Re: Herman Vernaillen

Coninx: “Bij het maken van deze film was er de hele tijd het gevoel: als dit kan in België, dan kan alles. Ik ben ook bij oud-rijkswachtmajoor Herman Vernaillen geweest (die in 1981 nipt een moordaanslag bij hem thuis overleefde, gepleegd door rijkswachters Robert Beijer en Madani Bouhouche, DDC). Ik heb hem urenlang gesproken. Hij heeft mij dingen getoond en achteraf ook opgestuurd.”

Over de Roze Balletten, seksfeestjes met politici en minderjarigen, waarvan hij bewijzen zegt te hebben gezien?

Coninx: “Je kunt veel verzinnen, maar je blijft niet de hele dag door verzinnen. Vernaillen komt uit die rijkswachthiërarchie. Hij heeft Bouhouche en Beijer gekend toen zij nog met een dienstwapen rondliepen. Veel dichter bij de waarheid kom je niet.”

In juni sprak Vernaillen tijdens een boekpresentatie in Aalst. Hij vertelde dat hij bij Marianne Capelle was geweest, die onlangs de leiding overnam van procureur De Valkeneer. Vernaillen zei dat zij tegen hem had gezegd dat de aanslag tegen hem niet tot haar bevoegdheden behoort.

Coninx: “Hoe kun je nu de betrokkenheid van rijkswachters bij dit soort misdaden onderzoeken als je niet teruggaat tot de zaak-Vernaillen? Zo kun je het nooit oplossen. In de film zit erg veel over Vernaillen, omdat het zo evident is dat het daar begint. Ik ben een simpele mens, maar als ik het kan verstaan, dan kan het gerecht dat normaal ook.”

Vernaillen zei verder nog: ‘De ideale manier om de daders nooit te vinden, is ze het onderzoek toevertrouwen.’

Bron: De Morgen | 28 september 2018

Re: Herman Vernaillen

Straf deze uitspraken. Het dossier Mendez zal ook wel niet tot de bevoegdheden behoren vermoed ik dan. En maar zoeken en niets vinden.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Herman Vernaillen

Inderdaad, heel straf deze uitspraken... Dat belooft weer voor het verder onderzoek. Zogezegd zoeken en niets vinden of niets willen vinden.

Re: Herman Vernaillen

Wel er zit een doordenker in wat Vernaillen zegt. ‘De ideale manier om de daders nooit te vinden, is ze het onderzoek toevertrouwen.’ Dit is niet zomaar een lichtzinnige populistische uitspraak. Waarbij de wetteloosheid van feiten rond de rijkswacht eind 1981 begin '82 in relatie staan met de wetteloosheid van de eerste Bende-feiten. Dit gebeurt niet zomaar en staat in relatie met zakenbelangen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

75

Re: Herman Vernaillen

Ben wrote:

Kolonel bij de rijkswacht; werd in oktober 1981, toen hij nog majoor was en het gerechtelijke onderzoek leidde naar het corruptieschandaal bij het BIC en het NDB, het slachtoffer van een aanslag.

Was die aanslag niet eerder een parodie van een aanslag? Daarom een kleine denkoefening: what if ... What if Vernaillen de schurk is in het verhaal en François de meer integere figuur die moest worden weggewerkt uit de BND?

76

Re: Herman Vernaillen

"Zelf werd ik in mijn elleboog en rug geraakt. Mijn vrouw kreeg kogels in de dikke darm, dunne darm, lever, been en arm. We hebben haar in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht. Vandaag is ze nog altijd voor veertig procent invalide."

Dat zal wel niet in scène gezet zijn...

Non semper ea sunt quae videntur

77

Re: Herman Vernaillen

the end: Welke zakenbelangen had de Rijkswacht in die tijd? Bedoel je een link met de drugs en wapentrafiek wereld? Zakenbelangen in de zin van de financiering van een bepaalde groep binnen de Rijkswacht die andere plannen had met België? Of de Rijkswachttop die zelf geïnfiltreerd was door leden van drugs- en wapentrafieken waardoor deze hun zakenbelangen konden beschermen?

Re: Herman Vernaillen

Ja dit bedoel ik. Waarbij de zakenbelangen banken, wapenhandelaars en vastgoed zijn. Ook de blauwe balletten zijn daar een onderdeel van.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

79

Re: Herman Vernaillen

Trojan wrote:

Was die aanslag niet eerder een parodie van een aanslag? Daarom een kleine denkoefening: what if ... What if Vernaillen de schurk is in het verhaal en François de meer integere figuur die moest worden weggewerkt uit de BND?

Trojan, waarom denk je dat? Bv. zoals in sommige films is de dader de persoon die je het minste verwacht. Maar het koppel had levensgevaarlijke verwondingen.

Re: Herman Vernaillen

Je moet het zo zien: Vernaillen wilde een eerlijke 'war on drugs' vermoed ik. Iedereen die opgepakt werd de bak in. Terwijl de anderen zich spiegelden aan Amerikaanse methode. Dat wil zeggen... if you can't beat them join them. Laat 1 of 2 dealers hun ding doen. In ruil voor verklikken kleinere importeurs / dealers. Voordeel is dat men dan alles in kaart kan brengen, en er controle is over de kwaliteit.

Drugs verkregen in ruil voor Belgische wapens vb. voor oorlog Christelijke falangisten. Onder goedkeurend oog van de Christelijke rechtse adel en rechtse rijkswacht / gangsters. En de rest van het geld gaat naar de staatskas wink of laten we zeggen het corrupte deel van de elite.  Zeker de film American Made eens bekijken. Check ook drugwars in Antwerpen en Borgerhout dezer dagen. smile

Ik denk dat men het toen vooral in Belgische / Franse handen wilde houden. Wat ook in kraam past van de West-Europese criminelen die stilaan verdrongen gingen worden door Noord-Afrikanen, Albanezen, Balkan, ... Het verval van de adel maar ook het verval van de lokale bendes die alles controleerden, lokale prostitutie ipv goedkope meisjes uit Oostblok en Afrika, ...