21

Re: Boek: Crapule de Luxe

Walter, heb je boek gekocht en beginnen lezen. Ineens springt het van blz. 96 naar 129. Zijn er nog gevallen van bekend, of heb ik een collector's item?

Een vraagje over de inhoud: Het is enorm gedocumenteerd met een uitgebreide bibliografie. Heb je ook gesprekken gehad met betrokkenen, zoals bijvoorbeeld Guy Bouten in zijn Bendeboek?

Re: Boek: Crapule de Luxe

Andy, bedankt! Ik weet van één gelijkaardig geval. Je mag het boek natuurlijk inruilen! Ik zal het ook aan de uitgever melden. Met Guy heb ik een gesprek gehad. Guy is 'incontournable' als het om de Bende van Nijvel gaat!

23 (edited by ludoke 20-07-2012 21:23)

Re: Boek: Crapule de Luxe

De  CIA hield Amada boven de doopvont. Dit is een van de averechtse en paranoïde onderzoekspistes met als kenmerk: onbewijsbaar, ongeloofwaardig, verrassend en onlogisch. Dit zijn ook de 4 kenmerken van de beschreven daden van het Krapuul en dus "interessant". Enkele feiten of herinterpretaties:

  • Offergeld en Souris verklaren in hun boek (Euroterrorisme) dat Amada door de USSR is gesticht op Cuba op een tricontinentaal Congres. Hun reputatie kennende mag ik het tegendeel geloven: de USA stichtte Amada.

  • In 69 werden de eerste studenten door SVB in Leuven geronseld voor  de Derde Wereld Beweging in een huis van UCOD (!) in de Mechelse straat: onderwerpen waren de Black Panthers, Nelson Mandela en Arafat. Degene die braafjes Arafat aanbiddende teksten vertaalde bewees alzo zijn "volgzaamheid", die later geëist werd door de grote leider Martens Ludo in MLB (voorloper van Amada).

  • De bestaande Peking-Partij van Grippa werd als CIA bestempeld door Martens, wiens militanten naar Albanië konden reizen met de vzw "Vrienden van Albanie", waarvan Jean Dagonnier (PIDE) penningmeester was.

  • Waarom zijn delen van het geschonken archief van medestichter Walter Debock bij de KUL(2010) ontoegankelijk?

En Nederland. Op zaterdag 2 oktober 2004  in De Morgen (Reporter blz 21) door  Georges Timmerman: De Staatveiligheid hield 10 jaar haar eigen communistisch partijtje in leven: de MLPN. Als ook de Stichting Nederland Albanie, treffende gelijkenissen met Belgie, ook inzake het ongeveer infantiel gedrag in de "geheime" cellen van de pubercommunisten (zie boek van Frits Hoekstra: in dienst van de BVD).

(Op top-filosofisch niveau figureerden in 1965 Aldous Huxley (Brave New World/in contact met Scientologie, Herbert Marcuse (de één-dimensionale mens), Timotey Leary (LSD): deze CIA-gelieerde experten bepaalden in grote mate de jeugdmentaliteit einde jaren 60.)

Re: Boek: Crapule de Luxe

Ludoke. Bedankt. Dit kan een interessante discussie-lijn op gang brengen over de ab initio manipulatie/infiltratie van de linkse bewegingen in België. Hopen op interessante reacties o.a. richting Dagonnier. Stof voor een nieuw item op dit forum?

Re: Boek: Crapule de Luxe

dim wrote:

affaire Dockers in Zeebrugge (vervoer Amerikaanse basissen in Duitsland)

Kan je daar iets meer over melden. Er zijn verschillende uitlopers naar de kust, en verschillende figuren uit het bende dossier vind je ook terug in Knokke. Knokke en Zeebrugge is een +- 10 km. Doch ik vind op het net niet veel terug.

PS: Ik vind je post hier op het forum zeer interessant.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Boek: Crapule de Luxe

Walter en Ludoke, interessante discussie.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Boek: Crapule de Luxe

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de WNP-leden aangeraden werden om lid te worden van Amada?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Boek: Crapule de Luxe

the end wrote:

Kan je daar iets meer over melden. Er zijn verschillende uitlopers naar de kust, en verschillende figuren uit het bende dossier vind je ook terug in Knokke. Knokke en Zeebrugge is een +- 10 km. Doch ik vind op het net niet veel terug.

Misschien bedoelde Dim de 'Reforger Oefeningen' waarbij destijds massaal extra troepen en materieel werden aangevoerd uit de USA (ingeval communistische aanval, oorlog in W Europa). Gebeurde via Antwerpen, Zeebrugge en via lucht: Koksijde, Bierset.

29

Re: Boek: Crapule de Luxe

Vandaag in de krant » 43 ton zilver ontdekt in door Nazi's gekelderd schip

Er moeten inderdaad tijdens de oorlog enorme bewegingen gebeurd zijn met edelmetalen en edelstenen die na de oorlog in (verkeerde) handen zijn gevallen.

Re: Boek: Crapule de Luxe

Walter Baeyens wrote:

Het is helemaal niet onlogisch dat de CIA zo 'n initiatief neemt om 'linkse elementen' aan te trekken, te controleren en te registreren om op die manier het succes van een 'echte' linkse partij bij voorbaat te kelderen. Het werpt ook een nieuw licht op de anti-linkse operaties in België, bv in de jaren 80. Ook in Frankrijk was de CIA betrokken bij de poging tot oprichting van een gematigde 'Western Style' communistische factie met de bedoeling te concurreren met de hardliners 'Moskou Style' en de Communistische Partij intern te splitten om haar invloed te fnuiken.

Ook een aantal linkse anti raket organisaties en de krakersbeweging in Nederland begin jaren 80 eind jaren 70 waren goed geïnfiltreerd door de AIVD. Er bestaat trouwens ook een documentaire over. Die linkse clubjes worden trouwens net als de rechtse,  nog altijd stevig in de gaten gehouden.

» www.nrc.nl