821

Re: Jean-Marie Tinck

Wat mij betreft: ik hecht weinig waarde aan de uitslag van de leugendetector. En ik blijf er voorlopig nog vanuit gaan dat de speurders meer achter de hand houden. Om zeker wel te onthouden uit de communicatie van vandaag:

L'autre élément intéressant communiqué ce mercredi matin concerne les sacs contenant un gilet pare-balles et des armes retrouvés en 1986 à Ronquières. Les résultats d'expertise demandés à l'INCC confirmeraient qu'ils n'ont pas séjourné plus de quelques semaines avant leur découverte. Ils auraient donc été jetés là intentionnellement, pour qu'on les découvre et qu'on puisse ainsi lier ensemble tous les faits attribués aux tueurs en 1983 et en 1985.

Re: Jean-Marie Tinck

Hoi Dim...

Ils auraient donc été jetés là intentionnellement, pour qu'on les découvre et qu'on puisse ainsi lier ensemble tous les faits attribués aux tueurs en 1983 et en 1985.


Toch is dit een steeds weer terugkerend misverstand, alle zaken zijn ook zonder Ronquiéres met elkaar verbonden via de ballistische bewijslast. En laten we ook vooral niet vergeten dat de belangrijkste (en beruchtste) bendewapens NIET werden gevonden.

De Dinant-zaak was eigenlijk de enige link die men nog niet had, de bewijslast voor het gebruik van het Centaure-geweer bestond daarvoor uit enkel visuele waarnemingen en de vondst bevestigde wat men eigenlijk al wist... namelijk dat ook dit geweer was gestolen door de Bende van Nijvel (het gebruik ervan is een ander verhaal).

Andere bewijslast die eveneens veel van de zaken reeds met elkaar verbond is het voertuiggebruik.

Re: Jean-Marie Tinck

Andere bewijslast die eveneens veel van de zaken reeds met elkaar verbond is het voertuiggebruik.

Dit laatste geld natuurlijk enle voor de zaken uit de eerste periode en verbind niet de twee periodes met elkaar... Had ik m'n bericht kunnen editten (een functie die ik zeer mis) dan had ik geen 2e bericht hoeven teplaatsen.

824

Re: Jean-Marie Tinck

Toch ook niet te verwaarlozen info: de procureur die zegt dat het dossier in een stroomversnelling zit. In combinatie met de mededeling dat ze nog aanwijzingen tegen Tinck hebben. Los van het feit of Tinck de leugendetector omzeilt of niet, via hem gaan er blijkbaar overal knipperlichten branden en worden drie extra speurders toegevoegd om de nieuwe info te onderzoeken.
Misschien was Tinck maar heel zijdelings betrokken of weet hij een kleinigheid, het doet er op zich weinig toe zolang er vooruitgang wordt geboekt. De procureur leek me tamelijk zeker van zijn stuk. Voor mijn part mag Tinck volledig vrijuit gaan als de Bende van Nijvel maar ontmaskerd wordt. Toch denk ik dat zijn link met de Borains en Wasmes/Colfontaine, zijn link met Anderlues/Lobbes, zijn link met Temse er op duiden dat hij de sleutel is tot oplossing van het mysterie.

825

Re: Jean-Marie Tinck

Boemerang wrote:

Andere bewijslast die eveneens veel van de zaken reeds met elkaar verbond is het voertuiggebruik.


Dit laatste geld natuurlijk enkel voor de zaken uit de eerste periode en verbind niet de twee periodes met elkaar...


Het doet er weinig toe vind ik. Zelfs al had de Bende van Nijvel een volledig andere samenstelling in 1985, diegene die de wapens beheerde vormt de verbinding tussen 1983 en 1985. Voor assisen worden de misdaden toch allemaal apart opgesomd, zie proces Borinagebende. Als het ooit tot een proces komt zal zeker niet iedereen voor alle feiten terecht staan, misschien niemand. Maar belang heeft dat niet als iedereen gestraft wordt voor wat hij of zij gedaan heeft.

Re: Jean-Marie Tinck

De waarheid weten vind ik belangrijker dan de straffen. Er zullen wel al een aantal betrokkenen overleden zijn. Ik heb ook het gevoel dat er meer is dan enkel de getuigenis van Tinck. Ik blijf denken dat Claude Nitelet belangrijke verklaringen moet afgelegd hebben. Hij was er van overtuigd dat het onderzoek snel zou afgerond worden.

Volgens het artikel was hij zwaar ziek, maar was dat terminaal of gewoon ernstig ziek ... Ik vermoed dat z'n getuigenis anoniem zal zijn, aangezien hij erg in zat met zijn kinderen. Wilde zijn naam zuiveren (geen moordenaar), maar wil misschien niet zijn kinderen in gevaar brengen door zijn publieke verklaringen.

Vroeg of laat moet iemand toch eens iemand zijn mond voorbijpraten of op zijn sterfbed verklaringen afleggen.

827

Re: Jean-Marie Tinck

Op 18 juni communiceerde de speurders dat Tinck een element had toegegeven:

Eén bepaald element is voor ons heel belangrijk, maar het is nu nog te gevoelig om daar al iets over te zeggen", zegt Christian De Valkeneer, de procureur-generaal van Luik.

Vandaag communiceert men dat de speurders ook "meerdere vertrouwelijke pistes" volgt. Dan stel ik mij de vraag of beide verband hebben met Tinck en deze deel uitmaakte van de proef met de leugendetector.

828

Re: Jean-Marie Tinck

Laat ons hopen dat het onderzoek nog eens een stroomstoot krijgt en de pistes verifieerbaar blijken. Ik heb een dubbel gevoel met die Tinck. Hij praat zich in een amicale, vertrouwelijke omgeving in de problemen - aldus de procureur - en die omgeving (die Zuid-Frans is of daar resideert) begint te zingen en praat Tinck aan de galg. Het kan, maar het zou mooi zijn om te weten uit wie die omgeving bestond en bij wie Tinck zo nodig over zijn verleden moest gaan opscheppen.

Wat al even interessant is, is het feit (dè piste?) dat de 'werking' en hiërarchie binnen de Bende blijkbaar een cruciale rol heeft gespeeld: een crimineel kon op een of andere manier 'credits' verwerven en gevangenisstraf ontlopen of verminderd zien, ondanks de hier of daar gepleegde feiten. De tegenprestatie was dan een of andere actie in het kader van wat wij conventioneel de 'Bende van Nijvel' zijn gaan noemen. Die naamgeving is verleidelijk, hoewel uiteraard de feiten zich in een specifiek deel van ons land hebben voorgedaan. Of misschien toch niet?

Hoe dan ook wijst dit op een paramilitaire organisatiestructuur (met een soort graden, of een ranking), in de sfeer van de jaren tachtig en van de meeste bedenkelijke regimes. En dan kom ik onvermijdelijk uit bij de ouwe getrouwe Jean Bultot, misschien wel de spilfiguur in het hele kluwen, de would-be majoor Roberto D'Aubuisson (El Salvador, 1994-1992), nazistisch geïnspireerde moordenaar en folteraar, organisator van de fameuze doodseskaders die terreur zaaiden en de weg voor een extreemrechtse dictatuur moesten banen.

Re: Jean-Marie Tinck

Als onderzoeksrechter Michel echt zo goed is als iedereen beweert, weet ze dat leugendetectors flauwekul zijn en trekt ze zich niets aan van deze test. Het feit dat de test ingezet is doet echter het ergste vrezen, al meen ik te hebben gelezen dat Tinck er zelf om had gevraagd. Maar ook in dat geval zal hij wel de toelating van de onderzoeksrechter hebben gehad.

Benieuwd of Tinck al weet waar hij binnenkort naartoe zeilt.

830

Re: Jean-Marie Tinck

Werner wrote:

Dan stel ik mij de vraag of beide verband hebben met Tinck en deze deel uitmaakte van de proef met de leugendetector.

Ik kan me evenmin inbeelden dat ze Jean Marie Tinck maar één vraag hebben gesteld. Ben je lid van de Bende van Nijvel? Het enige wat we momenteel zeker weten is dat zijn antwoord op die vraag niet als een leugen geregistreerd werd. Maar ze moeten hem enkele tientallen vragen gesteld hebben en daarover lost de procureur niets. Is dat goed nieuws of slecht?