Re: Willy Van Cutsem

Kwestie de zaak Zwarts, tja ik weet dat daar toen in De Pomp veel over gepraat werd, maar ik was te jong om echt op te maken waar ze het allemaal over hadden, ik was 7 a 9 jaar toen.

Re: Willy Van Cutsem

Als er meer vragen zijn over Willy, Bouhouche, Beijer, Kapllan en Constance Hung Chu wil ik die wel tot mijn beste weten beantwoorden.

Re: Willy Van Cutsem

Bedankt jvc voor deze waardevolle info. Weet je toevallig of Jean-François 'Bill' Buslik ook tot deze vriendenkring hoorde? Hier vind je meer info over deze man alsook een foto » Daders

Hij was de zoon van de eigenaars van de 'stock americain' in Sint Joost.

34

Re: Willy Van Cutsem

En dan ineens (sorry dat we je zo bestoken) ook Eric Lammers: was die ergens te bespeuren? En natuurlijk de man waar het allemaal om te doen was: Bruno Vandeuren? Je vader moet zich echt in een wespennest bevonden hebben. En inderdaad rijkswachters zullen wel ergens iets met de Bende te maken hebben gehad (van de rol van de Bonvoisin ben ik minder overtuigd).

Interessant overigens die goede banden die je aangeeft tussen Beijer en Kapllan.

Re: Willy Van Cutsem

Wel ik kan niet echt zeker zijn daar ik toen maar een jaar of acht was, maar al die namen die hier te ronde doen zoals, Bill en Bruno waren wel namen die vaak over de lippen moeten gekomen zijn want ik herinner me die namen wel.

Volgens mij was Bruno een jeugdvriend van vader. In De Pomp kwamen veel mannen van duister allooi over de vloer, als kleine jongen heb ik daar meerdere zware vechtpartijen gezien, er was dan ook is door het raam naarbinnen geschoten. Kapllan herinner ik me heel goed daar die regelmatig over de vloer kwam, aangename kerel moet ik zeggen. Eigenlijk de meeste van die kerels waren naar mijn 8-jarige mening coole mannen.

Eens mijn vader het Binnenhof had geopend heeft hij zich wel helemaal terug getrokken uit het milieu, en had een heel ander clienteel dan De Pomp. Hij heeft het Binnenhof geopend in 1985 en heeft daar mooi geld verdiend zonder zich verder in de misdaad te begeven.

Een andere man die ik me herinner door zijn gestalte was een zekere "Jackie" die was van het Brusselse Franstalig. Hele zware jongen zei mijn pa me.

36

Re: Willy Van Cutsem

Wel Johan, ik wil je best geloven als je zegt dat je vader geen lid was van de Bende maar zou je uitsluiten dat hij Bende-leden gekend heeft, al dan niet via De Pomp? En dan spreek ik voornamelijk over Bendeleden die betrokken waren bij zaken zoals de overval op wapenhandelaar Dekaise op de kogelvrijevesten-producerende textielfabriek. Volgens mij waren de aanslagen op supermarkten uitgevoerd door een ander team dat niet veel meer te maken had met de beginnende Bende maar wel met dezelfde wapens werkte (en mogelijk dezelfde opdrachtgevers had).

Wie was Bill?  Bedoel je dat als achternaam (chauffeur VdB) of voornaam? Misschien dat de volgende namen je ook wel iets zeggen:

37

Re: Willy Van Cutsem

En natuurlijk nog de vietnamees Ton Quang Loc, een vriend van Beijer?

Alvast hartelijk dank om ons te helpen hierbij, ik apprecieer het echt.

Re: Willy Van Cutsem

Wel al die mannen waar u over praat die kwamen inderdaad in De Pomp, vrienden van mijn vader waren, Bruno Vandeuren, Luc Vankeerberghen, Murat Kapllan, Jacky (ken zijn volledige naam niet), dus ja inderdaad al die mannen kwamen in De Pomp. Het was door de rijkswacht geweten dat De Pomp een rovershol was. Ik echter door toen zo jong te zijn herinner me wel enkele namen en heb daar wel dingen gezien die een andere 7 a 8-jarige niet ziet, of wat zelfs volwassenen nooit niet zien.

Mijn vader zelf hebben ze meerdere malen aangehouden en uiteindelijk 2 keer voor enkele maanden in de gevangenis van Vorst gezeten, voor zover ik weet, de eerste keer voor heling van wapens gestolen bij de rijkswacht, ik had altijd gehoord dat dat rijkswacht Zaventem was. De tweede keer voor handel in gestolen wagens. Dus zover ik weet kwamen veel van de namen die ik hier lees in De Pomp. Over "den Bill" hoorde ik onze pa ook wel is praten met vrienden aan de toog maar ik weet niet echt wie dat is.

Ik was toen nog erg jong maar herinner me wel van die namen te horen en ook enkele van die mannen gezien te hebben als klanten in De Pomp. Een ding kan ik met zekerheid zeggen, het heeft ons toen veel miserie bezorgd en mijn vader had er genoeg van na zijn tweede verblijf in de gevangenis. Toen vrijgekomen De Pomp overgelaten, gebroken met het criminele milieu en dan het Binnenhof begonnen en veel "eerlijk" geld verdien.

Graag gedaan als ik ergens heb kunnen helpen ben ik al blij. Kwestie de Vietnamees daar heb ik nooit iets over gehoord of gezien. Constance Hung-Chu was ook niet vietnamees, haar vader was Chinees en moeder Belgisch. Beide zijn nu overleden, Willy in 2005, Conny (Hung_chu) in 2011. RIP pa en Conny.

39

Re: Willy Van Cutsem

Mijn deelneming voor het verlies van uw vader en Conny. Alles wijst er inderdaad op dat uw vader finaal met dit eerder schimmige milieu gebroken had na De Pomp. Sorry, voor het insisteren maar Eric Lammers zegt dat iets? Een kerel met rossig haar en een ringbaardje. Ook rossig was Harry Moelants, dat was iemand uit Temse die wel eens in dezelfde soort kringen rondhing, misschien dat dat ook iets doet rinkelen? ik vermelde ook Christian Smets in mijn lijstje hoger (dat was iemand van de staatsveiligheid) en De Staerke - wil je zeggen dat je die namen ook op één of andere manier aan De Pomp linkt of heb ik het mis?

Waar iedereen hier geïnteresseerd in is, is uiteraard het duo Beijer-Bouhouche. Als je over deze twee mannen iets kwijt kunt, wat dan ook, dat zou zeer nuttig zijn. Je gaf zelf de naam Bouhouche aan, dus ik veronderstel dat je die ook ontmoet hebt?

Re: Willy Van Cutsem

Nee, Eric zegt me niet echt iets. Kwestie staatsveiligheid weet ik wel dat er daar enkele in het Binnenhof kwamen jaren na De Pomp. Ik weet dit omdat ik toen als jonge tiener wel is in het Binnenhof meehelpte en vader zei, die tafel van 6 daar die zijn van de staatsveiligheid, verder heeft hij daar nooit niet over uitgebreid, maar diezelfde mannen kwamen toch wel wekelijks in het Binnenhof lunchen. Het zou me sterk betwijfelen dat deze mannen iets te maken hadden met De Pomp jaren voordien.

De Staerke kende volgens mij onze pa ook niet en kwam bij mijn weten niet in De Pomp, ik zelf ken die naam enkel van kranten en het forum hier.

Mensen waar ik zo goed als zeker van ben dat ze regelmatig in De Pomp kwamen waren; Bruno Vandeuren, Luc Vankeerberghen, Jacky, "De Wim",was een zware jongen van Diegem, Kapllan Murat, Bouhouche en Beijer durf ik niet het hand voor in het vuur te steken maar ik hoorde die namen soms wel vallen, ook nog een of andere Jean Bultot, denk dat die gevangenisdirecteur was toen onze pa daar de eerste keer zat.

Er kwamen in De Pomp meerdere duistere figuren, heb ik ook altijd jaren laten horen vertellen, maar door mijn jonge leeftijd toen herinneer ik me enkel die namen van mensen dat er vaker kwamen. Harry of Eric zegt me toch niet zo direct iets. Ik weet dat mijn vader toen zichzelf ook voordeed als zware jongen, wapen onder de toog enzo, maar denk echt niet dat hij verder zou gaan dan "foefelen" met wagens/wapens en andere gestolen goederen. Kan best wel zijn dat bepaalde verdachten in de pomp bij elkaar kwamen daar het toch een openbaar cafe/disco was.