Topic: Boek: De keerzijde van het bedrog

  • Titel boek : "Mossad : de keerzijde van het bedrog"

  • Auteur : Victor Ostrovsky

  • Uitgegeven in 1994 door van Reemst uitgeverij bv, Houten

  • ISBN 90 410 0015 1

  • Oorspronkelijke titel: Mossad - the other side of deception (1994)

Samenvatting

Als jong patriot meldt Victor Ostrovsky zich bij de Israëlische geheime dienst om volk en vaderland te dienen. Zijn idealisme maakt spoedig plaats voor teleurstelling als hij bemerkt dat corruptie en machtspolitiek weinig ruimte openlaten voor eigen opvattingen. Zijn verzet wordt dan ook beloond met ontslag op staande voet. Diezelfde avond nog ontmoet hij een van zijn grootste tegenstanders binnen de Mossad die hem een nieuwe baan aanbiedt. Een serieus voorstel of een valstrik.

Een recensie

De activiteiten van de internationale spionage spelen zich - uiteraard - voor een groot deel af achter de schermen. Slechts zelden wordt in publicaties van (voormalige) medewerkers van inlichtingendiensten een tipje van de sluier opgelicht. Als dat wel gebeurt - zoals in dit boek van een ex-medewerker van een van de best georganiseerde inlichtingendiensten ter wereld, de Israëlische Mossad - levert dat een fascinerend beeld op van de wereld van spionnen en dubbelspionnen. Naar eigen zeggen werd Ostrovsky uit de Mossad gezet vanwege zijn (te progressieve) politieke opvattingen, maar nadien door een groep binnen de Mossad als agent gebruikt (misbruikt). Hij beschrijft de voortdurende machtsstrijd binnen de Mossad, zijn contacten met vijandige inlichtingendiensten en de betrokkenheid van Israëli's bij tal van acties en moorden, niet alleen in het Midden-Oosten, maar ook in de Verenigde Staten, België, Frankrijk, Duitsland en elders.

Opgelet

Niet te verwarren met de voorganger van dit boek van Ostrovsky - "by Way of Deception" - Nederlandse vertaling "het Web van de Mossad".

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

In hoofdstuk 1 doet de auteur een en ander uit de doeken over de vermeende betrokkenheid van de Mossad bij Westland New Post, het 'wekken' van een Nato/Gladio cel, de CCC en de bende van Nijvel.

Vermits de meeste onthullingen van Ostrovsky in het recente verleden gecorroboreerd werden met de feiten en bevestigd werden door andere getuigenissen, verdient deze passage dus wel een kritische studie. Niet dat Ostrovsky's beweringen nooit in twijfel werden getrokken - logisch gezien de gevoeligheid van de informatie en de vele betrokken partijen - toch lijken historici de authenticiteit van deze bron steeds minder in vraag te stellen.

Ik probeer spoedig het fameuze hoofdstuk hier te posten.

3

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

Inderdaad, ik hamer al lang op die passage maar er wordt in het algemeen onbegrijpelijk weinig aandacht aan besteed: de Mossad die een Gladio-structuur overnam om er haar ding mee te doen = de Bende!

En dan zie ik het best wel weer uitkomen bij wapen- en drugshandel, de vele joodse connecties van hoofdrolspelers in de dossiers (Bouhouche, Beijer, Buslik, Mendez, Crijns, Smets, Tyack,  ...), Bultot die naar Gol wijst (Mendez en Dossogne ook trouwens), de Staatsveiligheid en haar banden met Israël, Libanon, Verdeyen die wijst naar de Atlas-groep (judeo-Belgische maffiafiguren) en naar de jood Alfred Cahen als initiator van het hele verhaal (in connectie met Simonet en zijn FN-transacties), de joodse arts Szombat in de "organisatie" van Haemers, ... Als je het mij vraagt, de piste die het meest steek houdt, vele dingen op de plaats doet vallen. En ineens de piste waar men nooit opheldering in zal mogen scheppen. Jamais.

Je moet ook zien dat Ostrovsky hier slechts terloops over spreekt in zijn boek. Waarom zou hij dat doen mocht er niets van aan zijn? Ik bedoel maar, dit boek was helemaal niet bedoeld voor de miniscule Belgische markt en er staan dingen in die zoveel meer mensen aanbelangen. Hij zal zijn geloofwaardigheid niet op het spel gezet hebben omwille van dit Belgische detail dat maar een randelementje is in zijn klokkengeluid.

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

Victor Ostrovsky :

(...) Het was zes maanden eerder, maandag 3 februari 1986. Het was in het Sun Hill Hotel te Larnaka in Cyprus. Ik was daar om een Belgische terrorist te ontmoeten en had een vals Brits paspoort op naam van Jason Burton in mijn jaszak. De Belg was lid van de links terroristische organisatie Communistische Strijdende Cellen (CCC). Volgens mijn paspoort was ik de vorige dag op het vliegveld van Larnaka aangekomen. En ik had de Olympic Air-ticket pluys instapkaart om dat te bewijzen. De Belg sou van mij de sleutels ontvangen van een in Brussel geparkeerde auto, die beladen was met niet herleidbare plastic explosieven en enkele duizenden geavanceerde ontstekingen. In ruil daarvoor zou ik het bewijs ontvangen dat er ongeveer twee miljoen dollar naar een Zwitserse bankrekening was overgemaakt.

Het was een valstrik en ik was indertijd een volleerd Mossad-officier. Het was bij deze missie dat alles in de war begon te lopen. Feitelijk was ik per schip in Larnaka gearriveerd, niet met het vliegtuig. De route vanuit de haven van Ashdod in Israël had ik aan boord van een Dabur-patrouilleboot afgelegd. Tachtig kilometer ten zuiden van de Cypriotische kust stapte ik daarna over op een jacht. Het schip had een Grieks registratienummer en meerde regelmatig af in Larnaka. Het was een drijvend safe house voor Mossad-agenten. Flats huren en geheimen bewaren op zo'n klein eiland bleek moeilijk.

Ik was niet meer dan een pion in dit door de Belgische afdeling in Melucha (1) georkestreerde spel. Als de CCC-leden in Brussel naar hun auto liepen zou hun gehele netwerk door de Belgische politie en geheime dienst worden worden gesnapt. Een andere groep zou gelijktijdig worden gearresteerd door de Nederlandse politie. De twee korpsen waren de terroristen al op het spoor dankzij de serie tips die de Belgische afdeling van de Mossad aan hen doorgaf.

Er was meer dan een reden voor de valstrik. De CCC was betrokken bij het aan- en verkopen van wapens van de PLO en andere Palestijnse groeperingen. Hen buiten spel zetten zou een grote overwinning voor de Mossad in de strijd tegen het terrorisme betekenen.

Een volgende reden voor de operatie, waarvan ik pas veel later hoorde, bleek naargeestiger. Itsik Efrat, het hoofd van de Israëlische afdeling, was hiervoor verantwoordelijk. Het betrof een ervaren case officer met de naam van Barda, die in 1984 een groep afvallige journalisten had getraceerd en ontmoet die oorspronkelijk waren samengesteld door de NAVO als een anti-communistisch orgaan dat in geval van een invasie zou worden geactiveerd. Dit plan, dat Operatie Gladiator werd genoemd, is nooit uigevoerd maar de NAVO verontachtzaamde de ontmanteling van de speciale door hen in het leven geroepen cellen, dus verscheen de Mossad op het toneel om een van hen te gebruiken.

Het tot leven wekken van de slapende cel kwam tot stand met toestemming van de Belgische staatsinlichtingendiensten en de anti-terrorischtische afdviesafdeling van de Mossad.

Barda maakte de Belgische geheime dienst duidelijk dat extreme maatregelen noodzakelijk waren : terroristische wandaden die de communisten in de schoenen werden geschoven, wilde er een heftige reactie komen die een versterking van de veiligheidsdiensten vereiste. 'Twijfel moet worden overgelaten aan milieuactivisten en halfzachte democraten,' placht hij te zeggen. 'Je wint dan op beide fronten. Je krijgt meer macht om met linkse elementen af te rekenen en geeft steun aan rechts.'

Behalve de NAVO-cel beschikte de Belgische geheime dienst over een fiks arsenaal van rechtse fanatici waaruit zij kon putten in de vorm van een fascistische partij met de naam Westland New Post (WNP). De nieuwe, gecombineerde rechtse groepering pleegde een aantal overvallen met buitensporig geweld. Deze terroristen stonden bekend als de Bende van Nijvel. In september en november 1985 overvielen zij verschillende supermarkten en tekenden ook voor de politieke moord op een Belgische minister. Ze kaapten een aantal vrachtwagens, wat men toeschreef aan andere, 'tijdens een achtervolging omgekomen' bandieten. De overvallen dienden geen geldelijk doel. Hun oogmerk was het zaaien van paniek en het destabiliseren van de Belgische overheid. Meerdere leden van deze rechtse terreurgroep waren Belgische politiemensen in actieve dienst. Drie leden moesten in 1985 het land verlaten. Ze ontsnapten naar Israël en kregen via de Mossad een nieuwe identiteit, als onderdeel van de met de Belgische tegenpartij gemaakte principe-overeenkomst.

Barda informeerde de rechtse terroristen over de plaats van het opslagdepot waar de door de Mossad aan de CCC verkochte wapens lagen. Hij zei hun dat ze" beslag op de goederen konden leggen terwijl de communisten werden opgepakt.

(...)

De ontmoeting met de Belg en de overdracht van de sleuten verliepen goed. Negen dagen later, op 12 februari 1986, pakte de Belgische politie de man en zijn CCC-collega's op. De terroristen hadden zo'n honderd kilo aan explosieven en duizenden ontstekingen in hun bezit. Gelijktijdig vielen de rechtse Mossad-broeders-in-het-kwaad verschillende opslagloodsen in de regio Antwerpen binnen. De fascisten legden beslag op twee vrachtwagenladingen met lichte wapens en enige tonnen aan munitie.

(...)

(1) Meluche : de codenaam voor de rekruteringsafdeling van de Mossad; deze is onderverdeeld in geografisch bepaalde onderafdelingen met bureaus die de verschillende stations ondersteunen.

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

Interessant om de beweringen van Ostrovsky te ontleden en naar waarde te schatten - los van zijn eigen info en ervaringen natuurlijk - is zijn bronvermelding voor dit hoofdstuk achterin het boek:

  • Stephan Ketele, 'Subs for Aalst dateline on sked Alert issued in supermarket massacre,' United Press International, zondag 10 november 1985.

  • Judith Miller, 'Belgium is shaken by bombs and "Crazy Killers"', New York Times, zondag 24 november 1985

  • James M. Markham, 'Terrorists put benign Belgium under mental siege', New York Times, donderdag 6 februari 1986

  • Raf Casaert, 'Belgium Orders Investigation into Secret Anti-Communist Group', Associated Press, vrijdag 9 november 1990

  • ' Belgium probes terrorist links with nato-wide resistance group,' Reuters, vrijdag 9 november 1990

  • Michael  Binyon, 'Head of Belgian detective force arrested', The Times, donderdag 26 april 1990

  • David Usborne, 'Belgium throws the book at its bungling state security service,' The Independent, dinsdag 8 mei 1990

6

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

En vergeten we natuurlijk ook Lekeu niet die stelde voor de Mossad te werken. Ook Verdeyen lijkt te suggereren -een beetje kryptisch, dat wel - dat Lekeu deel uitmaakte van de rijkswacht/para-actie-groep uit de Stay Behind-sfeer die (door Cahen & co?) werd ingezet als Bende (samen met ook een lid/leden van OTS, vermoedelijk wordt Jouret bedoeld).

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

Sebastiaan wrote:

Victor Ostrovsky :

Een volgende reden voor de operatie, waarvan ik pas veel later hoorde, bleek naargeestiger. Itsik Efrat, het hoofd van de Israëlische afdeling, was hiervoor verantwoordelijk. Het betrof een ervaren case officer met de naam van Barda, die in 1984 een groep afvallige journalisten had getraceerd en ontmoet die oorspronkelijk waren samengesteld door de NAVO als een anti-communistisch orgaan dat in geval van een invasie zou worden geactiveerd.

Doet me denken aan de mensen van NEM (Nouvel Europe Magazine) van Emile Lecerf, waarvoor Lekeu ook occasioneel artikels schreef. (Op dit forum staat een fragment uit een artikel van Lekeu dat wel heel sterk lijkt op het discours dat Barda volgens Ostrovsky verkocht probeerde te krijgen). Wanneer een buitenstaander als Barda op zoek gaat naar politieke extremisten lijkt het me logisch dat hij deze via dit soort publicaties kan opsporen. Dan is het maar een kleine stap meer naar extreemrechtse fanatici binnen rijkswacht/leger/cepic.

8

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

En als je dan nog pionnen met overduidelijke Israël-connecties hebt die perfect op de hoogte zijn van de interne Stay Behind-netwerken, er zelf toegang tot hebben: Gol, VDB, Cahen, ... dan moet dat niet zo moelijk zijn, nee.

(En wat als je in het verhaal van Beijer het woord "GRU" nu eens gewoon vervangt door "Mossad", waar zaten zijn "meesters" dan?)

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

Toch roept de passage ook veel vragen op, zoals:

  • wat met de linken tussen de eerste en tweede bende periode? Rol van Bouhouche?

  • wat met de CCC-arrestaties in België en Nederland waarvan sprake: vreemd dat dit de pers niet zou gehaald hebben. De vier vermeende kopstukken waren toen al gearresteerd. Of waren deze vier mensen gebruikt door een grotere (internationale) organisatie?

  • wat wordt bedoeld met 'politieke moord', figuurlijk of letterlijk te nemen?

  • wat met de gekaapte vrachtwagens - of is dit een verbasterd verhaal dat oorspronkelijk doelde op de overvallen op de geldtransporten ?

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

De getuigenissen van WNP leden onderbouwen deze stelling. Barbier verklaart dat WNP observaties uitvoerde van Palestijnen, en dat ze bewakingsopdrachten uitvoerden voor Joodse personen, een WNP lid is zelfs lijfwacht geworden van een Joods industrieel. 

Barbier verklaart ook: We zijn van plan geweest een aanslag te plegen op het Brusselse justitiepaleis. Daarvoor moesten we munitie stelen die aan het kanaal in Anderlecht opgeslagen lag. Volgens Smets was ze afkomstig van de Italiaanse Rode Brigades. Ik moest de vrachtwagen besturen voor de bomaanslag.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.