101

Re: Willy Van Cutsem

fipilip, misschien even via de zoekfunctie de elementen ingeven: Senterre, Thierry S, TS... Heel wat staat onder de rubrieken Sudisten en Killer.

102

Re: Willy Van Cutsem

fipilip, ik heb het intussen geplaatst » Forum

Re: Willy Van Cutsem

jvc1971, ook ik wil jou bedanken voor het delen van je informatie over je vader en over zijn klanten in De Pomp. Alle beetjes (hoe klein ook) kunnen immers helpen om een zicht te krijgen op wat en wie de Bende van Nijvel was of niet was.

jvc1971 wrote:

Nu ik me daar nog is op toegelegd heb, bleek dus dat het ging om wapens gestolen bij de rijkswacht op  de luchthaven van Zaventem. Mijn vader werd ervan verdacht deze geheeld/bewaard te hebben, maar deze zijn echter nooit niet bij hem teruggevonden.

Gaat het om deze feiten?

"Diezelfde V.C. was betrokken bij een diefstal op 16 januari 1982, gepleegd op het rijkswachtdetachement in Zaventem. Bij die gelegenheid gingen de dieven aan de haal met een reeks dienstpistolen. In maart '82 werden de daders gearresteerd. Het bleek te gaan om een voormalig rijkswachter van het detachement en een cafébaas uit Diegem." Bron » Jean Bultot

Zo ja, weet je dan soms wie die voormalige rijkswachter uit Zaventem was die samen met je vader betrokken zou geweest zijn bij deze wapendiefstal? Heb je ook enig idee wie de opdrachtgever of de initiatiefnemer is geweest van die diefstal en wat de reden van de diefstal was?

En dan heb ik voorlopig nog een paar delicatere vragen (je hoeft er niet op te antwoorden hoor als je niet wil):

  • Deelde je vader het extreem-rechtse gedachtengoed van de klanten van De Pomp?

  • Deed jouw vader soms mee aan schietoefeningen? Zat hij in een schietclub?

  • Leende jouw vader wel eens zijn goudkleurige auto uit?

  • Heb je soms wat foto's van De Pomp en/of de klanten (Daniël Van Cutsem, Jacky, ...) ?

Alvast bedankt voor je hulp. wink

104

Re: Willy Van Cutsem

Wel nee, ik vraag me zelf ook af wie die rijkswachter is ? Ik denk dat het over die zaak inderdaad gaat, als ik me goed herinner is mijn vader daarvoor jaren later pas veroordeeld, zijn enkele maanden voorhechtenis + enkele maanden voorwaardelijk was die straf. In 1982 zat hij inderdaad wel in de gevangenis van Vorst voor deze feiten.

Merovinger wrote:

Deelde je vader het extreem-rechtse gedachtengoed van de klanten van De Pomp?

Extreem-rechts gedachten goed denk ik wel, maar niet zo fanatiek om daar ook echt daden bij te stellen, dat zie ik niet in zijn karakteristiek/persoonlijkheid.

Merovinger wrote:

Deed jouw vader soms mee aan schietoefeningen? Zat hij in een schietclub?

Schietclub? Bij mijn weten niet.

Merovinger wrote:

Leende jouw vader wel eens zijn goudkleurige auto uit?

Dat gebeurde wel, ooit is een vriend van hem, ik weet niet juist meer wie, niemand die hier vernoemd wordt mij is aan school komen ophalen, dus ja ik denk wel dat soms andere deze wagen gebruikte.

Merovinger wrote:

Heb je soms wat foto's van De Pomp en/of de klanten (Daniël Van Cutsem, Jacky, ...)?

Foto's, nee spijtig genoeg niet, mijn moeder heeft die destijds allemaal weggegooid wegens slechte herinneringen, het is tenslotte in de pomp in begin jaren '80 dat mijn vader zijn relatie met Conny is begonnen. Mijn vader zelf had ook bijna geen fotos

105

Re: Willy Van Cutsem

fipilip wrote:

Johan, weet jij wie Thierry Le Gitan, een vriend van Bruno zou kunnen zijn? Hij is de zoon van een ijzerhandelaar, waarschijnlijk een echte zigeuner of voyageur. Misschien is er via hem ook een band met de familie De Staerke.

Bruno Vandeuren beweerde (Geens, p. 41) dat hij van Thierry le Gitan had vernomen "dat er wapens in de BMW gezeten hadden" en dat Vandeuren "die naar het Flageyplein moest rijden". In Vandeurens versie was Thierry le Gitan "een in 1983 verongelukte sloperszoon", maar Willy Van Cutsem, die bevestigde dat de Thierry die hij in gedachte had en een klant van De Pomp was, niet de Thierry was die hem op foto was voorgelegd. Het ging om een andere Thierry, klant in De Pomp, en ook een sloperszoon.

Vandeuren probeerde hier m.i. de feiten min of meer naar zijn hand te zetten. Nu, Thierry Senterre - en ik lees zijn naam ook even fonetisch - was blijkbaar een Thierry "zonder land", zeker als hij het was die (wat we mogen aannemen) bij de Zeemacht gekazerneerd was in Oostende. Op de enige foto van hem als marinier, valt op hoe Senterre een sterk getaande huid heeft, dit in tegenstelling tot de miliciens die hij aan het drillen is. Dat zouden twee redenen kunnen zijn om hem tot een "gitan" te benoemen. Senterre was een gevreesd persoon bij de marine, en een van de allerbeste schutters, zo niet de beste.

106

Re: Willy Van Cutsem

Interessant punt aubanel.

Re: Willy Van Cutsem

jvc1971 wrote:

De Jacky waar ik over praat was meer het type, "enforcer", nachtportier aan De Mustang, in een van de Brusselse rand gemeenten, weet niet juist meer waar. Jacky was zeker +1.90 groot en blond. Die kwam nog wel is later in het Binnenhof iets drinken maar ik merkte dat mijn vader hem liever kwijt dan rijk was. Mijn vader zei altijd; dat is een echte gangster heeft nog nooit in zijn leven een dag eerlijk werk verricht.

In de Dutroux-files is er ook sprake van een Jacky, alias Tatoo, die Christine V.H. en X1 zou verkracht hebben. Gaat het om dezelfde persoon?

TRADUCTION FAX de XI du 17/01/97

Elle pense que sa famille est très liée à l'affaire. Un jour son père l'a donnée à Tony avec son bébé - elle est revenue seule et personne n'a posé la moindre question. Concernant le: meurtre de Van Hees elle n'est plus certaine que le père de An était là - c'était peut-être l'amant de la mère de An. Elle se pose des questions sur le pourquoi et le comment du fait qu'elle se rappelle tout aussi clairement. Elle réalise que ses parent devait être au courant que TIU allait être assassiné. Cette idée remet de l'ordre dans sa tête et lui permet de rassembler tous ses souvenirs enfuis auprès de ses différentes personnalités.

Tatoo = Jacky = il était fort
Tatoo avait une lampe de poche avec laquelle il a violé XI et Christine
. Elle se rappelle d'une odeur d'humidité et de moisissures. Nihoul guidait tout le monde.

108

Re: Willy Van Cutsem

Jacky die ik ken heeft geen tattoos, ook nooit iets gehoord over deze feiten.

Kwestie Bruno Vandeuren, hoe meer ik over die toch wel jonge kerel lees, ... something doesn't sound right. Welke gangster gaat in godsnaam feiten verklaren die hij zelf zou gedaan hebben tegen een gevangenis directeur (Bultot)? Ofwel waren het vezinsels om op een of andere manier wat van zijn langdurig gevangenis verblijf af te krijgen? Of wist Bruno toch iets meer van Dekaise maar vulde hij het verhaal zelf aan om in de belangstelling te staan? Ik kan simpelweg niet geloven dat de dader van zulke feiten, in de gevangenis ineens aan de directeur gaat opbiechten, lijkt me heel onwaarschijnlijk!

Eigenlijk de rijkswachters die wat psychologisch inzicht hebben en toen Bruno ondervraagd hebben moeten toch ergens weten met wat voor een type persoon ze te maken hadden: een aggresieve psychopatische killer? Een jonge gast die wat teveel weet en loslippig is? Een jonge boef, maar geen killer? Zijn er toen geen psychologische rapporten opgemaakt over deze personen?

Als ik op het Franse forum lees, een stukje geschreven door een familie lid van Bruno: Il frequente des petite braquer... Lijkt me meer het profiel van een jonge straat boef? Wat denken jullie hiervan?

109

Re: Willy Van Cutsem

Als je het mij vraagt is Bruno inderdaad een wat naïeve straatboef geweest die (net als andere mensen in het Bende-dossier) betrokken raakte bij de logistieke kant van wapens, wagens, ... In het milieu was het niet meer dan normaal dat er "contracten" werden afgesloten voor, pakweg, het leveren van een wagen aan een persoon die deze nodig had voor een overval. Of een riot gun. Of onderdak. Wisten zij toen veel dat het voor de inmiddels legendarische Bende van Nijvel was...

Dat maakt iemand als Bruno natuurlijk geen psychopaat of kindermoordenaar! Behalve zijn verklaringen aan Bultot (als die er al geweest zijn) vind ik het verhaal van zijn bekentenis op PV waar hij dan later op terug komt veel belangrijker. En die rare verlofregeling in de gevangenis waar zijn familie niets van afwist. En wie zegt dat Bultot niet op de hoogte was van de hele boel (via Delhuvenne en Dossogne, bv.) en het zaakje wou uitbrengen maar op de rug van Vandeuren door het bekentenis-voorval te ensceneren? Maar het kan natuurlijk ook best weten dat Bruno gewoon zeer loslippig was. En dus moest verdwijnen.

Re: Willy Van Cutsem

Ben wrote:

Tegenover Hilde Geens en Raf Sauviller verklaarde advocaat Delhuvenne het volgende over Vandeuren:

"Vandeuren was de dag na de moord op agent Haulotte al weer opgepakt voor BMW-diefstallen. Hij was een autodief en hij was gek op BMW's. Ik heb hem in de gevangenis van Vorst opgezocht op verzoek van Piavaux. Vandeuren vertelde me uitgebreid wat er bij Dekaise gebeurd was. Hij had een vriend leren kennen in een jeugdinstelling. Die vriend was zot, zei hij, hij had op een goeie dag een jonge vrouw vermoord in de buurt van het Hilton-hotel."

"Vandeuren had de overval op de wapenhandel samen met hem gedaan. Die kerel werkte in café De Pomp in Diegem. Tijdens hun vlucht na de moord bij Dekaise waren ze gebotst op een versperring, maar ontsnapt en door een rood licht gevlamd. Ze hadden de buit boven het café opgeslagen. Daar hadden de wapens één dag gelegen en daarna werden ze verspreid onder meer in de parkeergarage Beau Site, waar zijn BMW stond.

jvc1971, kan jij ons vertellen wie die vriend van Vandeuren zou geweest zijn? Hij werkte blijkbaar in het café van je vader.