Re: Achterbank

fipilip, er is blijkbaar een misverstand. Ik heb het niet over de overheveling van het onderzoek in '87 en ook niet de samenvoeging van '90. Van Troch en Jumet en al is in mijn post nog geen sprake. Het gaat wel over de 6 weken vlak na Nijvel. Toen is de zogenoemde bende stilaan ontstaan in de media en was het onderzoek versnipperd over verschillende onderzoekers. Het is in Nijvel dat de Bende de eerste keer heel duidelijk opzettelijk wapens van verschillende misdaden aan elkaar linken.

Na Nijvel doen ze dit weer in Ohain met rijkswachtwapens en vandaar een opzettelijke overduidelijke link met Beersel, plus de wagen en achterbank. En daarna om het nog eens duidelijke te maken dat alles aan elkaar hangt is er nog eens Anderlues met 5 wapens waaronder het toch wel heel hete .22 wapen.

In Nijvel en aan de Diable op worden ongeveer 8 verschillende wapens van voorgaande misdrijven aan elkaar gelinkt. In de drie acties erna worden nog eens 7 van die wapens opnieuw gebruikt, en laten daders overduidelijke niet mis te verstane sporen achter die verwijzen naar vorige feiten.

Waarom doen ze dit, in die korte 6 weken, en daarna bijna niet meer? (Opnieuw wel in '85.) Het is duidelijke dat de daders bewust een spel spelen met de onderzoekers en het gerecht. Wat is het voordeel van de Bende van Nijvel om het zo te spelen? In feite komt dit in het nadeel van de daders uit, verstandige gangsters doen dit niet. Tenzij je weet waar je mee bezig bent.

Als men dan kijkt welk invloed dit gehad heeft op het onderzoek en het verloop er van, en belangrijk: wat in de wet staat, namelijk dat de onderzoeken moeten gecentraliseerd worden. Dan is er duidelijk sprake van dat de daders kennis hadden van de gevolgen. En hebben ze niet veel hulp nodig om het onderzoek te centraliseren en in de war te sturen het staat immers in de wet. En dat de onderzoekers die tot dan toe belast waren met hun onderzoek dit waarschijnlijk zullen moeten afstaan, met alle gevolgen van dien.

Het is pas in de week rond 22 oktober '83 dat de onderzoekers via het ballistische rapport van Dery en de achter bank uit de Golf linken begonnen te zien. Op 30 november '83 wanneer Schlicker onderzoeksrechter word in Nijvel zegt hij letterlijk dat het toen nog niet helemaal duidelijke was de linken tussen de feiten. De dag erna is er de moord in Anderlues met de 5 wapens en de Golf waar ze al 2 maanden op wachten, die nog eens 2 à 3 wapens linkt met de voorgaande feiten. Als dat geen welkomstgeschenk is, is dat allemaal toeval? Is het moeilijk om dit voor elkaar te krijgen? Was het de bedoeling?

In de wet staat dat alles nu gecentraliseerd moet worden, waar, Brussel of Nijvel? In Nijvel kon met 4 rijkswachters en 3 politiemensen afstaan voor het onderzoek. Het is Nijvel geworden, met als koning in zijn kasteel Deprêtre met zijn kluis waar alles in blijft liggen, en zijn roofdieren jachtpartijen of waren het roze sexpartijen, in Nijvel blijft alles als nevel gangen. Ondertussen weten we waarschijnlijk allemaal wat er met het onderzoek nadien gebeurt is, als niet in de verslagen van de 2 bendecommissies kan men het duidelijk lezen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Achterbank

the end wrote:

Het is pas in de week rond 22 oktober '83 dat de onderzoekers via het ballistische rapport van Dery en de achter bank uit de Golf linken begonnen te zien. Op 30 november '83 wanneer Schlicker onderzoeksrechter word in Nijvel zegt hij letterlijk dat het toen nog niet helemaal duidelijke was de linken tussen de feiten. De dag erna is er de moord in Anderlues met de 5 wapens en de Golf waar ze al 2 maanden op wachten, die nog eens 2 à 3 wapens linkt met de voorgaande feiten. Als dat geen welkomstgeschenk is, is dat allemaal toeval?

Heeft Schlicker dit op 30.11.1983 in het openbaar gezegd? Vanwaar heb je die info over die uitspraak?

Re: Achterbank

the end, dank voor de verduidelijking. Maar ik denk dat de bewuste koppeling van de misdaden door de Bende van Nijvel, die er volgens mij ook is, eerder met het oog op het creëren van alibi's werd gedaan. De gevolgen die deze koppeling had voor het onderzoek kon niemand voorzien. Ik weet niet in welk gerechtelijk arrondissement Anderlues ligt (ik denk niet in Nijvel), maar als ze wilden dat het onderzoek in Nijvel bleef mochten ze Anderlues niet meer gedaan hebben. Ook Beersel niet meer. Terwijl ze met Waver in de beginperiode al een overval pleegden die wel in het arrondissement Nijvel ligt.

Ik begrijp dus niet goed wat je bedoelt. Als je bedoelt dat ze konden beïnvloeden waar het onderzoek zou gevoerd worden: waarom heeft het dan zo lang geduurd? Je hebt het over de zes weken na Nijvel, maar het blijft een feit dat Troch (met Temse erbij) vele jaren de tijd heeft gehad om de Bende van Nijvel te ontmaskeren. Als je bedoelt dat ze konden voorzien dat het onderzoek in Nijvel zou verknoeid worden: wie kon dat voorzien? Dan moesten ze van Anderlues afblijven, en zeker van Aalst. En Overijse. En Beersel. Ohain behoort wel tot het gerechtelijk arrondissement Nijvel. Maar als je bedenkt dat er een simpeler reden is voor het leggen van linken tussen overvallen, namelijk alibi's creëren, dan vind ik wat jij stelt toch veel te ver gezocht. Nogal wat mensen kregen alibi's door bv. Anderlues (Cocu, Becker, Estiévenart en vele anderen die waren opgepakt in november 1983), en in 1985 konden er nog heel wat een extra alibi gebruiken.

Re: Achterbank

Merovinger wrote:

Heeft Schlicker dit op 30.11.1983 in het openbaar gezegd? Vanwaar heb je die info over die uitspraak?

Merovinger, (verklaard is beter dan zegt). Ik refereer naar dit stukje in de vorige post:

De heer Schlicker nam op 30 november 1983 het volledige kabinet van onderzoeksrechter Wezel over die benoemd was tot raadsheer in het hof van Beroep te Brussel. Het laatste van de eerste reeks bendefeiten (19 feiten in de periode 1982-1983) gebeurde op 1 december 1983. Op dat ogenblik was het verband (ballistsch-wagens) tussen de verschillende misdrijven niet volledig duidelijk.

Dit komt uit het verslag van de eerste Bendecommissie » www.dekamer.be (blz. 396). Het verhoor van Schlicker. Het stuk vanaf blz. 376 is van/over Deprêtre.

Het feit dat Schlicker er 5 jaar laten op de 1ste Bendecommissie in dit bepaald verhoor expliciet start met dit, wil toch wel iets zeggen. Trouwens heel het document is zeer interessant voor het verloop van het onderzoek te zien in Nijvel en de bewuste periode na de aanslag in Nijvel.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Achterbank

fipilip wrote:

Ik begrijp dus niet goed wat je bedoelt. Als je bedoelt dat ze konden beïnvloeden waar het onderzoek zou gevoerd worden: waarom heeft het dan zo lang geduurd? Je hebt het over de zes weken na Nijvel, maar het blijft een feit dat Troch (met Temse erbij) vele jaren de tijd heeft gehad om de Bende van Nijvel te ontmaskeren. Als je bedoelt dat ze konden voorzien dat het onderzoek in Nijvel zou verknoeid worden: wie kon dat voorzien? Dan moesten ze van Anderlues afblijven, en zeker van Aalst. En Overijse. En Beersel. Ohain behoort wel tot het gerechtelijk arrondissement Nijvel. Maar als je bedenkt dat er een simpeler reden is voor het leggen van linken tussen overvallen, namelijk alibi's creëren, dan vind ik wat jij stelt toch veel te ver gezocht. Nogal wat mensen kregen alibi's door bv. Anderlues (Cocu, Becker, Estiévenart en vele anderen die waren opgepakt in november 1983), en in 1985 konden er nog heel wat een extra alibi gebruiken.

In feite is de ketting van materiële bewijzen die Bende van Nijvel in de 6 weken van 83 een puzzel die nog steeds niet helemaal ontrafeld is. De nadrukkelijke wijze waarop de Bende van Nijvel dat doet, is meer dan een alibi creëren, (de zetel en de Golf en andere komen bovenop de wapens).

Het creëren van een alibi zal er wel misschien wel iets mee te maken hebben. Maar voor een alibi hoef je geen 19 misdrijven aan elkaar te koppellen met wapens, er zijn daar veel betere methodes voor. Want als er uiteindelijke toch bewijslast komt is men opeens verdacht van veel meer. Ook als men de voorbereiding en uitvoering van bepaalde acties bekijkt van de Bende van Nijvel, zal men voordien wel aan een alibi gedacht hebben. De Bende van Nijvel doet dit, (het samen gebruiken van wapens) voor meer redenen dan alibi’s alleen vermoed ik.

De uitleg van de onderzoekers: ‘ze doen dit voor een alibi’, is omdat men het eigenlijk niet zo goed snappen, dat verklaard Troch ongeveer in 88 voor de Bende commissie.

Men mag niet vergeten dat de Bende van Nijvel zeer goed op de hoogte was van hoe het intern (wie dienst had) bij de orde diensten aan toe ging in die tijd. Enkele voorbeelden die in mij opkomen: het telefoontje naar de getuige vlak na Waver, het stelen van de Audi 100, het vals telefoontje tijdens de overval in Halle, de telefoon naar het ziekenhuis na Ohain, er zijn er nog meer. De Bende van Nijvel was zeer goed op de hoogte van de knelpunten op verschillende niveaus in het rechtssysteem, dat staat ook meer dan eens duidelijk beschreven in de BC verslagen.

Jij haalt de moord in Temse (die buiten de bevoegdheid van Nijvel valt), aan 1 van de gevolgen van het centraliseren (na Nijvel, door de wapens) is dat het onderzoek naar de moord in Temse van Dendermonde in 84 naar Nijvel is overgeheveld, als Delta het in 86 terugvraagt blijkt er dat er zo goed als niets ondernomen werd in het onderzoek!

Het fenomeen waar de orderdiensten en de parketten mee te maken hadden in de periode eind 83 was uniek, het rechtssysteem was daar niet op voorzien. (staat in de BC verslagen). Als je weet waar de zwakke plekken zijn in het systeem heb je soms niet veel nodig om die uit te buiten. De kern is het samenvoegen van verschillende dossiers, zowel Brussel als Nijvel konden dit soort dossier toen 83 amper aan. Is het toeval dat het in Nijvel terecht komt? Hadden de daders voorzien dat het in Nijvel terecht ging komen, volgens mij niet. Maar achter de schermen met andere gebeurtenissen in het achterhoofd, en bepaalde linken naar andere dossiers kwam het wel voor sommigen goed uit dat het daar zat.

Midden in dezelfde 6 weken is er ook nog het WNP verhaal die ontpoft, in dat dossier speelt Deprêtre een bepalende rol, en bij de slachtoffer in Nijvel zijn personen die verbonden aan het Eurosystem dossier, waar Deprêtre opnieuw een bepalende rol in speelt.

Punt is in Nijvel op 17/9/83 door het gebruikt van verschillende wapens is een ketting reactie ontstaan in het onderzoek. Ik vermoed dat de Bende van Nijvel bewust was van die kettingreactie, (het staat in de wet en word toegepast bij grotere dossiers). Na de ontdekking van de verschillende verbanden rond de week van 22/10/83 en de bevestiging op 1/12/83 met het vinden van de Golf en het gebruikt van verschillende wapens is de chaos in het onderzoek vanzelf ontstaan. Een groot complot is daar niet voor nodig, wel de juiste kennis.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Achterbank

Ik denk dat er maar een paar overvallen gediend hebben om een alibi te creëren. Er is Beersel voor De Staerke. Anderlues kwam na november 83: in die maand werden verschillende criminelen opgepakt op verdenking van lidmaatschap van de Bende van Nijvel. (Ik denk aan Vandeuren, de Borains, maar er zijn er veel meer, het gerecht was toen eindelijk in actie geschoten).

Er is al veel gepraat over het waarom van de terugkeer van de Bende van Nijvel na 22 maanden stilte in 1985: ook daar mag het element alibi niet verwaarloosd worden. Nog altijd werden criminelen verdacht. De Borains bv. dreigden naar assisen te worden verwezen (wat later ook gebeurde). Het kon hen goed van pas komen als er zware overvallen werden gepleegd door de Bende van Nijvel terwijl zij over een alibi beschikten (de meeste Borains waren in 1985 tijdelijk vrij maar het hoeft niet altijd over een alibi als gevolg van gevangenschap te gaan, een duidelijke aanwezigheid op bv. een feest kan er ook voor dienen).

Ziet iemand anders nog mogelijke alibi-overvallen?

Re: Achterbank

the end wrote:

Enkele voorbeelden die in mij opkomen: het telefoontje naar de getuige vlak na Waver, het stelen van de Audi 100, het vals telefoontje tijdens de overval in Halle, de telefoon naar het ziekenhuis na Ohain, er zijn er nog meer.

Ik denk ook aan het telefoontje voor de overval in Aalst naar de vrije radio in Aalst. Samen met bovenstaande maakt dat inderdaad een indrukwekkende reeks van onverklaarbare acties: geen enkele andere criminele groep doet zoiets bij mijn weten: spelen met de onderzoekers, met het publiek. Zijn er nog voorbeelden van dergelijke telefoontjes/spelletjes? Bestaat hiervan een topic op deze site? Het is volgens mij interessant om deze te bundelen en naar het waarom/motief te zoeken.

Re: Achterbank

fipilip wrote:

Er is Beersel voor De Staerke.

Dat zegt men op wat gebaseerd? Als Beersel al gedaan word voor een alibi is dan is het meer voor iemand die aan Nijvel heeft meegedaan, er word namelijk met de RG1 geschoten en niet met het 7.65 wapen die gebruikt is Ohain. De zekerheid omtrent de Golf en de achterbank was er maar voor 100% op 1/12/83. De kans dat Philippe De Staerke met de eerste reeks heeft meegedaan is heel klein, er is wel in de dagen tussen Nijvel en Beersel wat verdachte bewegingen rond WNP. trouwens in Beersel leggen de daders meer een link tussen Ohain en Beersel dan een alibi anders was de 7.65 daar ook gebruikt.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Achterbank

fipilip wrote:

Anderlues kwam na november 83: in die maand werden verschillende criminelen opgepakt op verdenking van lidmaatschap van de Bende van Nijvel. (Ik denk aan Vandeuren, de Borains, maar er zijn er veel meer, het gerecht was toen eindelijk in actie geschoten).

Als Anderlues een alibi overval is voor de borains, wie heeft die dan gedaan? Is het toeval dat het de dag na de benoeming is van Schlicker? Alles op een presenteerblad. Dit is meer dan een alibi voor de Borains, waarom de .22 gebruiken daar? Dit wapen heeft weinig met de Borains te maken. Dit is ook de periode dat het rommelde in en rond WNP en dat er daar verdachten werden opgepakt. Trouwens de moorden in de Herderliedstraat toont gelijkenissen met zaken in het bende dossier. Ook in de omgeving van de bende rond Lacroix en co was er beweging, voor wie is Anderlues een alibi? Was het alleen een alibi? Wat is de waarde van een actie als Anderlues als alibi? De speurders hadden vlug door dat er iets niet klopte met anderlues dus als alibi weegt dit zeer licht, het zal er misschien iets mee te maken hebben, maar er is meer.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

50

Re: Achterbank

Wat heeft dit nog met de achterbank als bewijsstuk te maken?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube