Re: Roger Romelart

Mss moet iemand eens een topic zelfmoorden maken, ik heb de indruk dat het aantal zelfmoorden in de Bende saga aanzienlijk is, indien we daar nog de "verongelukten bijtellen". Het zou kunnen dat deze lijst ons iets bijbrengt. Zou deze ex-speurder zelfmoord gepleegd hebben indien die 2 andere ex- speurders niet waren opgepakt? Bizarre vraag maar belangrijke vraag. Moeilijke vraag ook, vooral als ik bedenk dat hij iemands vader was.

Ik had de indruk dat de dochter dacht van niet. Of heeft iemand deze man geïntimideerd, allemaal mogelijk maar giswerk. Mocht de dochter of een ander familielid meelezen, mijn oprecht medeleven.

Hoeveel doden moeten er nog vallen voor bepaalde mensen hun mond gaan open doen?

22

Re: Roger Romelart

Er zijn er al te veel gevallen, veel te veel.

23

Re: Roger Romelart

Ondertussen gaat het gerecht het overlijden van Roger Romelart (78), gepensioneerd speurder van de onderzoekscel naar de Bende van Nijvel, nauwkeuriger onderzoeken. Het lichaam van de ex-collega van Vermeersch werd deze week in zijn woning in Erpe-Mere aangetroffen.

Volgens de eerste vaststellingen zou de man zelf uit het leven zijn gestapt. Maar de dochter van Romelart liet weten dat haar vader sinds een maand bijzonder bezorgd leek rond te lopen. Zij kon zich niet aan de indruk onttrekken dat het dramatische besluit van haar vader te maken had met de recente ontwikkelingen in het Bende-onderzoek.

Het gerecht in Charleroi wil het overlijden onderzoeken om uit te zoeken of het daadwerkelijk om zelfdoding gaat. De twee kinderen van Romelart zullen gehoord worden. Zij lieten al weten dat hun vader geen reden voor zijn daad heeft achtergelaten.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Roger Romelart

  1. De Staerke zet een stukje tekst bij een schilderij van hem rond 28/10/2018 als ik mij niet vergis. Link naar schilderij » www.galerie-creation.com

  2. Farouk zijn reportage wordt afgespeeld

  3. Huiszoeking bij Lhost

  4. Vermeersch Philippe wordt aangehouden

  5. Achten François wordt aangehouden

  6. Zelfmoord Roger Romelart

  7. Confrontatie tussen Achten en Vermeersch

  8. Achten krijgt een voorstel rond spijtoptant

  9. Achten blijft aangehouden en Vermeersch vrij onder voorwaarden.

Op nog geen 4 maanden tijd. Naar mijn mening heeft de reportage toch wel wat teweeg gebracht. Wat dan zullen we nog moeten bekijken. Dat het hier en daar wat aan het rommelen is of heeft gerommeld staat voor mij wel vast.

Als het klopt dat Roger effectief onrustiger/bezorgder was de laatste maand, dan ben ik wel benieuwd wat hij met dit alles te maken heeft.

25

Re: Roger Romelart

Voor mij roept dit herinneringen op aan de dood van Willy Acke. Vermoedelijk hebben ze elkaar gekend en ontmoet bij Delta.

26

Re: Roger Romelart

coconut wrote:

Misschien moet iemand eens een topic zelfmoorden maken, ik heb de indruk dat het aantal zelfmoorden in de Bende saga aanzienlijk is, indien we daar nog de "verongelukten bijtellen".

Is dat wel zo? Ik heb even de statistieken er bijgehaald en ook eens het aantal personen die hier vernoemd worden i.v.f. Bende van Nijvel (zowel verdachten als bijvoorbeeld speurders) geteld. Het aantal zelfmoorden rond dit Bende van Nijvel-dossier blijkt volgens de statistieken geen abnormaal cijfer te zijn, ZELFS als we daar de "verongelukten" bijtellen nog steeds niet.

Non semper ea sunt quae videntur

27

Re: Roger Romelart

Dochter ‘Bende’-speurder ziet verband tussen onderzoek en zelfmoord vader

Het voorbije weekend stapte gepensioneerd inspecteur van de Aalsters Gerechtelijke Politie Roger Romelart (78) bij hem thuis in Bambrugge (Erpe-Mere) uit het leven. Volgens zijn dochter worstelde de man nog steeds met het onderzoek naar De Bende van Nijvel waaraan hij tijdens zijn loopbaan meewerkte.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

28

Re: Roger Romelart

FreCR wrote:

Is dat wel zo? Ik heb even de statistieken er bijgehaald en ook eens het aantal personen die hier vernoemd worden i.v.f. Bende van Nijvel (zowel verdachten als bijvoorbeeld speurders) geteld. Het aantal zelfmoorden rond dit Bende van Nijvel-dossier blijkt volgens de statistieken geen abnormaal cijfer te zijn, ZELFS als we daar de "verongelukten" bijtellen nog steeds niet.

Met cijfers en statistieken kan men goochelen naar wens. De waarheid en de werkelijkheid ligt soms heel anders.

29

Re: Roger Romelart

Met bijvoorbeeld criminaliteitcijfers wordt er wel eens goochelarij toegepast. Dit zei de ons gekende Hennart zelfs ooit in een interview: hij liet zich kritisch uit over het "dalen van de criminaliteit" en zei dat zo iets niet moeilijk is, als men gewoonweg geen pv uitschrijft voor een misdrijf, dan daalt het aantal gekende gevallen. Daar had hij een punt die naar mijn mening juist is.

Met zaken zoals sterftecijfers en oorzaken, daar kan men al wat minder hard mee "foefelen", en ook als het cijfer niet volledig exact zou zijn, dan zal de waarheid er wellicht dicht tegen liggen. Sterftecijfers, oorzaken er van... ik vermoed dat dit wel tamelijk correct zal zijnen de foutmarge niet al te groot zal zijn.

Die cijfers in acht genomen, zijn er niet opvallend meer zelfmoorden in het Bende van Nijvel-dossier dan in onze maatschappij.

Non semper ea sunt quae videntur

30

Re: Roger Romelart

FreCR, kan je toelichten hoe je dat berekend hebt? Cijfers over zelfmoorden in België die ik kan vinden hebben het over ~1500 per jaar, 0.013 % of 1.3 op 10000 mensen. Wat is je aantal voor de Bende van Nijvel? En heb je dat over 30 jaar gedaan of ... etc? Gewoon nieuwsgierig.