1

Op straat kun je toch ook een wagen stelen.

Het is 22 maanden geleden sinds de Bende van Nijvel nog iets van zich heeft laten horen. Voor de onderzoekers is die abnormale stilte heel duidelijk, de Borains zijn de daders. En nu zij gearresteerd zijn is de zaak opgelost. Het onderzoek raakt in de vergeetput en wordt voor de justitie een taboe. Er zijn op dit moment belangrijkere zaken voor de onderzoekers. In 1984 werd het land overspoelt door terroristische acties van de CCC, de Cellules Communistes Combattantes. Niemand wordt dan ook verontrust wanneer in de nacht van 21 op 22 september een commando binnendringt in de auto-opslagplaats van de firma d'Ieteren, aan de weg Brussel-Leuven in Erps-Kwerps, bij Kortenberg.

De overval grijpt plaats in de nacht van zaterdag op zondag, iets na vieren 's morgens. De mensen van de firma Securitas die de parkings moesten bewaken, stellen voor vijf uur met verbijstering vast dat onbekenden alle veiligheidsmaatregelen hebben omzeild en dat ze een deel van de afrastering doorgeknipt hebben, waarna ze aan boord van een antracietgrijze driedeurs Golf GTI verdwenen zijn.

Spijts alle maatregelen en onder de neus van de wachtposten. Deze waanzinnige operatie bleef lange tijd in een waas van geheimzinnigheid gehuld. De overvallen opslagplaatsen waren beschermd met geheime bewakingstechnieken en electronische detectiesystemen, en genoten daarom bij Securitas een reputatie van volkomen onschendbaarheid. Om binnen te dringen moest men wel over flink wat lef beschikken en bovendien verduiveld goed ingelicht zijn, anders kon men niet weten dat het door een electronisch oog ingeschakeld alarm toch nog tijd liet om een wagen te stelen. De deuren van de Golf waren niet gesloten en op alle wagens zaten de contactsleutels. De dieven moesten ook enkele liters superbenzine meegebracht hebben.

Ter plaatse hebben de Brabantse gangsters twee wagens moeten verplaatsen die de weg versperde voor de gestolen Golf. De raid werd vlekkeloos uitgevoerd en rekening houdend met de frequentie van de bewakingsrondes, was alles voorbij in minder dan vijf minuten. Daarin is ook de tijd begrepen nodig om de verscheidene vierkante meters afrastering door te knippen. De BOB van Leuven stelt zich vragen over de wonderlijke bandieten, die zo'n merkwaardige onderneming opzetten om een Golf GTI te bemachtigen die ze ongetwijfeld makkelijk op straat hadden kunnen stelen. De gerechtelijke autoriteiten houden de zaak voorlopig nog stil. De pers zwijgt.

Feiten » Erps-Kwerps

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Ben, u stelt dat de daders verduiveld goed ingelicht waren. Heeft Weykamp indertijd niet voor d'Ieteren te Erps-Kwerps gewerkt? De reden dat men het vervoermiddel niet van de openbare weg heeft gestolen zou kunnen liggen in het feit dat men de diefstal als een soort oefening heeft beschouwd. Gezien het tijdsverbruik en het aantal handelingen die nodig zijn geweest om  de Golf GTI te stelen kan het niet anders zijn dat er meerdere personen bij de diefstal betrokken zijn geweest.

Een andere reden zou kunnen zijn dat zij liefst, mede ter voorbereiding op  een nieuwe aanslag, een  gloednieuwe auto in hun wagenpark gestald wilden hebben. Liefst een auto waarvan men qua kwaliteiten alle in en outs van kent en die men naar eigen inzichten kan aanpassen. Aangezien de daders goed ingelicht waren over de beveiliging van de onderneming lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat zij eveneens op de hoogte waren van de technische staat van de Golf GTI. Zoeken naar een geschikt exemplaar op de openbare weg zou misschien ook tot tijdsverlies leiden en onnodige risico's  met zich meebrengen.

Gaarne mocht ik uw mening en/of die van de andere leden van deze site in deze vernemen.

3 (edited by Renne 24-10-2007 22:48)

Normaal gezien moet je echt alles tot in de puntjes van iemand weten, dus je moet inside information van iemand gekregen hebben. Ik doe ook beveiligingswerk, maar ik denk dat over 25 jaar niet alles echt op punt stond bij de bewakingsfirma's, vele systemen werden getest maar ze waren volgens mij zeker niet 100% safe of veilig. Maar om zoiets te weten moet je het van iemand weten die er gewerkt heeft en als het klopt dat Weykamp daar zou gewerkt hebben, moet je niet ver zoeken van wie de informatie komt.

Ik denk dat een echte auto inbreker gemakkelijker een auto op straat kan stelen. Al die tijd die je nodig hebt, zonder dat ze je daar zien, misschien werden de Securitas-agenten wel betaald om te zwijgen. Je moet daar allemaal niet van verschieten. Een ex-collega (mijn ex chef) geeft ook in een garage gewerkt. Hij reed ook met auto's naar huis uit die garage, zonder dat ze het merkten. Maar hij werkt er nu niet meer maar het was ook een echte crimineel en dat voor een chef. Dus je moet daar allemaal niet van schrikken dat er agenten mee in complot zitten, idem bij drugstrafieken en diamanten. Toen ik bij mijn werkgever begon waren ze ook bezig met een onderzoek van drugshandel, ik geloof wel dat ze die bende opgedoekt hebben maar er zaten ook beveiligingsagenten bij.

4

freelance1603 wrote:

Heeft Weykamp indertijd niet voor d'Ieteren te Erps-Kwerps gewerkt ?

Alain Weykamp - waarschijnlijk de beste vriend van Bouhouche - heeft inderdaad voor d'Ieteren in Erps Kwerps gewerkt. Maar dit kan natuurlijk zo'n toeval in het onderzoek zijn.

freelance1603 wrote:

[...] de diefstal als een soort oefening heeft beschouwd.

Met die stelling ben ik het voor een deel eens. Ik beschouw deze overval eerder als een waarschuwing en een manier om een goede wagen te pakken te krijgen. Maar je kan het natuurlijk ook beschouwen als 'team-building' voor gangsters.

freelance1603 wrote:

Een andere reden zou kunnen zijn dat zij liefst, mede ter voorbereiding op  een nieuwe aanslag, een  gloednieuwe auto in hun wagenpark gestald wilden hebben.

Kan ik ook inkomen, maar is het dan nog niet gemakkelijker om op zoek te gaan naar de dichtstbijzijnde VW-winkel, daar een ruit in te gooien, de naftbak te vullen en weg te rijden? Dat is - denk ik - tien keer gemakkelijker dan bij d'Ieteren een wagen te stelen. Werden ze geholpen van binnenuit? Werden bepaalde mensen van de bewaking omgekocht? Waarom dat onnodig risico nemen?

freelance1603 wrote:

Zoeken naar een geschikt exemplaar op de openbare weg zou misschien ook tot tijdsverlies leiden en onnodige risico's  met zich meebrengen.

Ze hebben bijna iedere wagen die ze hebben gebruikt gestolen op de openbare weg dus daar hadden ze het meeste ervaring mee. Dit telt natuurlijk alleen als het steeds dezelfde daders waren. En als er kans was op tijdverlies zou dat betekenen dat er een soort van deadline was. Stond 27 september vast als datum voor de aanslag in Overijse en Eigenbrakel? En zo ja, waarom?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Is de wagen die in Erps-Kwerps gestolen was ooit teruggevonden? Heeft men deze wagen nooit herkend tijdens de overvallen in Overijse - Eigenbrakel - Aalst? En men schrijft deze overval toe aan de bende maar ik denk dat men daar toch geen 100% zeker van was. Ook al gebruikten ze GTI's en is de kans groot dat zij het waren, maar dat is geen zekerheid.

Ik denk dat ze heel goed wisten waar heen met hun auto als ze hem kwijt wilden, ook de wagen die in aalst gebruikt werd waar hoogstwaarschijnlijk kogelinslagen zouden inzitten zal men wel tot schroot laten bewerkt hebben. Alle stukken die men nog kon bezigen eruit halen en de rest vernietigen. Ook het opdrijven en bewerken van auto's legt de link de garagistenwereld. Vele criminelen kenden toch de auto wereld o.a. Smars, Weykamp, Salesse.

6 (edited by Renne 29-10-2007 20:42)

Renne wrote:

Is de wagen die in Erps-Kwerps gestolen was ooit teruggevonden? Heeft men deze wagen nooit herkend tijdens de overvallen in Overijse - Eigenbrakel - Aalst? En men schrijft deze overval toe aan de bende maar ik denk dat men daar toch geen 100% zeker van was. Ook al gebruikten ze GTI's en is de kans groot dat zij het waren, maar dat is geen zekerheid.

Even gaan opzoeken en de wagen is dus terug gevonden in het bos van Houssières, op 11 november, 2 dagen na de overval in aalst. De wagen is waarschijnlijk gebruikt bij alle 3 de feiten van 1985, al zou hij in aalst als observatiewagen gediend hebben. Maar eigenlijk weet je niet of die diefstal door de bende gepleegd werd of in opdracht van de bende.

Een klein vraagje, was er bij de overvallen in Aalst, geen garagist bij de slachtoffers? Misschien iemand die hier meer van wist, of meer wist over andere GTI's. Want uiteindelijk waarom altijd GTI's en geen Opel Manta of Ford Capri, of BMW, Saab of Porsche, ook allemaal vrij snelle wagens in de jaren 80.

8 (edited by Renne 18-02-2008 18:22)

Of er bij de slachtoffers een garagist was weet ik niet direct, maar er is wel een verband met één van de slachtoffers. De familie Vanden Steen-Van den Abiel + dochter die in Aalst vermoord of gedood werden hadden nauwe banden met Garage Podevijn in Aalst:

"De ex-rijkswachter Madani Bouhouche was een vaste klant bij de Aalsterse wapenhandel van Alfons Baeyens, en - volgens getuigen - ging hij er ook oefenen in de schietstand van Baeyens. Zijn boezemvriend Juan Mendez-Blaya bracht een groot deel van zijn vrije tijd door in de garage van Laurent Podevijn in Aalst, die gespecialiseerd is in moto's. Maar bij Podevijn prutste Mendez niet alleen aan moto's, hij was er vooral bezig met het bewerken van de illegale en gestolen wapens die hij en zijn vriend Bouhouche verhandelden. En er kwamen wel meer merkwaardige heerschappen bij Podevijn, onder meer leden van de Brusselse BOB, waar de ex-rijkswachters Bouhouche, Beijer, Amory en Lekeu werkten. In die periode had Albert Van Den Abiel zijn bedrijfje in de buurt van de garage van Podevijn. 'De man was een buur van mij', zegt Van Den Abiel. 'Mijn auto stond in die tijd geregeld op de parking net voor zijn garage.'"

Ze hebben ook ander wagens gebruikt maar de GTI's zijn de auto's die ze in de laatste overvallen in 1985 bezigden. Lees ook eens bij Feiten 1985 Erps-Kwerps hoe ze die wagen gestolen hadden. Verder weet ik dat GTI's gemakkelijk op de drijven waren.

Renne wrote:

Of er bij de slachtoffers een garagist was weet ik niet direct, maar er is wel een verband met één van de slachtoffers. De familie Vanden Steen-Van den Abiel + dochter die in Aalst vermoord of gedood werden hadden nauwe banden met Garage Podevijn in Aalst.

Misschien iets gezien of gehoord, dat niet mocht geweten zijn. Een auto gezien, iemand met wapens zien prutsen, ... Want, toch raar, allemaal overvallen rond het Brusselse, buiten die ene keer in Temse waar men die vesten moest hebben en dan moorden ze in Aalst gericht die familie uit, en schieten nog een hoop andere mensen overhoop. Ineens in Aalst, niet zo heel ver van Brussel, maar in Vlaanderen. Waar ligt de link ergens, ergens moet die er toch zijn.

10

Ik heb aan mijn vorig antwoord nog iets toegevoegd hoe ze die ene GTI gestolen hebben. Of die familie bewust uitgemoord is is een vraagteken, daar is nooit een onderzoek naar gedaan. Er zijn banden tussen de nabestaanden van bepaalde slachtoffers in aalst en dat zou er op wijzen dat er een complot was. In dit topic vind je er meer over terug.