Re: Robert Becker

Xenophon wrote:

Voor zover mij bekend waren er geen getuigen van de overval in Anderlues met uitzondering van één van de dochters die fragmenten gezien heeft vanop de trap die naar de verdieping leidde. Dus geen idee vanwaar die getuigenis komt.

Naar mijn buikgevoel - dat objectief niets waard is - draaien we voor minstens heel die 'eerste golf' toch voor een stuk toertjes rond hetzelfde criminele milieu en komen dezelfde betrokkenen regelmatig terug zowel geografisch - zet alle gebeurtenissen, ook de diefstallen van de wagens etc eens op een rij - als naar modus operandi. De grote redeneerfout die toen gemaakt werd is dat er m.i. met een dadergroep rekening werd gehouden die kleiner was dan de groep werkelijk 'actieven'. Vandaar ook heel het getwijfel rond de alibi's telkens er een nieuw feit werd gepleegd. En er waren zeker personen buiten de 'harde kern' die bijstand geboden hebben en iets moeten geweten hebben maar die stilte veiliger vonden.

Wat mij vooral dwarszit is de koppeling van Becker aan de Golf die gestolen werd in Antwerpen waarna het reeds bekende verhaal van Becker die bij de takeldienst naar de papieren ging hengelen.

• 17 november '83: moord op Cams

• 18 november '83: De Antwerpse Golf wordt in Bende stijl teruggevonden op dezelfde locatie als waar de Bende in '85 eveneens een Golf zal dumpen. Het is, zoals bovenstaand vermeld, Baloo Becker die gelinkt wordt aan deze diefstal & dumpen van het wrak.

• 14 december '83: Becker wordt gearresteerd. Dit loopt helemaal samen met het einde van de Bende van Nijvel en haar toch wel zeer actieve eerste golf

• Juli 1984: Becker komt terug vrij

• Augustus 1984: Lekeu voelt zich bedreigd en vlucht naar Orlando

• 1985: tweede Golf van de Bende van Nijvel

• Januari 1986: Nog enkele moorden in het Brusselse zaken/wapen milieu

• 22 Januari 1986: Zaak Kirschen barst los, valt samen met het definitieve einde van de Bende (en mogelijk aanverwante zaken)

Cams: kennis/vriend van Beelen
Beelen: hoofdrolspeler zaak Kirschen
Beelen: leveringen aan Beelen op naam van Baloo Becker door firma Fourcroy
Fourcroy: nummerplaat van de mogelijk gebruikte Golf in Aalst hoort toe aan Fourcroy
Fourcroy: leverancier van l'Auberge du Chevalier in Beersel

Wat in bovenstaande ontbreekt is een link tussen de Antwerpse Golf en de moord op Cams, maar waarom een Golf dumpen en vernietigen zonder reden op 18 november? Mogelijk is er iets anders uitgespookt daags ervoor, maar het is logisch dat de moord op Cams dan in het vizier komt. Er is wel een link tussen de Antwerpse Golf en de Bende, in die zin dat een/de hoofdverdachte (Becker) dezelfde is en dat de Golf op dezelfde manier en plaats is gedumpt dan de Bende zal doen in '85. Dat zijn niet zomaar overeenkomsten.

Uiteraard doe ik hier gedeeltelijk aan cherry picken maar ik denk dat - en zoals steeds, als onze bronnen & informatie juist zijn - er wel degelijk opvallende linken zijn in bovenstaand verhaal.

Interessant zijn de data van de facturen in de boekhouding van Beelen aan Baloo Becker. Waarom moest Fourcroy leveren aan Baloo? Een beloning voor bewezen diensten? We weten dat ook de Bende zichzelf graag meermaals verwende met een luxe drankje wanneer zij op overval pad waren (cfr Maubeuge, Nijvel, Beersel).

De eerste onthullingen van Michel Cocu komen er in de tweede helft van november [1983]. (...) De ondervraging van Michel Cocu die de 24ste rond de middag begint, duurt tot de volgende morgen vijf uur. (...) Na deze verklaringen en enkele details die dus in de loop van de nacht aan het licht waren gekomen, ondervragen de onderzoekers de schroothandelaar, Robert Becker, en vier andere individuen. Het viertal wordt na verhoor terug in vrijheid gesteld, op 1 december 1983 nogmaals verhoord en tegen de middag in vrijheid gesteld.

Bron: De Bende - een documentaire | Paul Ponsaers & Gilbert Dupont

Ik ga er dus van uit dat Becker ergens rond 25 november 1983 een eerste keer verhoord is en nadien nog eens op 1 december. Op 14 december is hij dan voor lange tijd aangehouden (tot 20 juli 1984).

Bizar hoe goed gedocumenteerd de 1 december 1983 van Baloo wel niet is. Voormiddag: ondervraging. Namiddag: Takeldienst: Avond: Spelletje kaart met politie-inspecteur.

74

Robert Becker is op 11 juli 1947 geboren in Valence (Frankrijk).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

75

Robert Becker, bijgenaamd “Balou”, was een Franse verdachte uit Jemappes die tot de zogeheten Borains werd gerekend. Hij werd eind 1983 aangehouden en bleef vastzitten tot 20 juli 1985.

Onderstaande artikels vermelden dat Becker:

• door Michel Cocu zou zijn genoemd als een van diens medeplichtigen;

• een alibi had voor de dubbele moord bij de overval in Anderlues, waardoor hij daarvoor niet langer werd vastgehouden;

• formeel werd herkend door een getuige als betrokken schutter bij de gewelddadige inbraak in Temse in september 1983; (1)

• verder aangehouden bleef als verdachte in de overval op de Colruyt in Halle, ondanks volgens de krant beperkt bewijs;

• na zijn vrijlating in 1985 onvindbaar was. De tijdelijke inactiviteit van de Bende van Nijvel tijdens zijn detentie werd in de pers als opvallend beschouwd, maar vormt op zichzelf geen bewijs van betrokkenheid.

(1) Voor zover ik weet, klopt dit niet. Robert Becker werd "formeel herkend" door twee getuigen. Eén getuige zag een uur voor de feiten een Saab staan in de Vrijheidstraat in Temse. Eén van de personen herkende hij nadien als Robert Becker. Een andere getuige zag de Saab een week voor de feiten aan de fabriek van Wittock-Van Landeghem staan. Hij herkende nadien Robert Becker als de chauffeur.

(…) Robert Becker, bijgenaamd “Balou” wegens zijn robuust beerachtig voorkomen, werd 14 december 1983 aangehouden te Charleroi en kwam pas op 20 juli 1985 weer vrij. Precies gedurende deze periode was de bende van Nijvel volledig inactief. Toen de bloedige reeks opnieuw begon, is men dan ook op zoek gegaan naar Robert Becker, maar die bleek onvindbaar. Men ging zelfs met een rogatoire commissie woonwagenkampen uitpluizen in Noord-Frankrijk, maar tevergeefs.

Becker behoorde eind 1983 tot die verdachten, die vooral door de P.J. van Bergen werden ingerekend. Men noemt hen daarom de verdachte “Borains” (bewoners van de Borinage).

Bron: Het Laatste Nieuws | 24 Maart 1986

Formeel herkend te Temse maar geen aanhoudingsmandaat: Becker bijna vrij
Drie van Nijvel blijven in cel

Drie leden van de zogeheten “bende van Nijvel”, Adriano Vittorio, Michel Baudet en Robert Becker verschenen vrijdag voor de Brusselse Kamer van Inbeschuldigingstelling. Zij waren in beroep tegen de verlenging van hun aanhoudingsmandaat, uitgevaardigd door de onderzoeksrechter Schlicker van Nijvel en daar bevestigd door de raadkamer. Het beroep haalde niets uit: de drie werden ook door de Brusselse KIB onder mandaat gehouden.

Voor Vittorio en Baudet maakte dat weinig uit, omdat zij ook wegens andere feiten onder aanhoudingsmandaat staan, maar voor Becker ligt dat anders. De man is al niet langer aangehouden wegens de bloedige overval van Anderlues (1 december 1983) waar een juweliersechtpaar koelbloedig werd afgemaakt, want daarvoor had Becker een sluitend alibi.

Hij blijft echter aangehouden als verdachte inzake de overval op de Colruyt van Halle (3 maart 1983), waar de uitbater gedood werd, ook al heeft men voor dit feit weinig bewijzen. Het is het enige aanhoudingsmandaat dat nog geldt voor de 37-jarige kloeke Fransman.

Nochtans, Becker werd ook formeel herkend als een der daders van de inbraak in een zeildoekbedrijf te Temse op 10 september 1983. Daarbij werd de huisbewaarder doodgeschoten en zijn echtgenote zwaar gewond. Maar... voor deze feiten werd Becker nog niet onder aanhoudingsmandaat geplaatst!

Indien de KIB vrijdag het mandaat betreffende Halle had geheven, was Becker vrijuit gegaan.

Bron: Het Laatste Nieuws | 7 Juli 1984

Alibi voor Anderlues en bijna vrijgelaten
Getuige te Temse herkent formeel lid van bende van Nijvel

De 37-jarige Fransman Robert Becker, woonachtig te Jemappes, is door een getuige officieel herkend als een van de daders van de koelbloedige moordpartij van Temse van 9 september 1983. Becker, die in de gevangenis zit als mogelijk lid van de “bende van Nijvel”, ging bijna vrijgelaten worden omdat zijn alibi voor de dubbele moord van Anderlues scheen te kloppen. Hij werd pas op het nippertje weer onder mandaat gesteld voor de moord van Temse en de bloedige overval op de Colruyt van Nijvel.

Het onderzoek naar de mogelijke “bende van Nijvel” is voortdurend strop gelopen omdat er zoveel gerechtelijke arrondissementen bij betrokken waren: Bergen, Charleroi, Nijvel, Brussel, Dendermonde (voor Temse). Bovendien werd het onderzoek bemoeilijkt doordat de onderzoeksrechter van Dendermonde, belast met de zaak-Temse, op rust werd gesteld en doordat onderzoeksrechter Guy Wezel van Nijvel benoemd werd bij het hof an beroep. Hun opvolgers, hoe bekwaam ook, legden soms het verband niet.

De bende van Nijvel werd onthoofd dank zij een toeval, een terugevonden wapen dat leidde naar gewezen politieman Michel Cocu (33), uit Wasmes. Die ging aan het praten en hij verklikte vijf gezellen: Michel Baudet (33), uit Boussu, Jean-Louis Dramaix (38), uit Vorst, Francesco Nardella (48), Boussu, Jean-Claude François (38), uit Dour en Robert Becker.

Dat was een paar dagen nadat te Anderlues (1 december 1983 ) een juweliersechtpaar koelbloedig was doodgeschoten bij een overval. Er was een duidelijke binding tussen de overval met dubbele moord van Anderlues en de vorige “heldendaden” van de bende van Nijvel: de overval op de Colruyt Halle 3 maart 1983 (uitbater gedood); de overval op een bedrijf voor kogelvrije vesten te Temse, 9 september 1983 (conciërge gedood, vrouw zwaar gewond); de inbraak in de Colruyt Nijvel (Brussels koppel en rijkswachter doodgeschoten) op 17 september 1983; de overval op een restaurant te Ohain op 2 oktober (uitbater gedood) en de overval op de Delhaize Beersel op 7 oktober 1983 (gerant gedood).

Toch bleven de vijf hun deelname aan de overval op de juweliers van Anderlues ontkennen. Becker kon zelfs een alibi voorleggen dat inderdaad scheen te kloppen. De onderzoeksrechter van Charleroi had reeds besloten hem voorlopig vrij te laten, toen iemand de idee had, de foto van Becker te tonen aan de getuigen van Temse.

Op 10 september 1983 werd daar aan de Gasthuisstraat ingebroken in het zeildoekbedrijf Wittock. De huisbewaarder Broeders, die de inbrekers betrapte, werd koelbloedig doodgeschoten en zijn echtgenote Linda werd neergekogeld en voor dood achtergelaten. Een drietal oudjes uit de Gasthuisstraat, die lawaai hadden gehoord, gingen aan hun venster kijken en zagen de wegvluchtende gangsters.

De nieuwsgierigen werden onthaald op een kogelregen maar overleefden de schietpartij. Een van de oudjes heeft nu formeel Becker herkend als een der schutters.

Dat de bende, die veertien gewapende overvallen op het geweten heeft en daarbij dertien personen doodde, sinds de aanhouding van de zes uit de streek van Bergen en Charleroi niet meer actief is, mag een bewijs te meer zijn voor de schuld van de aangehoudenen.

Bron: Het Laatste Nieuws | 3 Mei 1984

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Ik onthou dat het voldoende is om in Temse, - in het donker - een gemaskerde gangster vanop meters afstand te zien, om hem later op foto formeel te herkennen als Robert Becker waardoor zijn aanhouding werd verlengd?

Is dit mogelijk een demonstratie van de gretigheid waarmee de recherche de Borains wou vastpinnen op de naam de Bende van Nijvel? Of is dit inbeelding van mijnentwege?

Ter vergelijking: De kassierster daarentegen, die oog in oog stond met de overvaller, in de verlichte ruimte van een warenhuis, hem hoorde spreken, en hem op video met 99% zekerheid herkende aan zijn stem en voorkomen, kan niet anders dan zich hebben vergist? Haar getuigenis is waardeloos, want tijdens een uitzending van de RTBF; geen anonieme line-up, etc…?

Temse heeft wat mij betreft geen getuigen. Eén getuige is dood, en zijn vrouw werd voor het leven verminkt. Zij heeft haar belager niet gezien. Al de rest is onzin. De verdediging maakt hier brandhout van.

Is Robert Becker één van de zovele verdachten in dit dossier, of is hij de absolute hoofdverdachte waarbij zelfs de bedenking kan worden gemaakt of Becker de voornaamste kandidaat Killer was?

We kunnen ons louter baseren op de kennis uit de literatuur en de verklaringen die speurders de voorbije jaren hebben afgelegd. We weten dat Eddy Vos lang de piste van één Killer heeft gevolgd, een Killer die zich in de eerste golf het liefste liet bedienen door zijn favoriete munitie, de .22LR. Dit kaliber munitie werd gebruikt bij een aantal feiten die steeds uitzonderlijk bloederig verliepen, wellicht mede daardoor is de koppeling .22LR - Killer ontstaan.

Anderlues : Dit is het laatste feit van '83 en des te interessanter dat de .22LR hier nog steeds wordt gebruikt. Als we uitgaan van bovenstaande koppeling, dan loopt de hoofddader/Killer op dat moment nog vrij rond, terwijl het merendeel van de verdachten op dat moment reeds waren aangehouden. Becker was op dat moment een vrij man, en werd dan ook als verdachte gezien van de feiten in Anderlues.

Nijvel : Er is Cocu die Becker verklikt en noemt als dader in Nijvel. Er is evenzeer onafhankelijk van deze getuigenis de gangster Van Binst die Becker noemt in verband met deze feiten. Er is ook een getuigenis waarbij een Becker wordt herkend bij de schietpartij aan de Diable, maar de bronnen zijn me niet helder genoeg om te bepalen of het hier om Robert Becker dan wel een andere Becker betreft.

Temse : Ook deze is vrij problematisch voor Baloo, hij zou twee keer zijn herkend.

Eigenbrakel/Jadot : Hier is Baloo niet de hoofdverdachte als eigenaar van de .22LR, vooral Farkas wordt daar genoemd, al zit je met Farkas en DS ook niet te ver van Becker vandaan.

Mons/Angelou : Volgens sommige verklaringen zou de schutter linkshandig zijn geweest en een kettingroker. Ongeveer 10 procent van de bevoiking is linkshandig, een zeer beperkt deel daarvan is kettingroker en nog een berperkter deel daarvan is een bekende crimineel. Baloo voldoet aan alle voorwaarden.

Daarnaast voldoet het postuur van Becker aan sommige persoonsbeschrijvingen en is het zeer opvallend dat de feiten in '83 pas stoppen wanneer deze persoon wordt gearresteerd. Als het effectief zo is dat, in tegenstelling tot andere berichten waar sprake is van Juli '84, Becker pas vrij komt in Juli '85, kan men zich vragen stellen rond het verband van de where abouts van Becker en het stoppen/pauzeren van de feiten.

Ook over de whereabouts van post november '85 kunnen vragen worden gesteld. Waarom is Baloo zolang onvindbaar? Hij duikt pas terug op in het boek van Bouten ergens laat in de jaren 2000. Heeft Becker zich na '85 zo voorbeeldig gedragen dat hij nooit meer in aanraking is gekomen met het gerecht? Hoe zeker zijn we dat Bouten daar effectief met de enige echte Baloo heeft gesproken?

Allemaal goeie vragen maar waar alvast ik het antwoord niet op heb en dat ook niet zal kunnen vinden wegens geen toegang tot het dossier en bijgevolg onmogelijk na te gaan hoe het zit en op welke exacte gronden ze hem indertijd 'afgeschreven' hebben als verdachte.

Behalve natuurlijk de evidente: er is nooit een bendewapen bij hem gevonden, voor minstens één feit had hij een alibi (nog wel aangereikt door een politieman) en ik vermoed dat men ook wel zijn DNA zal hebben afgenomen en er nergens een match was + dat zijn vingerafdrukken niet overeenkwamen met de partials die gevonden werden op diverse locaties zoals Nijvel. Tenminste, ik hoop dat dat allemaal gebeurde en gecheckt werd.

Maar qua milieu (marginaal, verkoop van auto-onderdelen, gesloten clan) komen hij en een aantal anderen die regelmatig naar voor komen zeker in aanmerking voor minstens een aantal feiten uit de eerste golf. Alleen, anderen ook.

Ik vraag me af of een deel van het schijnbare raadsel niet verklaard kan worden doordat de politiediensten in het begin steeds uitgingen van een bende die uit 3-4 personen bestond terwijl het er in werkelijkheid gewoon meer waren. Allen uit hetzelfde milieu, een gesloten clan waar niet geklikt werd en men elkaar uit de wind zette.

Wat ik zeer graag zou weten in dat verband is of er in Nijvel nog een andere 'crew' minstens een tijd in de buurt rondhing zoals Cocu verklaarde in één van zijn 37 versies. Dat er iets moet geweest zijn staat m.i. quasi vast want waar zijn de daders heengegaan nadat ze de Mercedes hadden laten staan en de Saab in panne viel? Bebloed, bewapend en in hun outfit gekleed te voet onderweg terwijl het licht aan het worden was en heel de streek op z'n kop stond? Onwaarschijnlijk.

En wat ik ook graag zou weten is hoe het zat met die alibi-verschaffende politieman die later zelfmoord pleegde.

Hoeveel moorden hebben Baloo Becker en de Borains gepleegd vòòr de overvallen in 1982 begonnen? En hoeveel moorden staan er na diens vrijlating op zijn naam?

Want indien je er vanuit gaat dat het marginale dieven waren, en niet de uitvoerders waren van raids in het kader van een complot, is dit belangrijk om weten. En dan nog, men wordt niet na één nacht een bloeddorstige moordenaar. Zulk gedrag heeft een verleden. Want indien Cocu het aandurfde om Baloo Becker te verklikken, is hij waarschijnlijk nooit een al te gevaarlijk iemand geweest.

Maar is dit zo gegaan? Want ik geloof niets van wat Cocu tijdens zijn diverse verhoren allemaal heeft uitgekraamd en later heeft ondertekend. En ik heb 0% vertrouwen in Deprêtre en zijn team. Deprêtre zat met de Borains waarschijnlijk in de goede richting, maar liet zich leiden door obsessieve vooroordelen. Het resultaat is bedroevend.

Cocu noemt Becker als dader in Nijvel, maar was hij daar zelf aanwezig? Cocu spreekt over de Bende van Nijvel als een politiek complot, maar plaatst zichzelf in Nijvel waar hij het lijk van mevrouw Dewit over een omheining gooit? Ik geloof er niets van, want ook voor Cocu geldt hetzelfde als voor Baloo en de overige verdachten. Hoeveel moorden hadden deze kerels op hun naam staan, vòòr zij de Bende van Nijvel werden?

De Borains is een afgesloten hoofdstuk, wegens te veel leugens en onbetrouwbare informatie, door de verwerpelijke methodes en een sterk bevooroordeelde houding van de enquêteurs.

Het lijkt mij onmogelijk om nu nog een waarachtig dossier samen te stellen waarbij met zekerheid kan worden gesteld dat zij de kern van de Bende van Nijvel zijn geweest. Een verhaal wat niet aan elkaar hangt van een vermiste revolver hier, en een dubieuze getuige daar.

Hoeveel moorden ze toen gepleegd hebben weet ik niet, voor hoeveel ze veroordeeld werden wel: 0. Maar dat het een tot de kern (en tot de dag van vandaag) criminele groep is, inclusief met veroordelingen wegens moord (heden ten dage) daar ben ik van overtuigd. Je moet van de Beckers geen nobles sauvages maken, dat waren ze niet.

Ik denk niet dat de feiten in 1981-1983 een complot waren, het is gewoon brute, nietsontziende, marginale criminaliteit. Dat ze getriggerd werden of in verband stonden met meer gesofisticeerde andere misdrijven begaan door andere personen, da's iets anders. Over 1985 ben ik minder zeker dat er niet een afpersingsmechanisme achter zat.

Dat het allemaal onachterhaalbaar geworden is, akkoord.