1,141

Re: Nijvel: 17 September

Bwa nee, 't is daar dat ze die attaché case laten liggen hebben. smile En later in de Saab nog die Uzi. Maar ik erken: iemand die met een Winchester 1200 op een tijd van vermoedelijk niet meer dan een seconde of vijf erin slaagt om 7 patronen op een bewegend doel te plaatsen, die weet hoe hij met zo'n wapen moet omgaan en staat daar niet in z'n broek te doen van de stress.

1,142

Re: Nijvel: 17 September

Voila, dat wou ik zeggen. Trouwens bedankt voor de info, het was inderdaad Cocu die sprak over "de anderen" (quatre autres). Namen noemen wou hij niet. Vraag is, kende hij de namen? Mocht ik het daar moeten organiseren hebben zou hij of de namen niet gekend hebben of foute namen gekregen hebben. In 't voetbal spelen ze toch ook met een valse spits?

Pfff ... we zijn hier aan het wandelen in een labyrint dat zich bevindt in een labyrint dat zich bevindt in een labyrint (geleerd van een oudgediende van de inlichtingendienst).

1,143

Re: Nijvel: 17 September

fenix wrote:

Indie ik jullie goed begrijp gaan jullie er van uit dat zowel de diefstal als de moord door één en dezelfde "groep" werden gedaan?

Ik zal het zo zeggen: ik heb nergens ook maar één hard en objectief vaststaand element gevonden dat het tegendeel aantoont (behalve een verklaring van Cocu maar of die klopt is een andere kwestie).

Als je zegt dat er twee 'teams' waren dan impliceert dat quasi een gerichte aanslag op Fourez/Dewit of een valstrik op de gendarmes of beiden. Daartegen kan je serieus wat bezwaren formuleren.

Wat ik wel eerlijkheidshalve toegeef: ik blijf het moeilijk hebben met drie daders te Nijvel. Maar er is geen spoor van hard bewijs dat er meer ter plaatse waren. Anderzijds: hoe zijn ze weggeraakt toen de Saab in panne stond? Er was externe hulp of ze hadden een terugvalpunt in de onmiddellijke omgeving, dat kan bijna niet anders.

1,144

Re: Nijvel: 17 September

Reconstructie van de gebeurtenissen van Nivelles

Illustraties gebaseerd op een tekening gepubliceerd door The End op het Bende van Nijvel-forum.

De moord op het echtpaar Fourez-Dewit:

Algemeen wordt aangenomen dat het echtpaar werd neergeschoten door slechts één van de daders, degene die was aangewezen om als uitkijkpost te fungeren. De laatste heeft voor alle BW-evenementen de bijnaam "KILLER". Hij was naar verluidt uitgerust met twee pistolen en een oproergeweer, volgens het officiële onderzoek en berichten in de media.

Onze alternatieve visie:

De uitkijkpost KILLER 1 (K1) is uitgerust met de FN 7.65 N°1 en gebruikt deze om de heer Jacques Fourez in het gezicht te schieten. Zijn pistool liep vast en hij moest twee patronen uitwerpen, en hij ging onmiddellijk naar de Mercedes waar mevrouw Elise Dewit nog steeds verbleef om voor haar te zorgen.

Hij schoot vanaf de bestuurderskant in zijn richting, het huls werd in het passagierscompartiment uitgeworpen. In de tussentijd kwam zijn handlanger en waarschijnlijk KILLER 2 (K2) hem een handje helpen, hij was uitgerust met het FN cal. 22 LR pistool. Hij is het die de ongelukkige Elise neerschiet.

Na een kort overleg besluiten K1 en K2 de lichamen te verplaatsen en uit het zicht te zetten. Na een vergeefse poging om Elise's lichaam over het hek van het achterhek te krijgen, schiet K2 Jacques en zijn vriendin nog twee keer neer. De lichamen werden uiteindelijk langs de zijkant van het gebouw gesleept, links van de poort van de opslagruimte.

K1 neemt het stuur van de Mercedes van het echtpaar en parkeert deze in de richting van Nijvel, links van de deur van het reservaat en de kofferbak iets schuin geopend in de richting van de toegang die door de dieven is gemaakt.

De Saab staat rechts van de poort en in de richting van het "Fonds des routes-gebouw" geparkeerd, d.w.z. in de tegenovergestelde richting. De kofferbak is ook open. Zo arriveerden de gendarmes in hun Ford Transit en verrasten hen.

https://i.servimg.com/u/f89/19/86/44/34/planco10.jpg

Het schietpartij op de parking van de COLRUYT

K1, die een 12-gauge RG-2 geweer in beslag had genomen en zich in de buurt van de Mercedes bevond, opende hij het vuur in de richting van het voertuig van de Gendarmerie. Zo haastig dat de eerste ontlading het deksel van de open kofferbak van de Mercedes raakte!

K1 ging toen letterlijk het voertuig van de gendarmerie aanvallen, hij schoot nog drie keer in de richting van de bestuurder, 1MDL Jean-Marie Lacroix. Het viel tijdens de observaties op dat hij zijn jachtgeweer afwisselend had geladen met kleine kogels en hagel, de gewoonte van een jager of stroper?

Jean-Marie trok zich terug achter de Transit om zich bij zijn collega te voegen die ook naar beneden was gekomen met een PM UZI in zijn hand.

https://i.servimg.com/u/f89/19/86/44/34/planco11.jpg

Op dat moment was het K2 die het vuur opende met een Colt .45 pistool in de richting van 1MDLC Marcel Morue. K2 zit waarschijnlijk gehurkt, of in ieder geval in een lage positie in de deuropening van de berging, maar het kan niet worden uitgesloten dat hij tussen de muur en de Saab naar de voorkant van de laatste is verhuisd om een betere vuurhoek te hebben... K2 leegde zijn magazijn, slechts twee van de zeven kogels in zijn magazijn raakten Marcel in de enkel. De anderen verdwalen in de deur en zijkant van de Transit. Marcel ligt op de grond, Jean-Marie rent de Transit binnen en doet alsof hij dood is...

https://i.servimg.com/u/f89/19/86/44/34/planco12.jpg

K1 vervolgde Jean-Marie... Toen hij ontdekte dat Marcel op zijn zij lag en Jean-Marie over de deur van het busje zakte, vuurde hij de laatste drie kogels in hun richting af, waarbij hij Marcel twee keer raakte, een derde ontploffing raakte de Saab in zijn rechter achtervleugel.

1,145

Re: Nijvel: 17 September

C.P., visualiseer eens een FN 1922 pistool. Dan de Mercedes, De Wit in de passagiersstoel, de deur van de bestuurder staat open. Fourez ligt buiten dood of stervend op de grond, hij doet niet meer mee.

De dader steekt zijn pistool naar binnen en vuurt. Naar waar wordt de huls uitgeworpen en waar in de wagen zou die moeten liggen?

Hij mist. Waar komt de impact van de kogelkop terecht?

1,146

Re: Nijvel: 17 September

https://i.servimg.com/u/f89/19/86/44/34/nivell13.jpg

Dit document, afkomstig uit het onderzoeksdossier van rechter Wezel, bevestigt perfect de beschrijving van de verplaatsing van K1 zoals we die hebben gedaan.

De tussenkomst van de derde K3-man is hier als het ware beperkt tot twee schoten met een .357mag-kaliber revolver die door de binnenkant van de Saab-kofferbak gaat en via de linker achtervleugel naar buiten gaat. Nog een toevallige opname!

Aan het einde van de schietpartij pakte een van de daders, K1 of K2, de UZI op en stopte deze in de kofferbak van de Saab, een ander (we weten niet welke?) pakte de FN 7.65-pistolen van de twee gendarmes om ze mee te nemen. Voordat ze hun voertuigen bereiken, schiet een van de moordenaars zonder hem te raken in de richting van Jean-Marie die onderuitgezakt in de deur van de Transit zit. Keek hij gewoon waar hij aan het fotograferen was?

Tot nu toe hebben we geen nauwkeurige en betrouwbare informatie kunnen vinden over het wapen dat hier wordt gebruikt.

https://i.servimg.com/u/f89/19/86/44/34/planco13.jpg

Originele tekst hier » tueriesdubrabant.1fr1.net

1,147

Re: Nijvel: 17 September

Sorry, negeer het bovenstaande, ik had je post verkeerd gelezen, my bad.

1,148

Re: Nijvel: 17 September

Xenophon wrote:

C.P., visualiseer eens een FN 1922 pistool. Dan de Mercedes, De Wit in de passagiersstoel, de deur van de bestuurder staat open. Fourez ligt buiten dood of stervend op de grond, hij doet niet meer mee.

De dader steekt zijn pistool naar binnen en vuurt. Naar waar wordt de huls uitgeworpen en waar in de wagen zou die moeten liggen?

Hij mist. Waar komt de impact van de kogelkop terecht?

Op dit moment staat nog de Mercedes aan de pompen en een 7,65 kogel impact in de muur dicht bij was teruggevonden. Ik heb nog geen sketch van dit evenement gedaan. Ik moet hier nog wat gegevens over controleren.

1,149

Re: Nijvel: 17 September

C.P., proficiat voor al het werk dat je hierin gestoken hebt. Ik denk dat de Ford van de gendarmes iets dichter in de buurt van het luik in de deur stond, anders lijkt de hoek me onhaalbaar voor de schutter K2 / K3, zeker voor de .45 schoten die in de schuifdeur gegaan zijn (ik baseer me op de foto's maar toegegeven, het is geen exacte wetenschap).

Waar ik zelf geen antwoord op heb is wanneer Morue geraakt werd door die 2 .22 inslagen in zijn linkervoorarm. Ik blijf het moeilijk hebben met 3 daders maar ik weet het, geen enkele aanwijzing dat er meer zouden geweest zijn.

En voor wat het waard is: ik kan ook moeilijk geloven dat Fourez-Dewit door één persoon zouden gedood zijn. Een .22, 7.65 én een kaliber 12, dat is wat teveel. Ik denk ook niet dat ze een sling hadden voor die kaliber 12. Dat wil dus zeggen: vasthouden of neerleggen. Eénhandig vuren met een pistool is heel wat moeilijker dan tweehandig + hoe heeft hij die hapering in de 7.65 opgelost met die riotgun in z'n handen? Onmogelijk.

1,150

Re: Nijvel: 17 September

Dank U Xenophon. Mijn tekening geeft natuurlijk de approximatieve plaats van de drie voortuigen.

Het is ook geen zekerheid dat Marcel was door cal. 22LR geraakt. Dat staat in de synthèse van OR Wezel en/of in de akte van beschuldiging van de Borains maar niet meer in latere dokumenten...

Nog een opmerking, zij hadden geen spaarlader voor hun pistolen. Kijk naar de bewiijstukken uit Ronquières ...

» Forum