451

Re: Temse: 10 September

Herr Flick wrote:
Vermeulen wrote:

Herr Flick, afgaande op je informatie, kan in niet anders dan besluiten dat je i.v.m. wapengebruik ook wel wat ervaring hebt. Daarom deze vraag.

Ik zelf begrijp niet goed waarom een politieman op dat moment maar beperkt vuurt en niet blijft vuren in snelvuur tot zijn lader of trommel leeg is. Politieman N. (schietinstructeur) had minstens 5 patronen in zijn trommel (heb dacht ik wel eens gelezen dat hij één plaats leeg in zijn trommel voor de veiligheid leeg liet), anders 6 patronen. De RW-er normaal gezien 10 patronen in zijn voor-oorlogs pistooltje.

Een politieman, zeker een instructeur, oefende ook toen op wat men zoals je aangeeft nu EPP-schijven noemt (manneke in plaats van grote bol). Een deel van bijvoorbeeld EPP-schieten is snelvuur, waar altijd ook op geoefend werd, want dat is by the way trouwens voor veel schutters is eens plezant, snel schieten. Dat is niet alleen mogelijk met een pistool, maar evengoed met een dergelijke double action revolver.

Dat doet me zo een beetje denken dat het besef er was dat de daders al te ver waren om nog efficiënt op te vuren (en dat een dodelijke verwonding van een dader eerder een soort wishfull thinking is). Het enige andere waar ik aan kan denken is dat ze wisten dat ze maar een beperkt aantal kogels hadden en nog wat wilden over houden voor moest de Golf eens omdraaien al denk ik dat die ratio op dat moment niet meespeelt. De rijkswachter had normaal gezien wel een reserve lader en ik kan me bijna niet voorstellen, dat de schietinstructeur geen 1 of 2 speedladers voor zijn revolver bij had gezien de sfeer die er naar aanleiding van Bende en CCC op dat moment in de lucht hing.

Daar wil ik jou mening wel eens over.


Ik heb zelf ooit eens snelvuur met een .38 of een .357 van een collega schutter geschoten, ik ben echter meer een karabijn schutter,  maar heb ook wel wat ervaring met .22 pistool en luchtpistool.

Het leeghouden van 1 huls in de trommel is ook een techniek die mij is aangeleerd , omv de veiligheid.  Op de baan zelf kan je discusieren of dat nodig is, maar als je dat wapen in een auto draagt of op straat ... met een .38 of .357 wil je niet in je eigen benen schieten.



Om op uw vraag te antwoorden,  De agent gaat om zijn veiligheid denken en ook om omstaanders.  Hij gaat dus enkel schieten als hij zeker is dat zijn schot  aankomt waar het moet aankomen.   En als die golf van hem weg rijdt, heeft hij maar een paar seconden om een serieuze kans te maken die ook effectief te raken.  2 of 3 schoten ?  t zal niet meer zijn. 

Maar een instructeur die dus meer tijd op de baan doorbrengt dan de gewone agent, zie ik in staat om een persoon in het donker in een rijdend voertuig te raken.  Zo een man heeft geleerd op alles te letten waar hij op moet letten ,houding, ademhaling, lager of hoger schieten voor dichter of verder af, compenseren naar links of rechts.

5 patronen plaatsen in een trommel van 6 heeft mijns inziens niets te maken met de veiligheid, tenzij deze persoon niet genoeg training heeft. Dan moet de lege kamer wel op one o clock staan.

Omstandigheden in een schietstand zijn niet hetzelfde als deze op of aan de parking.  Agent Nevens heeft moeten vuren op een rijdend voertuig, in duisternis, met een keep-korrel die hij waarschijnlijk niet kon zien.  Wapen richting voertuig, en vuur openen. Diegenen in de golf hadden allemaal ongeveer even veel kans om geraakt te worden. Aan de golf moet men toch een paar inslagen gevonden hebben? Een slechte schutter zal geen goede schutter worden onder stress, maar een goede schutter kan wel een slechte worden onder stress.

Zeg niet dat het zo was, maar de mogelijkheid bestaat.

heb dit proberen plaatsen bij topic Aalst, maar is mij niet gelukt. Excuses Ben

Terug naar Temse

452

Re: Temse: 10 September

Een ex-werknemer van Wittock-Van Landeghem stuurde mij nog zijn bedenkingen over de overval:

(...) Gisterenavond heb ik ook naar de reportage gekeken, van Faroek, en deze morgen heb ik al meerdere reacties op het forum gelezen, in verband met de uitzending van gisteren. Daar ik mij niet kan uitspreken over de diverse feiten die hier op uw site aan bod komen zou ik mij willen beperken met mijn bescheiden menig eens te geven over de feiten in Temse.

Naar mijn bescheiden menig en uitgaande van gezond boerenverstand, kom ik tot deze conclusie, namelijk als je ergens midden in de nacht inbreekt in een fabriek die ruim een voetbal veld groot is, met meerdere afdelingen, en waar je nog nooit eerder geweest bent, en daar gaat zoeken naar kogelvrije vesten waarvan slecht een handvol mensen weten dat ze bestaan, en dan ook nog weten waar ze liggen, dan kan het niet anders dan dat iemand u dat verteld heeft en gedetailleerd uitgelegd heeft hoe je daar geraakt.

Ikzelf kende de fabriek heel erg goed en ben er zeker van dat je als vreemd persoon nooit of te nimmer die vesten kan vinden zonder enige voorkennis, van de plaats waar ze destijds gestolen zijn, dat de bende dan die plaats toch gevonden heeft kan toch alleen maar wijzen dat iemand het doorgespeeld heeft aan hun, vrijwillig of onder dwang dat ga ik in het midden laten.

Daar er maar een handvol mensen daarvan op de hoogte waren, kan dat toch niet echt moeilijk zijn om de verantwoordelijke dan te vinden. Ik zou denken dat die mogelijkheid nog steeds bestaat om die persoon te vinden, maar dan zullen de speurders er toch enige vaart moeten achter zetten want anders is de persoon in kwestie misschien wel overleden daar het ondertussen wel al heel erg lang gelden is dat de feiten hebben plaatsgevonden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

453

Re: Temse: 10 September

Ben wrote:

Een ex-werknemer van Wittock-Van Landeghem stuurde mij nog zijn bedenkingen over de overval:

(...) Gisterenavond heb ik ook naar de reportage gekeken, van Faroek, en deze morgen heb ik al meerdere reacties op het forum gelezen, in verband met de uitzending van gisteren. Daar ik mij niet kan uitspreken over de diverse feiten die hier op uw site aan bod komen zou ik mij willen beperken met mijn bescheiden menig eens te geven over de feiten in Temse.

Naar mijn bescheiden menig en uitgaande van gezond boerenverstand, kom ik tot deze conclusie, namelijk als je ergens midden in de nacht inbreekt in een fabriek die ruim een voetbal veld groot is, met meerdere afdelingen, en waar je nog nooit eerder geweest bent, en daar gaat zoeken naar kogelvrije vesten waarvan slecht een handvol mensen weten dat ze bestaan, en dan ook nog weten waar ze liggen, dan kan het niet anders dan dat iemand u dat verteld heeft en gedetailleerd uitgelegd heeft hoe je daar geraakt.

Ikzelf kende de fabriek heel erg goed en ben er zeker van dat je als vreemd persoon nooit of te nimmer die vesten kan vinden zonder enige voorkennis, van de plaats waar ze destijds gestolen zijn, dat de bende dan die plaats toch gevonden heeft kan toch alleen maar wijzen dat iemand het doorgespeeld heeft aan hun, vrijwillig of onder dwang dat ga ik in het midden laten.

Daar er maar een handvol mensen daarvan op de hoogte waren, kan dat toch niet echt moeilijk zijn om de verantwoordelijke dan te vinden. Ik zou denken dat die mogelijkheid nog steeds bestaat om die persoon te vinden.

Heel juist, toevallig of niet is er in het Mendez dossier een wapenhandelaar die ook kogelvrijevesten verkocht

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

454

Re: Temse: 10 September

"Gezond boerenverstand" wint nogal dikwijls van complexe theorieën.
Een object zoeken in een industriële infrastructuur, dat is bijna zoeken naar een speld in een hooiberg. Zelfs als je 100% zeker weet dat het aanwezig is. Ik ga er van uit dat een ex-werknemer beter de situatie weet in te schatten dan éénieder van ons die de locatie niet kennen in deze hoedanigheid van ex-werknemer. Elk gegeven welke die persoon kan aanbrengen, hoe klein het ook maar mag wezen, is een stap voorwaarts voor ons allen.

Indien de ex-werknemer op een of meerdere vragen onderstaand kan antwoorden, helpt het ongetwijfeld vooruit in deze piste:

  • Werden de vesten aan de bezoekers getoond in het labo of op een andere locatie (vb. een vergaderruimte of bureau)? Kunnen bezoekers dus weten dat deze vesten daar lagen, of enkel werknemers/directie van Wittock - Van Landeghem?

  • Werden alle werknemers die op de hoogte waren ondervraagd?

  • Werd er na de feiten onder de werknemers onderling of in groep "gepraat" over dat er wel eens van intern zou kunnen getipt zijn?

  • Heeft de ex-werknemer een vreemd gevoel bij een of meerdere personen die op de hoogte waren (zonder namen te noemen) ?

  • Had de ex-werknemer de indruk dat de "teamgeest" wijzigde onder de personen die van de vesten op de hoogte waren (na de feiten), of is er niet specifiek iets opgevallen?

  • Zijn er zaken welke de ex-werknemer over de feiten heeft gelezen of gehoord (hier of elders), waarvan die deze zaken onwaarschijnlijk of onmogelijk lijken (behalve het vinden van de vesten zonder voorkennis/tips)

  • Was Wittock - Van Landeghem (vooral onder de groep personeelsleden met kennis van zo'n projecten zoals de vesten) een stabiele werkgever waar weinig personeelsverloop was, of wisselden de personeelsleden geregeld door personeelsverloop?

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Temse: 10 September

Broeders heeft te veel met zijn vrienden gesproken ...

456

Re: Temse: 10 September

louisfrancois wrote:

Broeders heeft te veel met zijn vrienden gesproken ...

Dat kan zo zijn. Maar zou Broeders geweten hebben hoe het met de kogelvrij vesten zat en dat die daar tijdelijk in het labo zouden liggen?
Er is een heel interessant wapenhandelaar die kogelvrij vesten verkocht, met de roze balletten te maken heeft en de streek van Nijvel heel goed kent, voor huurdoders kan je bij hem ook terecht.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

457

Re: Temse: 10 September

Wie?

458

Re: Temse: 10 September

Baugniet?

459

Re: Temse: 10 September

FreCR, hieronder de antwoorden op uw vragen:

Ik vermoed dat de vesten wel degelijk werden getoond aan bepaalde bezoekers daar het toch de bedoeling was om deze in productie te nemen en te verkopen. Waar die vesten getoond werden? Ik vermoed in het lab, omdat ze daar opgeborgen werden, natuurlijk weet ik dat nu pas destijds wist ik dat niet. De directie en bezoekers zullen dat dus wel geweten hebben en misschien enkele werknemers zeker niet veel, ik vermoed wel dat ge niet iedere keer met die vesten over en weer loopt naar het bureel dat van voor aan de fabriek gelegen is, en dat het makkelijker is om iemand die geïnteresseerd is naar het labo te laten gaan, lijkt mij wel makkelijker.

Naar mijn weten werd er van de werknemers zelf nooit iemand ondervraagd, wel de directie en de mensen van het bureel, denk ik, ik zelf en andere mensen van de onderhoudsploeg werden nooit ondervraagd.

Ik denk dat bij iedereen het gevoel leefde, van ze wisten waar ze lagen anders kan dat niet. Werd er over gepraat? Ik denk het wel maar ik had geen vaste werkplaats, was dikwijls onderweg , dus eigenlijk weet ik dat niet echt.

Had ik een vreemd gevoel bij iemand? Op deze vraag heb ik u eerder reeds mijn bedenkingen doorgestuurd.

Over teamgeest? Ik had wel overal toegang in het bedrijf, maar was niet echt zoveel in het labo aanwezig om daar enige veranderingen te merken in de sfeer. Ik kwam daar om aankoopbonnen op te halen voor materialen aan te kopen in de winkel, om de boek van de auto of bestelwagen te nemen om de kilometers in op te schrijven, en dergelijke. Dus was eigenlijk maar enkele minuten binnen en terug buiten, soms 1 keer op een dag soms 3 a 4 keer. Op die moment reden wij toen met een witte R4 wel eentje met ruiten achteraan, denk ik, is lang geleden hé.

Over zaken en feiten, ik denk dat ik wel enige dingen heb duidelijk gemaakt die de mensen op het forum nog niet wisten zoals de plaats van de schietstand, soms was men wel aan het raden, maar ik denk dat ik wel geholpen heb om een duidelijker beeld te krijgen over de fabriek, niet over de overval want daar was ik niet bij hé. Ik beschouwde Jos wel als een ... kennis daar hij door mij ergens de job van conciërge gekregen heeft en desondanks werd ik nooit verhoord of gevraagd om verhoord te worden.

Op de laatste vraag; nee er was eigenlijk geen verloop van personeel, zeker niet voor de overval. Na de overval, dat is een ander verhaal. Ik heb dat eerder al eens doorgespeeld naar Ben, er kwam een nieuwe personeelschef en die had en broer die zijn samen in dienst gekomen en ik heb altijd de indruk gehad dat die broer de mensen bespioneerde en al wat hij zag ging doorspelen aan zijn broer, de personeelschef dus. Ik meen mij te herinneren dat vrijwel iedereen van de onderhoudsploeg na 2 jaar ontslagen waren en niet altijd op een propere manier. Mensen werden bij manier van spreken in de val gelokt om ze te kunnen ontslaan, ik heb daar eerder reeds voorbeelden van doorgestuurd aan Ben.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

460

Re: Temse: 10 September

Een detail in deze diefstal/overval doet mij nadenken: De banden van de wagens buiten waren kapotgesneden, dit doe je niet zomaar. Dit doe je enkel als je vreest dat deze wagens nog in je nadeel kunnen spelen of als dit een gewoonte is. Het zou zelfs geweldig dom zijn om dit te doen als je de wagens nog kan gebruiken tijdens je vlucht. Misschien hadden ze meer mensen binnen verwacht? Was de info van de opdrachtgevers naar de uitvoerders hier niet compleet?