11 (edited by Merovinger 16-04-2013 12:51)

Voor de Bende van Nijvel weet ik het niet onmiddellijk maar dezelfde munitie werd ook in 1988-1989 gebruikt bij de moord op Joseph Wybran, de dubbele Moskee-moord, de moord op een klusjesman van de Saoedische ambassade en de moord op Raoul Schouppe. Volgens Claude Dery was dit soort goedkope munitie courant in omloop in ons land en werd deze haast overal verkocht. Zie dit topic.

the end wrote:
Boemerang wrote:

Verdere aanvulling 7.65 munitie: De bende gebruikte onder meer cal 7.65 SBP, dit staat voor Sellier & Bellot Praha, een Tsjechische fabriek (destijds Tsjecho-Slowakije) en in die periode was het eigendom van de staat.

Weet je ook waar dat deze gebruikt is?

Ik las net in een oud krantenartikel het volgende: "Een dag later werd bekend dat een taxichauffeur, die al sinds het begin van dit jaar vermist werd, teruggevonden was in de kofferruimte van zijn eigen auto. Hij was met Tsjechische kogels doodgeschoten."

Bron: Leidsche Courant, 7 oktober 1983

Patrick111, de taxichauffeur werd gedood met kaliber .22 en niet met 7,65. Onder de gebruikte .22-munitie bevond zich geen Tsjechische munitie (wel Duitse en Amerikaanse). Deze krant is helaas, zoals kranten wel vaker zijn, onjuist.

Dat vermoedde ik al. De vraag is, waar is de Tsjechische munitie dan wel gebruikt? Aangezien Tsjecho-Slowakije een communistisch land was in de jaren 80 vind ik de aanwezigheid van een cal 7.65 SBP in de lijst met gebruikte munitie op zijn minst opmerkelijk te noemen.

patrick111 wrote:

Dat vermoedde ik al. De vraag is, waar is de Tsjechische munitie dan wel gebruikt? Aangezien Tsjecho-Slowakije een communistisch land was in de jaren 80 vind ik de aanwezigheid van een cal 7.65 SBP in de lijst met gebruikte munitie op zijn minst opmerkelijk te noemen.

Gangsters schieten zelden met wapens en munitie die zomaar van het schap te koop is, meestal gaat het om zwarte spullen. Een Tsjechisch wapen in de jaren '80 is inderdaad raar, maar ik vrees niet zo uitzonderlijk, via de maffia werden immers niet alleen drugs gesmokkeld. Uiteindelijk moest de opium ook uit Afghanistan komen en dat geraakte via Turkije ook in het westen. Maar de makkelijke weg is uiteraard via de Russische of Belgische diplomatieke valies.

Boemerang wrote:

Patrick111, de taxichauffeur werd gedood met kaliber .22 en niet met 7,65. Onder de gebruikte .22-munitie bevond zich geen Tsjechische munitie (wel Duitse en Amerikaanse). Deze krant is helaas, zoals kranten wel vaker zijn, onjuist.

Waarschijnlijk heeft de krant zich vergist van Bende-feit, want zoals we weten heeft de Bende wel degelijk Tsjechische munitie gebruikt, alleen niet in de moord op de taxichauffeur zoals de krant stelt. Daarom is het interessant om te weten dat dit krantenbericht op 7 oktober 1983 is gepubliceerd. Als de journalist zich van Bende-feit vergist heeft, moet het dus gaan om een Bende-feit dat vóór 7 oktober 1983 heeft plaatsgevonden. Dat sluit dus toch al een paar belangrijke aanslagen van de Bende uit.

Alleen, beste Patrick, naast de vraag of het dan niet gissen is naar welke vergissing de krant maakte, zijn dat dan vrijwel alle feiten waarbij de Bende van Nijvel met een van hun drie 7,65-wapens schoot. Maubeuge, Waver, Nijvel en tenslotte Ohain op 2 oktober. Alleen in Anderlues (1 december) werd er nog tenminste 1 X met het wapen 7,65-Nr.2 gevuurd.

18

222 is toch afkomstig uit Amerika, het is 222 Remington waar een verdachte een patent op had om te gebruiken.

.22 en 222 Remington is niet hetzelfde.

20

Inderdaad, buiten de diameter van de kogelkop is er tussen deze 2 patronen een hemel van verschil. smile