21

Re: Guy Bouten

Ben wrote:

Eigenlijk zegt Bouten zelf dat zijn verhaal niet het juiste verhaal is:

“Slechts een paar mensen kennen het volledige plaatje. En wie niet kan zwijgen wordt vermoord. Daar zijn voorbeelden genoeg van. Zelf ben ik niet bang om namen te noemen."

Volgens deze stelling zou Bouten dood zijn als hij de juiste namen had genoemd. smile

Dus moeten we kijken wat de vermoorde verdachten vertelden? Om zo dichter bij de feiten te komen. Bouten kan zichzelf ook hebben willen parafraseren dat hij geen schrik heeft voor de dood. Het is maar hoe je het interpreteert.

Re: Guy Bouten

Justitie neemt nieuw boek van Guy Bouten mee in Bende-onderzoek

De onderzoeksmagistraten en speurders belast met het Bende-onderzoek hebben met grote belangstelling kennis genomen van het nieuwe boek dat journalist Guy Bouten over de zaak heeft gepubliceerd.

In het bijzonder zijn ze geïnteresseerd in dagboekfragmenten die ex-rijkswachter Madani Bouhouche schreef tijdens het assisenproces tegen hem in 1994, en die in het boek worden overgenomen. Bouhouche wordt door Guy Bouten beschreven als de leider van de moorddadige overvallen van de Bende van Nijvel, die in de jaren tachtig van vorige eeuw aan 28 (gekende) slachtoffers het leven kostten.

De twee magistraten verantwoordelijk voor het Bende-onderzoek, onderzoeksrechter Martine Michel en federaal parketmagistrate Marianne Cappelle, nodigden Guy Bouten op 26 februari uit voor een getuigenverhoor. Nieuw daarbij was dat ze ook een vertegenwoordiger van de journalistenberoepsvereniging VVJ/AVBB uitnodigden, die erop mocht toezien dat het journalistieke bronnengeheim niet werd geschonden. Dat recht op geheimhouding wordt gewaarborgd door een wet van 2005. Zowel de ondervraging als het navolgende huisbezoek (geen formele huiszoeking) bij Guy Bouten verliep evenwel correct.

Justitie neemt de bevindingen van Bouten in zijn nieuwste boek hoe dan ook mee in het onderzoek. Behalve op Bouhouche en diens memoires, focust de onderzoeksjournalist op oud-legermajoor Jean Bougerol als de strateeg achter de Bende-aanslagen en op Roger Beuckels als waarschijnlijke ‘killer’ van de Bende van Nijvel. Zoals in zijn drie vorige publicaties over de Bende, voert Bouten opnieuw stevige argumenten aan voor de hypothese dat een combine van extreemrechtse en maffieuze politiemensen, militairen, politici en zakenlui achter de feiten zit. Door het creëren van een terreurklimaat wilden zij in België een ‘sterke staat’ installeren.

Volgens de onderzoeksmagistraten Michel en Cappelle gaat het om een theorie die hoe dan ook aandacht verdient. “Het punt is dat wij daar strafrechtelijk bewijs moeten van kunnen maken, en dat is een ander verhaal. Met het verstrijken van de tijd wordt dat overigens almaar moeilijker. Bovendien klopt het dat in het verleden allerlei valse sporen zijn gelegd, die ons al teveel tijd hebben doen verliezen.” Toch blijven de onderzoekers erin geloven. Federaal parketmagistrate Cappelle: “Wij hier werken alleszins dag en nacht aan dit dossier.”

Bron » journalist.be

23

Re: Guy Bouten

Chapeau voor Guy Bouten.

24

Re: Guy Bouten

Als ze het onderzoeken: zie je wel, dit is de juiste piste, waarom zou men het anders onderzoeken? Als ze het niet onderzoeken: zie je wel, het is een doofpotoperatie de juiste piste mag niet onderzocht worden. Tjah.

Heeft Bouten dan al die tijd de memoires van Bouhouche voor zichzelf gehouden? Chapeau.

25

Re: Guy Bouten

Het lijkt me niet meer dan logisch dat iemand die zogezegd al jaren de "memoires" van Bouhouche in bezit heeft, deze weigert te overhandigen aan de speurders en ze dan simpelweg publiceert in een boek ondervraagd wordt door de speurders. Het lijkt me ook niet meer dan logisch dat de speurders graag die teksten willen onderzoeken om na te gaan of Bouhouche wel degelijk de auteur is.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Guy Bouten

Wat ik niet begrijp of over het hoofd zie ... lagen die memoires van Bouhouche daar zomaar voor het rapen op het ogenblik (wanneer?) dat Guy daar geweest is in Fougax? De Franse gendarmerie heeft daar niets mee gedaan? En de delegatie van België die gegaan is, als het kalf verdronken en gecremeerd was, ook niet?

27

Re: Guy Bouten

Ben wrote:

Het lijkt me niet meer dan logisch dat iemand die zogezegd al jaren de "memoires" van Bouhouche in bezit heeft, deze weigert te overhandigen aan de speurders en ze dan simpelweg publiceert in een boek ondervraagd wordt door de speurders. Het lijkt me ook niet meer dan logisch dat de speurders graag die teksten willen onderzoeken om na te gaan of Bouhouche wel degelijk de auteur is.

Het lijkt me niet meer dan logisch te onderzoeken of de "memoires" niet in het bezit zijn gekomen door diefstal.

Re: Guy Bouten

Dat zou ik willen weten: wanneer en hoe zijn ze in Bouten zijn bezit gekomen? Is hij ze zelf gaan halen? Of van wie heeft hij ze gekregen/gestolen? Het zou kunnen dat iemand ze een hele tijd bewaard heeft, (Weykamp, Madame Bouhouche, Beijer?) en dan, na zijn dood overhandigd heeft aan Bouten?

29

Re: Guy Bouten

Dit staat gewoon in zijn boek. Maar waarschijnlijk komt het gewoon uit zijn dikke duim.

30

Re: Guy Bouten

Heeft hij ze niet van een bevriende buur in Frankrijk gekregen dat een hele stapel tijdschriften en paperassen had meegenomen uit zijn huis?