11

Re: Geldkoffer Aalst

kim_wouters wrote:

Heldere analyse. Maar de logische vraag is dan waarom de koffer toch voor een deel verroest is. Is daar een denkbare verklaring voor? Komt dat van die paar dagen/uren/... in het water, of was het al zo in 1986, of is het het gevolg van de ouderdom (32 jaar sinds 1986)? Het lijkt vreemd dat Delhaize echt een licht verroeste koffer zou gebruiken.

Delhaize zou nooit een verroeste koffer gebruiken. Ze zouden in telcentra dat niet geapprecieerd hebben als er tussen geldstukken en waardepapieren roest zat of roeststof. Daar kunnen we vanuit gaan en zo'n geldkistje is vrij goedkoop.

Het zou natuurlijk top zijn op deze koffer te kunnen zien (al is het op foto) vlak na het proper maken of zelfs voor het proper maken vlak na de vondst in 1986.

Eens in bewarende verzekering zal deze koffer opgeslagen in een verwarmd lokaal niet veel verder meer roesten, omdat het klinkt misschien raar, maar roest op zichzelf biedt ook weer een beetje bescherming tegen verdere roest. Als de vochtigheid niet te groot wordt natuurlijk, zoals in een heel vochtige garage of in een vuilbak buiten. Maar niet in de verhouding met onderdompeling in vuil water of zo onder de grond.

Bovendien zie je ook geen biologische organische sporen die er na een jaar op de bodem van een kanaal wel op zouden zitten (lees lichte groene begroeiing of hele kleine ongewervelden.

Enkele uren tot enkele dagen onderdompeling kan eventuele reeds bestaande roest perfect verergeren. Water versnelt het gehele proces doordat het een uitstekende katalysator is. Zeker als de PH van het water licht zuur is, wat men in vervuilt binnenwater wel eens kan verwachten.

Mijn punt is dat het er nooit zo goed kan uitzien na een jaar volle onderdompeling in water en met water verzadigd modder. Wat er tussendoor mee gebeurd is war roest kan veroorzaken, kunnen we maar gissen en dat kunnen we maar beter niet doen.

Er is met het kistje naar mijn mening ook wel wat rondgesjokt aan de staat te zien (krassen, enz., ...), misschien los in een koffer gelegen en over en weer geschoven over een ruwe kofferondergrond en dan nog bij het proberen te openen.

Ter illustratie: Je kan een niet-ingeölied stalen profiel buiten leggen en een volgende dag na een vochtige nacht heb je al duidelijke roestvorming. Daarom worden vooral stalen profielen ingeölied opgeslagen en vervoert (maar ook wapens bijvoorbeeld, beetje olie en geen roestvorming) en worden plaatstaal in 95% van alle toepassingen geleverd in Zincor-uitvoering (met dun zinclaagje) of gegalvaniseerd of met een tegenwoordig grijze grondlaag verf. (je zal je zeker de "rode mening" van vroeger nog herinneren.

Als je foto's vergelijkt met bijvoorbeeld grotere kluizen die worden opgevist, houdt dan voor ogen dat dergelijke kluizen meestal gepoedercoat worden i.p.v. gelakt zoals dit voorwerp dan zien ze er na jaar onderdompeling er nog heel goed uit. Dat is een wereld van verschil. Dit is geen kluis, maar een licht inbraakwerend geldkoffertje.

12

Re: Geldkoffer Aalst

Het is een feit dat een voorwerp uit metaal dat onder water ligt NIET roest! Het oxidatieproces word pas in werking gesteld door de inwerking van zuurstof!

Het geldkoffertje zou nooit terecht komen in een tel centrum. Bij ophaling van het geld word de inhoud verpakt en overgeladen in een daarvoor voorziene plofkoffer. De inhoud van de plofkoffer word geledigd in het pantservoertuig en gestockeerd. Zo is de plofkoffer klaar voor volgende klant.

13

Re: Geldkoffer Aalst

LEO wrote:

Het is een feit dat een voorwerp uit metaal dat onder water ligt NIET roest! Het oxidatieproces word pas in werking gesteld door de inwerking van zuurstof!

In gedestilleerd water zal ijzer bij afwezigheid van zuurstof niet roesten; het probleem is echter dat in water, ook gedestilleerd water altijd wel wat zuurstof is opgelost. Je moet dus speciale maatregelen nemen om zuurstofvrij water te maken; dat zal ijzer niet aantasten. Maar we zitten hier in natuurlijk kanaalwater.

Leo, kijk eens naar een de topics van enkele dagen geleden hoe de FAL en Riotgun uit het water zijn gekomen na de zoeking naar de wapens van de diefstal Diane (vondst in Vilvoorde als ik me niet vergis)

Als ijzer (of een ijzerhoudend metaal) met water in contact komt, wordt het ijzer aan het oppervlak omgezet in ijzer(II)-ionen. Verder komen er dan ook twee elektronen vrij. Dit elektrochemische proces gaat als volgt: Fe ➝ Fe2+ + 2 e-

De elektronen die vrij zijn gekomen, reageren vervolgens met de zuurstof én het water; m.a.v. de elektronen reduceren de zuurstof én het water tot hydroxylgroepen (OH-): 4 e- + O2 + 2 H2O ➝ 4 OH-

Nu hebben we bij reactie 1 ijzer(II)-ionen (Fe2+) gekregen én bij reactie 2 kregen we hydroxyl-ionen (OH-). Deze twee reageren met elkaar:

  • Reactie (A) : ijzer(II)-ionen reageren met hydroxyl-ionen; er ontstaat ijzer(II)hydroxide, Fe(OH)2

  • Reactie (B) : ijzer(II)hydroxide (Fe(OH)2) reageert met het opgeloste zuurstof (O2), die in het water zit; er ontstaat ijzer(III)oxide (Fe2O3 ) en water (H2O)

RVS (INOX)-staal kan je in water leggen; maar standaard ijzer niet.

LEO wrote:

Het geldkoffertje zou nooit terecht komen in een tel centrum. Bij ophaling van het geld word de inhoud verpakt en overgeladen in een daarvoor voorziene plofkoffer. De inhoud van de plofkoffer word geledigd in het pantservoertuig en gestockeerd. Zo is de plofkoffer klaar voor volgende klant.

Het was maar als voorbeeld hé, ter illustratie dat de Delhaize mensen de inhoud wel aan iemand anders moeten doorgeven en ze waarschijnlijk genen vuilen boel doorgeven. Toch een beetje muggeziften, hé Leo.

Nog even over de vorige mail, want misschien is een chemisch proces niet echt je ding. Als er geen zuurstof in kanaalwater zou zitten, hoe gaan vissen dan zuurstof via hun kieuwen uit het water halen?

14

Re: Geldkoffer Aalst

Vermeulen wrote:

Het was maar als voorbeeld hé, ter illustratie dat de Delhaize mensen de inhoud wel aan iemand anders moeten doorgeven en ze waarschijnlijk genen vuilen boel doorgeven. Toch een beetje muggeziften, hé Leo.

Klaar en duidelijk Vermeulen. I surrender! Geen muggeziften hoor, effe ter verduidelijking van een geld ophaling! smile

15

Re: Geldkoffer Aalst

Vermeulen wrote:

Eens in bewarende verzekering zal deze koffer opgeslagen in een verwarmd lokaal ...

De techische/chemische uitleg ivm roesten, dat zal wel juist zijn en idem voor de gevolgtrekking er uit. Voor mij persoonlijk wat saaiere materie, die je gelukkig aanvulde met een stukje "humor" die ik hier boven "quote"... Ik moest spontaan ook eventjes denken aan het "vissershoedje" welke men ooit zo'n jaartje kwijt was omdat het achter een radiator was gevallen.

Non semper ea sunt quae videntur

16

Re: Geldkoffer Aalst

LEO wrote:

Klaar en duidelijk Vermeulen. I surrender! Geen muggeziften hoor, effe ter verduidelijking van een geld ophaling! smile

Absoluut geen probleem LEO, even goede vrienden, met meer weten we altijd meer als alleen! Als ik iets over de geldafhandeling of geldtransport zou moeten weten, dan zou ik het zeker aan jou vragen.

Ben by the way even ter illustratie en omwille van mijn eigen nieuwsgierigheid een klein tuin en keuken testje met een beetje staal ondergedompeld in water, één in puur kraantjeswater en een in heel licht gecontamineerd (licht verzuurd) water, maar dan heel heel licht gecontamineerd, zoals ik hoop dat onze rivierlopen zijn.

Laat het ons maar louter illustratief beschouwen, maar zal na 48 uur het resultaat eens op foto's op deze site zetten als ze interessant genoeg zijn om er enige conclusies uit te trekken. Ik kan al wel zeggen dat na 1 uur begonnen de eerste sporen van roest al echt zichtbaar te worden. En dat had ik zelf niet eens verwacht.

FreCR wrote:

De techische/chemische uitleg ivm roesten, dat zal wel juist zijn en idem voor de gevolgtrekking er uit. Voor mij persoonlijk wat saaiere materie, die je gelukkig aanvulde met een stukje "humor" die ik hier boven "quote"... Ik moest spontaan ook eventjes denken aan het "vissershoedje" welke men ooit zo'n jaartje kwijt was omdat het achter een radiator was gevallen.

Het was inderdaad als humor bedoelt FreCR, goed opgemerkt. Ik durf er wel eens zo iets tussen zwieren. smile Ik ben zelf jaren geleden ooit in een lokaal waar dergelijke zaken opgeslagen waren in een GP labo (locatie doet er niet toe) en ook toen wist ik niet wat ik zag. Ik denk dat mensen een beeld hebben van nette rekken, vrij van stof, labeltjes, proper, geconditioneerd enz, door de CSI-series, maar de realiteit was helemaal anders. Althans toch wat ik gezien heb.

17

Re: Geldkoffer Aalst

Ik heb zoals in één van de voorgaande posts vermeld een eenvoudig testje gedaan met wat standaard ijzeren nagels in water, om te zien hoe snel er corrosie optreedt en hoe. Ik moet zeggen, dat gaat heel snel, in gewoon kraantjeswater, vanaf de eerste uren. Zo snel zichtbaar had ik het zelf niet verwacht. Na 24h en 48h zie je echt al oppervlakte-aantasting.

Zoals ik al heb geschreven, geloof ik niet dat deze ijzeren koffer een jaar in het kanaal heeft gelegen. Dat is niet mogelijk of ze moet echt 100% waterdicht verpakt geweest zijn. De nagels liggen terug in het water, we zullen binnen een jaar nog eens zien. smile Als iemand de foto's wil zien, geef dan maar een sein, dan probeer ik ze hier op de site te zetten.

In wat zuurder gemaakt water (lagere PH) is de aantasting anders, iets minder. Zuurder gemaakt door toevoeging van scheutje azijn (azijn = sterk verdund azijnzuur). In wat zouter water (hogere PH) is de corrosie nog iets heviger (toevoeging van zeezout).

Het is natuurlijk maar een huis, tuin en keukentest en maar waard wat hij waard is en zeker geen wetenschappelijk en gecontroleerd onderzoek, maar het geeft toch een beetje een richting aan.

Re: Geldkoffer Aalst

Leg een stuk materiaal buiten en ga 48 uur later eens kijken, dan treed er al roestvorming op, en dat ligt dan nog niet eens onder water.

19

Re: Geldkoffer Aalst

Jawohl Herr Flick. smile Sehr genau.

Ik wou het ook zelf eens volledig onder water zien.

Daarmee is het wel een beetje raar dat men een analyse van de cheques nodig heeft om na zoveel jaar pas als argument te kunnen gebruiken dat dit alles nooit zo lang onder water heeft kunnen liggen. Elke wapensmid, mechanieker of zelf een speurder in de cel die al wel eens iets hobbymatig deed met staal, had toch tegen de toenmalige leidinggevenden kunnen zeggen, mannekes dat klopt niet, zo een metalen kistje, een jaar onder water en in die staat ... raar. Maar misschien is er nooit aan gedacht. Wie weet.

20

Re: Geldkoffer Aalst

Voor wie i.v.m. roestvorming onder water nog zou twijfelen aan de scheikunde, kan het mogelijks verhelderend zijn om eens naar scheepswrakken te gaan duiken (althans naar deze die nog niet volledig weggeroest zijn).