31

Re: Banditisme

De gemoederen lopen duidelijk hoog op wanneer ik stel dat de "buit" van de Bende van Nijvel niet gering was zoals velen beweren. Mensen vergeten zelfs begrijpend te lezen.

Nochtans is het wel degelijk zo dat de buit niet gering was ... Daarnaast staat er nergens in mijn post de stelling dat "buit" het motief was voor de Bende van Nijvel. Ik argumenteer enkel dat de buit helemaal niet zo laag was als wordt beweerd. Daarbij haal ik dus ook het voorbeeld aan van een dader die een moord pleegde voor een zéér geringe buit (nl. Horion) en dat er dus wel degelijk gewelddadige moorden gepleegd worden voor een geringe buit (en dat dus "geld/buit" en "gebruikte geweld" los van elkaar gezien moeten worden). Even goed kon ik Istvan Farkas gebruiken als voorbeeld van iemand die voor een zéér geringe buit aan het moorden sloeg.

fenix wrote:

Ben, uw vergelijking met Horion loopt even mank als een man met één been. Een Horion of Lector Hannibal opereren niet in groep.

Je hebt duidelijk niet goed gelezen waarom ik Horion als voorbeeld geef. En ter info: Horion had een compagnon, Roland Feneulle.

Fenix wrote:

Volgens jou spreken we van een dievenbende die toevallig uit monsters bestond en al even toevallig mensen moest doden louter en alleen omdat ze in de weg liepen. Komaan jongen, herlees je eigen forum.

Dat is zeker een optie maar niet het punt van mijn post.

fenix wrote:

Deze groep monsters was dan zo vriendelijk beleefde uitnodigingen te sturen naar andere groepen om hun "optreden" te komen bekijken (we waren aanwezig maar hebben dat kind niet gedood) of nog andere toeschouwers die in Aalst op café zaten in de buurt.

Het is door zulke argumenten er bij te gooien dat dit dossier zo'n grote knoeiboel is geworden na al die jaren. Kijk enkel naar de feiten die gebeurd zijn en vergeet alle verhalen over getuigen en mogelijke personen die in de buurt waren. De officiële site van de onderzoekers kan daarbij helpen, daar staat kort samengevat wat er bij ieder feit is gebeurd en wat de buit was. Niet meer, en niet minder.

fenix wrote:

Een dievenbende die er voor koos om op te treden met wapens in hun handen om olifanten neer te leggen.

Het gebruik van een riot gun is helemaal niet zo speciaal. Dat wapen was vrij te koop in de handel en werd door heel veel criminelen en bendes gebruikt.

fenix wrote:

Heb je het dan over een groep huurlingen die door gebrek aan geld besloot wat warenhuisovervallen te doen zodat ze eindelijk hun caravan konden naar de sloop doen en in een deftige villa gaan wonen?

Dat is zeker een mogelijkheid. Zie bv. mijn topic over de Place Eugène Keym. Maar dat staat los van het punt dat ik wil maken.

ctrix wrote:

Iemand die het dossier Horion en het dossier van de bende al eens van ver of van dicht gezien heeft, zou zoiets nog niet durven denken.


Je hebt duidelijk niet begrepen waarom ik die vergelijking maak. Lees nog eens rustig mijn post opnieuw.

ctrix wrote:

Ik weet niet wat Ben bezielt, maar het wordt absurd

Absurd? Omdat ik op onderbouwde manier de stelling naar voren breng dat de buit van de Bende van Nijvel helemaal niet zo laag was als constant wordt beweerd in de pers? Kom gerust met cijfermateriaal af om mijn stelling onderuit te halen. Daar heb ik geen enkel probleem mee en dat hebben we tenminste een volwaardige discussie in plaats van de non-argumenten die nu worden aangehaald.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Banditisme

Wat zeker geen non-argument is, is het gebruiken van een soort waarschijnlijkheidsratio voor feiten die nooit 'officieel' zijn opgehelderd. Het feit dat je verwijst naar Horion is tezelfdertijd een zwakte; een zaak van 45 jaar geleden die iedereen nog kent, juist omdat dergelijke zaken gelukkig zeldzaam zijn. Om de zoveel jaar is er eens een Horion of een De Gelder; dat soort figuren loopt door hun impulsief handelen en veelal een gebrek aan intelligentie ook meestal spoedig tegen de lamp. Iets wat niet worden gezegd over onze Bende.

Tegenover dat soort eenzaten heb je ook nog iets als een georganiseerde misdaad. Enig idee hoeveel overvallen/afpersingszaken/liquidaties zij op hun actief hebben staan sinds 1985? Zou het dan niet waarschijnlijker zijn - zonder een discussie te beginnen over alle evidentie voor deze piste - dat die drie onopgeloste feiten in België eind '85? Dat is alvast mijn hypothese, dat de Bende een soort van prematuur stadium in de georganiseerde misdaad was, met Aalst als 'topexplosie', waar ze nietsontziend te werk gingen om te tonen dat zij de macht hadden (afpersing/signaal naar andere misdaad clan).

Hier ligt mogelijk ook de verklaring voor het einde van de Bende. Ze is niet opgehouden met bestaan maar heeft haar terrein en focus verlegd naar meer gerichte liquidaties in plaats van collectieve bloedbaden. Officiële instanties zullen dan op een bepaald moment hebben opgetreden met het duidelijk maken dat we hier niet in de Far West leven, en grenzen werden overschreden met het doden van kinderen/vrouwen. De vermeende woorden van Bouhouche kunnen ook in deze context worden geplaatst. Uitloper zaak François in het achterhoofd zal dit alles wel 'in der minne' zijn geregeld.

Farkas en Becker en een aantal andere prédateurs acht ik evenwel mogelijk tijdens (begin van) eerste golf, al lijkt ook daar geleidelijk aan georganiseerde misdaad te infiltreren, zeker na de zomer van '83.

Re: Banditisme

Ja, de buit is niet te verwaarlozen en ja, ze was zeer gewelddadig. Toen we dat zeiden, beantwoordden we de vraag niet: wat was het doorslaggevende motief, vooral in 1985? Omdat er veel feitelijke elementen zijn die suggereren dat er iets anders is dan overvallen.

Re: Banditisme

De buit bij de overvallen opgesomd door Ben was zeker niet gering maar het was zeker geen gewoon banditisme. Er waren immers ook gewelddadige overvallen waar de buit te verwaarlozen was of er zelfs geen buit was. Daarom denk ik dat er tussenpersonen waren zoals bv. Martial Lekeu die overvallers ronselden en dat de overvallers de (niet geringe) buit als beloning mochten houden.

Zoals geweten is Martial Lekeu (en ook Buslik) in 1984 naar de VS gevlucht en dit waarschijnlijk zeer tegen de zin van de achterblijvers die dan in 1985 nog eens hun ongenoegen laten blijken hebben. Maar als ge Martial Lekeu (en Buslik) zegt dan komt ge uit bij de BND en de DEA en we weten nu onderhand toch allemaal dat dit verboden terrein is.

35

Re: Banditisme

Misschien moeten we het inderdaad heel simpel houden, hoeveel monsterachtige dievenbendes liepen in de jaren 80 rond met fond de teint op hun gezicht? Bij mijn weten is dat 3 maal opgemerkt. En niet alleen opgemerkt, bij Dekaise is het ook teruggevonden. Ik denk niet dat 9 jarige David in de krant zal gelezen hebben dat er bij Dekaise sprake was van fond de teint.

Iemand ooit iets over gelezen? (Natuurlijk buiten de Bende.)

36

Re: Banditisme

Misschien gezichtscamouflage van militairen ... of schmink van acteurs?

Re: Banditisme

Wat betreft Aalst denk ik aan bewuste zwarte Piet vermomming aan de vooravond van Sint-Maarten.

38

Re: Banditisme

Spectator Of Life wrote:

Het feit dat je verwijst naar Horion is tezelfdertijd een zwakte; een zaak van 45 jaar geleden die iedereen nog kent, juist omdat dergelijke zaken gelukkig zeldzaam zijn.

De enige reden waarom ik Horion vernoem, is om het punt “geweld” en “buit” te maken. Maar ik had evengoed één van de tientallen andere namen en feiten kunnen gebruiken die er op dit forum te vinden zijn. Moorden op taxichauffeurs, moorden op ouderen, … het kwam veel te vaak voor tijdens de jaren ’80. Het geweld was vaak gruwelijk en de buit heel laag.

pyrénéen wrote:

Toen we dat zeiden, beantwoordden we de vraag niet: wat was het doorslaggevende motief, vooral in 1985?

Ik doe geen uitspraken over motief of over de daders. Het enige wat ik doe, is de buit in het juiste perspectief plaatsen en niet meegaan in het verhaal dat al jarenlang in de pers het narratief bepaalt: “de buit was laag” en “de buit stond niet verhouding met het geweld”.

In mijn originele post maakte ik de vergelijking met de prijs van huizen. Een andere interessante parameter is het loon.

Via de Belgische overheid (statbel.fgov.be) kunnen we het gemiddeld loon opzoeken voor de periode 1987-1988. Voor het hele rijk lag het gemiddeld bruto-inkomen op 63.276 frank. Voor Wallonië ligt dit bijna 1.000 frank lager (62.405 frank). Vermits dit het gemiddeld loon is - en niet het mediaan loon - zal dit in arme Waalse regio's, bv. de Borinage, nog een stuk lager gelegen hebben. Als je daar natuurlijk al een inkomen uit arbeid had.

Proberen we dit om te zetten naar een netto-inkomen, dan krijgen we volgende cijfers (berekend met een aanslagvoet van 32%):

  • Vlaanderen: 44.904 fr.

  • Brussel: 43.039 fr.

  • Wallonië: €42.436 fr.

  • Belgie: €43.028 fr.

Een andere vergelijking: een chef-beenhouwer bij Colruyt verdiende in januari 1983 40.000-45.000 frank netto (bron: vacature Colruyt).

De buit van één warenhuisoverval lag dus veel hoger dan hetgeen ze op één maand konden verdienen met een loon uit arbeid.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

39

Re: Banditisme

Maar de enige juiste vraag die je je nu moet stellen is, was die buit hoog genoeg om het risico te lopen levenslang te krijgen? (Bijkomend voor Aalst o.a. als kindermoordenaar in de cel zitten.)

Het is een persoonlijke mening maar ik denk niet dat er veel zotten te vinden waren om dat te doen.

Verder schreef je ook dat een riotgun geen ongewoon wapen was. Dat klopt, maar het is de combinatie vuurwapen en gebruikte munitie die volgens mij ongewoon was. Al ken ik niets van wapens noch van munitie, ik heb wel gelezen dat de vingers van een hand geschoten werden.

Volgens uw forum:

"De patronen afkomstig uit de riotguns blijken geladen te zijn met een bijzonder soort projectielen: 9 tot 12 loden bollen met een gezamenlijk gewicht van 32 gram. Dit is munitie die in België zelden gebruikt wordt. In het recente verleden werd er wel mee geoefend door de Groep Dyane. Tenslotte blijken de kogelhulzen die her en der werden gevonden voordien al gebruikt en opnieuw gevuld te zijn, een praktijk die door nogal wat leden van schuttersclubs wordt toegepast."

Re: Banditisme

Ge gaat inderdaad niet veel zotten vinden om dat te doen. Dergelijke "zotten" maken ook geen afweging van "zoveel buit = zoveel slachtoffers". Maar dat er in 1985 (dodelijke) slachtoffers moesten vallen staat zo goed als vast. De daders kunnen zowel meedogenloze gangsters geweest als professionelen maar hebben waarschijnlijk wel gehandeld op bevel van tussenpersonen.

Met "bevel" bedoel ik eigenlijk "met medewerking van tussenpersonen".