Re: Nijvel: 17 September

Hestur, ze overleefden gewoon met puur geluk. Ze zaten gewoon in de tang en zagen geen enkele andere uitweg dan de politie te beschieten. Ze hadden een overmacht aan wapens het was hun enige optie, dit was geen prof actie. Vergelijk het met Adolf Hitler. Waarom overleefde dit persoon zoveel aanslagen op zijn leven? Gewoon puur of dom geluk, dan ging er weer een bom niet af dan stond de bom net onder een te dikke tafel, ... Dit geld ook voor de bende, geluk helaas.

302

Re: Nijvel: 17 September

Ha ja... Hitler. Die ontbrak er nog aan.

Zij die het kruisvuur organiseerden waren de daders. Ze werden achtervolgd door de ordediensten op weg naar hun comfort zone/safe house. Ze dienden onmiddellijk maatregelen te nemen om te ontsnappen aan een insluiting door politie/rijkswacht. Hoe langer ze wachten hoe groter werd de kans op een onverwachte situatie die in hun nadeel kon uitvallen. Dus besloten ze om zelf het initiatief te behouden en terug te vallen op de aloude militaire stelling dat de aanval de beste verdediging is.

Een hinderlaag leggen of een kruisvuur organiseren is minuten, zoniet seconden werk. Volgens mij was dit reeds opgenomen en ingestudeerd in hun vluchtroute voor in geval van... Coördinatie van de linkse en rechtse mensen was reeds besproken bij de briefing. In de zin van "jij doet dit en jij doet dat" in geval van een achtervolging. Je kan het onmogelijk organiseren tijdens de vlucht. hou rekening met de onderlinge communicatie tussen beide groepen op de vlucht, die was er niet.

Een bende zoals de Bende van Nijvel overleeft niet door gelukkige omstandigheden en dom geluk. Na 28 jaar is er nog steeds geen doorbraak in het onderzoek. Veel aanhoudingen en vrijlatingen en veel bla bla bla ... Nog zo dom niet, die organisatie van de Bende van Nijvel. Op militair vlak zou je bijna respect gaan tonen als het niet zo moordadig was.

En, beste speurneus, als je er de geschiedenis wil bijhalen (mn Hitler) verdiep je dan eens in de " Zesdaagse Oorlog". Een voorbeeld van planning en uitvoering waar nergens sprake is van geluk gehad te hebben.

Aan U.

303

Re: Nijvel: 17 September

LEO wrote:

Je kan het onmogelijk organiseren tijdens de vlucht. hou rekening met de onderlinge communicatie tussen beide groepen op de vlucht, die was er niet.

Die was er misschien wel, er is sprake van walkie talies » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

304

Re: Nijvel: 17 September

Okay, stel dat er walky-talky's in hun bezit waren. Dan nog moest iedereen van de overvallers weten wat er te doen stond. Je kan via walky's alleen een sein of bevel geven om een operatie te starten en geen complete actie bedisselen als die niet op voorhand beschreven is. Verschillende leden op dit forum zullen dat wel kunnen bevestigen. Ik blijf bij m'n standpunt dat een 'ambush' tegen een rijdende achtervolger een werk van minuten zoniet seconden is.

Dat de actie geslaagd is en de achtervolgers terugdeinsden is voor mij een reden om aan te nemen dat er een organisatie achter schuilt. Een organisatie die beroep kon doen op getrainde en geschoolde mensen. Meer nog, dat deze getrainde mensen een hand boven het hoofd werd gehouden, vermoedelijk door de belofte van een ongehinderde aftocht. Dat ze daarin werden gehinderd, en het probleem zelf oplosten door de hinderlaag, wijst voor mij in de richting van getrainde mensen. Dat enkele met goud beladen epauletten van de Rijkswacht beweren dat het amateuristisch was kan me niet bekoren.

Re: Nijvel: 17 September

LEO, waarom als je een achtervolger bent en je merkt dat je geen enkele kans maakt vanwege de overmacht aan wapens dan deins je terug, volledig normaal. Word je achtervolgd en dreig je gepakt te worden, wat doe je dan? Duidelijk al je wapens gebruiken en proberen weg te komen. Je kan een bepaalde achtervolging niet bespreken omdat ze bijna allemaal anders zijn. Het enige wat ze dachten: alles inzetten wat we hebben, kijken hoever we komen. Ik zie hier geen organisatie in, gewoon een reactie die een vuurwapen gevaarlijke crimineel bijna altijd geeft. Dit gebeurt nog steeds. Al dat gezoek naar een organisatie, kijk naar de feiten. Criminelen die op de politie vuren gebeurt zo vaak helaas.

Re: Nijvel: 17 September

LEO, het maakt me niet uit. Je zit wat te diep in je huurlingen cq organisatie piste. De bende overleefden wel door geluk. Kijk nou eens naar de feiten, kijk nou een naar de stommigheden van de Bende van Nijvel. Er is geen enkele indicatie dat het hier geen om een organisatie. Sinds waneer is het zo moeilijk om de politie te beschieten met een overmacht aan wapens. De bende kwam goed weg mede door het tekort schieten van de diensten. Het kan gewoon geen prof organisatie zijn omdat niets daar op wijst. De acties bij de gb waren dom en risicovol waardoor de actie bij de Diable gewoon noodzaak werd. Ze zaten in de tang. Ik haal het voorbeeld Hitler erbij omdat ook deze man geluk had dat ie niet al veel eerder dood of wat dan ook was. Zijn overleven zal ook wel weer komen door een geweldige organistie cq complot.

307

Re: Nijvel: 17 September

Wat die hinderlaag betreft kan ik LEO alleen maar bijtreden. Om een dergelijke actie uit te voeren, vraagt een zekere kennis van zaken. Het is eens te meer merkwaardig, dat hun overvallen amateuristisch overkomen, maar hun hinderlagen een zekere perfectie vertonen.

308

Re: Nijvel: 17 September

Dat is dan jouw visie, speurneus, een visie die ik wil respecteren, maar zeker niet ga volgen.

De anonimiteit op dit forum is een mooie zaak, zo hoort het ook. Ik schrijf hier onder mijn eigen naam omdat ik daardoor mijn gedrevenheid ivm de Bende van Nijvel wil onderstrepen. Dus ik ga zeker niet acteren als de allesweter, en je achtergrond en kennis laten me koud in feite. Je wil meedansen in deze problematiek, goed zo. Maar stop AUB met de nutteloze bladvulling waar je nu mee bezig bent. Kom niet steeds aandraven met "ze hebben geluk gehad". Dat houd geen stand. Kom met concrete bewijzen of een aannemelijke hypothese.

Ik was er in 1985. Bewakingsagent aan verschillende warenhuizen. Ik stond in Overijse. Alleen met een hond. Ik ken het gewicht van een toenmalige kogelwerende vest. Ik ken het bereik van een Kenwood Walky Talky. Ik ken het gedrag van de winkelende medemens op een vrijdag- of zaterdagavond. Ik ken de reactie van de filiaalhouders bij mijn verschijning (Ga jij maar buiten met je hond), want ik was een lopend doelwit als er iets zou gebeuren. Ik ken de gedragingen van de "fils à papa" die met hun golfje en hun liefje kwamen show maken met piepende banden. Arme hond en ik ... Daarom ben ik me gaan verdiepen in de slangenkuil die de Bende van Nijvel is. En dit tot nu toe zonder resultaat.

Ik wou het weer even kwijt. Sorry Ben.

Re: Nijvel: 17 September

Werner, welke perfectie zie jij dan het aan 2 kanten opstellen, het bijna elkaar dood schieten. Ze hadden gewoon veel te veel wapens. De politie kon dit niet winnen en de overvallers moesten zeer snel weg voor er wel genoeg politie aanwezig zal zijn. Ik snap het echt niet dat jullie overal wat achter zoeken. Als het profs waren had het nooit zo ver gekomen want dit was het resultaat van hun domme acties.

310

Re: Nijvel: 17 September

speurneus wrote:

Werner, welke perfectie zie jij dan het aan 2 kanten opstellen, het bijna elkaar dood schieten.

Het feit dat ze elkaar niet hebben doodgeschoten, kan perfectie zijn. Maar als je er al op voorhand van uitgaat dat ze elkaar bijna doodschieten (op welke basis eigenlijk?), dan zijn er natuurlijk geen andere opties meer.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube