1

Topic: Opsporingsbericht juni 2020

De federale politie heeft dinsdagvoormiddag een opsporingsbericht verspreid in het kader van het onderzoek naar de Bende van Nijvel. De speurders zijn op zoek naar de identiteit van de man op onderstaande foto.

De foto wordt verspreid op vraag van onderzoeksrechter Michel in Charleroi. ‘De man staat afgebeeld met een geweer met dubbele functie (pompactie/semi-automatisch) van het Italiaanse merk Franchi type Spas 12 – kaliber 12’, zo staat te lezen in het opsporingsbericht.

https://bendevannijvel.com/wp-content/uploads/2020/06/86de3f52-afa4-11ea-a5a8-3d5dd9ff094a_web_scale_0.292612_0.292612__.jpg

Lees hier het hele artikel » Nieuws

In het opsporingsbericht op de site van de Federale Politie staat ook volgende datum: "13.03.1982". Ik vermoed echter dat dit enkel verwijst naar de "startdatum" van de Bende van Nijvel vermits de overval in Dinant op 13 maart 1982 was.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Opsporingsbericht juni 2020

We zoeken dus naar linkshandige schutter?

3

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Lijkt op robotfoto 10 met langer haar.

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Ik vind geen enkele robotfoto die op deze persoon lijkt.

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Aan de kleuren van de foto, de haardracht en kleding van de man mag je afleiden dat het beeld van de jaren tachtig dateert. Wat mij interesseert is hoe ze aan deze foto komen. Je gaat niet zonder reden een zoekactie naar de identiteit van een persoon op een foto starten. Die moet dus haast wel zijn opgedoken tussen spullen afkomstig van een ander verdacht persoon, of tussen spullen die ergens aan de bende gelinkt kunnen worden.

6

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Onze militairen hadden een groene broeksriem en als het om een officiële militaire foto gaat wordt geacht dat je uw baret opzet want als je buiten in militaire kledij rond loopt zonder baret riskeer je een model C, laat staan zonder baret op de foto in de buitenlucht. Ook was het verplicht tijdens de dienst de bril van het leger op te zetten als je moest brillen. De bomen lijken wel bomen uit onze streek.

Re: Opsporingsbericht juni 2020

geronimo wrote:

We zoeken dus naar linkshandige schutter?

Er wordt nergens vermeld dat dit de schutter zou zijn.

Re: Opsporingsbericht juni 2020

kenza wrote:

Onze militairen hadden een groene broeksriem en als het om een officiële militaire foto gaat wordt geacht dat je uw baret opzet want als je buiten in militaire kledij rond loopt zonder baret riskeer je een model C, laat staan zonder baret op de foto in de buitenlucht. Ook was het verplicht tijdens de dienst de bril van het leger op te zetten als je moest brillen. De bomen lijken wel bomen uit onze streek.

Lijkt me meer een foto uit die persoon zijn vrije tijd.

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Intussen heb ik al gelezen dat de foto al in 1986 bij de speurders is bezorgd met de mededeling dat deze man "heel belangrijk" is voor het onderzoek, door "een persoon die geïdentificeerd werd". Je vraagt je af waarom het 34 jaar moest duren vooraleer de foto verspreid werd...

Ik ben niet zeker of deze persoon echte militaire kledij draagt. Die indruk wordt gewekt door al het groen, maar dat kan ook een verkleuring zijn door de ouderdom van de foto. De broek zou een typische jaren 80-jeans kunnen zijn. Dat je ze op die manier droegen, hoog opgetrokken en met het hemd erin gestoken, was toen heel normaal.

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Easton wrote:

Lijkt me meer een foto uit die persoon zijn vrije tijd.

Idd, een Spas 12 is nooit in gebruik geweest bij enige Belgische overheidsinstantie. Het is een kaliber 12 hagelgeweer dat zowel semi automatisch als via pompactie kan werken. De pompactie wordt gebruikt voor speciale patronen die te zwak zijn om het wapen semi automatisch te laten repeteren zoals bv. rubberkogels. Was veel in gebruik bij de Italiaanse carabinieri maar werd ook civiel verkocht.