21

Inderdaad, ik vind het wel terug heel toevallig dat een oud speurder zelfmoord heeft gepleegd. Juist nu!

22

Na: kanker, hart- en vaatziekten, ziekten van de ademhalingsorganen is zelfdoding de grootste doodsoorzaak bij mannen in Vlaanderen. Ik lees in het artikel dat hij de voorbije maanden sukkelde met zijn gezondheid en daardoor minder deel nam aan sociale activiteiten. Soms is "sukkelen met de gezondheid" en het aftakelen door het gevolg van "ouder worden" een reden waarom het voor sommigen niet meer verder hoeft te gaan in het leven. Ik denk niet dat we achter alles altijd onmiddellijk iets moeten gaan zoeken of er een of ander complot gaan in zien.

De kans dat de doodsoorzaak juist is welke in het Nieuwsblad staat, lijkt me wel reëel, al merk ik er wel bij op dat er wééral fouten in het artikel staan:

Vanaf 1985 maakte Roger Romelart deel uit van de Delta-cel, die onder leiding van de Dendermondse onderzoeksrechter Freddy Troch onderzoek verrichtte naar de Bende van Nijvel. Toen het onderzoek in 1987 werd overgeheveld naar de onderzoekscel in Charleroi onder leiding van Jean-Claude Lacroix

3 fouten in 2 zinnen. 't Valt nog mee deze keer. wink

Vanaf 1985 maakte Roger Romelart deel uit van de Delta-cel:

Delta is maar van start gegaan begin 1986.

Toen het onderzoek in 1987 werd overgeheveld:

Het bende-onderzoek van Jean Deprêtre & Co in Nijvel werd weggehaald in 1987. Dit verhuisde naar Charleroi, waar JC Lacroix onderzoeksrechter was. Het bendedossier van Troch & Co (Delta) (dus het dossier waar Romelart aan meewerkte toen) werd pas in 1991 "overgeheveld" naar Charleroi.

onder leiding van Jean-Claude Lacroix

Het dossier van Troch & Co (Delta) dat naar Charleroi overgeheveld werd, kwam terecht onder leiding van onderzoeksrechter Pierre Hennuy.

Non semper ea sunt quae videntur

23

Dochter overleden oud-speurder: "Ontwikkelingen in dossier Bende van Nijvel deden mijn vader uit leven stappen"

Roger Romelart uit Erpe-Mere, oud-speurder in het onderzoek naar de Bende van Nijvel, is uit het leven gestapt omdat hij de recente ontwikkelingen in het dossier moeilijk kon verwerken. Dat zegt zijn dochter in een gesprek met TV Oost Nieuws. Romelart maakte deel uit van de Deltacel, die onder leiding stond van de Dendermondse onderzoeksrechter Freddy Troch. Volgens Romelart mocht de waarheid niet aan het licht komen, maar als speurder heeft hij zich altijd gehouden aan de zwijgplicht.

Bekijk de reportage hier » www.tvoost.be

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

24

Vreemd toch!

Mss moet iemand eens een topic zelfmoorden maken, ik heb de indruk dat het aantal zelfmoorden in de Bende saga aanzienlijk is, indien we daar nog de "verongelukten bijtellen " ............Het zou kunnen dat deze lijst ons iets bijbrengt

Zou deze ex-speurder zelfmoord gepleegd hebben indien die 2 andere ex- speurders niet waren opgepakt ? Bizarre vraag maar belangrijke vraag. Moeilijke vraag ook, vooral als ik bedenk dat hij iemands vader was.

Ik had de indruk dat de dochter dacht van niet.
Of heeft iemand deze man geïntimideerd, allemaal mogelijk maar giswerk

Mocht de dochter of een ander familielid meelezen, mijn oprecht medeleven.

Hoeveel doden moeten er nog vallen voor bepaalde mensen hun mond gaan open doen ?

26

Er zijn er al te veel gevallen, veel te veel.

27

Ondertussen gaat het gerecht het overlijden van Roger Romelart (78), gepensioneerd speurder van de onderzoekscel naar de Bende van Nijvel, nauwkeuriger onderzoeken. Het lichaam van de ex-collega van Vermeersch werd deze week in zijn woning in Erpe-Mere aangetroffen.

Volgens de eerste vaststellingen zou de man zelf uit het leven zijn gestapt. Maar de dochter van Romelart liet weten dat haar vader sinds een maand bijzonder bezorgd leek rond te lopen. Zij kon zich niet aan de indruk onttrekken dat het dramatische besluit van haar vader te maken had met de recente ontwikkelingen in het Bende-onderzoek.

Het gerecht in Charleroi wil het overlijden onderzoeken om uit te zoeken of het daadwerkelijk om zelfdoding gaat. De twee kinderen van Romelart zullen gehoord worden. Zij lieten al weten dat hun vader geen reden voor zijn daad heeft achtergelaten.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube
  1. De Staerke zet een stukje tekst bij een schilderij van hem rond 28/10/2018 als ik mij niet vergis. Link naar schilderij » www.galerie-creation.com

2. Farouk zijn reportage wordt afgespeeld

3. Huiszoeking bij Lhost

4. Vermeersch Philippe wordt aangehouden

5. Achten François wordt aangehouden

6. Zelfmoord Roger Romelart

7. Confrontatie tussen Achten en Vermeersch

8. Achten krijgt een voorstel rond spijtoptant

9. Achten blijft aangehouden en Vermeersch vrij onder voorwaarden.

Op nog geen 4 maanden tijd. Naar mijn mening heeft de reportage toch wel wat teweeg gebracht. Wat dan zullen we nog moeten bekijken. Dat het hier en daar wat aan het rommelen is of heeft gerommeld staat voor mij wel vast.

Als het klopt dat Roger effectief onrustiger/bezorgder was de laatste maand, dan ben ik wel benieuwd wat hij met dit alles te maken heeft.

29

Voor mij roept dit herinneringen op aan de dood van Willy Acke. Vermoedelijk hebben ze elkaar gekend en ontmoet bij Delta.

30

coconut wrote:

Misschien moet iemand eens een topic zelfmoorden maken, ik heb de indruk dat het aantal zelfmoorden in de Bende saga aanzienlijk is, indien we daar nog de "verongelukten bijtellen"

Is dat wel zo?

Ik heb even de statistieken er bijgehaald en ook eens het aantal personen die hier vernoemd worden i.v.f. Bende van Nijvel (zowel verdachten als bijvoorbeeld speurders) geteld.

Het aantal zelfmoorden rond dit Bende van Nijvel-dossier blijkt volgens de statistieken geen abnormaal cijfer te zijn, ZELFS als we daar de "verongelukten" bijtellen nog steeds niet.

Non semper ea sunt quae videntur