291

Re: Temse: 10 September

Een andere zaak waarin mogelijks bindingen bestaan met de overval in Temse is de verdwijning van en de moord op de zoon van De Meurichi. Verdachten in die zaak werden door mededaders aangewezen als de schuldigen van de overval in Temse. Deze zaak is nog in onderzoek.

Bron: Getuigenis Procureur des Konings De Saeger (Dendermonde) | Eerste Bendecommissie

Heeft er iemand meer informatie over deze moord op De Meurichi?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

292

Re: Temse: 10 September

Dit was een commentaar van Beijer op de naam De Meurichi (die verder van de moordzaak niets afweet, af dit toch althans zo beweert):

"Pour revenir à cette affaire, il s'agit d'une enquête privée qui m'a été confiée par l'avocat Sainlez le 11 mai 1984. Le client, un certain PETIT C voulait des détails sur la relation entre un autre PETIT M et une certaine De MEURICHY Anne. Cette dernière travaillait comme secrétaire à la CEE. Rien de bien intéressant pour nous aujourd'hui." 

Bron » tueriesdubrabant.winnerbb.com

Voor de rest is deze zaak mij compleet onbekend. Iemand die goed is met archieven misschien?

293

Re: Temse: 10 September

In De Voorpost van 31 december 1982 vond ik volgende info:

De zaak Meurichy krijgt bijna eenzelfde plot. Jos Van Steenacker beweert dat de jongeman zelfmoord pleegde door met zijn auto van de steiger te rijden. De wagen en enkele kledingstukken werden teruggevonden. Jos is er van overtuigd dat het stoffelijk overschot in het slijk is weggezakt en hij beweert dat er nooit ernstig naar gezocht werd.

Hier kan je het hele artikel lezen » www.erfgoedbanklandvandendermonde.be

Ter info: Jos van Steenacker is een "kundig pendelaar" en natuurgenezer.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Temse: 10 September

Ben wrote:

Een andere zaak waarin mogelijks bindingen bestaan met de overval in Temse is de verdwijning van en de moord op de zoon van De Meurichi. Verdachten in die zaak werden door mededaders aangewezen als de schuldigen van de overval in Temse. Deze zaak is nog in onderzoek.

Bron: Getuigenis Procureur des Konings De Saeger (Dendermonde) | Eerste Bendecommissie

Heeft er iemand meer informatie over deze moord op De Meurichi?

Het enige wat ik vind is dat Jef Vermassen in zijn boek 'De processen van Jef Vermassen' de roofmoord op Marc De Meurichy beschrijft. Geen idee of De Saegher naar deze zaak verwees. Ik beschik ook niet over dat boek van Vermassen.

Re: Temse: 10 September

Gaat het om deze zaak? De Voorpost van 25 maart 1983?

http://nsm08.casimages.com/img/2016/06/17//16061704424814738714317295.jpg

Bron: De Voorpost | 25 maart 1983

296

Re: Temse: 10 September

Merovinger wrote:

Gaat het om deze zaak?

Waarschijnlijk wel. Vermits Sint-Niklaas en Temse niet zover van elkaar liggen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Temse: 10 September

Ben wrote:

Een andere zaak waarin mogelijks bindingen bestaan met de overval in Temse is de verdwijning van en de moord op de zoon van De Meurichi. Verdachten in die zaak werden door mededaders aangewezen als de schuldigen van de overval in Temse. Deze zaak is nog in onderzoek.

Bron: Getuigenis Procureur des Konings De Saeger (Dendermonde) | Eerste Bendecommissie

Heeft er iemand meer informatie over deze moord op De Meurichi?

Na wat opzoekwerk heb ik toch de nodige informatie gevonden. Hoewel ik er van overtuigd ben dat de daders van de moord op Marc de Meurichy niets met de inbraak en moord in Temse in september 1983 te maken hebben, geef ik onderstaande historiek van de zaak de Meurichy louter ter informatie en aanvulling van de gestelde commentaar voor de Eerste Bendecommissie.

De rijke familie de Meurichy had de Seca-tankstations in handen. Marc de Meurichy (22 jaar) verdwijnt spoorloos op 4 mei 1981. Vader de Meurichy verdenkt al snel het koppel Eddy De Nauw - Marianne Heyrman, uitbaters van een Seca-tankstation. Het koppel De Nauw-Heyrman waren immers slechte betalers die Marc de Meurichy die dag in mei 1981 moest gaan opzoeken om boter bij de vis te eisen. Het onderzoek sleepte aan. Op 2 juni 1982 vissen reddingswerkers de VW Golf van de Meurichy op uit de Durme, bij het veer van Tielrode (zie ook het artikel van De Voorpost van 31.12.1982). Pas in maart 1983 wordt het lijk gevonden aan de Pastoor Coplaan in Burcht. Het lijk ligt begraven in een olievat. Jozef van Mele, de nieuwe vriend van Marianne Heyrman is naar de politie gestapt, gelokt door het half miljoen frank dat vader de Meurichy heeft uitgetrokken voor cruciale tips.

De Meurichy is door De Nauw vermoord met een nekschot voor 180.000 frank. Mariannes broer, Robert Heyrman, hielp bij het transport van het lijk voor wat geld en Seca-zegels. Eddy De Nauw en Marianne Heyrman steken de schuld op elkaar. De Nauw en Robert Heyrman maken van de wedersamenstelling een lollig uitje.

Het koppel en de broer staan begin 1985 terecht voor deze moord. Volgens de aanklager vuurde De Nauw en stond zijn vrouw bij de pomp op de uitkijk. Marianne Heyrman houdt het hele onderzoek vol dat ze buiten op straat een klant bediende aan de benzinepomp. "Die mens en ik hoorden een knal in de garage. Hij vroeg zich af wat er gebeurde. Ik zei dat het misschien een band was die van de velg geschoten was." De klant in kwestie is nooit teruggevonden.

Het proces brengt geen opheldering want Eddy De Nauw beschuldigt zijn ex-vrouw. "Ik werkte in de garage aan een auto. Terwijl ik het dashboard plaatse kwam Marc de Meurichy even kijken. Hij stak zijn hoofd door het raam om de kilometerstand na te gaan. Op dat moment merkte ik dat Marianne hem gevold was met een revolver in haar hand. Ze duwde het wapen tegen zijn achterhoofd en vuurde. Marc viel achterover en viel op slag dood."

Wat in de loop van het onderzoek niet lukte – de mysterieuze klant terugvinden die door Marianne Heyrman naar eigen zeggen bediend werd – lijkt tijdens het proces wel te lukken. Er dienen zich bosjes klanten aan ‘die een knal gehoord hadden’ maar geen van hen leek de feiten precies te kennen en vielen door de mand.

Uiteindelijk krijgt Marianne Heyrman drie jaar opsluiting, waarvan twee met uitstel, Eddy De Nauw wordt veroordeeld tot levenslange dwangarbeid. Broer Robert Heyrman wordt veroordeeld tot vijf jaar opsluiting.

Bron: De processen van Jef Vermassen

298

Re: Temse: 10 September

Merovinger wrote:

Na wat opzoekwerk heb ik toch de nodige informatie gevonden. Hoewel ik er van overtuigd ben dat de daders van de moord op Marc de Meurichy niets met de inbraak en moord in Temse in september 1983 te maken hebben, geef ik onderstaande historiek van de zaak de Meurichy louter ter informatie en aanvulling van de gestelde commentaar voor de Eerste Bendecommissie.

Bedankt voor de extra info.

Enkele jaren geleden heeft Raf een lijst met medewerkers van Wittock-Van Landeghem gepost. Die lijst had hij gevonden in de verlaten fabriek » Forum Op die lijst staat ook iemand met de achternaam Heyrman, maar dat zegt natuurlijk niets. Deze achternaam komt vaker voor in deze streek (zie » www.familienaam.be).

Ik ga er dan ook van uit dat er geen enkele link is tussen de zaak-de Meurichy en de inbraak in Temse.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

299

Re: Temse: 10 September

Ik had zelf behoefte aan een overzicht van de Wittock-Van Landeghem locatie en de getrokken foto's die hier gepost werden op een ander deel en ben daarom aan de slag gegaan. Mogelijk helpt dit om een duidelijker beeld te schetsen van de gebeurtenissen van die nacht (pijl 3 = nr rechts).

http://i93.photobucket.com/albums/l44/edhelre/Temse1983.jpg

En al werkende kwam ik wat dingen tegen. Er werd gesproken over de locatie van de conciërgewoning en het aangrenzende labo. Op foto 1 (duidelijke op foto pagina Temse » Forum) zie je dat een van de ruiten aan diggelen ligt - er ligt een doek tussen het half openstaande raam. De deur van de conciërgewoning, waar Jos zich achter 'gebarricadeerd' heeft zal zich dan net achter de hoek bevonden hebben (?). 

Die 180 meter die Hilde Geens noemt is dan zeker niet de afstand van de oprijlaan, maar de afstand tot het labo. Ook las ik hier en daar de vraag over waarom de buurtbewoners al dan niet de geweerschoten hebben kunnen horen. Op foto 4 staat duidelijk een grote haag coniferen (?), die zullen volgens mij veel van het geluid en in ieder geval zicht geblokkeerd hebben. Enfin, ik meen me ergens te herinneren dat er meer getuigen waren, en er zullen op de Gebr. van Raemdonckstraat ook nieuwsgierige buren gezeten hebben. De twee beschoten buren werden in ieder geval wakker van de draaiende Saab.

Re: Temse: 10 September

Bedankt Edhelre voor dit duidelijk schema. Er is toch nog altijd iets wat bijzonder is bij de inbraak in Temse, nl. het feit dat de daders de Saab op de Gasthuisstraat geparkeerd hebben. Dat aspect is in het topic al aan bod gekomen. Zo schreef ik in 2013 het volgende:

Merovinger wrote:
fipilip wrote:

Als je ziet hoe afgelegen die fabriek is: waarom maken inbrekers zoveel lawaai op straat dat ze moeten schieten naar wakker geworden buurtbewoners?

Het valt op deze luchtfoto inderdaad op hoe ver het labo en de concièregewoning van de straat gelegen was. Ook is de rondweg te zien rond de fabriek en een mogelijke doorsteek naar de Van Raemdonkstraat.

Het is dan ook raar dat ze de Saab in de Gasthuisstraat hebben laten staan en daar veel lawaai gemaakt hebben. Zijn de daders dan zo ver te voet gestapt naar de fabriek en weer te voet teruggekomen naar de Gasthuisstraat terwijl ze zeven (?) kogelwerende vesten moesten dragen? Dat neemt toch allemaal extra tijd en onnodige risico's met zich mee. 'Normale' inbrekers doen dit niet. Die trachten om zo weining mogelijk lawaai te maken, niet gezien te worden en de klus zo snel als mogelijk te klaren. Hier is precies het omgekeerde gebeurd. Vandaar dat ik denk dat de daders zoveel mogelijk ruchtbaarheid wilden geven aan hun diefstal.

Nu door jouw schema te bekijken viel mij opnieuw de grote afstand op tussen de Gasthuisstraat en het labo. En dan komt alweer de vraag naar boven waarom de daders de Saab in de Gasthuisstraat parkeren (en dan nog met een draaiende motor) i.p.v. door te rijden tot aan het labo? Waarom laten ze in Temse de Saab achter aan de straat terwijl ze in Aalst met de Golf GTI tot op de parking gereden zijn i.p.v. de Golf in de Geraardbergsestraat te laten staan. Want als je beide sites (textielfabriek in Temse en Delhaize in Aalst) eens goed bekijkt hebben deze allebei dezelfde situatie. Beide sites zijn doodlopend. Bovendien zijn beide sites enkel toegankelijk via één oprijlaan. Bij een blokkering van deze oprijlaan door ordediensten bevinden de daders zich voor hun vlucht in een ware muizenval. Het is bovendien ook onlogisch dat ze in Aalst 's avonds tussen de klanten de parking van de Delhaize wel degelijk oprijden omdat de kans dat daar ordediensten snel ter plaatse konden zijn en hun vlucht konden belemmeren, een heel pak hoger lag dan in Temse waar ze 's nachts geopereerd hebben.

Wat Temse betreft is er het verhaal dat de rijkswacht daar regelmatig over de vloer kwam om prototypes van kogelvrije vesten te komen inspecteren. Er wordt ook gezegd dat de daders precies wisten waar ze moesten zijn omdat de vesten op een bijzondere plaats lagen. Ook is een hele tijd sprake geweest van een mogelijke interne tip van de fabriek. Daaruit wordt telkens afgeleid dat de daders de site goed moesten gekend hebben. Maar kan het feit dat de daders hun auto achterlieten aan de Gasthuisstraat niet eerder wijzen op het feit dat de daders niet wisten waar ze precies moesten zijn en dat de daders (of anderen) de site zeker niet op voorhand verkend hadden? Zouden ze niet enkel het adres gekend hebben? Zijn ze dus met de wagen gestopt aan de oprijlaan en verder te voet gegaan zijn omdat ze niet wisten dat het labo ver van de straat gelegen was en dat ze met de auto tot aan het labo konden geraken?

Als dat effectief het geval is geweest, wisten ze vermoedelijk ook niet dat er een conciërge aanwezig was in de fabriek. Dat zou ook verklaren waarom ze zomaar een raam kapot gesmeten hebben om binnen te geraken. Door het stukslaan van het raam werden Jos Broeders en Linda Van Huffelen wakker en werden de daders plotseling verrast door de aanwezigheid van het koppel. Compleet verrast schieten ze het koppel dan maar neer. Eén van de daders gebruikt daarbij zijn riot gun. Daarna doorzoeken ze de fabriek (snel of net niet? - we weten niet hoelang ze binnengebleven zijn) en vinden de vesten. Vervolgens lopen ze terug naar hun wagen en merken dan op dat Hector Riské aan het raam staat.

Het moet dezelfde dader met de riot gun geweest zijn die Broeders neergeschoten heeft die dan een salvo afvuurt naar het raam van Riské. Er is in Temse nl. maar één riot gun gebruikt. Het was dus misschien helemaal niet om de ruchtbaarheid van hun feiten te doen dat ze zoveel geschoten hebben maar puur uit noodzaak omdat ze betrapt geweest zijn doordat ze geen kennis hadden van de site noch van de aanwezigheid van het koppel Broeders-Van Huffelen.