. Je schrijft ook dingen waar ik geen opmerkingen over heb en denkpistes waarbij ik hetzelfde denk als jou (voorbeeldje: "Ik geloof niet dat de killer geraakt is, bv. door zijn kogelvrije vest, als het al raak was." Post 321 in het topic Aalst: Vlucht. Ik was er niet bij in de GTI (uiteraard) maar ik denk net zoals jij dat men er veel te snel van uitgaat dat De Killer (dodelijk) geraakt is).

Wat betreft "een verlaten basis" gebruik je in verschillende posts, verschillende jaartallen. In Post #3 van dit topic zeg je 1983, in Post #351 van topic "Aalst, vlucht" gebruik je 1982 en in Post #358 van datzelfde topic, amper 7 posts verder (amper 3 posts van jezelf verder) gebruik je 1981. Ben je er ondertussen zelf al uit welk jaartal je in de toekomst gaat gebruiken? wink Je moet weten wat je wilt, en als je het niet weet, verzin het dan gewoonweg niet. Doe je dit per ongeluk toch door bijvoorbeeld te snelle conclusies of doordat je informatie van een verkeerde bron haalt, durf dan op z'n minst toe te geven dat je het niet 100% zeker weet in plaats van nog harder er tegenin te gaan.

Een "typetje die plots uit het niets opduikt" zoals ik geloof je toch niet (of weiger je precies te geloven en beschuldig je dan maar onrechtstreeks tot het in de war sturen van forumleden die waarschijnlijk juist zitten). Wel, vraag het dan simpelweg na bij officiële instanties.

witisgeengrijs wrote:

een vraagje voor FreCR ; Jij kent blijkbaar Kester heel goed;

Klopt.

witisgeengrijs wrote:

Die hoge zendmast bij Kester, werd die specifiek beveiligd? Ik bedoel hiermee, was het mogelijk om deze te beklimmen zonder via de normale ingang het terrein binnen te gaan?

Ja deze werd specifiek beveiligd. Toch is/was dit mogelijk om daar (mits de juiste materialen en veiligheden voor je eigen veiligheid) in te klimmen door binnen te dringen op het terrein als je dat echt zou willen, maar de kans dat het niet enorm lang zou duren eer ze er u uit komen halen is bijzonder groot, en ze zouden er niet bepaald mee kunnen lachen. wink Het is niet zo dat er vlak naast op 1 meter van de toren iemand gewapend stond de wacht op te trekken dus. Maar deze werd dus wel specifiek beveiligd ja. De veiligheid op het terrein is de verantwoordelijkheid van de militairen, de veiligheid rondom het terrein is de verantwoordelijkheid van de lokale politie (welke er extra middelen voor kreeg).

witisgeengrijs wrote:

Is onderaan, of op de mast zelf een mogelijkheid om stroom af te tappen, bv. 220 volt stopcontact?

Onderaan in de gebouwen welke bij de zendmast horen waren er stopcontacten ja. Of er op de mast zelf mogelijkheid was, daar heb ik geen idee van. Dat er elektriciteitskabels in de mast zitten, dat is logisch, ne dan kan je die wellicht ook aftappen als je enorm veel van electronica kent, maar dan lijkt een simpele verlengkabel of draagbare batterij misschien eenvoudiger (geen idee). Ik weet niet of de zendmast op 220v of 380v of zelfs op DC werkt. Onderaan in de bijgebouwen van de mast was er zeker elektriciteit en deze was in 1985 niet afgesloten. Men kon dus in de omgeving van de mast over elektriciteit beschikken indien dat nodig was.

Op de NAVO-basis stonden wel geregeld verplaatsbare grote generatoren-vrachtwagens. Die stonden dan gewoon buiten op het stukje parking tussen de 2 gebouwen en zichtbaar vanop de openbare weg. Dit was dus niet zo'n groot geheim. wink

witisgeengrijs wrote:

Kwam de rijkswacht soms op het terrein? Ik bedoel, kwamen die soms in kostuum daar binnen, of met hun gebruikelijke voertuigen uit die tijd, kan je opsommen welke instanties er zoal kwamen?

Ik stel deze vragen omdat ik zou willen uitsluiten dat de hoge positie vd zendmast zou kunnen gebruikt zijn om de bende van nijvel en/of hun ontzetters via radio aan te sturen, in dat opzicht is Kester wel een mogelijkheid.

Ikzelf heb er nooit rijkswacht gezien. Misschien zijn die er ooit wel eens geweest in verband met een of ander veiligheidsplan maar het was niet zo dat die daar "zomaar" over de vloer kwamen. Het was vooral "elk in zijn kot en iedereen moeit hem mee z'n eigen zaken".
Je moet weten, in de jaren '80 was het nog vollen bak "koude oorlog". In de basis in Kester hield men er rekening mee dat men aangevallen zou kunnen worden door "den Rus" en had men daar allerlei scenario's ook voor voorzien.

Welke instanties er zoal kwamen: Hoe minder hoe liever. Men werd er niet uitgenodigd om "efkes te komen zien". Dit is trouwens bij geenenkele militaire basis bijna behalve tijdens opendeurdagen. Op Kester werkte er eigenlijk niet zoveel mensen, men had ook geen tijd om eventjes aan Public Relations te gaan doen. Als er instanties op bezoek kwamen, dan was dit enkel omdat dit nodig was voor het laten functioneren van de basis. Er wordt hier en daar wel eens geschreven dat de basis door Amerikanen werd bemand, dit is echter onjuist. De basis werd hoofdzakelijk bemand door Belgische militairen die in navo-verband werkten. Onderling werd er Nederlands of Frans gesproken tegen elkaar maar "professioneel" werd er Engels gebruikt aangezien ze in NAVO-verband werkten. Buitenstaanders moesten op voorhand een aanvraag doen als ze de basis wouden bezoeken en je kwam er dus niet in als dit niet op voorhand afgesproken werd. Bij de ingang werd een buitenstaander zijn identiteitkaart gevraagd en men gaf deze terug bij het verlaten.

De reden dat mensen er niet zomaar in kwamen was eerder omdat ze niet gestoord wouden worden in hun werk. De basis bevatte minder geheimen dan dat men zich eigenlijk voordeed. smile Uiteraard ging men niet gaan uitleggen aan jan-en-alleman hoe de codering en versleuteling van de datacommunicatie werkte. Dat lijkt me wel logisch. De mentaliteit op de basis was eerder gemoedelijk omdat het zo'n kleine basis was dus uiteraard kende iedereen iedereen daar. Dit wil ook wel zeggen dat een onbekende of ongenodigde er niet kon rondlopen zonder dat praktisch iedereen het gezien heeft die daar was.

Om terug te keren op uw vraag i.v.m. de toren: het lijkt/leek me behoorlijk onverstandig om in de toren te kruipen als dit zonder toestemming en medeweten zou gebeuren. Het louter toestemming krijgen van een hooggeplaatste militair zal je misschien wel tot in de toren krijgen, maar dan zullen er wel tamelijk wat mensen op de hoogte gebracht worden dat je toestemming hebt om in die toren te mogen klimmen.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Kester

Ja FreCr, ik geloof jou en ik had ook een soortgelijke info. Minder detail hoor maar wat toegangsmogelijkheden zijn of net niet zijn en dat ze er inderdaad niet zouden mee lachen indien ... indringing en zo!

Iemand die op de basis werkte (militair/technicus) kwam nu en dan eens bij ons over de vloer en vertelde dan een beetje, niet veel en zeker niks dat geheim was maar dus dat het niet zomaar een spelletje betrof en inderdaad dat bij een mogelijke aanval "van den vijand de Rus" de basis te Kester wel een mogelijk doelwit zou zijn.

Dus ja FreCr vertelt hier zeker waarachtige dingen!

Re: Kester

Dank je FreCR voor de uiteenzetting en antwoorden op mijn vragen. Nog één vraagje; als je op het domein Kester gemachtigd kon binnen geraken, was dan je komst van te voren geregeld/gereserveerd? Of kon je je zomaar aanmelden aan de poort zonder reden of met een smoes?

Re: Kester

Ik spreek voor mijn beurt waarvoor mijn excuses witisgeengrijs maar ik durf zeggen dat aan de deur staan - onaangekondigd wel te verstaan - in elk geval grondig zal gechecked worden en een smoes niet zal helpen! Nogmaals (en ik spreek omdat ik de streek goed ken en iemand persoonlijk heb gekend die er als militair werkzaam was), dat is daar echt geen kinderspel noch kattenpis. En ook FreCr zal dit allicht bevestigen

En dat een bende daar rond hangt en aan wagens werkt en schietoefeningen doet, is echt wel uitgesloten! Ze zouden danig snel gezien zijn en dan wordt er echt niet gelachen! Maar ok ... de vraag was aan FreCr en ik zeg sorry voor mijn inbreken hier!

Re: Kester

De grote vraag is; zijn ze na de raid in Aalst wel naar het zuiden gereden. Is er op het industrieterrein niet stuivertje gewisseld? En zitten we al jaren discussie te voeren over fake GTI's? Op de vraag; waren er op de rijksweg ook roadblok opgezet is nooit hier antwoord gegeven. Overigens compliment aan FreCR voor zijn analytisch werken.

108

Re: Kester

witisgeengrijs wrote:

Dank je FreCR voor de uiteenzetting en antwoorden op mijn vragen. Nog één vraagje; als je op het domein Kester gemachtigd kon binnen geraken, was dan je komst van te voren geregeld/gereserveerd? Of kon je je zomaar aanmelden aan de poort zonder reden of met een smoes?

Als je om een of ander reden toestemming kreeg, dan werd je komst van te voren geregeld/gereserveerd ja. Had je er niets te zoeken, dan kwam je er gewoon niet in. Overigens konden bezoekers niet op het terrein met hun wagen, deze moest buiten de hekkens blijven staan, behalve als het echt noodzakelijk was dat het voertuig naar binnen moest. Op zich was de basis klein en stond er daar al bij al nu niet zoveel groot en zwaar materiaal, maar in de jaren '80 was dat wel "high tech". Op foto (de foto in post #3 hier) leek de satelliet niet zo heel groot maar dat geeft een verkeerd beeld. In't echt was dat toch wel tamelijk groot als je in die bol stond.

Je zomaar aanmelden aan de poort (aan het hekken eigenlijk) kon je wel doen maar ze gingen u simpelweg niet binnen laten. De "primitieve manier" waarop je moest aanmelden was ineens ook een sterk punt waardoor je er niet ongewenst in raakte: een bezoeker moest echt buiten aan de hekkens wachten tot een militair naar het hekken kwam om dit manueel te openen (was dus niet automatisch of zo iets). Nog voor je in principe een voet binnen de omheining kon zetten was je identiteitskaart al gevraagd ter controle.

Ik weet niet tot hoe ver bezoekers individueel serieus gescreend werden door eventuele veiligheidsdiensten, maar je moet weten dat er in de jaren '80 toch wat wantrouwigheid was tegenover "de Rus" en bijvoorbeeld spionagetoestanden en sabotagestoestanden. Er stonden in de basis niet echt zware geheimen, maar er werd daar wel aan datacommunicatie gedaan. Datacommunicatie is een onderdeeltje welke tamelijk belangrijk is en waarbij je echt niet wilt dat deze in handen komen van vijandige spionnen.

Men hield echt rekening met het feit dat ze konden aangevallen worden of bespioneerd worden of gesaboteerd worden. Als je ongewenst zou proberen binnen te komen of te dicht bij de apparatuur zou komen, dan werd dat alleen al om die reden niet erg geapprecieerd. wink Dit is grotendeels de reden ook waarom ze niet zo snel "pottenkijkers" binnenlieten, om het risico zo laag mogelijk te houden. Als er al buitenstaanders om een of andere reden toegelaten werden, dan gingen ze die nooit alleen in een ruimte laten (behalve de wc misschien wink), laat staan dat je er vrij zou kunnen rondwandelen. Zonder reden of met een smoesje proberen binnenkomen, dat had niet gelukt. Verder dan het hekken zou je niet komen.

vleermuisje1971 wrote:

De grote vraag is; zijn ze na de raid in Aalst wel naar het zuiden gereden. Is er op het industrieterrein niet stuivertje gewisseld? En zitten we al jaren discussie te voeren over fake GTI's? Op de vraag; waren er op de rijksweg ook roadblok opgezet is nooit hier antwoord gegeven.

Dat heb ik zelf ook altijd tot een mogelijkheid gehouden. Dezelfde mensen die beweren dat er vele misleidingen en dwaalsporen aangelegd werden, geloven wel bepaalde pistes waar een dwaalspoor en misleiding makkelijk aan de orde kunnen zijn.

Mogelijks waren er verschillende wagens betrokken (zoals er sprake is van een Mercedes). Men gaat er soms vanuit dat 1 van de daders geraakt zou moeten zijn omdat de koffer blijkbaar niet al te snel toe ging. Volgens mij kan het even goed zijn dat er gewoon een klein technisch mankement was aan de koffersluiting. Er is geschoten geweest op de wagen, misschien is het mechanisme van de koffer geraakt.

Ooggetuigen die "een VW Golf" zagen (daarom dus niet misschien DE VW Golf), zagen slechts 2 personen zitten dus gaan sommigen er van uit dat een dader gewond plat lag. Misschien moeten die de piste dat de daders uitgestapt zijn en gewisseld hebben met de inzittenden van de Mercedes ook eens bekeken worden.

De Bende schrikte er niet voor terug om zware wapens te gebruiken. De achtervolger met de BMW (de schepen-zoon) die losgereden werd in Leerbeek vlakbij Kester kon het toch navertellen. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn zoals bijvoorbeeld dat ze liever geen extra politie-aandacht wouden in hun vlucht door te schieten. Men moet er toch ook wel rekening mee houden dat er andere redens kunnen zijn ook zoals bijvoorbeeld dat het helemaal niet de betrokken Golf was of dat het medeplichtigen was (al dan niet met de Golf van de overval) of dat er simpelweg niet geschoten is omdat er geen wapens meer aanwezig waren omdat deze samen met andere bewijzen zoals bijvoorbeeld het geldkoffertje uit Aalst, zich niet meer in de wagen bevonden. Indien de Golf in een roadblock zou terecht komen waren er misschien niet genoeg bewijzen.

vleermuisje1971 wrote:

Overig compliment aan FreCR voor zijn analytisch werken.

Graag gedaan. Ik vertel zeker geen geheimen en de dingen die ik vertel zouden zeker ook verteld kunnen worden door bijvoorbeeld gewoonweg de buren van de basis, maar het is wel informatie die je niet zal vinden op Google. Wat er exact op de basis gebeurde is niet echt van belang in dit topic (datacommunicatie), en een technische uitleg over de werking (zonder geheimen te vertellen) zou ik wel kunnen vertellen maar doet hier niet ter zake. IK heb wel foutieve "technische informatie" gelezen op dit forum alsook foutieve algemene informatie over de basis (zoals bijvoorbeeld dat de basis Kester rechtstreeks tot Chièvres zou behoren, post #64 in dit topic: bullshit).

Non semper ea sunt quae videntur

109

Re: Kester

Een simpel vraagje: Wat indien de bevelhebber van basis Kester de opdracht zou krijgen om hulp en bijstand te verlenen aan bijv. een oefenactie van Special Forces of iets dergelijks?

Re: Kester

Ik weet dat FreCr hier allicht nog beter zal kunnen op antwoorden dan ik maar  ik denk (en dat is geen waarheid daarom) dat de special forces wel andere mogelijkheden hebben om te oefenen! Waarom denk ik dit? Wel omdat de basis een telecommunicatie-basis is en in die tijd echt high-tec en zeker het liefst uit de spotlichten bleef en er binnen heel wat apparatuur staat en die installatie niet zomaar het toneel kan zijn van een oefening!

Dus mijn mening: dit zal niet gebeurd zijn (ik denk dat ook geen andere militaire sectie er kwam oefening houden hoor. Misschien dat er door de bewakers aldaar wel eens een scenario geoefend werd maar ik denk dat dit intern was ... de militairen betrokken bij zo een post dus.)