101

Re: Saab 900 Turbo

Alainke wrote:

Schieten ze op die hoogte in de kofferbak? Waar een jerrycan benzine staat?

Die impacten zijn het resultaat van een "blue on blue" vuurschoot op het parking van de Colruyt.

102

Re: Saab 900 Turbo

Nog een zeer duidelijke foto van de Saab. Je ziet duidelijk de kogelgaten boven de benzinetank en de krik aan de achterband.

In het topic over de vluchtroutes stel ik me de vraag hoe zij met een platte achterband van de Ferme de Hougoumont naar de vindplaats in Eigenbrakel zijn gereden.

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/saab_910.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

103

Re: Saab 900 Turbo

Met een lekke band kun je in sommige gevallen wel nog een eindje rijden. Ik vraag mij af waarom ze boven het klepje van de benzinetank schoten terwijl de benzinetank onder de achterbank zit bij een Saab turbo.

104

Re: Saab 900 Turbo

Volgens de uitleg van C.P. hierboven was het een verkeerd gericht schot van een gangster. Dat lijkt me plausibel: waar de Saab werd achtergelaten hoorde niemand een schot en het was bewoond gebied en erg vroeg in de ochtend/laat 's nachts.

Dit lijkt (behalve de twee meest linkse impacts, als het dat zijn) op een lading groffe hagel zoals vanuit een riotgun die vanop enige meters afstand afgevuurd werd, te zien aan de spreiding. De politie gebruikte geen riotguns, dus het kwam van een gangster.

Kan niet een accidentele treffer geweest zijn van het kruisvuur aan de Diable want de Mercedes stopte links van de weg, de Saab rechts. En de impact kwam van rechts en de spreiding is te groot voor een accidenteel schot op zeer korte afstand.

Ik vermoed dat de Saab per ongeluk geraakt werd aan de Colruyt te Nijvel, door één van de daders die schoten van binnenin de winkel.

105

Re: Saab 900 Turbo

Xenophon wrote:

Dat lijkt me plausibel: waar de Saab werd achtergelaten hoorde niemand een schot en het was bewoond gebied en erg vroeg in de ochtend/laat 's nachts.

Een buurtbewoner verklaarde omstreeks 7u00 meerdere schoten te hebben gehoord.

kenza wrote:

Met een lekke band kun je in sommige gevallen wel nog een eindje rijden

Dat klopt, maar niet goed en je maakt lawaai, waardoor je opvalt. Zeker als je door bewoond gebied rijdt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

106

Re: Saab 900 Turbo

Wat vreemd is; je ziet kogelinslagen van buiten de auto in, zo'n 9 stuks. Echter ook 2 inslagen vanuit de auto (uit de kofferbak?) naar buiten.

107

Re: Saab 900 Turbo

Dat is waarschijnlijk een gevolg van de schietpartij aan het Colruyt-warenhuis waar de Saab geparkeerd stond met zijn kofferdeksel open.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

108

Re: Saab 900 Turbo

edd wrote:

Wat vreemd is; je ziet kogelinslagen van buiten de auto in, zo'n 9 stuks. Echter ook 2 inslagen vanuit de auto (uit de kofferbak?) naar buiten.

Ben wrote:

Dat is waarschijnlijk een gevolg van de schietpartij aan het Colruyt-warenhuis waar de Saab geparkeerd stond met zijn kofferdeksel open.

Twee van de gaten zijn inderdaad duidelijk van binnen in de kofferbak naar buiten, te zien aan de gekartelde randen, op andere foto’s beter zichtbaar.

Ik vermoed zeer sterk dat de Saab in Nijvel zodanig geparkeerd stond dat die kofferbak zich tussen het gat in de deur en Rijkswachter Morue bevond. Twee schoten mogelijk afgevuurd van uit het deurgat, dwars door de kofferbak van de Saab en dan in de combi. Dit zouden dan doorgangsschoten moeten zijn van Cal .45. Spijtig dat er geen foto's zijn van de linker achterzijde van de Saab.

In de nota van onderzoeksrechter Wezel staat bovendien zwart op wit dat het 6de schot (balettes) van de riotgun werd afgevuurd van achter de rechter achter hoek van de combi, gericht op Morue, maar terechtkwam in de rechter achtervleugel van de Saab. Dit is consistent met wat we zien op de foto: er zijn negen gaten net boven de vuldop, duidelijk afkomstig van grove jachthagel. Vergelijk dit schotbeeld met de inslagen op het linkerportier van de rijkswachtcombi en die net boven de radiotor, beiden beschoten met een patroon Cal12 met 9 hagelbollen. De spreiding is min of meer hetzelfde en dus ook de afstand waarop werd geschoten.

Re: Saab 900 Turbo

De zijwand van de band is gescheurd. Het buitenste ijzer kwam uit zijn keel. Het is verrassend dat de band gecentreerd op de velg bleef. Ik betwijfel of ze hebben geprobeerd de band te vervangen zonder de velg los te maken. Of misschien zijn deze moordenaars echt gek.

110

Re: Saab 900 Turbo

Of er zat iemand met een wapen in de koffer opgesloten.