251

Re: Temse: 10 September

En dan volgt het dramatische verhaal van de overval:

Jos Broeders, de man van conciërge Linda Van Huffelen, hoorde lawaai en liep naar het bedrijf. Het jonge stel had de verjaardag van een zwager gevierd en het was laat geworden. Ze lagen pas in bed. Jos was schilder van beroep, maar bokser van hobby, en vermoedelijk is hij de daders met blote vuist te lijf gegaan, want later vonden de speurders een pluk haar die niet van het slachtoffer was.

De gangsters beschoten de ongewapende man, maar misten en achtervolgden hem tot aan zijn woning. Hij ging naar binnen en gooide zich tegen de deur om ze buiten te houden. Ze schoten dwars door de massieve voordeur. De zwaargewonde man kon door de woonkamer naar de keuken vluchten. Hij viel tegen de koelkast en toen met zijn rug tegen de muur. Hij zat daar met zijn hoofd omlaag te sterven toen de schutter vier keer richtte op zijn kruin met hetzelfde pistool waarmee Vanden Eynde en Angelou om het leven waren gebracht. Jos' profiel stond in bloed getekend op de koelkast.

Zijn vrouw Linda was waarschijnlijk opgestaan en werd onder vuur genomen. Sharon, hun dochtertje van drie, was naar het lawaai getrippeld. Een gangster pakte haar op en droeg haar in het donker naar bed en legde haar er verkeerd in met haar voetjes op het hoofdkussen. Later vertelde ze dat "die meneer met de karamellen lief was". (...)

Uit het lab stalen de daders maximaal twee blauwe en vijf kaki kogelwerende vesten, het precieze aantal kon niemand zeggen. Het waren prototypes van de zogenaamde "jurk met bretellen". Verder namen ze kogelwerende kragen mee, een camouflagevest en -overall. De vesten waren lichter dan andere types die toen op de markt waren, en toch waren de blauwe sterker dan vesten in wapenwinkels, die soms 25 kilo wogen. Ze waren bijzonder aantrekkelijk voor een beetje commandogroep, maar ze waren niet in de handel te koop, want het bedrijf leverde alleen aan overheidsinstellingen. Dus moest dat beetje commandogroep zijn verbeelding gebruiken.

Commissiaris Willy Meurillon, die van de gerechtelijke politie van Brussel overgestapt was naar de dienst in Aalst en daar te maken kreeg met het onderzoek, vertelde me [Hilde Geens] dat de daders wisten wat ze wilden en waar ze dat moesten zoeken. "Ze zijn gepasseerd via het kantoor, waar de kluis stond, en daar lag zeer veel geld in. Ze zijn er niet eens binnengegaan, laat staan dat ze geprobeerd hebben de safe te kraken. Ze gingen meteen naar de kast waar de vesten lagen."

In de fabriek scheurden de gangsters dozen open, maar ze namen niks mee. Op het parkeerterrein schoten ze de verlichting stuk. Ze gebruikten een riot gun. Op straat kwamen de buren kijken aan hun ramen. Ze hoorden dat de overvallers "een soort Slavisch" spraken, en werden beschoten. De daders stoven weg in hun gestolen Saab met gedoofde lichten. Onmiddellijk daarna reden ze nog eens voorbij de fabriek, deze keer met de lichten aan en een man minder aan boord. Een getuige zag de wagen wegscheuren langs een absurde vluchtweg, namelijk door een nieuwgebouwde volkswijk die je heel goed moet kennen om aansluiting te krijgen op de wegen naar Gent, Antwerpen of Brussel.

De rijkswacht kwam pas een kwartier na de moord ter plaatse. Een getuige beweerde dat een van de rijkswachters zich had laten ontvallen dat ze eerst een rondje hadden gereden. "Want wij schieten maar twee keer per jaar en die mannen schieten elke dag."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

252

Re: Temse: 10 September

Merovinger, dat vond ik ook al vreemd:

dolorean wrote:

Als ik laatst op locatiebezoek ben geweest, stelde ik mij volgende vragen:

- Waarom een vluchtwagen op 2 minuten wandelen stationair laten draaien van plaats van inbraak?

dolorean wrote:

Het valt op deze luchtfoto inderdaad op hoe ver het labo en de concièregewoning van de straat gelegen was. Ook is de rondweg te zien rond de fabriek en een mogelijke doorsteek naar de Van Raemdonkstraat.

Het is dan ook raar dat ze de Saab in de Gasthuisstraat hebben laten staan en daar veel lawaai gemaakt hebben.

253

Re: Temse: 10 September

Waarom zijn de daders via de 'hoofdingang' gegaan? Via deze weg moesten ze minstens 200 meter stappen, Was de achterzijde van de fabriek niet rustiger? (Vb. de Piet Nutenlaan waar ze hun voertuig minder opmerkelijk konden opstellen, moesten dan ook een stuk minder ver stappen om het fabriekterrein te bereiken). Kan dit wijzen op een zwakke of zelfs geen voorbereiding alvorens het plegen van de feiten? Niet-professionele ingesteldheid?

254

Re: Temse: 10 September

Ik heb de luchtfoto nog eens bekeken op de huidige Google Earth en ik kan maar één zinnige reden geven waarom ze langs de hoofdingang gingen: ze waren er al geweest en kenden alleen de weg die alle bezoekers gebruikten.

Re: Temse: 10 September

Of ze hadden redenen om die achteringang te vermeden. Redenen die toen op dat moment in tijd en ruimte aanwezig waren.

Servo per Amikeco

Re: Temse: 10 September

De vier banden van de wagen van het koppel Broeders-Van Huffelen werden kapot geschoten (één of twee lijkt me meer dan genoeg als je enige bezorgdheid is dat ze je niet gaan achtervolgen). Alle lampen boven de fietsen werden beschoten. Het ouder koppel dat aan de overzijde woonde en hen opmerkte, werd beschoten. Binnen sloegen ze een ruit kapot ipv de deur te gebruiken. En nu blijkt dat de daders de 200 m lange hoofdingang gebruikt hebben ipv de rustigere en korte achteringang.

Als je het zo leest, waren ze niet erg subtiel en vermoedelijk ook niet extreem goed voorbereid.

257

Re: Temse: 10 September

chenda wrote:

PS: Ik heb hier nog steeds het dominosteentje niet geplaatst.

Dan heb ik alle ruimte om er naar te raden. smile Heb er even over nagedacht en zie maar 1 mogelijke verklaring voor de loslippigheid van je gesprekpartner die dag. Had hij al een ticket voor een verre bestemming op zak? Vertrok hij de volgende dag definitief vanuit Zaventem naar pakweg Paraguay? Als ik de dag nadien het vliegtuig zou opstappen om ver weg een nieuw leven te beginnen, dan zou ik dat exciting news misschien na een paar biertjes ook wel delen met een toevallige passant.

258

Re: Temse: 10 September

Ik schreef Paraguay, maar Israël is ook goed. smile

Re: Temse: 10 September

Uit het verslag van de Tweede Bendecommissie:

K55, MA IV - BOB Cel Delta - 10.05.1989 - PV 100553/89
Libert neemt contact op met de Delta-Cel van de BOB van Dendermonde om meer informatie te geven over de feiten die zich in Temse hebben voorgedaan (kogelvrije vesten van de onderneming Wittock).

Waarom neemt Michel Libert spontaan (!) contact op met de Delta-cel om informatie te geven over Temse? Over welke info beschikte hij dan? hmm

Re: Temse: 10 September

Merovinger wrote:

Waarom neemt Michel Libert spontaan (!) contact op met de Delta-cel om informatie te geven over Temse? Over welke info beschikte hij dan? hmm

Volgens mij is het target van deze actie (prototype kogelvrije vesten) zo specifiek, dat deze diefstal in opdracht van de Mossad zou kunnen gebeurd zijn. Vergeten we niet dat:

  1. Lekeu, die eerst naar Israël is gevlucht, in verband met deze zaak wordt genoemd (transport van een van de vesten naar hem) en ook onduidelijk alibi voor Temse (Spanje).

  2. WNP deed wel meer klusjes voor de Israeli's, zoals bodyguard zijn voor belangrijke residente en bezoekende Israeli's. Zou Libert van de opdracht op de hoogte zijn geweest?