Re: Christian Amory

Ter info: Amory heeft jarenlang ook geparticipeerd aan het tueries-forum onder de namen 'signordonpedro' en 'signor' waar zijn bijdragen nog te lezen zijn.

32

Re: Christian Amory

ddd wrote:

O, was dat niet die robotfoto die zo op Elnikoff leek? Amory nu dan...

http://bendevannijvel.com/wp-content/uploads/2014/05/Madani-Bouhouche-Christian-Amory-en-Robert-Beijer.jpg

Vergelijk onder andere de robotfoto die ik plaatste met Amory hier in de midden, ddd.

Re: Christian Amory

Naar mijn menig was Beijer hier de enige die een standaard rijkswacht dienstpistool Cal 7.65mm in z'n schouderholster droeg. Bouhouche absoluut niet.

34

Re: Christian Amory

Het standaard rijkswachtpistool in de jaren '80 was de FN GP (Grand Puissance) Cal. 9 mm .

Re: Christian Amory

Heer Leo, het is niet erg, maar ik denk dat je vergist. De foto is van rond 1980 als ik me niet vergis. Enkel om aan te tonen dat Bouhouche een beetje zijn zin deed (of mocht doen).

We moeten het zelfs niet ver gaan zoeken. De 2 rijkswachters op 17 september 1982 in Nijvel zouden wat gaarne een 9mm pistool hebben gehad in plaats van hun 7.65mm dienstpistool. (1910/22). Als je in de periode begin 1980 toevallig rijkswachters hebt ontmoet met een FN HP (GP) 9mm 1935 dan waren dat ofwel leden van de mobiele eenheden, rijkswachters in opleiding, de federale wegpolitie of van speciale eenheden zoals het SIE.

Pas later in de jaren 80 werden de 9mm FN pistolen volledig uitgerold bij de volledige Rijkswacht. De BOB eenheden kwamen doorsnee genomen als laatste aan de bak.

Dat is ook een beetje historisch gegroeid. De mobiele eenheden en de rijkswachtschool en de Belgische krijgsmacht hadden vaak nog FN 9mm model 1935 pistolen uit stock van WOII en net erna en die waren zeer geschikt (en goedkoop) om na de oorlog eenheden te herbewapenen. Niet vergeten dat de mobiele eenheden, die ook over kleine gepantserde voertuigen en lange wapens beschikten door (bepaalde) leden van de krijgsmacht strategisch soms wel als een soort reservisten werden beschouwd om eventueel te gebruiken mits kleine reorganisaties naast de klassieke strijdkrachten in geval van invasie of calamiteiten.

De oorlogse en kort na de oorlog modellen herken je aan de houten kolfplaten. (nadien kunststof en benamingen MK2, enz.). Een zwaarder handvuurwapen voor de "straatgendarme" zoals hij wel eens genoemd werd, was geen prioriteit tot de gebeurtenissen in de jaren 80. De 9mm pistolen werden gek genoeg als militair pistool bestempeld en de lichtere pistolen 7.65mm als zelfverdedigingspistool en politioneel pistool. In realiteit is het type munitie belangrijker (meer stopkracht of meer penetratievermogen) en het kaliber 7.65mm ondermaats. Niet vergeten dat er in het parabellum (periode tussen WOI en WOII) en na de 2de WO nog veel meer burgerlijk respect was voor politiediensten en vuren op een agent was voor een doorsnee crimineel "not done".

Voor speciale acties hadden de rijkswachters immers ook nog een collectief vuurwapen, namelijk de UZI pistoolmitrailleur.
Tot daar stukje geschiedenis.

36

Re: Christian Amory

Bedankt voor de toevoeging Kees.

37

Re: Christian Amory

Ik vind die foto eigenlijk wel om iets anders interessant: Die hand van Beijer op Amory zijn bil / knie ... Amory met een brede glimlach ... Amory heeft in zijn Facebook-vrienden een valse Beijer genaamd "Bobette Beijer". Amory heeft Beijer redelijk vrijgepleit tijdens zijn '89 bekentenissen. Zouden die 2 ... Ik zal het me wel inbeelden. wink

Beeld je in ... het is nog niet complex genoeg ... dat er ook nog een (verbroken) liefdeshistorie tussen Amory en Beijer in verweven zit in gans het spinneweb. Stond die al bij de hypothesen Ben?

Re: Christian Amory

En wie was "la tapette marocaine" ?

39

Re: Christian Amory

Voor mij blijft Amory alvast met stip genoteerd voor sommige acties van de Bende van Nijvel.

40

Re: Christian Amory

Scaramouche wrote:

En wie was "la tapette marocaine" ?

Dekaise zou iemand tapette Maroccaine genoemd hebben in zijn verklaring aan de politie na de overval maar er is nooit bevestigd dat het over Bouhouche zou gaan. We weten dus niet wie hij bedoelde.