Re: Swansongunsung verhoord

DeadLetterBox wrote:

Het probleem is dat de gemiddelde burger het gevoel heeft ontwikkeld dat alles wat op een complot lijkt moet worden afgedaan als fantasie.

Probleem? Hoezo? Wij hebben het niet, op deze site, over de gemiddelde burger. Leden van deze site zijn in het gemeen zeer goed geïnformeerd. Ik vind bijzonder vervelend, en irritant, dat Noorderling, en buitenlander, iemand die minder informeert is dan bijna iedereen op deze site, iemand die geen Frans spreekt of leest (taal van 90% van het bronmateriaal) blijft aan iedereen les te geven.

DeadLetterBox wrote:

Denk niet dat gelijk welke dienst, inclusief onze eigen VSE, donkere praktijken of manipulaties van personen of geheime netwerken schuwt om zijn doel te bereiken.

Je hebt geen flauw idee wat ik denk, dank je wel.

Ik wacht, met veel interesse, op een antwoord van Noorderling zelf.

52 (edited by Hestur 28-02-2012 20:53)

Re: Swansongunsung verhoord

Heren, laat het ons sereen houden. "Van je tegenstanders leer je het meest." Ik vind het prima dat er mensen af en toe vraagtekens zetten bij wat op deze website geschreven wordt, zolang ze daar goede argumenten voor aanhalen. Tunnelvisies hebben dit dossier al genoeg naar de ** geholpen (Deprêtre). Breed denken is de boodschap, altijd! Een theorie die geen kritiek verdraagt, lijkt mij een behoorlijk slechte theorie.

De geschiedenisboeken staan bol van de complottheorieën - de meeste zijn vrij eenvoudig te weerleggen. Kijk maar op Wikipedia. Waarmee ik niet zeg dat ik niet in de Bende van Nijvel-complottheorieën geloof, maar niets is zeker.

53

Re: Swansongunsung verhoord

Ja maar, wat baten kaars en bril, als den uil niet zienen wil? Het is makkelijk om "complottheorie!" te roepen bij elke verklaring die de piste van klassiek banditisme overstijgt maar men moet serieus blijven. Er zijn te veel onwaarschijnlijkheden en intriges mee gemoeid. Ontkennen dat er meer aan de hand was kan in deze dossiers alleen maar een teken zijn van beperkte verstandelijke vermogens (wat me niet het geval lijkt voor de Noorderlingen onder ons) ... of van slechte wil?

Ofwel is het de oerhollandse gewoonte om alles te reduceren tot op polderniveau, voor de sport zeg maar. Of men dan ook dicht bij de waarheid blijft? Wat mijn visie betreft: men kan niet oprecht beweren dat de Bende alleen maar een stelletje klungende rovers waren. Ofwel kent men de feiten niet (en Swan heeft gelijk: 90% van de info is in het Frans). Maar ik zie dat zelfs Noorderling tegenwoordig ruimte laat voor meer.

Re: Swansongunsung verhoord

Ik begrijp dat mijn opmerkingen soms weerstand oproepen. Zo zit ik wel in elkaar. Beetje provoceren en uit de tent lokken omdat ik van discussiëren houd. Inderdaad bekijk ik het bendedossier zo nuchter mogelijk. Geen bewijzen voor afrekeningen. Geen harde links naar een complot. Dat neemt niet weg, dat ik alle bijdragen op dit forum met interesse volg. Ook die ik te ver gezocht vind. Ik respecteer deze andersdenkende wél. Het zou dom zijn enige theorie uit te sluiten.

Over het Frans vind ik sommige hier te cru. Zoals je kan lezen in Ben zijn topic, is bijna een derde van de bezoekers hier, Nederlander. De meeste daarvan hebben een jaar of 3 Frans gehad op school. Te weinig om lappen tekst te lezen. Maar om dan deze groep zomaar van tafel te vegen, onder het argument van: "dan kan je niet meepraten" is bekrompen. Wees juist blij met onze interesse hier!

55

Re: Swansongunsung verhoord

Ik wil alleen nog kwijt dat ik met de bijdrage van Boemerang, een Nederlander, bijzonder gelukkig ben. Ongelooflijk wat die allemaal presteert. En dat Swan engelstalig is, nog zo'n boegbeeld dat niet weg te denken is van de sites. En nu hou ik er over op.

Re: Swansongunsung verhoord

Aan Swan, ik begrijp uw reactie niet echt, ik dacht dat het duidelijk was dat mijn repliek gericht was aan personen die het feit negeren dat achter de Bende van Nijvel meer kan zitten dan enkel een criminele bende. Met gemiddelde burger bedoel ik inderdaad de jan modaal die niet goed is geïnformeerd, en daarmee heb ik het dus zeker niet over het gros van de forumleden.

Het punt dat ik net probeerde te maken was, dat indien je de zaak-Bende van Nijvel van nabij hebt bekeken, het onmogelijk is om een piste naar een overkoepelende organisatie te negeren.

Servo per Amikeco