Spectator Of Life wrote:Waarom kunnen we nu wél uitsluiten dat het niet één of andere opdrachtgever was die Delhaize heeft afgeperst met het dreigen en opzetten van overvallen op hun warenhuisketen?
Ik zou niet weten waarom we - op basis van de feiten - het dossier moeilijker zouden moeten maken dan het is. Maar dat is natuurlijk slechts mijn mening. Er zijn volgens mij veel gemakkelijkere manieren om een warenhuis af te persen, waarbij het gevaar veel kleiner is en de “return on investment” waarschijnlijk ook veel groter.
Maar ik ben natuurlijk geen crimineel dus ik kan ook niet denken als een crimineel.
Spectator Of Life wrote:Idem met het kunnen ontkrachten van verhalen. Mogen we dan een topic starten waarbij we allemaal een verhaal rond de Bende voorleggen waarbij Ben orakelt of het verhaal waar of niet waar is (iemand die zo zelfzeker is kan wel een stootje satire gebruiken).
Dat mag zeker. Maar let op, er gaat niet veel over blijven van al die verhalen.
En aansluitend: ik ben absoluut niet zelfzeker. Ik weet niet wie er achter de bende zit of wat hun motief was.
Spectator Of Life wrote:Profiling is interessant maar niet heiligmakend. Je bestudeert gedrags-en denkpatronen van mensen hetgeen nooit exacte wetenschap is.
Klopt, daarom kan ik ook een poging doen. Ook al ben ik helemaal geen profiler.
Spectator Of Life wrote:Als ik zelf een tip kon geven aan profilers zou ik aanraden zich ten volle te concentreren op Maubeuge en Beersel '82. Daar liggen imo mogelijkheden om tot een overzichtelijk en niet al te uitgebreid daderprofiel te komen.
Dat is ondertussen al twee keer gebeurd en steeds komen de profilers tot dezelfde resultaten. Betekent dit dan dat die profilers niet weten wat ze doen? Of betekent dit dat we best niet te veel aandacht besteden aan al die wilde verhalen die in de loop der jaren in de pers zijn verschenen en we best enkel en alleen naar de feiten kijken?
Want als je naar de naakte feiten kijkt, dan blijft er enkel een uitermate bloeddorstige bende over die in warenhuizen "l'argent" en "le coffre" roept.
Spectator Of Life wrote:De problemen der contra evidentie komen pas als we kijken naar vereiste kennis, (manipulatie van het) onderzoek, (beperkt behaalde) onderzoeksresultaten enz.
Ik maak graag lijstjes.
Dus ik raad aan om eens een lijst te maken met alle zaken waarvoor er bepaalde kennis nodig was, op welke momenten er manipulatie was, hoe die manipulatie gebeurd is, …
En vooral, was het manipulatie of gewoonweg onkunde?
Spectator Of Life wrote:Zijn al die getuigenissen, waarvan sommige als geloofwaardig staan geregistreerd, bijgevolg onwaar voor jou?
Wanneer is een getuigenis geloofwaardig en wanneer niet? Daar kan ik moeilijk over oordelen. Maar ik heb wel geleerd om iedere getuigenis niet zomaar te geloven. Kijk naar het verhaal van de plakkers in Overijse, en hoe dit verhaal over de jaren veranderd is.
Dus ja, misschien moet je er van uitgaan dat iedere getuigenis “onwaar” is en moet je op zoek gaan naar elementen die de getuigenis (on)geloofwaardig maken. (Idioot) voorbeeld: alle getuigen zeggen na een bepaald feit dat de daders met een vrachtwagen naar de plaats van de misdaad zijn gekomen, één getuige zegt jaren later: "nee, nee, ze waren met de fiets. 100% zeker". Moeten we die ene persoon dan geloven? Absoluut niet, dat is een fantast, want alle andere getuigen zeggen dat het een vrachtwagen was, en dit dossier krioelt van zo'n fantasten.
Spectator Of Life wrote:Ik volg Xeno als hij zegt dat er minstens hulp was van bepaalde rijkswachters of onderzoekers, het kan gewoon bijna niet anders zijn als je kijkt naar bepaalde zaken.
Over welke zaken heb je het dan? Want als ik naar de feiten kijk, zie ik geen enkele aanwijzing dat er kennis van (ex-) rijkswachters noodzakelijk was om de feiten te kunnen plegen.
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
YouTube