41

Re: Anderlecht: 22 Januari 1985

Frank De Moor van Knack toont in juni 1988 een brief van een tipgever  aan de parlementaire commissie. Daarin spreekt de tipgever over drie zaken.

  1. Dany van de speciale interventie eenheid als een van de leiders van de Bende van Nijvel en zijn modus operandi

  2. Een directeur van FN die zal worden vermoord omdat men hem niet meer vertrouwt

  3. Ene Jules Montel die tegen betaling stukken uit het gerechterlijk dossier van VDB ontvreemdde

Bron: Hilde Geens

Denk in dit verband ook een keer terug aan de nota van Willy Acke waarin hij vermeldt dat VDB de fiches van de SIE opvroeg.

42

Re: Anderlecht: 22 Januari 1985

Zeker geen onbelangrijke vraag: wanneer ontving Frank De Moor deze brief en wat deed hij er mee toen hij deze ontving?

Non semper ea sunt quae videntur

43

Re: Anderlecht: 22 Januari 1985

Ik heb dit verhaal proberen na te trekken. Verbeter me indien ik fout zou zijn aub.

Het gaat over een verklaring van een niet-gekende tipgever die deze verklaring schriftelijk afleverde aan Frank De Moor ergens tussen maart 1988 en april 1988. Dit is dus meer dan 2 jaar na het feit dat er genoemd werd rond de moord van 7 januari 1986 op Juan Mendez).

De niet-gekende tipgever haalde naar eigen zeggen zelf de informatie van François Ertrijckx, die hem dat tussen eind 1984 en z'n dood in januari 1985 vertelde. Aangezien deze op 22 januari 1985 gedood werd, kon niet gecontroleerd worden of de niet-gekende tipgever de waarheid sprak.

In maart 1988 afkomen dat iemand eind 1984 iets had verklaard dat niet gecontroleerd kan worden, dat is gemakkelijk natuurlijk (en rijkelijk te laat).

Mij lijkt het eerder onwaarschijnlijk dat de moord op Mendez bijna 1 jaar of langer zelfs, gepland werd en vast stond dat dit uitgevoerd moest worden.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Anderlecht: 22 Januari 1985

FreCR wrote:

Mij lijkt het eerder onwaarschijnlijk dat de moord op Mendez bijna 1 jaar of langer zelfs, gepland werd en vast stond dat dit uitgevoerd moest worden.

Wel, ik denk ook niet dat de moord al een jaar op voorhand gepland is, maar wel dat ze het vertrouwen in Mendez kwijt waren of hem storend vonden. Mendez was in '85 een hele tijd zenuwachtig, vooral na de verdwijning van zijn wapens voelde hij zich niet meer veilig.

Zowel Ertryckx als Montel zijn vermoord in '85, Mendez begin '86. Er is een sterke overlapping zowel in verklaringen van de 3 als leefwereld tussen de 3 namen. Mendez en Ertryckx zijn niet te spreken over VDB, blijken iets over de daders te weten. Wat ook vergeten wordt de vader van Mendez werkte blijkbaar ook voor FN.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

45

Re: Anderlecht: 22 Januari 1985

Inderdaad. Verder lijkt het me nogal onwaarschijnlijk dat de moord op Mendez willekeur of toeval was. Bij slachtoffers zoals Finné kan men nog de factor "verkeerde plaats, verkeerde moment" inroepen, bij Mendez lijkt me zo'n factor eerder onbestaand.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Anderlecht: 22 Januari 1985

FreCR wrote:

In maart 1988 afkomen dat iemand eind 1984 iets had verklaard dat niet gecontroleerd kan worden, dat is gemakkelijk natuurlijk (en rijkelijk te laat).

Dat kan wel gecontroleerd worden, die bron heeft die niet alleen aan die journalist verteld maar ook in zijn omgeving. De info is zo specifiek dat het totaal niet moeilijk is om dit te achterhalen. Erbij, de getuige en zijn vriend kunnen wel eens heel goed (te veel) op de hoogte geweest zijn. (Het is eerder gemakkelijk van jou om zo'n antwoord te geven, maar wat je schrijft is dus fout.)

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Anderlecht: 22 Januari 1985

Ben wrote:

De politie vond een Pontiac met een lijk aan het stuur.

Dans les informations qu’il m’a communiquées, il y une allusion à un autre homicide, le meurtre d’un des garde-du-corps de Plastic Bertrand surnommé Astérix, dont le corps sera retrouvé dans une Pontiac, de couleur métallisée, de type Firebird, avec également un oiseau stylisé dessiné sur le capot. Et dans ces notes, je constate que l’informateur de José Mendez est le deuxième garde-du-corps du chanteur, qu’il fait un lien entre les deux homicides, et que ce lien, c’est le Mirano.

Is er iets bekend over de kleur of het jaartal van deze Pontiac Firebird?

Couleur Métallisée = zilver/grijskleurig?

Re: Anderlecht: 22 Januari 1985

Het was een zwarte Pontiac. Of het om model 1979 weet ik niet, ik dacht dat de neus van die zwarte Pontiac er iets anders uitzag.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

49

Re: Anderlecht: 22 Januari 1985

Het kan zwarte metaalkleur zijn. Couleur metallisee wil enkel zeggen dat er metaaldeeltjes in de lak zitten.

50

Re: Anderlecht: 22 Januari 1985

Mecanicien doodgeschoten te Anderlecht

Op de parking van het Westland shoppingcenter, Sylvain Dupuislaan te Anderlecht, werd dinsdag omstreeks 22u de 30-jarige Fraçois Ertrijckx, mecanicien, wonende Grotstraat 17 te Laken, vermoord aangetroffen. Het slachtoffer werd met vier kogels doodgeschoten.

Omstreeks 20u45 had Ertrijckx, een gescheiden man, zijn vrienden verlaten met de melding dat hij een lokaal zou zoeken voor een duikersclub. Hij reed toen weg en werd even voor 22u door een getuige opgemerkt op de parking van het Westland-Shoppingcenter. Ertrijckx was op dat ogenblik in een druk gesprek met een andere man met wie hij blijkbaar een afspraak had.

Korte tijd na de feiten was de politie reeds ter plaatse. Ze trof er de wagen van Ertrijckx aan met de motorkap gedeeltelijk verborgen in het struikgewas en met een draaiende motor. De laatste vaststelling zou er kunnen op wijzen dat het slachtoffer wilde wegrijden op het ogenblik dat hij door de kogels werd getroffen.

Volgens de bevindingen van de wetsgeneesheer werd Ertrijckx tweemaal getroffen in de hals, eenmaal boven de borst en eenmaal in de buik. Een wapendeskundige stelde vast dat ook nog een vijfde kogel werd afgevuurd die echter het slachtoffer miste.

Tot nog toe is niets gekend over de dader. Er wordt evenwel niet uitgesloten dat het om de man gaat met wie het slachtoffer op de parking werd gezien.

Bron: Gazet van Antwerpen | 24 Januari 1985

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube