51

Re: Ingram 9x19 mm

Trobken wrote:

Ingram (ongekend nummer) FN-Mendez": Juan Mendez zou een Ingram gestolen hebben bij FN.  Hoe en waarom bevond er zich een Ingram bij FN, een wapen dat daar niet gefabriceerd werd?  En als er dan maar 1 exemplaar van geweest zou zijn, dan is een diefstal ervan toch hoog riskant?  Dit vertoont overigens dan heel veel overeenkomsten inzake de roof van de exclusieve kogelvrije vesten te Temse.  Ook daar wisten maar een 4-tal mensen die concrete informatie... Bij de inbraak bij en diefstal van de wapens van Juan Mendez op 23 mei 1985 zou ook deze Ingram gestolen zijn, uiteraard kon Mendez deze diefstal niet aangegeven vermits hij dit wapen zelf gestolen had...

Dit is echt helemaal niet logisch. Waar / van wie komt de bewering vandaag dat Mendez dit wapen bij FN gestolen heeft? Waar is het bewijs hiervan? Wat veel aannemelijker is, is dat deze Ingram ook van de overval Dekaise afkomstig is.

Misschien is ooit beweerd dat Mendez dit wapen gestolen heeft bij FN, om te voorkomen dat het dossier Mendez gekoppeld zou worden aan het Bende dossier.

Re: Ingram 9x19 mm

Dat staat toch hier zo op het forum edd. Hilde Geens is toch een gerespecteerd journalist omdat ze haar bronnen wel degelijk checkt voor iets te publiceren:

Maar hij loog. Ze waren er wel bij, onder meer de Ingram 9mm. Hij had zo'n Ingram gehad. (...) Hij had een Ingram buiten gesmokkeld bij FN en er een geluidsdemper op gemonteerd. Dat wapen stond niet op de lijst die hij als gestolen aangegeven had, omdat hij het had gejat. Maar hij had er een en het was verdwenen met de rest. De Bende van Nijvel heeft voor het eerst zo'n Ingram gebruikt in Eigenbrakel en Overijse na de diefstal bij Mendez.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

53

Re: Ingram 9x19 mm

WaA140 wrote:

Een motohandelaar is daarom geen wapenmaker.

Draad trekken op een loop is echt niet moeilijk, dat kan elke mekanieker.

Re: Ingram 9x19 mm

Boemerang, begrijp ik het goed dat met betrekking tot Willy Pourtois, Robert Gray & Montgomery Kee de firma Nutribel (NII) en in een verdere lijn Kintex achter deze operatie zat?

Montgomery Kee, gepensioneerd Brits Generaal, had de functie van algemeen directeur bij Nutribel (zware internationale wapenhandel). Mogelijk de reden van export naar Engeland van prototype zoals beschreven door Boemerang.

Willy Pourtois, onderzoekers Balfroid en Bihay ontdekken dat deze wapenhandelaar rechtstreekse banden heeft met Kintex. Een Bulgaars staatsbedrijf dat rechtsteekse contacten onderhoudt met de falangisten. Toeval wil dat Willy Pourtois de heer Willy Van Baelen aan Montgomery Kee voorstelt. Willy van Baelen die op zich ook uitstekende relaties heeft met de falangisten.

Willy Pourtois komt zowel bij Dekaise als in Temse (ander topic) naar boven wanneer het over prototypes gaat.

Waar ik met deze stelling naartoe wil werken: Balfroid & Bihay hebben Dekaise aangeduid als een Belgische steunpilaar van de Kintex organisatie (wapenhandel & drugs trafieken). Deze vaststelling is gemaakt op basis van het klantenregister welke kort nadien verdwenen is. Ook Bouhouche & Beijer konden het nadien schudden als onderzoeker.

De reden van de diefstal kan best bij Mendez te zoeken zijn, kwam dit in het vaarwater van zijn embargo trafiek mbt de end-user certificaten?

55

Re: Ingram 9x19 mm

Trobken wrote:

Dat staat toch hier zo op het forum edd. Hilde Geens is toch een gerespecteerd journalist omdat ze haar bronnen wel degelijk checkt voor iets te publiceren:

Maar hij loog. Ze waren er wel bij, onder meer de Ingram 9mm. Hij had zo'n Ingram gehad. (...) Hij had een Ingram buiten gesmokkeld bij FN en er een geluidsdemper op gemonteerd. Dat wapen stond niet op de lijst die hij als gestolen aangegeven had, omdat hij het had gejat. Maar hij had er een en het was verdwenen met de rest. De Bende van Nijvel heeft voor het eerst zo'n Ingram gebruikt in Eigenbrakel en Overijse na de diefstal bij Mendez.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

Ik heb Beetgenomen meerdere malen gelezen en Geens zal zeker brononderzoek hebben gedaan, maar dat wil niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk waar is.

Van deze site:

Sommige gestolen wapens van de privé-collectie van Mendez worden te koop aangeboden in het milieu, onder andere aan Patrick Haemers. Andere wapens van Mendez worden later, samen met de gestolen wapens van de groep Dyane, teruggevonden in een autobox van Bouhouche en Beijer in het Brusselse. Later zal wetenschappelijk onderzoek bewijzen dat geen van deze wapens werd gebruikt door de Bende, al dacht Juan Mendez van wel.

Dit zou dus betekenen dat of uit de partij wapens die te koop werden aangeboden of uit de autobox deze Ingram naar voor gekomen zou moeten zijn en dat FN daarna zou bevestigen dat het een wapen was dat zij als gestolen hebben opgegeven. Maar dan nog is de vraag of Mendez dit bij FN ontvreemd heeft.

Re: Ingram 9x19 mm

Het valt onmogelijk te achterhalen hoeveel Ingrams in de jaren 80 in omloop waren in België, ik weet niet waar de stelling vandaan komt dat het er slechts vijf waren. Dit was toen reeds een vergunningsplichtig wapen waarvoor je een vergunning moest aanvragen bij de provinciegouverneur. Maar aangezien er toen nog geen centraal wapenregister bestond en wapenvergunningen levenslang geldig waren was er later ook geen controle meer.

Toen er een centraal wapenregister werd opgericht in 2006 en iedereen zijn wapens weer moest aangeven bleek dat er veel wapens legaal met vergunning in bezit waren maar waar de overheid niks meer van wist omdat de documenten bij de gouverneurs in de loop der jaren kwijt waren geraakt of weg gegooid. Bovendien moesten wapens die handelaars op voorraad hadden maar die bestemd waren voor export enkel geregistreerd worden in het register van de handelaar, niet bij de overheid. Om die wapens nu nog proberen op te sporen lijkt me dan ook hopeloos, als ze zelfs überhaupt nog bestaan.

Re: Ingram 9x19 mm

Zullen er hier niet veel geweest zijn, want was normaal voor speciale doelen. Van fabriek uit was er normaal al draad op de loop, en was deze zowel semi als full auto. Kortom geen wapen voor een burger. Ook heeft het liedje van deze firma niet zo lang geduurd, wapen is eigenlijk nooit van de grond gekomen, hoewel er bepaalde voordelen aan waren.Heb er nooit eentje gezien of mee geschoten, maar komt denk ik aardig in de buurt van de UZI, en micro UZI, en daar heb ik wel al mee geschoten. Als ik mag kiezen tussen deze wapens of de H&K MP5, is mijn keuze snel gemaakt. Weet wel niet of je de desbetreffende Ingram bij de legale schutters gaat vinden.

Re: Ingram 9x19 mm

Tot begin jaren 90 kon je nog vol automatische wapens met vergunning kopen en er mee schieten op een civiele schietstanden. Er waren een paar schietclubs waar regelmatig met zo’n wapens geoefend werd.

59

Re: Ingram 9x19 mm

geronimo wrote:

Zullen er hier niet veel geweest zijn, want was normaal voor speciale doelen. Van fabriek uit was er normaal al draad op de loop, en was deze zowel semi als full auto. Kortom geen wapen voor een burger. Ook heeft het liedje van deze firma niet zo lang geduurd, wapen is eigenlijk nooit van de grond gekomen, hoewel er bepaalde voordelen aan waren.Heb er nooit eentje gezien of mee geschoten, maar komt denk ik aardig in de buurt van de UZI, en micro UZI, en daar heb ik wel al mee geschoten. Als ik mag kiezen tussen deze wapens of de H&K MP5, is mijn keuze snel gemaakt. Weet wel niet of je de desbetreffende Ingram bij de legale schutters gaat vinden.

Ik zou dan ook voor de MP5 kiezen.

En is die ingram al niet rechts ingehaald door bv. wapens als een Glock 17, met grote houder op full-auto bijvoorbeeld? En dan bedoel ik eigenlijk het compacte ervan.

» YouTube

Re: Ingram 9x19 mm

Bedankt howitzer en geronimo voor deze informatie. Ik denk dat dat getal 5 (aantal Ingram) komt uit de eerder vermelde/gekende informatie uit het dossier dat de kranten in hun archief hebben en ik ook eerder opnieuw had geciteerd in dit topic.

Eerst die foto van die man met die zeldzame Franchi-SPAS ... nu de zoektocht naar de allicht even zeldzame Ingram. Alle (dubbele wanden in de) kleerkasten in België gaan doorzoeken lijkt een onbegonnen werk. Maar iemand die met een zeldzame Franchi-SPAS poseert zou dat misschien even trots ook doen met die bewuste Ingram? Het gerecht zoekt/zocht immers ook niet dat wapen maar wel de man ...

Ik ken er werkelijk niks van, - vergeef mij - daarom mijn - allicht domme - vraag: Als ik in 1984/1985 zo een wapen wou hebben... ff surfen op Amazon zou toen niet werken ... hoe vlot, bij hoeveel mensen, via hoeveel tussenpersonen zou je aan zo een Ingram kunnen geraakt hebben? Erg makkelijk dan schijnbaar?