931

Denk dat het een tikfout was maar zeker ben ik niet ... bericht van Wolf (op Les Tuéries) dateert van januari 2009. In het onderwerp noteerde hij wel "foutje initialen" ...

932

Dus NC is geen Claude Nitelet?

933

Geen idee, Edd, maar 't is quasi zeker dat hij refereerde aan de gebroeders Rousseau : Isaac en Nicolas.

934

Reckie's Son wrote:
Ben wrote:
  • Een jachtgeweer (riot gun)

• Een pistool, 22 LR FN

• Een revolver, 357 Magnum

• Een pistool 9mm

• Een pistool 7.65 FN

• Een Colt 1911 .45

In dit lijstje staat volgens de informatie die ik op de site las een fout. In het lijstje staat een pistool kaliber .22 aangegeven, dit was echter (volgens de info en ook de logica) een geweer (karabijn). Dat verklaart ook Winne zijn twijfels (volgens mij toch) waarom ze hier een .22 gebruiken terwijl ze ook over een riotgun beschikken.

De agenten begaven zich op 300 meter van de schutters, en deze hadden maar 2 geweren (waarvan we weten) bij zich, een riotgun met hagelpatronen en een .22 Long Rifle, dan is de keuze algauw gemaakt lijkt me, en is de .22 alsnog de meest logische keuze aangezien alle andere kalibers pistolen en revolvers waren.

Vanwaar komt het idee dat er met een longrifle is geschoten ? volgens mij is er met een pistool in kaliber .22LR geschoten (favoriet wapen van "de killer")  ideaal wapen voor liquidatie op korte afstand , erg effectief zeker als er hollow point munitie gebruikt wordt maakt niet te veel lawaai en maakt ook niet te veel rommel

935

Citaat uit https://archive.org/details/DeBendeVanNjvel (wie o wie heeft dit heldere en overzichtelijke stuk geproduceerd?!):

17/09/1983 Nijvel. Dubbele executie op Jacques Fourez en Elise Devvit aan het Colruyt-vvarenhuis (...)

Jacques Fourez en Elise Devvit waren in het bezit van een bezwarende videocassette van de Roze Baletten. Ze wilden deze cassette gebruiken om de betrokkenen te chanteren en er zo hun eigen voordeel mee te doen. Tijdens een terugrit van Parijs worden ze door overvallers gedwongen naar het Colruyt-warenhuis in Nijvel te rijden. Daar worden ze in koelen bloede afgemaakt en de bevvuste videocassette wordt meegenomen. Dan volgt het tweede deel van de operatie. De overvallers bewerken de ijzeren poort aan de achterkant van de Colruyt met een snijbrander en stellen zo het alarm in werking. Op die manier wordt de rijkswacht gealarmeerd en komt rijkswachter Marcel Morue, die avond van wacht, samen met zijn collega ter plaatse. Wachtmeester Marcel Morue interesseerde zich iets teveel voor de gebeurtenissen in Brabant. Hij had een dossier samengesteld over rol van extreem-rechts in de recente feiten in Brabant. Morue vvordt door de overvallers op gruwelijke wijze geëxecuteerd. Er worden 24 projectielen in zijn lichaam teruggevonden. Zijn collega Jean-Marie Lacroix overleeft de slachtpartij wel. Om de ware motieven van de moorden te maskeren stelen de daders nog wat sterke drank, koffie en pralines uit het Colruyt-warenhuis.

Motief: Geheimhouding Roze Balletten, executie van een al te ijverige rijkswachter
Daders: Martial Lekeu, ...

Dat politieagent Morue (samen met zijn collega Jean-Marie Lacroix) in een val is gelokt zou kunnen, waarmee de moord op Morue en het echtpaar Fourez-Dewit voor de bende een geval 'drie vliegen in een klap' zou kunnen zijn geweest. Zonder dossierkennis houd ik het er vooralsnog op dat Morue gewoonweg vreselijke pech heeft gehad, toen toevallig hij en zijn collega Lacroix die nacht met de bende werden geconfronteerd, zonder te willen beweren dat Morue niet in de val is gelokt (op basis van 'inside information').

Zijn de gangsters - na hun overval op de Colruyt in Nijvel op 17 september 1983 - naar l'Auberge des Trois Canards in Lasne soms niet gereden? Weet er iemand soms iets over?

937

Ik dacht dat ze richting Diable amoureux reden en daar een politievoertuig Golf beschoten.

Paul Lambert, de eigenaar van de witte wagen waar een oranje band overgeschilderd was. De persoon die hetzelfde manoevre uitvoerde als de echte politiewagen, maar waarop geen enkele kogel werd gevuurd. De piste waarbij het koppel Dewit van de snelweg naar het DATS tankstation werd geëscorteerd past hier perfect bij. De wagen van Paul Lambert had een Rijkswachtantenne (bij welke feiten heb ik dit nog gelezen ...). Hierdoor lijkt hij niet enkel op een politiewagen, maar gaf hij ook de mogelijkheid om door te geven wanneer de ordediensten opgeroepen werden.

• Paul Lambert werd pas een jaar na de feiten ondervraagd.

• Moord met nekschot dat Patrick Haemers steeds is blijven ontkennen.

• Wat is er met deze antenne gebeurd?

939

Tueries du Brabant: deux confidences d’Alex Deloyer, ancien de l’antigang

Ancien de l’antigang de la PJ de Bruxelles, Alex Deloyer a deux choses à dire sur les tueries du Brabant.

La première: à l’arrière du Colruyt de Nivelles (trois victimes, en septembre 1983), les enquêteurs trouvèrent, accroché à du fil barbelé, un morceau de tissu pouvant provenir d’un vêtement d’un auteur: nous maintenons le conditionnel.

Sauf qu’en audition au GRB, un des suspects de la filière boraine a fourni cette précision qu’il ne pouvait connaître que s’il avait été présent. S. D., qui l’interrogeait (toujours vivant), est connu pour avoir toujours été d’une correction parfaite. "Cela fait trente ans que je m’interroge, confie Alex Deloyer. Ce détail ne s’invente pas. Il fallait se trouver sur les lieux."

Pour rappel, les membres de la bande boraine ont été acquittés pour les faits liés aux tueries du Brabant. Mais la piste est-elle écartée ? En 2015 (DH 24/7/2015), nous annoncions que le procureur Christian De Valkeneer, sachant (le chef de bande suspecté) Michel Cocu très malade, s’était rendu chez lui pour l’inviter à dire ce qu’il savait. Cocu, un ancien policier, avait refusé. Il est décédé en 2016. (...)

Bron: La Dernière Heure | Gilbert Dupont | 31 December 2020

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Als ze door de bende ontvoerd zouden zijn dan slaat de plaats van hun executie en de inbraak daarna helemaal nergens op. Nee, ze kwamen daar gewoon om te tanken, dat kan niet anders.

1 + 1 = 2