411

Re: Nijvel: 17 September

the end wrote:

In die richting zit het ergens, dat klopt, maar 140 miljoen in de koffer? Dat denk ik niet.

In die tijd liep ik af en toe met een half miljoen cash in mijn broekzak. En ik schat de business van De Pauw 1.000 keer groter. In orde van grootte kan het dus wel denk ik. Maar goed, andere constellaties zijn mogelijk. Hoeft niet per se De Pauw en biljetten te zijn. Diamanten of juwelen?

Naar mijn gevoel is dit een uitgesponnen actie van Bouhouche zelf, een actie die verbonden is met Jacques Van Camp en die al begint met de diefstal van zijn Porsche. En waarvoor al in Maubeuge een imago is gecreëerd. Als afrekening zou het toch wel heel omslachtig zijn.

412

Re: Nijvel: 17 September

Goede contacten met Albert II kunnen altijd van pas komen in zo'n zaken. De macht van het koningshuis is nog altijd niet te onderschatten. Voor mij toch wel één van de hoofdzaken waarom er zoveel misliep in het gerechtelijk onderzoek van de Belgische geschiedenis.

Trojan, je vergeet het heel sterke gerucht dat het koppel Fourez-Dewit in het bezit waren van de beruchte seksvideo waarin verschillende ministers (Mathot, VDB), Beaurir, ... (Albert) met minderjarigen op te zien waren.

413

Re: Nijvel: 17 September

Ik heb nog een vraag: Circa 1980 begint autotelefoon. Had Van Camp dat in z'n Porsche? Had Fourez dat in z'n Mercedes?

Re: Nijvel: 17 September

Ik weet niet waarom je dit vraagt Trojan. Van Van Camp weten we niet of hij een autotelefoon had maar van Finné weten we dat wel.

415

Re: Nijvel: 17 September

Info over de gevangenis van Doornik, dit is blijkbaar een zeer kleine gevangenis waar ongeveer een 150 tal personen vastzitten. De ontsnapping van de 38 is dus meer dan een kwart van de gevangenen die ontsnapten terwijl de 10 rijkswachters de bewaking overnamen.

Waren de daders in Nijvel op de hoogte dat er iets op til was in Doornik? De bende De Staerke zat toen vast, wie nog?

Over Nijvel en het onderzoek van Deprêtre:

De leden (van de commissie) vragen zich af of een reconstructie, 2 tot 3 jaar na de feiten nog van enig kan zijn. De getuige (Lacroix) antwoord dat sommige onderzoekers de beschuldigden (Borains) hebben ondervraagd zonder zelf te weten wat er zich juist heeft afgespeeld.

En zo is het 30 jaar later nog. Meten is weten!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

416

Re: Nijvel: 17 September

the end wrote:

Over Nijvel en het onderzoek van Deprêtre:

De leden (van de commissie) vragen zich af of een reconstructie, 2 tot 3 jaar na de feiten nog van enig kan zijn. De getuige (Lacroix) antwoord dat sommige onderzoekers de beschuldigden (Borains) hebben ondervraagd zonder zelf te weten wat er zich juist heeft afgespeeld.

En zo is het 30 jaar later nog. Meten is weten!

In deze is de vraag: waarom weten de ondervragers niet wat er echt gebeurt is, dit is voor een misdrijf van deze orde zeer verdacht. Ten eerste de achtergronden van de slachtoffers, de militaire uitvoering, het land stond in rep er roer. En toch weten de ondervragers niet wat er zich heeft afgespeeld en verdwijnt het echte bewijsmateriaal en brengt men vals aan. Waarbij de onderzoeken die aantonen dat het nieuw bewijsmateriaal dat vals blijkt te zijn nog word achtergehouden.

Ze hebben nu toch wel alles geprobeerd om ze erbij te lappen, de Borains.

Trouwens ik probeer de feiten die in Nijvel gebeurt zijn te toetsen aan gegevens en info die beschikbaar is en de verklaringen, op een heel secure manier. En de eerste 2 verklaringen van Cocu kloppen die niet met wat er gebeurt is. Het is geen betrapping, bv. het koppel is in 2 fasen vermoord, plus met de moord op de rijkswachter klop er ook iets serieus niet. Ik heb het topic al verschillende keren overlezen, er is waarschijnlijk nog een tweede 0.22 ( zie gevonden zakken), en er zijn de robotfoto's van Nijvel die niet gepubliceerd zijn maar dankzij Boemerang wel hebben. Eén ervan lijkt als 2 druppels op een huurling die waarschijnlijk in de drughandel zat. Ergens op het forum is er die rosse reus die in Amsterdam begint te huilen.

Er is zoveel voor Nijvel dat nog niet onderzocht is en er zijn nog vele andere mogelijkheden.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

417

Re: Nijvel: 17 September

Vanuit de denkpiste "Katanga & Mossad" kunnen we in de koffer van die Mercedes nog een keer iets anders hineininterpretieren ... Uranium?

Interessant om een keer de lijst te zoeken van gekende Mossad-ingrepen op West-Europese bodem. Vijandige landen beletten om aan materiaal te raken om een kernbom of vuile bom te produceren, behoort zeker tot de kerntaken van de Mossad en wat dat betreft worden de grote middelen ingeschakeld.

418

Re: Nijvel: 17 September

https://lh3.googleusercontent.com/-QVJe-h6UqwU/U82ssAEHztI/AAAAAAAAAw0/L8AesC23VZA/w520-h600-no/ca5841d0-dd21-11e3-b1e4-361cd0919f10_web_scale_0.375_0.375__.JPG.h600.JPG

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

419

Re: Nijvel: 17 September

Verder gaand op deze post en de antwoorden die erop volgen. Heb ik een beetje opzoekingen gedaan, de koffer van de Mercedes als die open staat komt veel hoger dan ik eerst dacht, ik heb de tekening al een beetje aangepast het is nog niet exact juist maar al in de goede richting.

https://lh5.googleusercontent.com/-HhfDQY7GfjU/U82toZZ66dI/AAAAAAAAAxE/ihsWsM5dfto/w1357-h739-no/NijvelRecon01_koffer.png

In dit You Tube-filmpje vuren ze met 12 g op een wagen met vergelijkbaar resultaat als de koffer en mogelijke impact sporen in de combi portier bestuurder.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

420

Re: Nijvel: 17 September

Uit een bijdrage van René De Witte op tueries in 2007:

Ook Elise Dewit en haar partner Jacques Fourez - allebei in september 1983 door de Bende vermoord - waren geen onbekenden in het Brusselse milieu rond VDB. Elise Dewit werkte ooit bij de Brusselse notaris Lefère en ontvreemdde daar gewestplannen die betrekking hadden tot de rakettenbasis van Florenne. Aan de installatie van de basis ging driftige grondspeculatie vooraf.

Notaris Lefère stelde ook de notariële aktes op van onder meer het Brusselse World Trade Center (een project rond vastgoedpromotor Charly de Pauw en VDB) en van Euromeat, het vleestransportbedrijf van VDB dat in 1980 door de rijkswacht doorgelicht werd wegens mogelijke drugtransporten in diepgevroren vlees.

Maar er is meer! Via Lefère komen we onmiddellijk terug terecht bij Eurosystem Hospitalier en de Saoudi's:

Lefère est dans la zone grise entre politique et criminalité. Son beau-fils est l'ingénieur Dhanani, le représentant de CEI dans Eurosystems, un consortium autour de la Société Générale, le noyau de la haute finance belge de l'époque. Eurosystems regroupait les plus grandes entreprises belges associées dans un projet de construction d'un grand hôpital en Arabie saoudite.

A l'époque, l'actuel roi Albert II s'était engagé très loin dans ce projet, qui a connu une faillite retentissante. Suite à cette faillite, une immense corruption a été mise à jour. Les hauts responsables saoudiens avaient été "achetés" à l'aide d'un réseau de call-girls. C'est Dhanani qui avait préparé, géré et contrôlé les travaux, avec visites en Arabie saoudite.

Dus de eventuele chantage die werd uitgeoefend door Fourez-Dewit kan ook slaan op de smeergelden van Eurosystem Hospitalier. Het zou interessant zijn te weten tot wanneer Dewit bij Lefère heeft gewerkt.