381

Re: Nijvel: 17 September

Ik heb nu pas ontdekt dat de luchtfoto's op dit topic niet exact overeenkomen met deze foto die zopas uit een filmpje gehaald heb, op onderstaande foto is de Colruyt 9 betonplaten lang, op de luchtfoto 11,5.

https://lh4.googleusercontent.com/-YBGE8nTrHlU/U0wdksrJPvI/AAAAAAAAAJk/652dXRg86v8/w1267-h942-no/nijvelvoorkantvolledig2.png

Op onderstaande luchtfoto is er lijn getekend waar de nieuwe aanbouw plaats had, er is duidelijke een verschil in dakbedekking.

https://lh6.googleusercontent.com/-m5EPVVaQbtE/U0wdXWThMrI/AAAAAAAAAJc/P16enSs746E/w776-h471-no/nivelles_colruyt1.jpg

De tekening zal ik daarmee ook moeten aanpassen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

382

Re: Nijvel: 17 September

Ik heb een fout ontdekt in bovenstaande uiteenzetting. De tekening is namelijk gebaseerd op de gekende luchtfoto, doch de luchtfoto komt waarschijnlijk niet exact overeen met de situatie van 83. Een aanpassing volgt!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

383

Re: Nijvel: 17 September

Dat heet minutieus! Goed zo, the end.

384

Re: Nijvel: 17 September

Ja dim, het is een hele puzzel om aan de hand van foto's uit verschillende periodes de situatie van toen te reconstrueren. Doch nu ben ik zeker hoe het was. Er word een nieuwe tekening gemaakt (zie beneden in de collage).

https://lh4.googleusercontent.com/-IDQy4_x_kOw/U00PVdIWTWI/AAAAAAAAAMM/GEurpB7EJf0/w1358-h584-no/NijvelMontage01.png

Ik ben ook nog opzoek naar het 'Nivelles-document'. Ik dacht dat ik het staan had op mijn pc, maar ik vind het niet meer terug.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

385

Re: Nijvel: 17 September

Nog 2 foto's van Nijvel:

https://lh5.googleusercontent.com/-Ex8aHwao9So/U0xcXWx9NjI/AAAAAAAAAKs/CIdoAzJ3nK0/w1176-h875-no/nijvelmercedes.png

Jammer dat het play-symbool er een beetje voor staat. Dit is de witte Mercedes van het vermoorde koppel. In de koffer is groot gat van 1 of verschillende inslagen van munitie, er is blijkbaar vanaf boven in de koffer geschoten. Iemand een idee? Kan men zo het slot van de koffer openschieten?

De tweede foto is van de Saab, waar men aan de linker achterdeur, zetel en vloer duidelijk sporen van redelijk wat bloed kan zien. voorlopig heb ik nog geen zinnig uitleg over hoe dat bloed in de Saab terecht komt gelezen.

https://lh3.googleusercontent.com/-xs4HZ4mocuw/U0xcjF_nt9I/AAAAAAAAAK0/yCPPx47cOzI/w1179-h875-no/nijvelsaabbinnen.png

Wat me ook opviel bij het lezen van een verslag van de Bendecommissie over Lekeu, WNP, Groep G en GAP, ... Dat van de kleine groep die beschreven worden, er toch wel opvallend veel rijkswachters uit Nijvel tussen zitten. Citaten uit het verslag:

Miévis heeft bij hem thuis een eerste vergadering georganiseerd. Ik denk dat Dossogne aanwezig was, evenals een andere rijkswachter van het district Nijvel, die in 1971 of 1972 bij de rijkswacht was gekomen.

Een andere vergadering:

Ik heb nog twee vergaderingen bij Miévis thuis bijgewoond, waarop naast Dossogne, Miévis, Ponchelet en ikzelf ook 4jonge rijkswachters van het district Nijvel - van wie ik de namen vergeten ben - aanwezig waren.

Lekeu zei me dat hij in die tijd werkelijk Nazi en fascistische sympathieën had. Hij was tegen de vreemdelingen, de syndicaten, de magistratuur, de advocaten, ... Een tijdje nadien heeft hij aan een eerste vergadering deelgenomen waar er ook nog andere rijkswachters waren van Brussel en Nijvel, onder andere.

Als men dan kijkt hoe de heer Marcel Morue afgemaakt is, hoe hij op een aparte manier afscheid nam van zijn vrouw, en dat hij in feite in ziekte verlof was maar onder druk van de rijkswacht toch die avond is gaan werken. Plus het feit dat hij een eigen dossier had over extreem rechts en de Bende van Nijvel, kan dit toch moeilijk toeval zijn.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

386

Re: Nijvel: 17 September

Een ander niet onbelangrijk gegeven dat in feite nog zo goed als geen aandacht gekregen heeft, is de directe nabijheid van het raceparcours van Nijvel. De scherpe 180 bocht is op een 3à 4 honderd meter in vogelvlucht, om van het Dats-tankstation naar het raceparcours is 2,1km met de wagen. Het Dats-tankstation is waarschijnlijk het dichtstbij en het goedkoopste voor wie daar gaat racen, plus 7/7, 24 uur per dag op.

https://lh3.googleusercontent.com/-hDsHJT4Bies/U1BeWs8H0FI/AAAAAAAAAMo/5JwDZ4LzSQQ/w374-h338-no/nijvel+luchtfotokl.png

De chauffeur van de daders was zeer bedreven kende de streek en reed graag met het nieuwste, liefst opgefokt. In de Saab waar de installatie uitgehaald was had men dit afgedekt zoals in racewagens. Tevens vele wagens werden gestript vanbinnen wat ook al iets typisch is. Over het raceparcours is geweten dat er daar werd geoefend door verschillende personen, WNP-leden hadden ook zo'n training gekregen en Calmette was er instructeur in, in zijn OAS verleden.

Tevens is de vluchtroute het achterlaten van de Saab:

De doders hadden hun wagen achtergelaten in Eigenbrakel, op een weg die uitkomt op de chaussée d'Alsemberg, bijna ter hoogte van huisnummer 404 en dus niet ver verwijderd van de Delhaize-supermarkt van Eigenbrakel.

Bij de overval in Beersel is die baan ook belangrijk en als je die volgt van Beersel richting Ohain is dit één recht stuk. De daders kennen dit klein stukje heel goed.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

387

Re: Nijvel: 17 September

Dat het zó dicht op elkaar ligt wist ik niet. Interessant - de autosport komt vaak voor in dit dossier (bij de sudisten en Luc B. specifiek voor Nijvel, maar ook bij een hele rits andere namen uit de "boven-" en "middenwereld": Alain VdH, Grenier, Kapllan, ...)

388

Re: Nijvel: 17 September

Ook Philippe Lacroix, een autodief, en Darville, waarvan zijn vader of nonkel een copiloot was van een wagen. Eerst in Congo en daarna in Nijvel toen het raceparcours nog open was want ex-kolonialen kwamen daar racen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Nijvel: 17 September

Good job the end!

390

Re: Nijvel: 17 September

Merovinger wrote:

Good job the end!

Merci, er komt nog!

Heeft er iemand info over de ontsnapping van de eeuw die dezelfde nacht plaatsvond, een namenlijst bijvoorbeeld. big_smile Kan interessant zijn. Tevens extra info over het raceparcours is ook welkom.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.