Re: Claude Nitelet

Logisch dat pers dit verhaal nog niet oppikt, immers er kan niks gecontroleerd worden. Officieel is er dus geen verhaal.

Re: Claude Nitelet

noorderling wrote:

Logisch dat pers dit verhaal nog niet oppikt, immers er kan niks gecontroleerd worden. Officieel is er dus geen verhaal.

Daar trekken ze zich nochtans doorgaans niet te veel van aan. Maar strikt genomen is dat inderdaad correct, gissingen en toevalligheden ...

83

Re: Claude Nitelet

noorderling wrote:

Logisch dat pers dit verhaal nog niet oppikt, immers er kan niks gecontroleerd worden. Officieel is er dus geen verhaal.

Logisch? Het is de taak van de vierde macht om zo'n verhalen uit te spitten en kenbaar te maken aan het publiek. Als zij dat niet zouden doen is dat niet logisch maar nalatig en maken ze zichzelf overbodig.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

84

Re: Claude Nitelet

Geen enkele onderzoeksjournalist zal zijn handen vuil maken aan de povere gegevens die nu de ronde doen. Eén verkeerde zinsnede, of via de pers openbaar gemaakte verklaring, kan zijn carrière kelderen tot het einde der dagen. Het zal wachten zijn op een persmededeling van Belga, als die er ooit komt!

85

Re: Claude Nitelet

Je vergeet, beste Leo, dat indien dit verhaal zou kloppen, het een gigantische carrière-opportuniteit kan zijn voor journalisten om hier als eerste een uitgebreid dossier rond te brengen met nieuwe gegevens. Inclusief het in kaart brengen van het netwerk rond Nitelet (want als dit een juist dominoblokje blijkt te zijn, dan is het nog lang niet gedaan). Nog vóór de cel met een officiële communicatie komt. Het zou me verbazen mocht niemand hier intussen mee bezig zijn. Maar zoiets rond je (gezien de nieuwheid van de gegevens) niet af op een paar dagen, dus nog even geduld zou ik zeggen.

Re: Claude Nitelet

Niettemin vind ik het vreemd dat de Vlaamse pers niet eens over de uitspraak van de onderzoeksrechter Michel berichtgeeft ("We hebben recente nieuwe elementen die van groot belang zijn"). Of werd hen een mediastilte opgelegd?

87

Re: Claude Nitelet

Dim, boeken schrijven, TV documentaires maken, af en toe een oprisping bij graafwerken. Ook het jounaille loopt achter op de feiten. Zomin als wij hier op het forum weten de onderzoekjournalisten wat waar of niet waar is. Het is te complex. Voor hen is het gevaarlijk om hun vingers te branden, wij kunnen tenminste nog onze gedachten ventileren en vergelijken met anderen. Wat er nu aan het gebeuren is i.v.m. Dhr. Nitelet komt me te gratuit over. Ik geloof er niet in dat deze persoon voor een doorbraak gaat zorgen in een zaak die het ganse land en tientallen speurders reeds jaren in beroering houden.

Maar we zien wel. smile

88 (edited by Merovinger 13-02-2013 14:17)

Re: Claude Nitelet

Er mag ook niet vergeten worden dat ondertussen al een hele eerste reeks feiten (Dinant, Lembeek, Maubeuge, Dekaise, Vanden Eynde, Angelou, Genval en over enkele dagen Ukkel), al meer dan 30 jaar geleden gepleegd werden. Daarvan is de verjaringstermijn dus in principe overschreden behalve wanneer de link gelegd kan worden over de vermeende bendevorming en de feiten uit 1985. Deze link is in het dossier gemaakt door de ballistische analyses, het autogebruik en de zakken in Ronquières. We weten echter allemaal dat daar mogelijks mee geknoeid is en dat experten zich meermaals hebben tegengesproken bij de ballistische analyses.

Het is dan ook niet uitgesloten dat iemand (dader, hulpje, echtgenote of vriendin, ...) die meer weet over deze eerste reeks feiten of die bij deze feiten betrokken is geweest, nu hierover is beginnen praten of schrijven omdat hij/zij weet dat er geen link bestaat met de latere gepleegde feiten en hij/zij dit ook zwart op wit aantoont of bewijst aan de speurders.

In dat geval is het van deze persoon inderdaad 'slim' gezien om nu te praten omdat de verjaringstermijn (nog) niet verlengd werd en dit ook later niet retroactief zal kunnen gebeuren. Indien hij zou blijven zwijgen tot 2015 bestaat immers de kans dat op een gegeven moment de parlementsleden de verjaringstermijn toch verlengen of zelfs afschaffen. Zie nl. de hele discussie die lopende is over de verjaring van de feiten op 9/11/2015.

Re: Claude Nitelet

Heeft er iemand van jullie het boek De opdrachtgevers van Leopold Van Esbroeck? Volgens een lid op het franstalige forum spreekt Van Esbroeck op pag. 15 van zijn boek (franstalige versie: 'Lettre ouverte aux tueurs du brabant') over zijn vriend C. Nitelet.

Re: Claude Nitelet

Merovinger wrote:

Niettemin vind ik het vreemd dat de Vlaamse pers niet eens over de uitspraak van de onderzoeksrechter Michel berichtgeeft ("We hebben recente nieuwe elementen die van groot belang zijn"). Of werd hen een mediastilte opgelegd?

Als de Franstalige pers de onderzoeksrechter citeert dan is er voor de Vlaamse geen reden om dat niet te doen. De pers heeft in deze zaak nooit aan de hand van het gerecht gelopen. Bijna alle onthullingen die op deze website zijn te vinden zijn te danken aan onderzoeksjournalistiek. Er zijn dus vast en zeker journalisten geïnteresseerd in de ontwikkelingen, maar ik denk ook dat er een soort cynisme is ontstaan en dat velen zoiets hebben van "daar gaan we weer" zodra er nieuws over de Bende van Nijvel komt. Daar komt bij dat de tijd voortgaat en er steeds minder actieve journalisten zijn die het dossier goed kennen en nog altijd volgen.