Re: Opgravingen Haacht

the end wrote:

Deze opgravingen gaan blijkbaar over de misdaden uit de beginjaren van de bende, toen ze nog wat nonchalanter en impulsief waren

Aangezien ze op zoek zijn naar het lichaam van een dader en naar de vermiste wapens  gaat het ook over 1985. Ik zou de overval op Dekaise nou niet bepaald als impulsief classificeren en andere daden uit het begin trouwens ook niet echt. Hopen dat ze nu dan echt eens wat vinden (behalve archeologische zaken smile).

ClevorTrevor wrote:

Ik heb nooit de indruk gekregen dat Vos het extreem-rechtse spoor helemaal verwierp.

En daarom issie nu eruit gebonjourd en richt men zich op extreem-rechts, en eventuele samenhang met De Staerke (naar ik begrijp eveneens een taboe-spoor ten tijde van Eddy).

Re: Opgravingen Haacht

Boemerang wrote:

En daarom issie nu eruit gebonjourd en richt men zich op extreem-rechts, en eventuele samenhang met De Staerke (naar ik begrijp eveneens een taboe-spoor ten tijde van Eddy).

Eddy Vos zei het volgende in een Humo-interview (zie Cel Waals Brabant):

"Als je in '82 en '83 een serie overvallen en moorden hebt en dan twee jaar niks, tot diezelfde daders in '85 plotseling weer opduiken met dezelfde wapens en met nog meer geweld, dan hoef je geen politieman te zijn om te beseffen dat je weleens te maken zou kunnen hebben met wat men de Strategie van de Spanning is gaan noemen: extreem, politiek geïnspireerd geweld, bedoeld om een ruk naar rechts uit te lokken."

Hij heeft, met andere woorden, het extreem-rechtse spoor wel degelijk voor mogelijk gehouden. Dat het geen resultaat opleverde is een ander verhaal. En waarom hij van het onderzoek is gehaald komen we hopelijk ooit te weten als hij zijn memoires publiceert. Zo in november 2015, schat ik. Precies op tijd voor de kerstinkopen.

Re: Opgravingen Haacht

Ik ben zeker dat Eddy Vos zeker het spoor extreem-rechts gevolgd heeft. Als je ziet dat onderzoeksrechter Troch hiermee het meeste progressie heeft gemaakt, kan het niet anders dan dat CWB ook terug op deze piste is verder gegaan. Je kan van Fox veel zeggen of denken, maar zeker niet dat hij geen algemene kijk op het dossier heeft gehad.

Ik denk dat de sleutel wel eens in Temse zou kunnen liggen. Als je weet wie getipt heeft over de kogelvrije vesten (ultrageheim), dan ben je bijna aan de sleutel van het verhaal.

Re: Opgravingen Haacht

Dat is een serieuze vijver hé. Als ze die moeten gaan dreggen zijn ze een tijdje bezig. Het onderzoek zou overigens om "technische redenen" stilgelegd zijn.

25

Re: Opgravingen Haacht

Blijkbaar zijn het zo'n zware problemen, dat ze pas over een maand terug kunnen beginnen. "De zoekactie is gestaakt vanwege technische redenen, maar we gaan zeker door. Mogelijk over een maand, dat moeten we nu bekijken", zegt onderzoeksrechter Martine Michel.

En ik die dacht dat ze hier voor de eerste keer kwamen zoeken: "Tien jaar geleden zochten ze daar al, maar ook toen vonden ze niets. Het is een grap."

Nieuws » Graafwerken Bende van Nijvel noodgedwongen stilgelegd

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Opgravingen Haacht

Ben wrote:

En ik die dacht dat ze hier voor de eerste keer kwamen zoeken: "Tien jaar geleden zochten ze daar al, maar ook toen vonden ze niets. Het is een grap."

Nieuws » Graafwerken Bende van Nijvel noodgedwongen stilgelegd

Als het juist is dat ze eerder hebben gezocht, dan zullen ze dat destijds niet met zulke zware middelen hebben gedaan. Anders had het toen wel de media gehaald. De broer van Wachtelaer doelt misschien op een huiszoeking want die is er vast al geweest toen men het spoor eerder onderzocht (zie Bendecommissie). Maar bij een huiszoeking wordt geen vijver gedregd.

27

Re: Opgravingen Haacht

Goede bedenking, het loont misschien de moeite om te proberen te ontdekken hoe ze tien jaar geleden hebben gezocht. Maar vermits de media allemaal zeggen dat ze voor de eerste keer in Haacht zijn komen zoeken, zal dat niet zo gemakkelijk zijn. De enige mogelijke aanwijzing die ik momenteel kan vinden, is de verklaring in mei 2001 dat de speurders de daders bij terroristen zoeken » Cel Waals Brabant zoekt Bende bij terroristen

Misschien hebben ze toen ook het WNP-spoor terug onderzocht en hebben ze een huiszoeking gedaan in Haacht, al is dit natuurlijk speculatie.

Nog een vraagje: kan er iemand een technisch probleem noemen dat ervoor kan zorgen dat de opgravingen een maand moeten stoppen?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

28 (edited by CleverTrevor 12-07-2012 12:41)

Re: Opgravingen Haacht

Misschien is het beduidend meer dan tien jaar terug geweest en dan zou het over het onderzoek kunnen gaan waarover in het Bende-rapport is geschreven. Als iets lang geleden is, zijn mensen vaak niet zo nauwkeurig. De broer van Wachtelaer zal ook niet al te jong zijn en als men ouder wordt, verandert het besef van tijd toch iets (ik loop tegen de 50 en merk het zelf smile).

Over dat technisch probleem heb ik ook na moeten denken. Mogelijk houdt het verband met de vijver. Om de bodem goed af te zoeken is er wellicht gesofistikeerd materiaal nodig dat momenteel elders wordt ingezet. Of men wil het werk laten doen door iemand met een bepaalde ervaring en die is wellicht niet beschikbaar; het is vakantietijd. Het feit dat men over een maand denkt te kunnen hervatten duidt er in elk geval op dat er nu iets ontbreekt om het onderzoek voort te kunnen zetten.

Re: Opgravingen Haacht

Het kan ook zijn dat de grond verzadigd is van de regenval van de afgelopen week(en). Zodat tijdens het graven de put vol water loopt, dat bemoeilijkt aanzienlijk de werken omdat indien men een lichaam of iets dergelijk gaat zoeken, schraapt men de grond er in kleine laagjes af om de eventuele vondst niet te beschadigen.

Servo per Amikeco

Re: Opgravingen Haacht

Ben wrote:

Nog een vraagje: kan er iemand een technisch probleem noemen dat ervoor kan zorgen dat de opgravingen een maand moeten stoppen?

Wel ik heb zo even die luchtfoto bekeken. Die vijver is echt wel groot, als ze bv. een tip gekregen hebben m.b.t. die vijver en ze moeten hem leegpompen, dan is dat niet zomaar op 1,2,3 geregeld. Het terrein zelf is ook vrij groot, het bestaat volgens zover ik kan zien ook uit nog een aantal stallen of andere bouwwerken achteraan, moeten ze die afbreken? Moeten ze bomen rooien? Ligt het terrein te drassig om goed met een graafmachine te manoeuvreren? En dan is er Juridisch technisch misschien iets niet in orde...

Anyway, het is weer raar, we gaan graven jongens, daar,... Euh, we kunnen niet verder graven (dader komt 's nachts langs, graaft op wat er moet opgegraven worden en dumpt het weer elders).