261

Re: Theorie van speurneus

Vroeger was het een soort rage, een trend zeg maar, om combatshoes of cowboylaarzen te dragen. Heeft meer met macho en ego te maken. Zoals die jong gasten die een ketting van de badkuip gebruikte om hun portefeuille te bevestigen aan hun broek. lol

Ik denk trouwens niet dat elke persoon met combatshoes een programma had voor geweldpleging, en niet elke persoon met cowboylaarzen, zich verplaatste met een paard. In de krijgsgeschiedenis vinden we voldoende bewezen feiten dat het niet het schoeisel is, wat de krijger maakt. wink

262

Re: Theorie van speurneus

Dat zal Aatsista-Mahkan alias "Running Rabbit", het Blackfoot-opperhoofd op moccasins maar met tomahawk graag horen, Werner.

263

Re: Theorie van speurneus

Stelvio wrote:

Dat staat letterlijk in het boek Niet schieten.

Klopt, dit staat in Niet Schieten.

264

Re: Theorie van speurneus

Als je het raadsel van de Bende van Nijvel wil oplossen (wat wij enkel virtueel kunnen, de speurders kunnen het maar bij hen ontspint zich dezelfde discussie als hier op het forum) moet je de meest waarschijnlijke piste tot op het bot uitspitten en blijven uitspitten. En het is niet omdat de meest waarschijnlijke piste geen resultaten oplevert dat je ze moet verlaten of erger nog, onmogelijke pistes moet onderzoeken.

Stelvio heeft gelijk: men kan niet omheen de zigeunergroep rond De Staerke (hoewel de omschrijving rond De Staerke misschien te veel eer is voor de De Staerkes, het gaat eigenlijk over de families Bogaert-Becker-Dubois, waarvan De Staerke een deel zijn). De plaatsen: Maubeuge, Beersel, Ukkel, Halle: dat zijn hun woonplaatsen.

De robotfoto's, de getuigenissen, de herkenningen op plaats delict. Hun voorgeschiedenis: de moorden in Sint-Genesius-Rode. De nageschiedenis: Farkas veroordeeld voor moord, verschillende Beckers veroordeeld voor moord, Leon De Staerke ooit beschuldigd van moord op zijn bijzit. Welke groep gangsters heeft eigenlijk een groter palmares dan deze familie?

265

Re: Theorie van speurneus

Bij een normale redenering gaat men uit van de feiten om een mogelijk daderprofiel of motief te formuleren. Als men het volledige dossier niet kent, bestaat er altijd de miscalculatie dat men de daders onderschat of overschat door/met bijkomende externe factoren. De borst nat maken, met het argument dat men weet waar de waarheid zich bevindt, blijft dus speculatief.

Re: Theorie van speurneus

Maar waarom hebben de De Staerkes/zigeunerclan het toen plots nodig gevonden om zo gewelddadig te werk te gaan. En hoe komt het dat hun modus operandi op zoveel plaatsen lijkt te verschillen, dat ze technieken gebruiken uit de spionage wereld en dat ze nooit gepakt werden, want bovenal, dit waren gangsters die voor heel veel feiten werden gepakt en goed gekend waren. Er blijven toch heel veel vragen onbeantwoord. Wat dat bij betreft, dat is puur MOE, Method Of Entry. Denk maar aan de noodbijl van de brandweer. Een bijl kan deuren openen en veel meer.

Hierboven las ik dat iemand schreef: Ik sta liever voor iemand met een bijl dan voor iemand met een vuurwapen. Wel ik heb al voor een blank wapen gestaan, geen bijl, maar het was ook een scherp stukje staal. En ik heb ook al voor een loop gestaan. Ik was banger van het stuk staal dan voor het wapen. Dit is psychologisch. Een mes/bijl is heel grof en simpel en de dreiging die ervan uitgaat is ontzagwekkender. Je riskeert een erg pijnlijke en langzame dood. Daarentegen een vuurwapen heeft meer de belofte van een snelle dood. Het ziet er op zich, voor mij althans, minder gruwelijk en gevaarlijk uit. Iedereen die iets kent van ongewapend en gewapend gevecht, zal mij hier gelijkgeven, als ik zeg dat een man met een blank wapen gevaarlijker kan zijn dan een man met een vuurwapen.

Zo is het bijvoorbeeld een feit, dat iemand met een mes in een actieradius van 10 meter dodelijk is. Als je in die actieradius staat, en je draagt een pistool in een holster, dan beschik je niet over voldoende tijd om je wapen te trekken en af te vuren. Tenzij je een Luky Luke kloon bent natuurlijk. Maar de gemiddelde schutter is dit niet. Dus een bijl of mes, kan veel effectiever en handiger zijn dan je zou denken, ook al lijkt het primitief. Als je wapen hapert, is het goed om een back up te hebben zoals een blank wapen om snel veel schade aan te richten. En het grootste voordeel: het zal nooit zonder kogels zitten of een blokkage hebben.

Vanuit mijn standpunt bekeken zou ik in hun plek ook zeker en vast een MOE middel bijhebben om mijzelf desnoods door een deur te kunnen kappen als ik in de val zou zitten. Of om mijn vuurwapen te vervangen bij problemen. In tegenstelling tot wat ik hier boven lees, is het niet marginaal of amateuristisch om dit bij te hebben, als wel slim. Wat de cowboyboots betreft, volledig gelijk jongens, op een gladde vloer is dit niet erg slim. Maar we moeten dit inderdaad in de tijdsgeest bijkijken.

En in dat opzicht trouwens ook: ik werk af en toe samen met de mensen van de vsse bij persoonsbeschermingsopdrachten. Die kerels dragen maar al te vaak foute schoenen in hun maatpak. Vaak van die modellen met een gladde zool. Erg fout en not done als je snel moet lopen en bewegen en een stabiel platform voorzien voor je vuurwapen. Zelf draag ik dat nooit. Maar kijk, toch doen deze mensen het, en het zijn nochtans pro's.

Servo per Amikeco

267

Re: Theorie van speurneus

DeadLetterBox wrote:

Maar waarom hebben de De Staerkes/zigeunerclan het toen plots nodig gevonden om zo gewelddadig te werk te gaan. En hoe komt het dat hun modus operandi op zoveel plaatsen lijkt te verschillen, dat ze technieken gebruiken uit de spionage wereld en dat ze nooit gepakt werden, want bovenal, dit waren gangsters die voor heel veel feiten werden gepakt en goed gekend waren. Er blijven toch heel veel vragen onbeantwoord. Wat dat bij betreft, dat is puur MOE, Method Of Entry. Denk maar aan de noodbijl van de brandweer. Een bijl kan deuren openen en veel meer.

Wat dat bijl betreft, het is inderdaad een handig wapen, zoals een mes ook is. Veel mensen dragen het bij zich. Wat de rest betreft: ik ken de spionagewereld niet. Kan je een voorbeeld geven van de technieken die een spion tijdens een overval gebruikt?

Wat de De Staerkes betreft: gewelddadig waren ze bijvoorbeeld ook al tijdens de moord op Valcke & co en ze zijn daarvoor nooit gepakt. Farkas heeft een sadistische moord gepleegd in 1988. De rest van de De Staerkes hebben waarschijnlijk nog moorden gepleegd, hoewel ze weinig tijd hadden want bv. Philippe De Staerke heeft van zijn achttiende tot zijn 56ste precies dertig jaar in de gevangenis gezeten.

Re: Theorie van speurneus

Een aantal van de technieken door de bende gebruikt, zoals het plaatsen van een onderbreker in de remlichten zodat deze kunnen worden uitgeschakeld. De aanwijzingen van gebruik van meerdere teams in surveillance en de communicatie onderling, die waarschijnlijk via radio's ging. De veroorzaakte verwarring en het leggen van valse sporen. De betrokkenheid van Bouhouche en Beijer die duidelijk ook technieken gebruiken zoals afluisterinstallaties.

Misschien is spionagewereld een foute woordkeuze. Maar de voorbereiding en uitvoering van een aantal van hun acties, zoals het lokken van een voertuig naar een locatie en de daaruitvolgende moord, zijn geen gewone technieken naar mijn inziens.

Iemand in de Bende van Nijvel had een goede discipline en had ervaring in het organiseren van verborgen activiteiten. De gemiddelde gangster is hier geen grote kei in en wordt vaak gepakt, zoals een De Staerke bijvoorbeeld. Iemand die bijna de helft van zijn leven in de bak zit, is niet een gangster die in staat is om zijn activiteiten goed te verbergen.

Servo per Amikeco

Re: Theorie van speurneus

Ben ik niet helemaal met je eens DeadLetterBox. Wij hebben hier in Nederland een programma, echte penoze. Hierin worden gesprekken gevoerd met zware al dan niet ex-criminelen die ook in de bak hebben gezeten. Eén van deze personen was Rodney G. Deze man heeft 19 jaar in de bak gezeten, hij is nu 43. Hij beweert dat 80% procent van zijn misdaden onbestraft gebleven zijn dus heeft hij relatief niet zoveel in de bak gezeten.

Ik denk dat dit ook voor De Staerke geld, zelfs de topcriminelen worden wel eens opgepakt en dat levert vaak langere straffen op in onze ogen maar vaak hebben ze zoveel onbewezen daden op hun geweten dat die straffen eigenlijk kort zijn.

Deze persoon begon met inbraken later ramkraken en overvallen, hij heeft zelf kennis opgedaan over explosieven als semtex. Ze reden de pui eruit bij wapenwinkels in België en namen alles mee naar Nederland. Dit waren geen meesterbreinen maar je ziet dus dat het ook gewone criminelen kunnen zijn die zich ontwikkelen, bv. deze personen hadden geen militaire achter grond maar hadden toch door zelfstudie een enorme kennis opgedaan over wapen en explosieven.

270

Re: Theorie van speurneus

Zoveel wapenwinkels zijn er in België niet overvallen bij mijn weten.