61

Re: Gebruikte nummerplaten

Reneke wrote:

Of ze nu een lukrake valse nummerplaat gebruikten, of eentje van een ander gelijkaardig voertuig, deed in feite niets ter zake. Bij een wegcontrole zouden ze in beide gevallen hangen. Het werk dat Dauphin voor hen deed op de DIV was tamelijk nutteloos. Het enige 'voordeel' dat ze eventueel zouden kunnen gehad hebben, was dat iemand anders voor hun misdaden zou kunnen opgepakt worden. Dit in het geval dat ze een nummerplaat namaakten van een gelijkaardig voertuig. Maar dan nog, een doodbrave burger, wiens plaat wordt nagemaakt, ga er maar eens aan staan om die te beschuldigen. Dus die heisa over die nummerplaten, 35 jaar na de feiten, is volgens mij overbodig.

35 jaar na de feiten is dat inderdaad misschien wel nutteloos, op het moment van de feiten is het anders wel mooi meegenomen dat ze het halve politiekorps achter die doodbrave burger zouden sturen terwijl de gangsters op die moment in de andere richting uitvluchten.

Als de getuigen een wegvluchtende donkerkleurige Golf vernoemen met nummerplaten van een lichtkleurige Mercedes kunnen ze direct uitgaan van een vervalsing. Als de getuigen een donkerkleurige Golf vernoemt met de nummerplaten van een donkerkleurige Golf moeten ze enkele ploegen (het zijn zo'n zware gangsters, dan stuur je niet gewoon 1 of 2 manschappen er op af) op het nagaan van die info zetten (zoeken waar die eigenaar van de vervalste platen zich bevindt, het controleren van diens alibi, ...).

Ook bij een zogezegde wegcontrole die zich voordoet in de weken, dagen voor een overval speelt dit wel degelijk een rol zolang de nummerplaat nog niet geseind staat voor die overval. Zolang die nummerplaat overeenkomt met de nummerplaat van een zelfde voertuig en die nummerplaat niet gezocht wordt is het niet ondenkbaar dat je zo wel een controle kan misleiden (zolang je Uzi of AK45 niet naast je op de bestuurdersstoel ligt natuurlijk).

Ik reed een tijd terug een hele week met de auto van men schoonbroer rond terwijl mijn schoonbroer in mijn wagen, die hij gebruikte vanwege de trekhaak, rondreed.

Re: Gebruikte nummerplaten

Alainke wrote:

Zolang die nummerplaat overeenkomt met de nummerplaat van een zelfde voertuig en die nummerplaat niet gezocht wordt is het niet ondenkbaar dat je zo wel een controle kan misleiden.

Ook niet onbelangrijk wanneer de begeleider in een politievoertuig uit verveling een beetje tokkelt op het klavier om te weten te komen wie er voor hen rijdt.

63

Re: Gebruikte nummerplaten

In 1984-1985?

64

Re: Gebruikte nummerplaten

Ben wrote:

Overzicht nummerplaten

(1) Het toeval wil dat een vrouw die getuige was van de overval in Waver in Austin Allegro reed met als nummerplaat ANN-983.
(2) Een blauwe VW Golf met nummerplaat, met als nummerplaat CVN-788, werd voor de overval in Berchem (Antwerpen) gestolen.
(3) Een zwarte VW Golf met nummerplaat ARN-008 werd voor de overval gestolen in Leuven. Een rode VW Golf die op 7 oktober 1983 werd gestolen bij D'Ieteren in Antwerpen werd ontmanteld terug gevonden in het Bois de la Houssière (vlakbij de plek "Mon Idée).

Bron » tueriesdubrabant.1fr1.net

ADDENDUM :

Franse nummerplaat van de VW Santana in Waver, verwarren met een Audi 80 was (door drie verschillende getuigenissen):

  • 04 ML 69

  • 6404 ML 69

  • 5704 ML 69

69 betekent "département du Rhône" (Lyon).

Re: Gebruikte nummerplaten

De matrijs met het foutje van l'Autac op zich volstond niet. Maar: volgens een expertise werd het nagemaakte kenteken dat werd aangetroffen op de Saab gebruikt te Nijvel artificieel verouderd om het 'authentiek' te laten lijken.

Hetzelfde procédé zou ook gebruikt geweest zijn voor het kenteken van de Mercedes 4x4 die in Anderlecht op een parking werd gevonden en die met zekerheid werd gebruikt door Bouhouche en kompanen.

Helaas, kenteken SX 676 van de Saab ging verloren op de griffie te Nijvel.

Nu mijn vraag: heeft iemand hier dat labo-rapport over die 'veroudering' gelezen of weet iemand welk procédé werd gebruikt en of dat met zekerheid identiek is voor beide kentekens? Ik heb iets opgevangen over 'bakken' in een oven maar onzeker of dat klopt.

66

Re: Gebruikte nummerplaten

Bij deze zorgvuldig geformuleerde vraag van jou moet ik aan volgend gezegde denken "When you hear hoofbeats, think of horses, not zebras.” De kans dat je na ’t horen van hoefgetrappel een paard ziet voorbij draven, is immers een pak groter dan dat je een zebra zou te zien krijgen.

Om het bendemysterie op te lossen moet je eigenlijk het omgekeerde doen, altijd aan zebra's denken als je hoefgetrappel hoort. Mocht je hier geen antwoord krijgen op je vraag kan je ze altijd aan Mister De Staerke stellen via Facebook. Indien ik mij niet vergis gebruikte de Bende De Staerke soortgelijke technieken.

Dit gezegd zijnde, ik vraag mij nog altijd af waarom die nummerplaten affaire niet gezien werd als een materiël bewijs richting Bouhouche en co. Hoe ontzettend goed voorbereid al die zaken ook waren, dat kleine foutje op die nummerplaten had de Bende" over het hoofd gezien. Een zwaar gemiste kans of het bewijs dat de Bende niet opgelost mocht worden. Wie zal het zeggen? Weet er hier trouwens iemand waar die directeur van Abelag woonde?

Re: Gebruikte nummerplaten

Welke directeur van Abelag, er waren er wel een paar? Du Monceau woonde in Ottignies. Maar de Mercedes 4x4 van Abelag werd niet gestolen.

Buslik heeft de gestolen 4x4 in opdracht van Bouhouche met valse documenten gehuurd in Mechelen maar nooit terug binnengebracht. Een bevriend garagist (Weykamp) zou er valse documenten voor geregeld hebben. Uiteindelijk is Buslik tegen de lamp gelopen toen hij de wagen kwam ophalen, weer op instructie van Bouhouche.

Volgens Beijer was het gewoon een 'prestigekar' voor Bouhouche, werd de wagen nooit gebruikt bij feiten en waren er ook geen plannen om hem te gebruiken. Wat dat waard is, is een totaal andere zaak uiteraard, wetende van wie het komt. Nota bene: iedereen op Zaventem kende die wagen van Abelag, die kon omzeggens rechtstreeks binnen- en buitenrijden.

Ik zou de documentatie er nog eens grondig op moeten nalezen maar m.i. wilde men de zaak tegen Bouhouche en Beijer niet laten verzanden door ze helemaal 'open te trekken' naar de bendesaga. Gelet op alle 'problemen' met dat dossier, het gebrek aan hard bewijsmateriaal, de saga rond de 'gevonden' wapens, 'deskundigen' zoals Dery (die overigens door Bouhouche geridiculiseerd werd tijdens het proces) ... Ik vermoed dat men de afweging maakte dat dat een zekere manier was om alles in de soep te laten draaien en te eindigen met een vrijspraak. Er moest een relatief simpel en gestoffeerd narratief komen voor de jury, geen verhaal met 1000 loose ends. Zelfs dan heeft het niet veel gescheeld.

Re: Gebruikte nummerplaten

Xenophon wrote:

Een bevriend garagist (Weykamp) zou er valse documenten voor geregeld hebben.

In deze post van Boemerang staat te lezen dat de papieren afgeleverd werden door de rijkswachtbrigade van Oudergem, waar Beijer nog een tijdje straatgendarme was.

Re: Gebruikte nummerplaten

patrick111 wrote:

In deze post van Boemerang staat te lezen dat de papieren afgeleverd werden door de rijkswachtbrigade van Oudergem, waar Beijer nog een tijdje straatgendarme was.

Ik zie het. Bizar. Volgens wat ik gevonden heb (op tueries, zal straks eens proberen de post weer te vinden) had Weykamp dat geregeld.

Er zijn overigens nog contradicties over die Mercedes: in sommige versies werd Buslik gearresteerd toen hij het voertuig ging ophalen op de parking van het Brugmann ziekenhuis (hun afdeling in Jette). Volgens andere stond hij op de parking van het Erasme-ziekenhuis in Anderlecht (dezelfde als waar Prof. Wybran later zal worden neergekogeld).

Re: Gebruikte nummerplaten

Op 10 september 1985 gaan Madani Bouhouche en Buslik naar Mechelen, zogenaamd om een jeep 4x4 te huren voor één dag bij de verhuurfirma Whitestone. In feite ligt het in hun bedoeling de wagen te stelen. Bouhouche wacht buiten terwijl Buslik de formaliteiten vervult. Buslik legt een ID-kaart voor en een rijbewijs op naam van Wilfried Gees (*). Er wordt een waarborg gegeven van 10.000 Bfr. (248 euro). Thuis gekomen in Brussel plaatst Bouhouche reproducties van nummerplaten op de jeep die overeenkomen met een identiek voertuig van de firma Abelag, de maatschappij waar Buslik zich als piloot vervolmaakte. Bouhouche maakt een vals immatriculatiebewijs op met een formulier dat hij bekwam via een rijkswachter van de brigade van Oudergem. Hij vervalst tevens het verzekeringsbewijs en het conformiteitscertificaat. Vanaf nu zal Bouhouche "ongehinderd" gebruik maken van de jeep.

(*) Op 1 september 1982 werd een identiteitskaart en een rijbewijs op naam van Wilfried Gees gestolen in de parking "Albertine".

Bron: Loden jaren | Paul Ponsaers