Re: Overzichtsschema

Met geweer moet ik dus ook echt geweer verstaan, dus geen pistool van .22 maar een echt geweer .22?

Re: Overzichtsschema

the end wrote:

Als men dan het gebruik bekijkt van bijvoorbeeld het wapen 9mm1 en aan gedragingen en acties koppelt, die start in  Waver, dader x (robotfoto 14) met de 9mm1 is naar ik vermoed de doder van de agent in Waver en de chauffeur of persoon die de combie verplaatst,

Een correctie: in Waver is de agent gedood door een kogel uit wapen 7.65 (1), en niet uit de 9mm (1). Er zat wel een kogel in het haar van het slachtoffer van de 9mm (1) maar dit was niet dodelijk. De wagen is verplaatst door de persoon die ook de tweeloop hanteerde. Als de daders in Waver met 3 waren had er 1 van de daders 2 wapens, en dan zal de persoon met de tweeloop de 9mm (1) gehanteerd hebben, daar de chauffeur de 9mm (2), hanteerde en de persoon naast de chauffeur de 7.65 (1). Getuigen melden dat men dacht dat de dader (7.65 (1)) naast de chauffeur gewond was, wel het wapen 7.65 (1) komt pas terug in actie na bijna 1 jaar in Nijvel.

GG wrote:

Op basis van deze gegevens en onder de werkhypothese dat LR .22 steeds door dezelfde persoon werd gebruikt, zou ik deze persoon het etiket "inbreker-killer" willen geven. Anders gezegd: iemand wiens "specialiteit" inbreken is en die er niet voor terugschrikt om een getuige een LR .22 in het hoofd te schieten.

GG, mooi schema. De wijze waarop men inbrak bij acties waar de LR .22 gebruikt is waren atypisch, voor zowel Beersel, Temse als Nijvel had men vlug door dat het niet om traditionele inbrekers ging daar die heel anders te werk gaan. De dader die de LR .22 gehanteerde is duidelijk een killer met een macabere trek om overvloedig in het hoofd te schieten. Dit samen met de atypische wijze van inbreken en de unieke keuze van buit, als de samenhang van bepaalde slachtoffers is een patroon en kan wijzen naar het motief van deze reeks.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Overzichtsschema

Als men de reeks van de 9mm (1) bekijkt dan is de killer actief in Waver, Genval, Halle en Nijvel en misschien ook de gebruiker van de RG (1) in Temse. Dan zien we dat dit een actieve schutter is die soms raak schiet maar niet dood, de dodende wapens zijn volgens dat ik gelezen heb: in Waver is het de 7.65 (1), in Halle de 0.38, in Nijvel de .22 en ook de 7.65 (1) vermoed ik, in Temse de .22.

Ook is de 9mm1 meer in actie bij overvallen, Waver, Genval, Halle, en is de buit normaler, en het motief duidelijk, geld en wapens. In deze kan men misschien ook over een reeks spreken.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

44

Re: Overzichtsschema

Even terug naar de LR .22 tabel die ik gepost heb.

Uit de commentaren op die tabel blijkt dat we absoluut niet over gelijklopende info beschikken. Voor mij is het schema van Boemerang het startpunt en de referentie.

Als op dat schema 1 (één) LR .22 voorkomt en als die LR .22 beschreven wordt als een "pistool" in de teksten op deze website - met 1 uitzondering ("geweerkogels" voor Nijvel) dan ga ik ervan uit dat we met 1 pistool te maken hebben en dat de referentie naar "geweerkogels" een misverstand is. Anders kunnen we wel inpakken.

Voor de rest - Merovinger -  waar vind ik de tekst van onderzoeksrechter Wezel die zegt dat Morue in de arm getroffen is door twee LR .22 en niet in het hoofd?

Re: Overzichtsschema

GG, het rapport is niet meer online beschikbaar maar hieronder vind je de letterlijke Franstalige tekst uit dit rapport over hoe rijkswachter Morue zou zijn neergeschoten:

Concernant le gendarme convoyeur (Mr Morue)

Il sort du véhicule, mitraillette au poing. Lorsqu’il est rejoint par son collègue, il est toujours debout près de la portière. Il tombe peu de temps après. Le déséquilibre du gendarme a été causé par deux projectiles de calibre .45 tirés dans sa cheville droite. Il tombe sur son côté gauche, la tête vers les bâtiments du "Fonds des Routes”. Il est quelque peu recroquevillé. Alors qu'il tente? de se relever ou de s'abriter, il est atteint sur son coté ?droit par une volée de plombs (cal 12 - plombs) provenant de la position de la Mercedes. De cette direction, une autre décharge (cal 12 - ballettes) lui est destinée; une ballette l'atteint dans la région de la gorge. Deux autres projectiles de 22 LR sont retrouvés dans l'avant bras gauche; le moment de ce tir ne peut être d´terminé. Quelques instants plus tard, une dernière décharge (cal 12 - plombs O) lui est tirée dans la tête.

Het rapport dateert van 1984. Het is dus goed mogelijk dat na later onderzoek bovenstaande gegevens door de speurders werden aangepast. Als ik het nog goed voor heb is de tabel van Boemerang een kopie van de tabel van de CWB die hij genaakt heeft aan de hand van de verschillende tv-beelden van het schema in de kantoren van de CWB.

Boemerang, misschien kan je ons nog wat verder helpen, als je ons nog leest tenminste. Ik mis je constructieve bijdragen op dit forum man. wink

Re: Overzichtsschema

GG wrote:

Als op dat schema 1 (één) LR .22 voorkomt en als die LR .22 beschreven wordt als een "pistool" in de teksten op deze website - met 1 uitzondering ("geweerkogels" voor Nijvel) dan ga ik ervan uit dat we met 1 pistool te maken hebben en dat de referentie naar "geweerkogels" een misverstand is. Anders kunnen we wel inpakken.

.22LR kan zowel als geweer of pistoolpatroon.

Re: Overzichtsschema

the end wrote:

Dus dader X is zeer gewelddadig en ook toch iets geoefend, hij was 1 van de 3 schutters aan de Diable met zijn RG1. De 9mm1 en de RG1 vullen elkaar perfect aan, het is ook de meest actieve schutter blijkbaar.

gg wrote:

Als men de reeks van de 9mm (1) bekijkt dan is de killer actief in Waver, Genval, Halle en Nijvel en misschien ook de gebruiker van de RG (1) in Temse. Dan zien we dat dit een actieve schutter is die soms raak schiet maar niet dood, de dodende wapens zijn volgens dat ik gelezen heb: in Waver is het de 7.65 (1), in Halle de 0.38, in Nijvel de .22 en ook de 7.65 (1) vermoed ik, in Temse de .22.

Met de zin "actieve schutter die soms raak schiet maar niet doodt" ga ik niet akkoord, Linda is voor dood achtergelaten en de dader die haar met een cal 12 neerschoot, heeft de zwaarbloedende vrouw aan het hoofd ook nog eens met z'n kolf bewerkt. De chirurg zag in het ziekenhuis dat haar kaakbeen was verbrijzeld door de kolf van een geweer... Normaal gezien had Linda het schot van zo dichtbij niet overleefd.

Re: Overzichtsschema

dolorean, dat zo, na het gepost te hebben kon ik het niet meer aanpassen. Hij schiet ook om te doden  maar minder accuraat, ik vermoed zelfs dat dit de aanstoker van de groep is. De dader met de 0.22 daarentegen schiet duidelijker om te doden, maar is niet betrokken bij de reeks van supermarkt overvallen in 82/83 (waarbij ook doden vielen maar niet door de 9mm1). In Waver is het ook de dader met de 2loop (de leider) die met zijn kolf de aanwezigen zeer hardhandig bewerkt, een extra element dat deze ook misschien de RG1 en de 9mm1 hanteerde.

Dat van die kolf dat wist ik niet, de daders hebben zich daar ongelooflijk gedragen. Het doet me ook denken aan de gedragingen in Aalst. In het boek Niet schieten staat over de aanslag in Aalst behoorlijk gedetineerd beschreven hoe 1 van de daders een oudere dame ernstig mishandelde alvorens haar neer te schieten. Ik dacht dat ze ook in het gezicht geschoten werd. Zo'n persoon moet toch ergens sporen achter laten op andere gebieden dit is een regelrechte sadist.

Nu aan de hand van alle beschikbare gegevens poog ik een patroon in de gedragingen van de daders te zien. Het blijft natuurlijk gissen aan de hand van de feiten en de info die we voorhanden hebben.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Overzichtsschema

Hierbij nog een andere alternatieve voorstelling van het ballistisch overzichtsschema van Boemerang. In de hoop iets te kunnen afleiden heb ik de gebruikte wapens tijdens de feiten (dus niet de gevonden munitie in het kanaal, in de auto's of in de bossen) eens geografisch weergegeven. Wat ik uit deze kaart opmerk is dat de dader met de .22 zich hoofdzakelijk langs de E19 verplaatst heeft en vooral bij de westelijke Bende van Nijvel-feiten (+ Anderlues) geschoten heeft. Er werd met de .22 niet geschoten bij de oostelijke Bende van Nijvel-feiten.

http://nsm08.casimages.com/img/2013/11/18//13111812183614738711743730.jpg

Re: Overzichtsschema

Behalve Anderlues werd de .38 in een kleiner afgebakend gebied gebruikt. Noord-Zuid tussen Ukkel en Braine l'Alleud en West-Oost tussen Halle en Genval.