411

Re: Nijvel: 17 September

Merovinger, maar ik wil ook niet zeggen dat het om een executie ging, ik wil maar zeggen dat de overval in Nijvel veel meer inhoudt, anders zou de bende zoiets ook niet doen. Ik vind persoonlijk dat de sleutel tot de oplossing van het volledig dossier in Dekaise, Nijvel en Aalst ligt.

412

Re: Nijvel: 17 September

Juul wrote:

Charlie (Charly?) De Pauw vermoord? Waar haal je die info? Ik vind daar nergens iets van terug - niet in mijn herinneringen en ook niet op het internet.

Er niet veel info over te vinden dat klopt, ergens op het net is er een interview met een zoon van Charly De Pauw die wat verduidelijkt plus de verklaring van Barbier in het 2e boek van Bouten. Waarom is de doodsoorzaak van Charlie De Pauw geheim gehouden? Waarom werd hij met de dood bedreigd? De kans is heel groot dat wat in Nijvel gebeurt is ook met De Pauw te maken heeft (ik zal het interview terug opzoeken en een link plaatsen).

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

413

Re: Nijvel: 17 September

Biggus Dickus wrote:

Hoe kan je iemand zo zwaar onder druk zetten dat hij een gewisse dood tegemoet gaat? Werd zijn gezin bedreigd?


Dat is een goede vraag, bijvoorbeeld dit:

the end wrote:

Wat me ook opviel bij het lezen van een verslag van de Bendecommissie over Lekeu, WNP, Groep G en GAP, ... Dat van de kleine groep die beschreven worden, er toch wel opvallend veel rijkswachters uit Nijvel tussen zitten. Citaten uit het verslag:

Miévis heeft bij hem thuis een eerste vergadering georganiseerd. Ik denk dat Dossogne aanwezig was, evenals een andere rijkswachter van het district Nijvel, die in 1971 of 1972 bij de rijkswacht was gekomen.

Een andere vergadering:

Ik heb nog twee vergaderingen bij Miévis thuis bijgewoond, waarop naast Dossogne, Miévis, Ponchelet en ikzelf ook 4jonge rijkswachters van het district Nijvel - van wie ik de namen vergeten ben - aanwezig waren.

Lekeu zei me dat hij in die tijd werkelijk Nazi en fascistische sympathieën had. Hij was tegen de vreemdelingen, de syndicaten, de magistratuur, de advocaten, ... Een tijdje nadien heeft hij aan een eerste vergadering deelgenomen waar er ook nog andere rijkswachters waren van Brussel en Nijvel, onder andere.

Als men dan kijkt hoe de heer Marcel Morue afgemaakt is, hoe hij op een aparte manier afscheid nam van zijn vrouw, en dat hij in feite in ziekte verlof was maar onder druk van de rijkswacht toch die avond is gaan werken. Plus het feit dat hij een eigen dossier had over extreem rechts en de Bende van Nijvel, kan dit toch moeilijk toeval zijn.


Plus het feit dat Deprêtre zelf betrokken partij was in bepaalde grote dossiers: NDB, Roze Balletten, Eurosystem, ... Hij was toen in Brussel procureur. Men wist dat het onderzoek gemanipuleerd kon worden in Nijvel. Er is zoveel in Nijvel die zogezegd toevallig samenvalt dat het meer dan verdacht is. Volgens mij is er een rode lijn tussen de aanslag op Vernaillen en Nijvel.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

414

Re: Nijvel: 17 September

Die nacht was volgens mij het kroonstuk van de bende in 1983. De buit was de inhoud van de koffer van de Mercedes van Fourez en De Wit: een enorme som zwart geld van Charlie De Pauw en omgeving. Mogelijk betrof het de geheime commissies in het kader van Eurosystem dat uit Zwitserland naar Brussel kwam.

Dat De Pauw 130 miljoen betaalde voor een sekstape, dat moet je lezen als De Pauw is 130 miljoen kwijt en improviseert een verklaring. In het dossier Eurosystem is sprake van vier personen die in Zwitserland een kickback hebben gekregen. Mogelijk is 1 van de 4 de kroonprins.

Het besef dat het brein van de bende daar informatie over heeft, moet de start geweest zijn van een doofpot op het hoogste niveau.

415

Re: Nijvel: 17 September

Trojan wrote:

Die nacht was volgens mij het kroonstuk van de bende in 1983. De buit was de inhoud van de koffer van de Mercedes van Fourez en De Wit: een enorme som zwart geld van Charlie De Pauw en omgeving.

Ik denk niet dat die zomaar met 140 miljoen in de koffer rondreden, zwart op die niveau's volgt een heel andere weg, via buitenlandse rekeningen.

Trouwens als het zo gegaan moest zijn, waarom hebben ze De Wit dan zo toegetakeld? Buitenlandse zakenreizen, feetjes waar alles kan, zwart geld van zeer dubieuze oorsprong, en hangende rechtszaken die zeer pikant zijn voor de hoogste lagen van het land. In die richting zit het ergens, dat klopt, maar 140 miljoen in de koffer? Dat denk ik niet.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

416

Re: Nijvel: 17 September

the end wrote:

In die richting zit het ergens, dat klopt, maar 140 miljoen in de koffer? Dat denk ik niet.

In die tijd liep ik af en toe met een half miljoen cash in mijn broekzak. En ik schat de business van De Pauw 1.000 keer groter. In orde van grootte kan het dus wel denk ik. Maar goed, andere constellaties zijn mogelijk. Hoeft niet per se De Pauw en biljetten te zijn. Diamanten of juwelen?

Naar mijn gevoel is dit een uitgesponnen actie van Bouhouche zelf, een actie die verbonden is met Jacques Van Camp en die al begint met de diefstal van zijn Porsche. En waarvoor al in Maubeuge een imago is gecreëerd. Als afrekening zou het toch wel heel omslachtig zijn.

417

Re: Nijvel: 17 September

Goede contacten met Albert II kunnen altijd van pas komen in zo'n zaken. De macht van het koningshuis is nog altijd niet te onderschatten. Voor mij toch wel één van de hoofdzaken waarom er zoveel misliep in het gerechtelijk onderzoek van de Belgische geschiedenis.

Trojan, je vergeet het heel sterke gerucht dat het koppel Fourez-Dewit in het bezit waren van de beruchte seksvideo waarin verschillende ministers (Mathot, VDB), Beaurir, ... (Albert) met minderjarigen op te zien waren.

418

Re: Nijvel: 17 September

Ik heb nog een vraag: Circa 1980 begint autotelefoon. Had Van Camp dat in z'n Porsche? Had Fourez dat in z'n Mercedes?

Re: Nijvel: 17 September

Ik weet niet waarom je dit vraagt Trojan. Van Van Camp weten we niet of hij een autotelefoon had maar van Finné weten we dat wel.

420

Re: Nijvel: 17 September

Info over de gevangenis van Doornik, dit is blijkbaar een zeer kleine gevangenis waar ongeveer een 150 tal personen vastzitten. De ontsnapping van de 38 is dus meer dan een kwart van de gevangenen die ontsnapten terwijl de 10 rijkswachters de bewaking overnamen.

Waren de daders in Nijvel op de hoogte dat er iets op til was in Doornik? De bende De Staerke zat toen vast, wie nog?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.