711

Re: Nijvel: 17 September

Naargelang de 36 bekentenissen van de Borains waren ze met 5 a 9 mensen in Nijvel. Er was daar nog een tweede wagen met Cocu achter het stuur volgens bepaalde verklaringen: een BMW. De vrachtwagen van Nardella stond verder te wachten om hen op te pikken bij pech.

712

Re: Nijvel: 17 September

bertlagaisse wrote:

Naargelang de 36 bekentenissen.

een bekentenis zonder dader kennis is iets heel anders. Waarom denk je dat ze iets bekend hebben zonder het gedaan te hebben.

Wat als de heer van het hoog comité van toezicht gelijk heeft en dat de roze balletten gebruikt worden om het dossier niet opgelost te krijgen. Dan is het ook heel logische dat de daders de vele wapens juist in Nijvel samen gebruiken. Wie lost er misdaden op hoe kunnen de tapes gebruikt worden? Allemaal toeval, denk er maar eens goed over na!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

713

Re: Nijvel: 17 September

Volgens wat ik hier lees zou de inbraak, inclusief het openbranden van de deur, ongeveer een half uur moeten duren. Nogal raar om dit vlak naast een tankstation te doen. Hier kunnen op alle momenten mensen opduiken. Als het dan toch om de buit te doen is zet je iemand/iets in de weg zodat de mensen het tankstation niet kunnen bereiken (fake rijkswachter, politielint, voertuig, ...). Trouwens (zoals zo dikwijls al aangehaald) inbrekers met dit soort en deze hoeveelheid wapens?

714

Re: Nijvel: 17 September

Net als met JFK inmiddels meer bekentenissen dan potentiële daders. Half België zat blijkbaar bij de bende of verkende voor staatsveiligheid (logisch, nietwaar) de warenhuizen des lands. Als buitenstaander, nog niet gemangeld door de eindeloze dossiers, ben je geneigd te denken dat het waarschijnlijker is dat Bouhouche zijn racistische vrienden van alles en nog wat wijs heeft kunnen maken en bepaalde sporen/pistes gecreëerd heeft, dan dat hij slechts als tussenpersoon fungeerde. Ze hebben het ontvreemde wapen uit zijn studietijd later bij hem terug gevonden, als de gestolen wapens van 'vriend' Mendez en hij breekt met Beijer vanwege zijn wens Libert bij ARI in te lijven. Een lange geschiedenis van diefstallen en geweldsmisdrijven. Het weinige materiële bewijs dat niet verdwenen is wijst naar Bouhouche, zonder zijn persoon valt elke piste om. Deze zaak begint naar mijn idee ook met de aanslag op Vernaillen en de sindsdien onbeantwoorde vragen. Vragen die zich naar mijn idee vooral zouden moeten richten op de leidinggevende(n) van Vernaillen die een aantal onbegrijpelijke beslissingen maken en daar nimmer op aangesproken worden.

In bovenstaande context waren de supermarkt overvallen onderdeel van de afpersing van deze ketens. Het vereist overigens niet dat Bouhouche aanwezig was, zeker niet als je een groep mafkezen rond hebt lopen die je wijs kan maken dat Staatsveiligheid graag wilt dat ze supermarkten verkennen en, om te oefenen, bij gebrek aan KGB agenten een willekeurig echtpaar uitkiest om te liquideren.
Dus ja, ik denk ook dat je het hier hebt over meerdere daders of zelfs dadergroepen die mogelijk tegenstrijdige of zelfs conflicterende motieven hebben.

715

Re: Nijvel: 17 September

Heren/Dames, als er die avond niet het koppel Fourez-Dewit was doodgeschoten, maar een heer of vrouw Jan en Truus Nobody, had dan iemand de link gelegd naar extreem-rechts, roze feestjes, terreur van de spanning, enz? Nee, dan had het een compleet mislukte en uit de hand gelopen vrij goed georganiseerde inbraak in een supermarket geweest door een bende criminelen die uit waren op spullen zoals champagne, sterke drank, koffie, wijn, zelfs verwarmbare olie in het groot, enz. Enkel complottheorieën wijzen naar iets anders. Maar voor die complottheorieën is geen enkel fysisch bewijs.

Voor dergelijke buit hadden deze daders zeker een afzetmarkt in de Brusselse bepaalde horeca en bars die naar ik veronderstel wel eens graag iets in het "zwart" aankochten tegen een gereduceerde prijs en niet te veel vragen stelde.

De inbrekers hadden naar hun mening een fantastisch idee. De deuren openen gaat niet, al was dat inbraaktechnisch zeer eenvoudig, maar dan gaat het alarm af. Dus branden we er maar een mangat in (maakt zelfs niet veel geluid) en geven de buit manueel door dit mangat door. Goed verborgen aan de achterkant van het gebouw kan dit lang doorgaan, tot het transport helemaal vol is. Wel heel arbeidsintensief, je moet met wat daders aanwezig zijn, en gesleur met gasflessen en iemand nodig met een beetje expertise zoals bijvoorbeeld een autotechnieker die eerder auto's of andere dingen uit elkaar haalt, dan ze herstelt. smile 

Maar daar maakten ze een klein denkfoutje waardoor het deuralarm na een 20 minuten toch afging zonder de deur echt te openen.

716

Re: Nijvel: 17 September

Kees BK wrote:

Dus branden we er maar een mangat in (maakt zelfs niet veel geluid) en geven de buit manueel door dit mangat door.

Je hebt dat 'mangat' ongetwijfeld op foto's al gezien. Zo echt netjes een vierkant uitbranden duurt drie keer zo lang als een cirkelvormig mangat uitsnijden. De vorm ervan en de genomen moeite om het te maken intrigeert me al jaren. Wat moest er door? Een pallet (een kleintje dan)? Of moest er iets in het gebouw binnen? En ga je dan zo zwaar bewapend wat consumables gaan stelen? Ik vermoed dat ze daar iets hebben uitgehaald dat volledig onder de radar gebleven is. Misschien was er nog een kleine bestelwagen mee gemoeid die met de vracht al vertrokken was? Net zoals containers vandaag op een haven worden uitgehaald....

Of het is een decoy om de moord op Fourez en Dewit af te dekken? Misschien waren Fourez en Dewit wel betrokken partij, hadden ze daar een rendez-vous en is er iets stevig uit de hand gelopen? Drugs for cassettes - ik weet, ik klink wel helemaal gek -? Zijn de agenten echt collateral dammage of wist minstens één hoe de vork in de steel zat? Ik wil het allemaal wel aannemen maar heeft men al eens ballistisch proberen na te bootsen wat er gebeurt als je van dichtbij op een épaulette schiet?

717

Re: Nijvel: 17 September

ddd wrote:

Ik vermoed dat ze daar iets hebben uitgehaald dat volledig onder de radar gebleven is.

Natuurlijk is dat zo. Goed dat iemad de tunnelvisie heeft verlaten. Fourez-Dewit waren op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.

718

Re: Nijvel: 17 September

zeno wrote:

Natuurlijk is dat zo. Goed dat iemad de tunnelvisie heeft verlaten. Fourez-Dewit waren op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.

Procureur Deprêtre was ook op de verkeerde plaats en moment.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

719

Re: Nijvel: 17 September

Dat van dat haar doet me wel denken aan Mirko Tavra, of toch zoals hij er vandaag uitziet. Ik ben ook blij met het verlaten van tunnelvisies. Die hebben we al genoeg; nu zijn er vooral nieuwe ideeën nodig. Stel bijvoorbeeld dat De Staerke, op dat moment nog maar enkele uren eerder ontsnapt uit de gevangenis van Doornik en op pad met een zekere Jean-Claude Desmedt, door het koppel Fourez-Dewit is opgepikt, of dat hij hun auto - passagiers incluis - heeft 'gebruikt' om een stuk dichter bij Brussel te komen en Fourez af te leiden naar het tankstation aan de Colruyt van Nijvel omdat hij daar met enkele vriendjes had afgesproken. Ergens las ik dat er in Nijvel abnormaal veel daders moeten geweest zijn.

720

Re: Nijvel: 17 September

ddd wrote:

Je hebt dat 'mangat' ongetwijfeld op foto's al gezien. Zo echt netjes een vierkant uitbranden duurt drie keer zo lang als een cirkelvormig mangat uitsnijden.

Sorry DDD, dat 3 keer is een loopje nemen met de klassieke meetkunde. Neem bijvoorbeeld gat vierkant 60cm x 60xm = 240 cm snijden. Cirkel met diameter 60cm: omtrek 60cm x3.14 = 188,4 cm snijden. Verschil is in tijd 0,27 keer langer, geen 3 keer langer, maar wel veel gemakkelijker. Bovendien kon men gebruik maken voor vertikale geleiding bij het branden van de rand van de flensprofielen waaruit dit typische deurblad was samengesteld (toen in 1983, nu niet meer). Zo maximaliseerde men handig in breedte en heb je automatisch een mooi uitgesneden (toch de verticale snedes) gat.

Ik denk dat Procureur Deprêtre het in dit geval wel bij het rechte eind had. De inbrekers hadden er nooit op gerekend dat het stil alarm toch zou afgaan.

En inderdaad, ze hadden allemaal een wapen, maar 5 verschillende kalibers handvuurwapens (niet echt wat een militair commando zou meenemen want die standaardiseren om praktische redenen, maar eerder net iedereen uit een koffer met een allegaartje aan wapens één uitgenomen + 1 Long Rifle en 1 Riot Gun. Ook niet het type wapens dat bijvoorbeeld de Bende Haemers gebruikte bij hun postwagenovervallen. 5 handvuurwapens, daarom aanname dat ze minstens met 5 waren (maar ik denk nog minstens 1 meer).

Er automatisch van uit gaan dat de daders koelbloedige killers waren, dat kan maar lijkt me heel kort door de bocht. Kijk naar het Belgische dossier Oste Guy die tijdens een ordinaire inbraak op 6 november 1992 in het warenhuis Colruyt in Aalst onbegrijpelijk en onnodig 2 Aalsterse politie-agenten (Patrick Lanckman en Luc Schamp dood schoot toen ze deze inbreker betrapten. De man stond bekend als kruimeldief, niet meer, niet minder. Als hij niet had geschoten, had hij misschien dezelfde avond nog op vrije voeten geweest. Hij verklaarde op zijn assisenproces dat zijn 9mm pistool hem “een goed gevoel” gaf. Een groep daders kan bijvoorbeeld zulk een gevoel nog versterken. Een soort macho-gedrag. Als één dader een wapen bij zich had, ja, dan hadden ze er allemaal één bij. Als er één schoot, ja, dan schoten ze allemaal.