251

Re: Theorie van speurneus

Dat staat letterlijk in het boek Niet schieten. Hij beschrijft hoe hij naast zijn schoolvriend voor de automatische deuren ligt en door het glas  een van de daders op cowboylaarzen ziet naderen. Ik heb het boek niet bij mij, maar ik meen dat hij daarna ook beschrijft hoe een ander slachtoffer met dezelfde cowboylaarzen tegen het hoofd wordt getrapt.

252

Re: Theorie van speurneus

Dacht altijd dat die combat shoes droegen.

253

Re: Theorie van speurneus

Exactly my point. Vreemde schoenkeuze. Ook een van de redenen waarom ik Speurneus op heel wat vlakken gelijk geef. In de vroegere literatuur over de Bende van Nijvel had men het altijd over militaire precisie, special forces uitrustingen en dito bewapening, maar dat werd volgens mij gedreven door het feit dat de brutaliteit van de modus operandi ongezien was. Met een nuchtere blik vele jaren na de feiten kan men enkel concluderen de daders geen super pro's waren. Waarom zou je bv. een carnavalsmasker dragen dat makkelijk van je gezicht is af te rukken of je zicht belemmert als je weet dat een bivakmuts stevig rond het hoofd zit?

Re: Theorie van speurneus

Heel goed opgemerkt Stelvio. Dat van die cowboyboots staat inderdaad op pag 15-16 in zijn boek. Zie » Forum. De ene droeg volgens David cowboyboots en een andere gangster droeg veiligheidsschoenen met versterkte tip.

En hier het citaat van de frituuruitbater in Machelen: "Het eerste wat Johnny deed toen hij binnenkwam, langs de zijdeur, was naar de schuifdeuren aan de voorkant van mijn frituur stappen om te testen hoe het slot werkte en of de deuren opengingen. Zodra hij de deuren open en dicht kreeg, leek hij wat meer op zijn gemak en werden er frieten besteld. Johnny voerde het hoge woord; de rest zei amper iets, behalve een oudere man die ik later herkende als Léon De Staerke, zijn oudere broer. Léon was gekleed in een leren jekker en hij droeg halfhoge cowboylaarzen die helemaal onder de modder zaten."

Re: Theorie van speurneus

stelvio, ik had al een paar redenen gegeven waar ik dacht dat het gewoon criminelen waren maar jou opmerkingen geven alleen maar extra steun en invulling aan mijn theorie. Ik kan me er perfect in vinden. Cowboylaarzen getuigen zeker niet van profs. Het is inderdaad eerder dom om ze aan te doen. Ze namen zelf af en toe een grote bijl mee, een soort tomahawk bijl, bij sommige overvallen. Gewoon indruk maken. Welke prof sleept er nou een bijl mee? Juist geen enkele. Kan me er ook in vinden dat de daden evolueerden van simpele diefstal tot de zware overvallen en alles er tussen in.

Re: Theorie van speurneus

Volgens Pint droegen de daders in Aalst commandoboots. Die bijl en die gordel met granaten en het grote mes lijken mij vooral te dienen om de mensen echt bang te maken. Gewone gangsters die enkel uit zijn op de buit (geld) doen dit niet. En die zorgen ook voor zo weinig mogelijk collateral damage. Als aan professionelen de opdracht is gegeven om terreur te zaaien en de mensen bang te maken, dan past dit wel in het plaatje en zou ik zeggen dat die profs in hun opzet geslaagd waren.

257

Re: Theorie van speurneus

Men moet toch ook af van het idee dat "gewone" criminelen per definitie aartsdom als de Daltons zouden zijn en dat "professionele" commando's dan weer nooit fouten maken. Alsof overvallers zo maar zaken gaan doen die hun actie in gevaar brengen (moeilijk schoeisel of maskers als voorbeeld). Dergelijke frivoliteiten wijzen me net op een team waarvoor psychologische impact een prioriteit was en niet het binnenhalen van een buit.

Re: Theorie van speurneus

We moeten af van de gedachte dat overal wat achter zit fouten maakt iedereen maar de fouten van de Bende van Nijvel waren soms echt gewoon dom.Ik zeg niet dat iedere crimineel dom is maar je ziet aan de feiten van de Bende van Nijvel dat het geen hooggeleerden waren,gewoon criminelen die deden wat hun goed leek om te doe.Let wel ze waren meedogeloos en gevaarlijk,heb het idee dat voor vel leden mijn piste niet spannend genoeg is.

259

Re: Theorie van speurneus

speurneus wrote:

Ze namen zelf af en toe een grote bijl mee, een soort tomahawk bijl, bij sommige overvallen. Gewoon indruk maken. Welke prof sleept er nou een bijl mee? Juist geen enkele.

Daar heb je het mis speurneus. Zelf nu wordt de tomahawk gebruikt door meerdere eenheden. Sommigen gebruiken hem als een soort entry tool, en anderen misschien voor de show. Feit is dat een goede tomahawk een geducht wapen is. Kassa's openbreken, ruiten inslaan, hangsloten breken, en ja indruk maken. Heb gehoord dat hij in Afghanistan word gebruikt om gaten in de modder muren te maken.

Re: Theorie van speurneus

Ik geloof best dat het een geducht wapen is maar bij een winkeloverval heeft het geen zin. Je maakt niet meer indruk op de mensen dan met bv. een shotgun. Ik persoonlijk heb liever een tegenstander met een tomahawk dan een shotgun. Ik zie het nut tijdens een overval echt niet behalve dat het een onhandig ding is op mee te nemen, het waren macho's dat wel.