Re: Boek: Crapule de Luxe

hiciacit wrote:

Even terug on topic: ik ben het boek aan het lezen (zit ongeveer in de helft) en moet zeggen dat ik het toch nog toe zeker de moeite vind. Het is wel niet altijd even makkelijk geschreven en vereist toch wel wat oplettendheid van de lezer. Ik betrap mezelf er continu op dat ik zit terug te bladeren: "Wacht, waar had ik daar nu al eens iets over gelezen?" Ik zou Walter er bijna van verdenken met opzet dingen op een wat diffuse manier doorheen de hoofstukken te hebben verweven. tongue

Het boek bevat zeer veel info waar men overheen leest als men niet de achtergrondkennis heeft. Iedere lezer ervaart de inhoud 'anders'. Men kan boek ook als een gewone roman lezen en zich niets aantrekken van de vervelende conclusies die men eigenlijk zou moeten trekken uit de beschreven feiten. Waar de echte namen worden gebruikt gaat het om gedocumenteerde gebeurtenissen. Samen met de uitgever heb ik beslist het boek niet puur 'documentair' te maken. Dat zou heel droge kost zijn geworden met heel veel voetnoten, grafiekjes en tabellen. Onverkoopbaar. Dus zit er een fictie verhaal ingeweven, om volgende redenen:

- lichter verteerbare lectuur;
- vlottere schrijfstijl mogelijk, dialogen, ...;
- mogelijkheid om bepaalde interessante (?) hypotheses naar voor te brengen.

Er werd ook beslist geen 'Index' bij te voegen, zodat terugzoeken van namen/gebeurtenissen inderdaad een moeilijkheid oplevert. Gevolg van het 'roman'-karakter van het boek. Er werd ook geen chronologie gevolgd (te saai), zodat bepaalde figuren/feiten hier en daar in verschillende opnieuw contexten opduiken. Deze keuze heeft een zekere 'flou artistique' tot gevolg die de puur 'documentaire' lezer misschien stoort (ik verwijs dus naar de bibliografie).

Re: Boek: Crapule de Luxe

hiciacit wrote:

Op p.290 staat zo vb. een quote van wat Roy verteld i.v.m. de positie van de staatsveiligheid, een qoute die ook wel interessant is m.b.t. de Bende van Nijvel en de rol van de staatsveiligheid daarin, rekening houdend met het kluwen rond WNP, CEPIC, en andere internationale inlichtingendiensten: "Daarvoor werd ze [de staatsveiligheid] op de vingers getikt door de Amerikanen ... Daar had de baas van de staatsveiligheid [Raes] dan weer lak aan. Die vond dat de Amerikanen hier al genoeg in de pap te brokken hadden." Komt dit uit de notities van de generaal?


De figuur van AW is fictief (ook Roy, JayDee), geïnspireerd door figuren uit mijn vliegcarrière. De fictieve dialogen lieten me toe bepaalde aspecten van de 'loden jaren' ter sprake te brengen. Jij hebt deze 'quote' ontdekt. Andere Bende van Nijvel-forumisten zullen nog veel meer toespelingen in de tekst vinden. Tijdens de clash Bonvoisin-Raes werd Raes ervan beschuldigd voor de communisten te werken. Waarop Raes antwoordde dat hij inderdaad zowel extreem links als rechts in de gaten hield. Bonvoisin's stelling was dat enkel het Rode Gevaar moest worden gevolgd. Raes uitte zich in de zin dat de US invloed inderdaad al erg groot was (en dus ook zijn aandacht kreeg). Wellicht is de precieze context hiervan zelfs hier op de Bende van Nijvel-site te vinden?

Re: Boek: Crapule de Luxe

hiciacit wrote:

Iets anders waar ik kop nog staart aan kreeg, en wat mij pas in Hoodstuk II.8 (vanaf p.191) duidelijk werd: minister Koller(skowski) is toch Jean Gol?

De figuur is 'geïnspireerd' op Gol, meer niet. In het verhaal laat ik deze figuur bepaalde dingen zeggen en doen die niet gedocumenteerd zijn maar die wel binnen de logische grenzen tot nadenken aanzetten (in de context van de loden jaren) in de richting van een bepaalde, ongewone hypothese.
Even Googelen naar de figuur Schalck-Golodkovski /Oswald Lewinter » www.conspiracyplanet.com

De thesis van Lewinter lijkt misschien bij de haren getrokken maar volg bijvoorbeeld de naam 'Bronfman' in mijn boek en je zit volop in het Atlas-dossier en joods-Italiaanse maffia. Links met Meyer Lansky, Cali-cartel, wapensmokkel, Mossad, Iran Contra (Gerald Bull, Antigua...). Edgar Bronfman Sr was jarenlang hoofd van het World Jewish Congress (waartoe ook Gol behoorde). Hierover doorgaan zou ons te ver leiden. Stof voor een tweede boek.

Re: Boek: Crapule de Luxe

hiciacit wrote:

Ik weet niet zoveel over de officiële versie van de moord op Lumumba (en moet bekennen dat ik er niet veel over opgezocht heb), maar is het gedocumenteerd dat de schoonvader van de generaal daarin betrokken was (p. 209)?

Ik heb geen ooggetuigenverslag gevonden van de executie van Lumumba. De US President had opdracht gegeven hem te vermoorden. CIA-agenten in Congo: Devlin en Carlucci (ja, DIE Carlucci). Er werd giftige stof aangevoerd uit de USA om het target uit te schakelen. Dit bleek niet doenbaar. De 'Belgen' boden hun diensten aan. De UNO was betrokken partij (Zie moord op Dag Hammerskjöld). Lumumba werd terechtgesteld, het lichaam voorlopig begraven om het later op te halen en te 'laten verdwijnen'. Mijn beschrijving van de executie is dus niet documentair, wel 'realistisch'.

De generaal AW is fictief, dus ook zijn schoonvader. Mijn bedoeling was de lezer nieuwsgierig te maken naar deze onfrisse periode uit onze eigen geschiedenis. Het 'uitschakelen' van een democratisch gekozen leider in opdracht van US-multinationals. Eén uit een lange rij. Tot zover 'democratie' en 'onafhankelijkheid'. Een kleine Google-search brengt je al heel ver. Rood Rubber, Union Minière, Société Générale, Diamant, Uranium, ... Heeft iemand details over de eigenlijke executie van Lumumba?

105 (edited by Walter Baeyens 18-09-2012 13:40)

Re: Boek: Crapule de Luxe

hiciacit wrote:

Ik vond het wel intigrerend te lezen dat Kennedy aandrong op monetaire hervormingen (p.40) en Soekarno een Aziatische 'gold backed' munteenheid wilde creëren (p.50, 59, 249), en dat het voor beiden ongeveer tegelijkertijd wel heel faliekant afliep. Dat deed mij denken aan iets wat ik laatst las (weet helaas niet meer waar), dat Khadafi plannen had voor een Afrikaanse munt en DSK een soort IMF-munt wilde oprichten die niet alleen afhankelijk was van de dollar. Weet jij hier misschien meer over?

Er waren wel meer redenen te bedenken voor de moord op JFK, en dit is er één van. Een stevige, vind ik zelf. JFK had Executive Order 11110 getekend om de FED buitenspel te zetten. Een soevereine natie hoeft geen geld te lenen van een privé-bank. Hij had ook al onder eigen regie (via de US Treasury) Dollars in omloop gebracht (United States Notes i.p.v. Federal Reserve Notes). Kijk verder na onder 'Green Hill' overeenkomst Kennedy-Soekarno, 1 week voor de moord.

Verder in het boek vind je nog wat over Khadafi, zijn plannen, de Goud Dinar en zijn goudvoorraad. Zoals gezegd, waarom zouden olie-producenten hun goeie olie afstaan in ruil voor papierstrookjes? Zie ook Saddam overigens. Wat te zeggen overigens over de doodsimpele confiscatie door de US van de banktegoeden van Khadafi, Saddam, Marcos, ...

DSK heeft gepleit (in NY) voor een nieuwe globale munt, beheerd door het IMF natuurlijk, gebaseerd op Special Drawing Rights (goud is absoluut taboe!), als oplossing voor de zoveelste op touw gezette financiële 'bust' van 2008. Dit viel niet in de smaak van de Amerikanen, natuurlijk. Toen kwam de poetsvrouw de hotelkamer binnen. Ook DSK komt nog aan bod in 'Crapule de Luxe'.

106

Re: Boek: Crapule de Luxe

Walter, zegt de naam Pierre Lafitte je iets? Zaak Frank Olson maar mogelijk ook Lumumba?

107

Re: Boek: Crapule de Luxe

U schrijft dit boek en nu komt u op dit forum vragen (wat niets met koloniaal Afrika heeft te maken) wie Lumumba heeft vermoord? Uw werk is mij onbekend, en ik wil niet oordelen, maar ik gok dat het niet onder 'peer review' valt.

108 (edited by DeadLetterBox 19-09-2012 10:15)

Re: Boek: Crapule de Luxe

Dit forum kan niets en ook alles daarmee te maken hebben, dat hangt toch wel af van welke richting je zoekt? Het forum staat vol met allerhande sporen die al dat niet dood lopen in een scala van verschillende richtingen. Persoonlijk vind ik het niet abnormaal dat de link met het Atlas dossier wordt gelegd in de Bende van Nijvel.

Servo per Amikeco

109

Re: Boek: Crapule de Luxe

Walter Baeyens wrote:

Dus zit er een fictie verhaal ingeweven. De figuur van AW is fictief (ook Roy, JayDee), geïnspireerd door figuren uit mijn vliegcarrière.

Hahaha, super! Ik was er in ieder geval helemaal ingetuind. Zal mij leren zomaar alles voor waar aan te nemen wat ik lees. tongue In ieder geval bedankt voor de antwoorden en suggesties! Ga me er zeker verder in verdiepen, zo gauw ik door 'Crapuul de Luxe' ben natuurlijk.

Walter Baeyens wrote:

Samen met de uitgever heb ik beslist het boek niet puur 'documentair' te maken. Dat zou heel droge kost zijn geworden met heel veel voetnoten, grafiekjes en tabellen. Onverkoopbaar.

Misschien toch nog eens met je uitgever overleggen, zeg hem dat je alvast een koper hebt. Ik zal er zelfs 2 kopen als dat helpt (altijd goed om iemand cadeau te doen). wink

110

Re: Boek: Crapule de Luxe

dim wrote:

walter, zegt de naam pierre lafitte je iets? zaak frank olson maar mogelijk ook lumumba?

Lafitte? Neen. Een hint? Dank!