1,001

Re: Nijvel: 17 September

Xenophon wrote:

We zeggen dus minstens 4 criminelen en een snijbrander in de Saab.

Xenophon, je lijkt overtuigd te zijn dat het om minstens 4 criminelen ging, welke elementen brengen je tot deze conclusie?

Ik zeg absoluut niet dat dit onmogelijk is, ik ben wel geinteresseerd in je argumenten.

1,002

Re: Nijvel: 17 September

Scaramouche wrote:

Een witte BMW met oranje band? Als mijn geheugen me niet in de steek laat, was het geen BMW maar een witte Toyota met een oranje band.

Het was inderdaad een Toyota!

1,003

Re: Nijvel: 17 September

Xenophon wrote:

Die wapens (het aantal), ik geef toe dat ik daar ook niet helemaal uit ben. Maar voor zover ik weet is er geen ballistisch of ander bewijs voor twee 'teams'.

Het aantal gebruikte wapens is voor mij het beste argument om te zeggen dat ze met meer dan drie/vier waren. Dat betekent daarom nog niet dat er twee aparte teams waren, maar het is voor mij op dit moment wel een werkhypothese. In diezelfde hypothese ga ik ervan uit dat er pal achter het warenhuis, op de N252 een tweede voertuig klaar stond » Google Maps

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

1,004

Re: Nijvel: 17 September

De N252 is hiervoor geen goede plek. Het ligt lager en loopt onder de N27 door.

De daders hadden meerdere wapens van verschillende modellen bij zich. Als we 3 of 4 RG's hadden geïdentificeerd, zou ik uw mening delen. Ze hadden geweren en pistolen.

Er is veel gezegd over voertuigen. We hadden het over een groene 5-serie, een 131 en zelfs een vrachtwagen. Om te geloven dat iedereen er was.

Hoeveel lege laders werden achtergelaten? De daders hadden weinig laders. Daarom gebruikten ze meerdere wapens.

1,005

Re: Nijvel: 17 September

Billy& wrote:

Xenophon, je lijkt overtuigd te zijn dat het om minstens 4 criminelen ging, welke elementen brengen je tot deze conclusie?

Ik zeg absoluut niet dat dit onmogelijk is, ik ben wel geïnteresseerd in je argumenten.

Overtuigd is een groot woord, ik denk dat ze met 4 waren maar als iemand kan aantonen dat ik verkeerd ben: graag (ik vraag niet beter dan dat er gediscussieerd wordt over zwakke punten).

Mijn argumenten zijn als volgt (hou er wel rekening mee dat ik me enkel baseer op publieke bronnen):

Bij 'het geheel' werden minstens 7 wapens gebruikt door de criminelen. Dat is veel, heel veel. M.i. is het onwaarschijnlijk dat 3 daders 7 wapens meezeulden. Meer dan 4 lijkt me onwaarschijnlijk uitgaande van één voertuig bij aankomst (de Saab). Ze waren noodzakelijkerwijs minstens met 2, daarover zijn we denk ik akkoord want 2 voertuigen.

De verdeling van het gevonden bewijsmateriaal was als volgt:

(huls= evident, kogel=kogelkop, patroon=onafgevuurde munitie, wapens aangeduid met hun kaliber, RG=RiotGun)

Op grond aan de DATS en rond de Colruyt te Nijvel:

  • .22: 8 hulzen, 2 kogels

  • .45: 7 hulzen, 3 kogels

  • Cal 12 van RG2: 7 hulzen

  • 7.65 mm nr 1 (ook gebruikt te Maubeuge en Waver): 3 hulzen, 1 kogel

  • 7.65 nr 2: 4 hulzen, 3 kogels . 4 patronen -> Dit is het pistool van de politieman.

  • .357: 1 kogel

  • 9x19mm nr1: 1 huls, 1 kogel

Aan de Diable op de grond aan beide wegkanten en in de achtergelaten Mercedes:

  • RG1: 3 hulzen op grond

  • RG2: 7 hulzen op grond+ 1 patroon gevonden in Mercedes

  • 7.65 mm nr 1: 1 huls op voorzetel Mercedes

In de achtergelaten Saab:

  • 2 patronen cal 12

  • 2 hulzen .357

  • 1 patroon.357

  • 1 patroon 9mm

Dat brengt mij voor de schietpartij aan de Diable op 2 daders minimaal in de Mercedes, 1 die schoot met de RG2, 1 die schoot met het 7.65 mm pistool. Vanuit de Saab stapte de chauffeur uit om te vuren met RG1 en werd er blijkbaar ook gevuurd met .357 (het gaat om hulzen, ik veronderstel dat deze uitgeworpen werden bij vuren, niet dat iemand ze ergens opgeraapt en achtergelaten heeft). Mijn redenering is dat de confrontatie maar kort duurde, effe switchen van wapen is niet praktisch + de schutters met de RG stonden zeker buiten de wagen (getuigenis).

Ik voeg er volledigheidshalve aan toe dat volgens Ponsaers maar één persoon vanuit de Mercedes de straat overstak om in te stappen in de Saab, dat is niet in overeenstemming met mijn rekening. Maar Hilde Geens heeft het dan weer over 2 'passagiers' in de Mercedes, waarbij ik ervan uitga dat ze met 'passagiers' inzittenden bedoelt.

1,006

Re: Nijvel: 17 September

Xenophon, dank je voor je gedetailleerde antwoord. Ik snap nu waarom je aan 4 daders dacht. Het is inderdaad ingewikkeld.

Ikzelf baseer me op volgende bronnen : de nota van onderzoeksrechter Wezel (ik weet niet of je die gelezen hebt), de akte van beschuldiging van het proces Borains, de in de media beschikbare foto’s. Dit zijn volgens mij primaire bronnen. Daar voeg ik wel het ballistisch overzichtsschema aan toe dat Boemerang ooit heeft gepubliceerd. Al wat in boeken en media is verschenen lees ik wel, maar is “te controleren en te bevestigen” wat mij betreft.

Voor wat betreft de 7,65mm huls teruggevonden in de Mercedes; deze zou volgens Wezel afkomstig zijn van een schot op mvr Dewit door een dader die op haar schoot van aan de chauffeurszijde terwijl zij aan de passagierszijde uit het voertuig vluchtte. Te Nijvel dus.

Hierbij de originele tekst;

“Mme Dewit, assise à la place du convoyeur, s’appercoit du drame et sort du véhicule au moment ou le tueur de son mari se présente à hauteur de la porte ouverte du conducteur. Cet auteur tire mais rate Mme Dewit; la douille 7,65mm étant éjectée a droite dans le Mercedes.”

Wat dus betekent dat er ter hoogte van de Diable maar bewijsstukken zijn van één schutter aan de Mercedes, nl de man die schoot met de RG2.

In de Saab werd achteraf inderdaad 1 cartouche Cal12, 1 patroon en 2 hulzen 357/38 en 1 patroon 9mm gevonden. Het probleem is echter dat we niet kunnen weten sinds wanneer die al in die wagen lagen, mogelijk al van voor de overval te Nijvel zelfs.

Voor mij, toch voor wat betreft het gebeuren aan De Diable, is het meest overtuigend de foto van de teruggevonden Saab, waarbij de lading op de achterbank te zien is. Onmogelijk volgens mij om daar meer dan één man bij te proppen op de achterbank. Dus zijn er daar maximaal drie man vertrokken met de Saab, waarvan één de man aan de Mercedes was.

Voor wat betreft het gebeuren aan de Colruyt te Nijvel zijn er geen sluitende bewijzen over het aantal aanwezigen. Lacroix heeft er alleszins maar één gezien, en kon er minstens één vermoeden, mogelijk meer, achter het uitgesneden deurgat.

Blijft natuurlijk het feit van sporen van 5 handvuurwapens en 1 Riotgun in Nijvel. Hierbij mogen we best vermoeden dat de 2de Riotgun daar ook was, maar niet werd gebruikt. Voor drie man een bijna belachelijke “overbewapening”; twee met elk twee handvuurwapens, één met één handvuurwapen. Twee van hen hadden dan ook nog eens een riotgun.

Toch is dit niet helemaal uitgesloten, indien men enkele aannames maakt;

Zoals op het Franstalige forum Chronos argumenteerde dat het zou kunnen gaan om criminelen die onder geen enkele omstandigheid gepakt wilden worden en dus op voorhand besloten hadden het uit te vechten met aanwezige politie of Rijkswacht. Vandaar dat ze zich op een vuurgevecht hadden voorzien.

Gezien de nadelige karakteristieken van sommige van de handvuurwapens is het best mogelijk dat sommigen een tweede handvuurwapen bij zich droegen. Zoals aan de Colruyt gebeurde, is het mogelijk dat een Riotgun dader dit wapen niet altijd bij de hand heeft, om de handen vrij te hebben bijvoorbeeld tijdens het overladen van buit.

Het .22 pistool is een ideaal wapen om in relatieve stilte en op korte afstand moorden te plegen maar in een vuurgevecht is het echter niet noodzakelijk de betere keuze. Dwars door een deur ga je er niet mee schieten. Best mogelijk dus dat deze man als tweede wapen een 9 mm of een .45 pistool mee had.

De .38/357 Magnum is een trommelrevolver, als die leeg is is het in geval van nood sneller een tweede wapen te trekken dan bij te laden. Dus ook deze man zou daarom een tweede wapen bij zich gehad kunnen hebben.

Het FN 7,65mm pistool is een notoir onbetrouwbaar wapen. De teruggevonden volle patronen van zowel Lacroix, als van de 7,65 mm nr 1 wijzen volgens mij op haperingen, waarbij de schutter meteen de slede naar achter trekt, de volle patroon wordt uitgeworpen, en een volgende wordt geladen (normale reaktie van opgeleide schutters bij een hapering). Die patronen zijn dus niet “verloren”, maar werden uitgeworpen bij een hapering, twee maal in het geval van Lacroix, en twee maal in het geval van een Bende dader tijdens het vuren aan de DATS pompen. Het zou dus kunnen dat ook deze dader dus nog een tweede handvuurwapen bezigde, en de 7,65mm gebruikte omdat die ook “stiller” is dan de handkanonnen zoals de 357 Magnum en de .45.

Natuurlijk is bovenstaande ook maar speculatie. Volgens mij echter wel een mogelijkheid die aanduidt dat er inderdaad niet meer dan drie daders hoeven te zijn geweest, weliswaar zwaar bewapend. Het aantal wapens is dus zeker geen eenduidig bewijs dat er meer dan drie daders betroken zijn geweest in Nijvel.

1,007

Re: Nijvel: 17 September

Billy&, erg bedankt. Inderdaad, wat je beschrijft is mogelijk. Het document van Guy Wezel heb ik niet gelezen, het zou me erg interesseren als je me daar een link naar kon bezorgen.

Klopt inderdaad van de 7.65. Ik heb er zelf nooit mee geschoten (voor mijn tijd) maar personen die ik ken beschrijven inderdaad continue problemen ermee, volgens sommigen kon je het even goed gebruiken om mee te gooien dan om mee te schieten. De .22 is relatief stil veel penetratiekracht heeft dat projectiel niet dus schotplaatsing is essentieel en tegen iemand in een wagen of zelfs achter een slechte dekking als een voertuigdeur ga je er niet ver mee raken.

Over Chronos: ik vind dat hij een opmerkelijke prestatie neergezet heeft met zijn analyse (niet dat het hem veel applaus heeft opgeleverd op het Franstalig forum). Waar het gaat over zijn daderidentificatie (de persoon die volgens hem woonde in Elsene) zit hij er wel naast, dat kan ik na veel gezoek en wat geluk formeel aantonen. Globaal volg ik minstens voor de 'eerste golf' zijn redenering.

1,008

Re: Nijvel: 17 September

Wie heeft de 9 parabellum geschoten? Een misdadiger of Morue of Lacroix.

1,009

Re: Nijvel: 17 September

Volgens het expertenrapport dat geciteerd wordt in de akte van inbeschuldigingstelling, een crimineel.

Wachtmeester Morue liet de UZI volgens datzelfde document vallen nadat hij geraakt werd aan het rechteronderbeen door 2 projectielen .45. Uit dat document blijkt niet dat hij er zelf mee gevuurd heeft (ook niet het tegendeel). Morue werd geraakt door 2 schoten .45 aan het been, toen ging hij neer. Daarna werd hij nog minstens 2 keer geraakt door hagel, waarvan 1 schot in het hoofd op korte afstand met '0'.

Lacroix heeft enkel met zijn 7.65 mm pistool gevuurd.

1,010

Re: Nijvel: 17 September

Misschien de 559 gestolen bij Dekaise.