11

Re: Marc Vandam

Een verwoest leven is nooit een reden om dat van anderen te verwoesten. Maar bij dit verhaal over Marc Vandam heb ik toch iets meer begrip voor een houding van "het kan mij allemaal niets meer schelen". Hoe zou zijn leven verlopen zijn als iemand letterlijk en figuurlijk die jongen bij de hand genomen had vraag ik mij dan af.

Marc Vandam zijn laatste woorden op het proces "Haemers en consoorten" (dit laatste stond zo op de toegangspas van de journalisten):

"Men heeft me altijd verweten dat ik op mijn proces gezwegen heb. Dat is geen beslissing van mij geweest. Het is gewoon mijn natuur. Ik bedank mijn advocaten omdat ze die stilte van mij hebben doorbroken. Die stilte van mij, die is er twintig jaar geleden gekomen doordat mijn zusje na een ziekte gestorven was. Ik was toen nog klein en dan gaat zo’n verdriet misschien niet diep. Mijn moeder, die verpleegster was, is dit nooit te boven gekomen. Zij heeft zelfmoord gepleegd. Wij, mijn broertje en ik, hebben haar op een dag gevonden toen wij van school thuiskwamen. De overbuur wilde de hulpdiensten niet bellen. Ik ben op zoek gegaan naar een telefooncel.”

“De eerste cabine waarin de telefoon werkte, was aan het oude commissariaat van Ganshoren, drie kilometer verder. Toen de hulpdiensten aankwamen, zegden ze: “Waarom hebt ge niet enkele minuten vroeger gebeld? Dan hadden we haar nog kunnen redden!” Ik kon niet zeggen dat mijn overbuur geweigerd had, dat hij liever op zijn gemak verder at en dat ik niet eens zijn telefoon had mogen gebruiken. Welnu, ik voer ook tegen niemand oorlog, meneer de openbare aanklager. Ik ben geen rebel maar ik ben al negentien jaar op zoek naar een telefooncel. Twintig jaar is een lange straf die u vordert. Ik vraag u, geef me de kans om in de toekomst te bewijzen dat ik meer waard ben dan wat ik in het verleden heb gedaan. Tien jaar is meer dan genoeg.”

Mocht er iemand Marc Vandam kennen, heeft hij ondertussen bewezen dat hij meer waard is dan hij in het ondertussen verre verleden gedaan heeft?

Laatste info over Marc Vandam (of Van Dam?) uit 2009:

De raadkamer van Brussel heeft vorige week vrijdag het ontslag van rechtsvervolging uitgesproken in de zaak van Marc Van Dam, de laatste medeplichtige van Patrick Haemers. Hiermee wordt een definitief einde gemaakt aan de vervolgingen met betrekking tot Van Dam. Dat meldt La Dernière Heure. De man riskeerde om, 20 jaar na de feiten, naar de correctionele rechtbank gestuurd te worden op vraag van het parket.

Lees het hele artikel » Nieuws

Re: Marc Vandam

Iemand een idee van de lengte van Marc Vandam? Ik zag een foto van hem (een vals paspoort) waar hij sterk op de robotfoto van de (of beter gezegd één van de reuzen) reus lijkt.

Het is eigenaardig dat Vandam zo onder de radar bleef mits hij een kernlid van de Bende Haemers was en bovendien ook medeplichtig bij de ontvoering van VDB.