51

Re: Dossier Pinon

Ik heb ook een vraag. Het verhaal van het roze balletten start met de vaststellingen van de onlangs overleden privédetective Bob Louvigny. Die man moet toch ook foto's, nota's enz. gemaakt hebben en copies voor zichzelf. Hij heeft de vrouw van Pinon gevolgd tot aan de bekende locatie en geobserveerd en dat zal niet eenmalig geweest zijn. Waar zijn die nota's en foto's van die man. Daar wordt nooit over gepraat.
Als we de geruchten mogen geloven, dan passeerde daar wel wat bekend volk.

Louvigny had in feite goud in handen als hij bewijzen in handen had van wat we de roze balletten zijn gaan noemen. (meer dan zijn dagen te moeten doorbrengen door vaststelling van overspel) Toch is hij er nooit rijk van geworden en zijn verdere carriere nu ook niet bijzonder spannend  of opmerkelijk te noemen. Er was bovendien op dat moment nog geen wetgeving rond het beroep van privédetectives, die kwam pas later in 1991 als antwoord op de loden jaren 80 om de cowboys er uit te halen en te vermijden dat politie-ambtenaren overstapten naar het beroep privédetective, dus kon hij in feite met zijn kennis doen wat hij wou.  Ik kan me voorstellen dat Belgische, maar ook Franse boulevard-magazines toen er vele miljoenen voor over zouden hebben gehad om compromitterende foto's in handen te krijgen en te publiceren. Het is ook niet zo dat Louvigny door dit dossier bijzondere ondersteuning van hogerhand heeft gehad, integendeel, bijvoorbeeld voor het bekomen van zijn vergunning na 91.

Waar zijn de nota's en foto's van Louvigny?

52

Re: Dossier Pinon

Vermeulen wrote:

Waar zijn de nota's en foto's van Louvigny?

Het rapport welke Louvigny opstelde m.b.t. Pinon heeft eigenlijk amper betrekking op het "dossier Pinon" wat je her en der op internet kan vinden (ivm Latinus) van bijna 700 pagina's. Het rapport/dossier van Louvigny bevatte naar ik vernomen heb (niet zelf gezien) een 20tal pagina's, vooral opgesteld met oog op het hoederecht van de kinderen.

Non semper ea sunt quae videntur

53

Re: Dossier Pinon

FreCr, bedankt voor uw antwoord. Wat er later gebeurt met het dossier Pinon is uiteraard belangrijker, maar ik ga altijd graag terug naar de bron. Een bron is vaak letterlijk zuiverder dan het riviertje enkele klicks verder dat er uit ontstaan is.

Moest je toch ooit in de gelegenheid zijn dit dossier(tje) van Louvigny in te kijken, zoek dan ook eens naar de factuur als die er bij zit.

Ik vind het zelf maar een raar beroep, detectives die leven van vaststellingen van overspel, je moet het maar willen doen, maar Louvigny heeft zijn job wel goed gedaan.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat Louvigny (voor de geluidsopnames die hij maakte) naar Pinon gaat met de woorden "uw vrouw gaat naar sexparties op die locatie met eventueel wat vuile details .... zonder enig overtuigingsstuk(ken) (bv. foto)? Want het is wel wat om tegen iemand zoiets te zeggen. Ook vanuit het standpunt van Louvigny, geen marge om zich eventueel te vergissen.

Het doel van het verslag van Louvigny was waarschijnlijk inderdaad om eventueel voor een rechtbank te kunnen aantonen dat mevrouw haar moraliteit nu niet echt toonaangevend was voor een "goede" moeder. Maar dat het tot de ontdekking van sexparties zou leiden, zal zowel Pinon als Louvigny niet echt verwacht hebben.

Het verslag van dergelijke detective is meestal gewoon enkel een opsomming van de vaststellingen en daarom zou ik het toch wel eens willen zien, en zeker de gemaakte foto's.

Buiten het verslag, zijn zeker de nota's van die man misschien ook interessant, als ze nog bestaan. Vergelijk het met een GP-er of BOB-er die een observatie deed. Die schrijft van alles op of maakt (te) veel foto's, maar maakt pas later op zijn bureel een samenvattend pv met een selectie van eventueel aanvullend bewijsmateriaal.

Het was trouwens de gewoonte dat dergelijke detectives voor vaststelling overspel niet alleen factureerden per uur, maar ook hun onkosten factureerden, waaronder een stevig bedrag per bijgevoegde foto. Hoe meer foto's, hoe meer inkomsten. Die lieten dat niet liggen.

Er moet maar ergens op een genomen foto (op het eerste zicht misschien onbelangrijk of waar overgekeken is) op de achtergrond een bekend of berucht persoon of herkenbare minderjarige staan. Het zou toch weer wat toevoegen.

Toch bedankt voor je antwoord.

54

Re: Dossier Pinon

Suggestie: Louvigny heeft zijn vergunning in 1991 moeilijk kunnen krijgen als ik me niet vergis. Misschien moest hij eerst garanties geven, onder andere letterlijk, in de vorm van een dossier, negatieven etc.?

55

Re: Dossier Pinon

Ik vermoed dat Louvigny (als ervaren detective, achtergrond militaire veiligheid als ik me niet vergis) het niet zo zag zitten om zich aan te passen aan de nieuwe wetgeving in 1991. Hij moest immers zoals iedereen 2 jaar naar de schoolbanken (vernederend?) ondanks beroepservaring en in zijn geval toch een zekere bekendheid, toch stevig betalen voor de opleiding en nog eens jaarlijks betalen voor de vergunning en een vergunning die telkens maar voor 5 jaar geldig was en dan alle 5 jaar nog eens betalende opleiding. Iets wat ze nooit hadden moeten doen. En toch vrij streng worden doorgelicht alvorens een vergunning te kunnen krijgen na het doorlopen van de opleiding.

Binnenlandse Zaken maakte geen uitzondering, Ah nee, de wet was er net gekomen om de sector uit te zuiveren. Er hebben toen ook veel van deze individuen afgehaakt op dat moment. Op dat vlak heeft Bin Zn mooi werk geleverd. Privédetectives mochten ook uitdrukkelijk geen wapen meer dragen tijdens de uitoefening van hun beroep, en dat vonden de oudere krokodillen in deze sector ook niet zo tof.

Zie het zo: Stel eens voor dat bij de politiehervorming alle rijkswachters (ongeacht hun graad) op graad wachtmeester zou gezet zijn en eerst terug naar de schoolbanken moest (ongeacht hun leeftijd en beroepservaring) en pas dan terug zijn of haar functie kunnen uitoefenen. Er zouden er ook wel wat in hun eer gekrengd zijn, niet? En beginnen spartelen?

En aan zijn naam hing natuurlijk, willen of niet, een bepaald dossier. Een goedkeuring door de procureur zal toch hier wil iets moeilijker en complexer geweest zijn dan bij een andere aanvraag. Ik zeg niet dat hij echt is tegengewerkt, maar wel dat hij geen enkele voorkeursbehandeling heeft gehad of geholpen is van bovenuit.

56

Re: Dossier Pinon

ddd wrote:

Suggestie: Louvigny heeft zijn vergunning in 1991 moeilijk kunnen krijgen als ik me niet vergis. Misschien moest hij eerst garanties geven, onder andere letterlijk, in de vorm van een dossier, negatieven etc.?

Dat zal wel niets te maken hebben met dat dossier maar eerder met verschillende onverenigbare activiteiten die hij uitvoerde. Ik vind het zelfs straf dat hij de vergunning uiteindelijk is toegekend.

Vermeulen wrote:

Hij moest immers zoals iedereen 2 jaar naar de schoolbanken (vernederend?) ondanks beroepservaring en in zijn geval toch een zekere bekendheid

Klopt niet. Er was een soort van "overgangsbepaling" waardoor diegenen die konden aantonen dat ze dat beroep uitvoerden voor het invoeren van de wet, niet aan de opleidingsvoorwaarden moesten voldoen (maar wel aan de nieuwe wetgeving uiteraard).

Vermeulen wrote:

en een vergunning die telkens maar voor 5 jaar geldig was

Klopt deels: de eerst afgeleverde vergunning is 5 jaar geldig, een verlenging daarvan is elke keer voor 10 jaar geldig.

Vermeulen wrote:

En toch vrij streng worden doorgelicht alvorens een vergunning te kunnen krijgen na het doorlopen van de opleiding.

Dat betwijfel ik (zolang er bepaalde zaken niet op uw strafblad staan).

Vermeulen wrote:

Privédetectives mochten ook uitdrukkelijk geen wapen meer dragen tijdens de uitoefening van hun beroep, en dat vonden de oudere krokodillen in deze sector ook niet zo tof.

Wetgevingen worden soms eens aangepast. Dat deze geen wapendracht meer konden verkrijgen is pas later toegevoegd en stond niet van in het begin in de wetgeving. (Dat is overigens allemaal terug te vinden in het staatsblad.)

Non semper ea sunt quae videntur

57

Re: Dossier Pinon

FreCR wrote:
ddd wrote:

Suggestie: Louvigny heeft zijn vergunning in 1991 moeilijk kunnen krijgen als ik me niet vergis. Misschien moest hij eerst garanties geven, onder andere letterlijk, in de vorm van een dossier, negatieven etc.?

Dat zal wel niets te maken hebben met dat dossier maar eerder met verschillende onverenigbare activiteiten die hij uitvoerde. Ik vind het zelfs straf dat hij de vergunning uiteindelijk is toegekend.

Vermeulen wrote:

Hij moest immers zoals iedereen 2 jaar naar de schoolbanken (vernederend?) ondanks beroepservaring en in zijn geval toch een zekere bekendheid

Klopt niet. Er was een soort van "overgangsbepaling" waardoor diegenen die konden aantonen dat ze dat beroep uitvoerden voor het invoeren van de wet, niet aan de opleidingsvoorwaarden moesten voldoen (maar wel aan de nieuwe wetgeving uiteraard).

Vermeulen wrote:

en een vergunning die telkens maar voor 5 jaar geldig was

Klopt deels: de eerst afgeleverde vergunning is 5 jaar geldig, een verlenging daarvan is elke keer voor 10 jaar geldig.

Vermeulen wrote:

En toch vrij streng worden doorgelicht alvorens een vergunning te kunnen krijgen na het doorlopen van de opleiding.

Dat betwijfel ik (zolang er bepaalde zaken niet op uw strafblad staan).

Vermeulen wrote:

Privédetectives mochten ook uitdrukkelijk geen wapen meer dragen tijdens de uitoefening van hun beroep, en dat vonden de oudere krokodillen in deze sector ook niet zo tof.

Wetgevingen worden soms eens aangepast. Dat deze geen wapendracht meer konden verkrijgen is pas later toegevoegd en stond niet van in het begin in de wetgeving. (Dat is overigens allemaal terug te vinden in het staatsblad.)

Geachte Heer of Mevrouw  FreCR, ik kan me niet ontdoen van het idee dat u telkens bewust kleine discussiepuntjes zoekt om mensen in discrediet te brengen? Maar dat zal wel aan mij liggen. Als u liever hebt dat ik niets meer post zeg het, dan laat ik het liever aan anderen over. Ik heb genoeg andere dingen te doen. Of Moet ik elke post laten nalezen door mijn raadsman, is het dat wat u wil? Niet iedereen heeft uren tijd om iets te schrijven, Soms gebeurt dat ook een beetje rap rap. Ik neem aan dat dit geen forum is enkel voor gepensioneerden die heel veel tijd hebben.

Mijn enige echte er te doene boodschap was een dikke week geleden dat ik persoonlijk vindt dat het onderzoek mag stoppen, de onderzoekcapaciteit mag gaan naar de noden van nu,  er een grote MEA Culpa mag komen van de de overheid ook al hebben de huidige politiekers er waarschijnlijk niet mee te maken hebben,  en er, zeer belangrijk, een zeer grote schadevergoeding voor de slachtoffers (zonder voorwaarden).

Voor mij is die boodschap voldoende. De rest zijn maar wat persoonlijke hypothesen

Als antwoord op uw vorige post..

1. De wapendracht voor privédetectives had in 1991 in wet moeten staan, dat was de bedoeling maar een vergetelheid, maar iedereen in die sector wist dat het bij een volgende wetsaanpassing ging komen. Het klopt dat dat effectief pas 4 jaar later werd. 

2. Er mag wel heel wat niet in strafregister staan voor een kandidaat privédetective + de Min.van Binnenlandse zaken + Procureur kan ook nog njet zeggen met heel weinig beroepsmogelijkheden.

niet veroordeeld zijn, zelfs niet met uitstel, tot een gevangenisstraf van ten minste zes maanden
wegens enig misdrijf, of tot een lagere correctionele straf wegens huisvredebreuk, schending van het
briefgeheim, opzettelijk toebrengen van slagen of verwondingen, diefstal, afpersing, misbruik van
vertrouwen, oplichting, valsheid in geschrifte, aanranding van de eerbaarheid, verkrachting, inbreuk op
de wapenwetgeving en de wetgeving op de verdovende middelen, misdrijven bepaald bij artikel 379 tot
386ter van het Strafwetboek, omkoping van ambtenaren, gebruikmaking van valse namen, heling,
uitgifte van ongedekte cheques, meineed, valsmunterij, overtreding van de artikelen 259bis en 314bis
van het Strafwetboek, overtreding van artikel 111 van de wet van 21 maart 1991 houdende de
hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, overtreding van de wet van 8 december
1992 betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van
persoonsgegevens, overtredingen van artikel 227 van het Strafwetboek.

Dus toch wel om het kaf van het koren te scheiden. Misschien niet verregaand voor u of ik, maar het is wat het is en ongetwijfeld een verbetering.

De wetgever wou ook absoluut voorkomen dat er uitwisseling was van infomatie tussen privédetectives en politieagenten, want dat was schering en inslag, Zoek eens iets op, nummerplaatje, rijksregister, enz. En dat dat niet voor 100 gram hesp gebeurde zal u ook wel begrijpen.


3. Ik heb wel weet van overgangsperiode dat deze mensen wat tijd hadden om de cursussen te gaan volgen, maar niet dat beroepservaring in aanmerking  werd genomen. Nooit van gehoord. Het gold in ieder geval wel voor alle nieuw privédectives die er op de markt kwamen en in dienst konden genomen worden.
Interessante lectuur: de boeken van De heer Jan Capelle - Bin. Zaken - Dienst private veiligheid betreffende het beroep van privédetective en interpretatie van de wet.

4. Na 5 jaar moet je terug betalende opleiding volgen; Of de volgende na 5 of 10 jaar is, ik zal het eens navragen om u plezier te doen. Ik,ben geen privédetective en zal er nooit een worden, dus dat weet ik niet, maar wat doet het er eigenlijk toe. Mijn enige punt was dat een vergunning niet definitief is en ze na 5 jaar al moet herbekeken worden door Bin Zn na een bijkomende betalende opleiding. Ik dacht dat het elke 5 jaar was; En dat vonden deze heren toen ook niet tof. Dat herinner ik me wel, Er waren er die het broodroof vonden.

5. Ik heb geen informatie dat genoemde privédetective nog andere niet toelaatbare activiteiten uitbaatte zoals personenbewaking in 1991. Misschien u wel.

Lod daarvan, mijn persoonlijke mening is dat er zowel bij de politiehervorming eind jaren 90 en wat de betreffende de private veiligheid in begin jaren 90 veel ten goede is veranderd.

Gegroet.

Re: Dossier Pinon

Vermeulen wrote:

Geachte Heer of Mevrouw  FreCR, ik kan me niet ontdoen van het idee dat u telkens bewust kleine discussiepuntjes zoekt om mensen in discrediet te brengen? Maar dat zal wel aan mij liggen.

Wel ik heb het ook mogen ervaren wat je in bovenstaande schrijft, ook andere hebben dit ervaren. Het is dus niet aan jou dat dit ligt,

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Dossier Pinon

FreCR wrote:

Het rapport welke Louvigny opstelde m.b.t. Pinon heeft eigenlijk amper betrekking op het "dossier Pinon" wat je her en der op internet kan vinden (ivm Latinus) van bijna 700 pagina's. Het rapport/dossier van Louvigny bevatte naar ik vernomen heb (niet zelf gezien) een 20tal pagina's, vooral opgesteld met oog op het hoederecht van de kinderen.

Wat hierboven schrijft FreCR klopt langs geen kanten.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

60

Re: Dossier Pinon

Vermeulen wrote:

Geachte Heer of Mevrouw  FreCR, ik kan me niet ontdoen van het idee dat u telkens bewust kleine discussiepuntjes zoekt om mensen in discrediet te brengen? Maar dat zal wel aan mij liggen.

Maar neen :-) Als ik enkel maar kleine puntjes van kritiek of discussie of correctie aanhaal, dan wil dat zeggen dat de grote lijnen juist zijn. Je kan het dus ook in dat opzicht bekijken. Aan een reactie zoals "ja dat is waar" of "ik ga akkoord" of weet ik veel, hebben de mensen ook niet direct zo veel. Ik hoop dat als ik een foutje maak hier, dat dit ook gecorrigeerd wordt door iemand: anders blijf ik met de foutieve informatie rondlopen en me daarop baseren.

Vermeulen wrote:

Als u liever hebt dat ik niets meer post zeg het, dan laat ik het liever aan anderen over.

Neen, integendeel. Ik lees met aandacht mensen hun invalshoek op de zaak welke deze hier nog geen 100x hebben verkondigd. Jij bent recentelijk geregistreerd op dit forum (26-09-2018), en mensen die nog maar recent reageren hebben volgens mij soms een veel frissere kijk op alles en hebben meestal ook een reden waarom ze zich registreren en reageren (omdat ze bijvoorbeeld iets interessants kunnen aanbrengen wat te weinig belicht wordt).

Vermeulen wrote:

2. Er mag wel heel wat niet in strafregister staan voor een kandidaat privédetective + de Min.van Binnenlandse zaken + Procureur kan ook nog njet zeggen met heel weinig beroepsmogelijkheden.

Aanvullend: ook de VSSE (staatsveiligheid) brengt hun advies uit i.v.m. de verlening van de licentie.

Vermeulen wrote:

Interessante lectuur: de boeken van De heer Jan Capelle

Dat klopt. Een wet wordt niet door de minister himself "gemaakt" maar door deskundigen. In die wetgeving was Jan Capelle diegene die zowat het grootste deel van die wetgeving heeft "gemaakt" (of hoe je het kan noemen). Hij is dan ook directeur-generaal van veiligheid en preventie bij BiZa geworden (en dit tot enige tijd geleden, sinds kort niet meer). Als er dus 1 iemand is die wel zal weten hoe&wat zal hij het wellicht zijn.

Vermeulen wrote:

4. Na 5 jaar moet je terug betalende opleiding volgen; Of de volgende na 5 of 10 jaar is, ik zal het eens navragen om u plezier te doen.

Bij verlenging na 5 jaar moet er (minimum) 1 opleiding gevolgd zijn om de verlenging te bekomen. Na een 2de of volgende verlenging (die dan elke keer 10 jaar geldig is) moeten er op die 10 jaar 2 opleidingen gevolgd zijn. Dit kan dus in principe dan in het 9de en 10de jaar van die verlenging gebeuren en hoeft dus niet om de 5 jaar.

Vermeulen wrote:

Ik dacht dat het elke 5 jaar was; En dat vonden deze heren toen ook niet tof. Dat herinner ik me wel, Er waren er die het broodroof vonden.

Als ik me in hun plaats zou stellen, dan kan ik net zoals jij best wel aannemen dat ze dat niet zo tof vonden inderdaad.

Vermeulen wrote:

5. Ik heb geen informatie dat genoemde privédetective nog andere niet toelaatbare activiteiten uitbaatte zoals personenbewaking in 1991. Misschien u wel.

Volgens ik vernomen heb inderdaad wel. Men moet uiteraard altijd wel voorzichtig zijn met wat men verneemt smile

Non semper ea sunt quae videntur