191

Re: Jean-Paul Dauphin

Bij teveel bewijzen denk ik bijvoorbeeld aan de nummerplaat van Elnikoff op de Ford Taunus in het Osbroekpark toen de joggers drie verdachte figuren zagen kort voor de overval op de Delhaize in Aalst en het verhaal over de formele herkenning van Libert als de reus. Een verhaal dat later niet bleek te kloppen. Bouhouche gebruikte dikwijls valse nummerplaten. Voor de rest denk ik dat je er inderdaad niet ver naast zit. Eddy Vos en HIPA geloven ook in de piste van afpersing en ze zullen wel hun redenen hebben daarvoor.

Re: Jean-Paul Dauphin

Er zit een aanval in dit dossier waarvan we de details goed kennen, en het betreft Aalst. We weten in het bijzonder dat de bewakingspatrouille van de gendarmerie een paar minuten voordat de moordenaars arriveerden vertrok. Kan een poging tot druk op Delhaize op zichzelf dit punt verklaren?

193

Re: Jean-Paul Dauphin

Zelfs als we zeker waren van de piste afpersing, wat weten we dan meer? En zelfs indien we zeker waren dat Dauphin betrokken partij zou zijn wat kunnen we daar mee? Hij staat onder bewindvoering en daarmee is alles gezegd. Ik heb een sterk vermoeden dat Dauphin eerst in de psychiatrie terecht gekomen is en daarna in een soort opvanghuis onder begeleiding is terecht gekomen. Hem kunnen we niet meer in de gevangenis krijgen en zijn bekentenissen hebben 0 waarde. Zou dat trouwens niet de reden zijn waarom die (zogezegde?) bandopname vermeld in Humo niet in het dossier zit (volgens verklaring De Valkenier en de la Serna). We hebben nog zo iemand die verklaringen op band aflegde die 0 waarde hebben aangezien ook deze man onder bewindvoering staat. Zij zijn niet de eersten of de laatsten waarbij men probeerde ze zot te laten verklaren.

En wat dat Staatsblad betreft dat we met zijn allen kunnen lezen en waar een fout adres in staat (of was het bewuste adres dat van zijn bewindvoerder?) schreef hier ooit iemand ... en indien we zelfs het Staatsblad niet meer kunnen geloven... Tja, wat weten we dan zeker of wat kunnen we nog geloven.

Persoonlijke mening, een aantal mensen onder bewindvoering wisten iets te veel en zijn of waren niet zot. Misschien hoogstens en tijdelijk "onstabiel" door al hetgeen ze meegemaakt hadden. Er zijn grenzen aan de menselijke draagkracht he.

Xeno, je had het hier over iemand die plots geen antwoord meer gaf. Ik zie maar 2 mogelijke personen wat dat betreft. Ik zal eens navraag doen om te weten of alles ok is.

194

Re: Jean-Paul Dauphin

fenix wrote:

Mee eens. Denk dat zijn taak zich vooral beperkte tot inlichtingen verzamelen. Vraag mij nog altijd af wat hij wist over Louis Michel. Dat hij iets wist wat niet geweten mocht worden leid ik af uit het feit dat hij absoluut onder bewindvoering moest gezet worden ... Zo zijn er trouwens nog een paar. Waarschijnlijk was hij vooral nuttig i.v.m. nummerplaten. Maar verder dan vermoedens geraak ik niet.

De moord op Lumumba moest stil gehouden worden en dat Beuckels Hammarskjöld's vliegtuig, hij was PRL-voorzitter toen onder minister Gol, Gol is in 1995 gestorven nogal verdacht vroeg, waarschijnlijk bestond er toen nog geen eenheid onder de staatsveiligheden en werd er af en toe eens iets gemanipuleerd.

Union miniere zit in Lumumbas provincie, en verzorgt al jaren daar de grondstof delving maar ook de transacties gaan via BNP, vroegere Generale, dat was vroeger allemaal meer in stukjes en is systematisch opgerold onder mom van monopolie en centralisatie in Europa, echter zijn er veel gedupeerden die zwijgen over dat geld (en de zwarte handjes of dollars) het vervolg in de politiek is gewoon toedekken en arrangeren van dergelijke affaires, kijk naar die van elf in Frankrijk, dat is tenslotte ook opgerold. Men heeft ook nu politiek afspraken zoals de Kazakdeal, en Europa beslist politiek, dat geeft veel nadelen voor nog persoonlijke ondernemingen, echter zitten die overal met postjes gevuld die dienen dergelijke grote bedrijven en de gedupeerden die vergoed werden.

Concreet wist Louis Michel waarschijnlijk evenveel als VDB wie de vermoedelijke betrokkenen waren en iemand onder bewindvoering zetten dient om hem denk ik te parkeren als gedupeerde. Tenslotte kan Dauphin als hij zou praten daar niet veel bij winnen, er waren tenslotte telexen gestolen die valse boodschappen konden sturen en dus de boel dirigeren zonder dat men weet wie dat die juist heeft aangestuurd. Voor de sport zou ik vooral eens een foto van de sigarettenpeuken willen zien of een beschrijving ervan. Velen roken maar veel roken verschillend en kan heel snel daders uitsluiten op pistes.

195

Re: Jean-Paul Dauphin

Dauphin … vele jaren terug hem opgespoord. Aandrang om hem te ondervragen, afgeketst door de toenmalige cel als onbetrouwbaar en labiel. Voornamelijk in het kader van nummerplaten en kopies was deze interessant. Als je weet dat ze in dit dossier iemand labiel noemen ... kan je er prat op gaan dat je juist zit.

Re: Jean-Paul Dauphin

Zelf geloof ik niet in WNP als belangrijkste spoor omdat:

  • ze een leider hadden waarvan niemand heeft beweerd dat hij veel had met geweld

  • nogal wat leden zoals Saucez of De Lombaerde niet passen in een groep van gewelddadige moordenaars

  • extreem rechts gedachtengoed een vrij flauw motief is voor de minstens 28 moorden gespreid over drie jaar tijd

Let wel, mede dankzij de contacten met Bouhouche is het zeer goed mogelijk dat een aantal WNP leden hebben geklust voor de Bende, met name een figuur als Elnikoff die, als we de verhalen mogen geloven, blij was zodra hij wat mocht schieten en de gepatenteerde huurdoder Lammers (als er zoiets bestond als 'The Killer' zelfs de belangrijkste kandidaat). Dat soort figuren is zo geweldbelust dat ze geen lid hoeven te zijn van een bepaalde organisatie om hun delicten te plegen.

In de US afpersing theorie als hoofdmotief geloof ik evenmin als in strategie van de spanning of het gewone boevenverhaal; al deze theorieën hebben gemeen dat het om willekeurige terreur ging en niet om gerichte executies, naar mijn mening is dit in tegenspraak met de feitelijkheden die we kennen. Bovendien biedt dit enkel een verklaring voor 1985 terwijl Nijvel uit 1983 toch ook geen kattenpis is. Ik geloof evenwel dat het Bende verhaal een Delhaize-afpersingscomponent kent.

Re: Jean-Paul Dauphin

Naar mijn mening is er een theorie die alles verklaart: een alliantie van criminelen en extreemrechtse gendarmes, waarbij de laatste de eerste dekt en soms helpt, die ongestraft rekeningen konden vereffenen en overvallen konden plegen. Voor de gendarmes, was het doel ongetwijfeld het versterken van hun macht en middelen.

198

Re: Jean-Paul Dauphin

Er is of was grote verdeeldheid tussen de speurders over de al dan niet betrokkenheid van de WNP. Toen Libert in 2014 na kort te zijn opgepakt weer werd vrijgelaten verlieten een aantal leden van de CWV uit onvrede de cel. Voor zover ik weet wordt nog steeds de piste van extreemrechts gevolgd.

199

Re: Jean-Paul Dauphin

Spectator Of Life wrote:

In de US afpersing theorie als hoofdmotief geloof ik evenmin als in strategie van de spanning of het gewone boevenverhaal; al deze theorieën hebben gemeen dat het om willekeurige terreur ging en niet om gerichte executies, naar mijn mening is dit in tegenspraak met de feitelijkheden die we kennen. Bovendien biedt dit enkel een verklaring voor 1985 terwijl Nijvel uit 1983 toch ook geen kattenpis is. Ik geloof evenwel dat het Bende verhaal een Delhaize-afpersingscomponent kent.

Welke feiten wijzen volgens jou op gerichte moorden? (misschien best in een meer relevante thread).

Ik zie vooral enorme logistieke problemen om een gerichte moord zodanig aan te pakken. Problemen die er niet zijn door iemand rechtstreeks uit te schakelen als de dader dat wil.

200

Re: Jean-Paul Dauphin

Bedankt voor je tussenkomst Hipa, we zijn het blijkbaar alweer roerend eens.